Ervaring met hypotheek hoger inschrijven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

larissa96

Ervaring met hypotheek hoger inschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 17:41

Hi Bokkers,

Mijn vriend en ik hebben onlangs een huis gekocht en zijn nu bezig met de hypotheek. De definitieve offerte hebben we al ontvangen van de bank, dus in principe is de hypotheek rond zodra wij tekenen. Echter zitten wij nog met een vraagstuk en ik hoop dat hier wat ervaringsdeskundigen zijn die ons daarmee kunnen helpen. :)

De hypotheekadviseur zei gedurende het adviesgesprek dat we de hypotheek beter hoger konden inschrijven dan het werkelijke hypotheekbedrag, zodat je niet weer naar de notaris hoeft als je later je hypotheek nog eens zou willen verhogen voor bijvoorbeeld een verbouwing. Dit zou je dan dus de notariskosten besparen.

Dit klinkt op zich logisch, maar nu kwamen wij bij het lezen van de definitieve hypotheekofferte erachter dat hij aan de bank heeft doorgegeven dat de hypotheek voor EU 125.000 hoger moet worden ingeschreven dan de daadwerkelijke hypotheek. Aangezien wij dat wel erg hoog vonden en zoveel meer überhaupt niet mogen lenen met onze huidige salarissen, hebben wij daar zelf wat op gegoogeld en toen bleek dat het misschien toch niet zo handig was..

Het schijnt namelijk zo te zijn dat bij een eventuele 2e hypotheek er gekeken wordt naar het ingeschreven hypotheekbedrag en niet naar het daadwerkelijke geleende bedrag. Hierdoor zou je dus een stuk lastiger een 2e hypotheek kunnen krijgen en zal deze ook een stuk lager uitvallen. Dit hebben wij aan de Hypotheekadviseur voorgelegd en die gaf aan dat het niet uit maakte, omdat een 2e hypotheek bij een andere geldvertrekker sowieso niet kan omdat er dan 25% risico bovenop de hypotheek geteld wordt.

Zelf zaten wij te denken om de hypotheek slechts EU 25.000 hoger in te laten schrijven dan de daadwerkelijke hypotheek, zodat je wel een kleine marge hebt mocht je hem nog eens willen verhogen, al is dit niet onze bedoeling. De verbouwing zullen wij namelijk met eigen middelen financieren, dus het is echt alleen een " reserve" in ons geval.

Wie zou ons wat meer kunnen vertellen over de voor/nadelen van het hoger inschrijven van de hypotheek? Wat zijn de consequenties? En wat is een normaal bedrag om hoger in te schrijven? Is dat een bepaald percentage van de hypotheek of koopsom bijvoorbeeld? En heeft iemand ervaring met een te hoog ingeschreven hypotheek in combinatie met de aankoop van een 2e huis?

Aangezien wij wel het plan hebben om in de toekomst een 2e huis aan te schaffen om te verhuren, is het voor ons dus vrij belangrijk dat we het juist laten inschrijven. De hypotheekadviseur gaf aan dat we het later altijd nog kunnen wijzigen bij de notaris en die snapt niet dat wij hier zo moeilijk over doen, maar dat kost uiteraard weer extra geld dan bij de notaris, waardoor we het liever in een keer goed doen...

Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:45

Volgens mij kan je voor de aankoop van een huis alleen een hypotheek krijgen voor de getaxeerde waarde.

Edit : eeh je hebt een huis gekocht zonder hypotheek??

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:45

Geen antwoord of advies, wel een vraag: ik dacht dat de hypotheek 'slechts' de omvang mocht hebben van de taxatiewaarde van de aan te kopen woning?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:47

Polly schreef:
Volgens mij kan je voor de aankoop van een huis alleen een hypotheek krijgen voor de getaxeerde waarde.

Als je met hypotheek lening bedoeld, in principe: ja. Maar een hogere hypothecaire inschrijving kan wel. Handig voor als je later bij wilt lenen.

Heb geen tips voor je ts. Maar lees wel even mee.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 17:50

Dit gaat ook puur om de inschrijving van de hypotheek. De daadwerkelijke hypotheek en dus het geleende bedrag mag inderdaad maximaal de getaxeerde waarde zijn. Dus mocht je daarboven bieden moet je de rest met eigen middelen financieren.

Maar sinds de laatste jaren is het mogelijk om bij de notaris een hoger bedrag in te schrijven dan de hypotheek die je daadwerkelijk bij de bank afneemt. Zodat als je later de hypotheek nog zou willen verhogen voor een verbouwing (dan kijken ze weer naar de waarde die het meer waard zou worden, waardoor je dan weer wel meer dan de getaxeerde waarde mag lenen, dat gaat dan middels een bouwdepot), je niet weer notariskosten hoeft te maken.

Echter zitten we vanaf dat punt dus met onze vraagstukken...

Het gaat dus echt om het bedrag dat je bij de notaris inschrijft voor je hypotheek, niet het bedrag dat je daadwerkelijk bij de bank leent.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:52

Zolang je het niet opneemt wordt er ook niets berekend. Dus als je het niet nodig heb dan betaal je er ook niet voor, het staat dan alleen alvast op papier.
Mag alleen gebruikt worden voor woningverbetering enzo.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:54

Je moet hypotheek en hypothecaire inschrijving los van elkaar zien.

