Mijn vriend en ik hebben onlangs een huis gekocht en zijn nu bezig met de hypotheek. De definitieve offerte hebben we al ontvangen van de bank, dus in principe is de hypotheek rond zodra wij tekenen. Echter zitten wij nog met een vraagstuk en ik hoop dat hier wat ervaringsdeskundigen zijn die ons daarmee kunnen helpen.
De hypotheekadviseur zei gedurende het adviesgesprek dat we de hypotheek beter hoger konden inschrijven dan het werkelijke hypotheekbedrag, zodat je niet weer naar de notaris hoeft als je later je hypotheek nog eens zou willen verhogen voor bijvoorbeeld een verbouwing. Dit zou je dan dus de notariskosten besparen.
Dit klinkt op zich logisch, maar nu kwamen wij bij het lezen van de definitieve hypotheekofferte erachter dat hij aan de bank heeft doorgegeven dat de hypotheek voor EU 125.000 hoger moet worden ingeschreven dan de daadwerkelijke hypotheek. Aangezien wij dat wel erg hoog vonden en zoveel meer überhaupt niet mogen lenen met onze huidige salarissen, hebben wij daar zelf wat op gegoogeld en toen bleek dat het misschien toch niet zo handig was..
Het schijnt namelijk zo te zijn dat bij een eventuele 2e hypotheek er gekeken wordt naar het ingeschreven hypotheekbedrag en niet naar het daadwerkelijke geleende bedrag. Hierdoor zou je dus een stuk lastiger een 2e hypotheek kunnen krijgen en zal deze ook een stuk lager uitvallen. Dit hebben wij aan de Hypotheekadviseur voorgelegd en die gaf aan dat het niet uit maakte, omdat een 2e hypotheek bij een andere geldvertrekker sowieso niet kan omdat er dan 25% risico bovenop de hypotheek geteld wordt.
Zelf zaten wij te denken om de hypotheek slechts EU 25.000 hoger in te laten schrijven dan de daadwerkelijke hypotheek, zodat je wel een kleine marge hebt mocht je hem nog eens willen verhogen, al is dit niet onze bedoeling. De verbouwing zullen wij namelijk met eigen middelen financieren, dus het is echt alleen een " reserve" in ons geval.
Wie zou ons wat meer kunnen vertellen over de voor/nadelen van het hoger inschrijven van de hypotheek? Wat zijn de consequenties? En wat is een normaal bedrag om hoger in te schrijven? Is dat een bepaald percentage van de hypotheek of koopsom bijvoorbeeld? En heeft iemand ervaring met een te hoog ingeschreven hypotheek in combinatie met de aankoop van een 2e huis?
Aangezien wij wel het plan hebben om in de toekomst een 2e huis aan te schaffen om te verhuren, is het voor ons dus vrij belangrijk dat we het juist laten inschrijven. De hypotheekadviseur gaf aan dat we het later altijd nog kunnen wijzigen bij de notaris en die snapt niet dat wij hier zo moeilijk over doen, maar dat kost uiteraard weer extra geld dan bij de notaris, waardoor we het liever in een keer goed doen...
Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee!
, het is aardig weggezakt.