Re-integratie en energie-niveaus: hoe laadt je op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re-integratie en energie-niveaus: hoe laadt je op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 20:41

Ik ben op zoek naar wat tips. Nu ik weer keihard bezig ben met re-integreren op mijn werk na een burn-out van ruim een jaar en een ziekteperiode van bijna een jaar (ik doe nu 4 dagen in de week, dat moet nog naar 4 de ene week, 5 de andere) merk ik dat ik ook weer meer overspoeld wordt met klusjes. Werkgroep hier, werkgroep daar. Alles met de nodige vergaderingen en 'huiswerk'. Daarnaast borrel ik ook weer van de verbetervoorstellen voor mijn afdeling, en probeer ik ook de nodige leuke dingen te doen in mijn vrije tijd.

Ik vind dit allemaal ontzettend leuk, het levert me veel op en ik ben blij dat ik weer productief ben. Maar: ik voel aan mezelf dat het allemaal wel veel energie kost. Ik plan nu één dag in de week in waarin ik geen afspraken maak, en gewoon lekker in huis rond kan tutten en dingen kan doen waar ik anders niet aan toe kom. Toch heb ik het idee dat ik stiekem al weer wat roofbouw op mijn energie-niveau aan het plegen ben en dat ik mijn gedachten proces nooit stil kan zetten.

Hoe doen jullie dit? Hoe zorg je ervoor dat je voldoende oplaadt tussendoor?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:00

Probeer tussen je werkzaamheden korte rustpauzes in te lassen, even een korte bodyscan doen, een ademhalingsoefening, kopje thee drinken, dat soort dingen.
Ook als je weer hersteld bent, blijven doen.

Rokers doen tussendoor een pafje, jij doet tussendoor dat.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:02

Het is echt keuzes maken. Soms betekend dat op het werk een tandje minder en “nee” verkopen. Zelfs als ik iets echt heel leuk vind. Uiteindelijk werk ik om te leven en niet andersom.

De keuze is voor mij ook wel eens een dag extra in de ene week maar dan in de week erna een dag extra vrij om de balans te houden.

In mijn weekenden gaat het net zo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:06

Leg de focus niet op weer opladen, maar op niet onder een minimaal energie niveau zakken. Dat sloopt elke batterij namelijk ook de menselijke. Als je dus nu nog opbouwend al in de problemen komt, zal je nu al aan de rem moeten trekken ipv hard doorrennen naar burnout 2.0

DiantaM

Re: Re-integratie en energie-niveaus: hoe laadt je op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:16

Leren om ‘nee’ te durven zeggen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:21

Je bent keihard bezig met re-integreren. Doe maar niet. Zo lang je je dit afvraagt, ben je (nog) niet toe aan er vol gas tegenaan gaan.

Het antwoord is dan ook: niet als een jonge hond achter elke bal aan rennen. Nee is ook een antwoord.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:25

Ik ben ook aan het reïntegreren na een burn-out. Ik merkte de afgelopen weken dat mijn doel werd mijn opbouwschema halen ipv beter worden. Dus ik heb aan de rem getrokken qua opbouw. Mijn lichaam gaf signalen af waaruit blijkt dat ik weer steeds net over mijn grenzen ging.
Denk hierbij aan trillende oogleden. Tick in mijn gezicht. Naar gevoel tussen mijn ogen.
De kunst is dus echt om onder die grens te blijven.
Niet dus schieten van overbelasting naar onderbelasting.

Ik heb een coach/psycholoog die mij goed helpt en inzicht geeft hierin. Dit wordt bij mij gefaciliteerd door mijn werkgever.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:57

Wat mij helpt is grenzen stellen. Echt de pauzes nemen op het werk, dan ook even heel bewust tien keer diep in en uit ademen. Niet langer over werken dan een bepaalde tijd en niet vaker dan twee keer per week. Ik plan in mijn agenda regelmatig een chilldag daar plan ik niks in.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:57

Met vallen en opstaan. En door te accepteren dat je waarschijnlijk niet alles kunt doen wat je leuk vindt.

Goed blijven voelen hoe je lijf voelt. Die geeft je al vroeg signalen dat je aan de rem moet trekken. Hoe eerder je dat voelt hoe makkelijker het is om te remmen. Misschien zou een haptonoom je daarbij kunnen helpen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 22:19

Ik neem aan dat je een re-integratiecoach hebt? Wat zegt die ervan?

Die van mij gaf van de week wel een mooi inzicht:
Iedereen krijgt iedere dag energie-kaarten, een gezond mens krijgt er 50, met jouw ziekte (iets anders maar wel vergelijkbaar) krijg je er 10.
Die kan je in de ochtend allemaal inzetten, om 12 uur zijn ze op en ben je leeg... gevolg: geen energie voor een gezonde de maaltijd te maken en dus slecht eten. Doe je dat te lang dan begin je de dag met steeds minder kaarten.

Verdeel de kaarten dus zo dat je aan het einde van de dag genoeg kaarten overhebt voor een goede maaltijd en iets voor jezelf doen ter ontspanning. In mijn geval yoga of paard.

Je kan en mag dus nooit al he kaarten op je werk opmaken. Dat houdt in: voor jezelf en je omgeving duidelijke grenzen stellen en ook durven toegeven dat je niet meer op de manier gaat werken waarop je bent vastgelopen.
In mijn geval: 2e spoor bij andere werkgever.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 22:48

:wave: Welkom in the aftermath :wave:

Ik breng het maar even met humor, want leuk is anders. Na een echt zware burnout zul je moeten leren leven met het feit dat je nooit meer zoveel onbeperkte energie zal hebben als voordien.
Zeker als je bent blijven doorlopen met klachten kun je blijvende schade daaraan overhouden. (Ik weet niet of dat bij jou aan de orde is, maar wellicht bij anderen wel die hier meelezen.)
Voor veel mensen tevens een moeilijk te accepteren iets, want net als de burnout zelf, is het iets onzichtbaars.
De rek is simpelweg een beetje er uit; Je lichaam en geest herstellen zich moeizamer door de sporen die de burnout hebben nagelaten en je zult zuiniger moeten omgaan met jezelf en dus met de energie die je hebt te besteden.
En dat kan heel confronterend zijn!

Persoonlijk heb ik daardoor mijn leven best wel aangepast uiteindelijk.
In eerste instantie ben ik er tegenin gegaan door gewoon zo te gaan leven als voor de burnout, maar al snel kom je dan toch jezelf tegen.
En dan ga je nadenken over wat voor jezelf écht van waarde is en wat prioriteit heeft in je leven.
Je zult je welzijn echt op 1 moeten zetten en het gevoel moeten loslaten dat je alles aan iedereen verplicht bent (tevens een valkuil waardoor veel mensen juist in een burnout belanden).

Het beste wat ik je kan adviseren is luisteren naar je lichaam. Wellicht ben je te snel gere-integreerd, wellicht is de standaard die gezet is te hoog, of haal je niet genoeg plezier uit je werk?
Helemaal uitgeblust zijn na je werkdag is in ieder geval niet gezond en dat herken je nu bij jezelf, een goede volgende stap zou zijn om dat aan te geven, gas terug te nemen en eventueel te heroverwegen wat voor jou het doel gaat zijn met je werk (en leven!)

En het voorbeeld wat Tiwi hierboven aanhaalt is erg beeldend inderdaad :j

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 16:15

Ala nieuwe, net thuiszittende burn-outer lees ik hier even mee, want waar TS mee zit heb ik nog de neiging om nu al te doen - maar dan dus privé gerelateerd :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 16:21

hey TS,

wat goed dat je je weer inzet en dat je zo graag wilt. dat siert je!

probeer goed na te denken waar het vandaan komt dat je de energie weer kwijtraakt.
innd proberen nee te zeggen misschien tegen klusjes en doen waar je goed in bent.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 17:04

Vjestagirl schreef:
Nu ik weer keihard bezig ben met re-integreren op mijn werk na een burn-out

Dit is al fout. :+ Re-integreren na een burnout doe je niet keihard, want dat gaat gewoon mis.

Ik herinner mij je topic van niet zo lang geleden nog over kledingadvies omdat je promotie wil maken en ze telkens misloopt.
Is het wel een goede zet om tijdens re-integratie promotie te willen maken ? Tenzij het een bore-out was natuurlijk. Maar dat is heel wat anders.

Herstellen van een echte burnout kost tijd. Vaak heel veel tijd waarin je heel erg spaarzaam met je beschikbare energie zult moeten omgaan en ook vaak in je privéleven dingen zult moeten gaan aanpassen. Want een burnout is zelden alleen werk-gerelateerd.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:39

Pandora2 schreef:
Vjestagirl schreef:
Nu ik weer keihard bezig ben met re-integreren op mijn werk na een burn-out

Dit is al fout. :+ Re-integreren na een burnout doe je niet keihard, want dat gaat gewoon mis.

Ik herinner mij je topic van niet zo lang geleden nog over kledingadvies omdat je promotie wil maken en ze telkens misloopt.
Is het wel een goede zet om tijdens re-integratie promotie te willen maken ? Tenzij het een bore-out was natuurlijk. Maar dat is heel wat anders.

Herstellen van een echte burnout kost tijd. Vaak heel veel tijd waarin je heel erg spaarzaam met je beschikbare energie zult moeten omgaan en ook vaak in je privéleven dingen zult moeten gaan aanpassen. Want een burnout is zelden alleen werk-gerelateerd.

En anders om leren gaan met je energie, want een burnout krijg je omdat je te veel ( van jezelf) weg geeft.
Als je niet anders om leert gaan met jezelf, je tijd, je pauzes nemen etc.....zit je zo weer terug waar je was.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 08:47

Goed advies om i.p.v. focussen op het opladen niet onder je minimum energie niveau te komen en die gaan herkennen.
Qua energie niveau besef jezelf ook dat je niet meer terug moet/wilt naar je niveau voor je BU. Want dat was het niveau waarop je roofbouw pleegde en het mis ging! Dat kost wel tijd om te accepteren..