De hypotheek is wat je daadwerkelijk leent voor het huis. Inderdaad maximaal de getaxeerde waarde van de woning.

De hypothecaire inschrijving is vooral notarieel/administratief. Als je een hogere inschrijving neemt kun je in de toekomst bij een verhoging van de hypotheek daar gebruik van maken zonder dat je nog weer eens naar de notaris hoeft. Dat is het enige. Het is géén extra hypotheek, en ook zeker geen reserve! Een verhoging van de hypotheek kan alleen na goedkeuring van de bank.

Dus stel je koopt een woning van 200.000 en je leent 200.000 met een verhoogde inschrijving van 250.000 dan kun je in de toekomst zonder tussenkomst van de notaris je verhogen tot 250.000. Echter dus alleen als de bank daar akkoord voor geeft. Je moet dan dus wel weer een nieuwe hypotheekaanvraag in (laten) dienen.

Edit: verhoogd inschrijven voor aanschaf tweede woning is alleen zinvol als je die tweede woning kunt financieren middels de eerste woning. Anders voegt het niet veel toe. Er is geen vast of standaard bedrag wat geldt voor een verhoogde inschrijving. Ik pak meestal een 50k boven de hypotheek bij mijn aanvragen. Ik ben zelf adviseur :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:56

pipo schreef:
Zolang je het niet opneemt wordt er ook niets berekend. Dus als je het niet nodig heb dan betaal je er ook niet voor, het staat dan alleen alvast op papier.
Mag alleen gebruikt worden voor woningverbetering enzo.

Nee, dat is niet correct. Bedoel jij niet een bouwdepot? Een verhoogde inschrijving staat daar los van.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:58

Maar doet zo'n hogere inschrijving nog wat met je kredietwaardigheid mocht je op een later moment elders willen lenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:01

Maar als de ts jn de toekomst bij een andere geldverstrekker een hypotheek wil voor een 2e huis voor de verhuur, zal wel de hele inschrijving op deze woning worden meegenomen bij de berekening of de 2e hypotheek mogelijk is. Omdat dat stukje onderhands kan worden opgenomen. Zo was het althans 10 jaar geleden wel, ik ben er een beetje uit intussen.

Berdien

Re: Ervaring met hypotheek hoger inschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:06

Nee dat is dus niet waar. Het kan wel onderhands opgenomen worden, maar alleen (!!) na toestemming van de bank. Het onderhandse heeft puur met de gang naar de notaris te maken. Níet met hoeveel je kunt lenen. Ik kan een inschrijving van een miljoen op mijn huis zetten. Maar dat wil echt niet zeggen dat ik dat kan lenen :D

Bij de aanvraag van een tweede hypotheek kijkt de bank niet naar de inschrijving maar wat er daadwerkelijk uitstaat aan hypotheek.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 18:08

Berdien schreef:
Je moet hypotheek en hypothecaire inschrijving los van elkaar zien.

De hypotheek is wat je daadwerkelijk leent voor het huis. Inderdaad maximaal de getaxeerde waarde van de woning. Dit snap ik en is duidelijk!

De hypothecaire inschrijving is vooral notarieel/administratief. Als je een hogere inschrijving neemt kun je in de toekomst bij een verhoging van de hypotheek daar gebruik van maken zonder dat je nog weer eens naar de notaris hoeft. Dat is het enige. Het is géén extra hypotheek, en ook zeker geen reserve! Een verhoging van de hypotheek kan alleen na goedkeuring van de bank.

Dus stel je koopt een woning van 200.000 en je leent 200.000 met een verhoogde inschrijving van 250.000 dan kun je in de toekomst zonder tussenkomst van de notaris je verhogen tot 250.000. Echter dus alleen als de bank daar akkoord voor geeft. Je moet dan dus wel weer een nieuwe hypotheekaanvraag in (laten) dienen. Dit snap ik ook, waarom ik het "reserve" noemde is omdat wij een stuk minder lenen dan wij zouden mogen lenen en die EU 25.000 die wij het dan hoger zouden willen inschrijven, zouden wij dus vrij makkelijk kunnen lenen. Het was mij inderdaad bekend dat ik daarvoor gewoon weer een aanvraag bij de bank moet doen, dus uiteraard blijft het feit dat het alleen kan als de bank toestemming geeft.

Edit: verhoogd inschrijven voor aanschaf tweede woning is alleen zinvol als je die tweede woning kunt financieren middels de eerste woning. Anders voegt het niet veel toe. Er is geen vast of standaard bedrag wat geldt voor een verhoogde inschrijving. Ik pak meestal een 50k boven de hypotheek bij mijn aanvragen. Ik ben zelf adviseur :D Zou je dit wat meer kunnen uitleggen? Wat ik op Google kon vinden is dat stel je zou een 2e huis willen kopen, dan kijkt de 2e geldverstrekker (dus voor de 2e hypotheek) naar het bedrag wat ingeschreven is bij de notaris. En met dat bedrag rekenen ze dan om te kijken hoeveel hypotheek je daar nog naast kan krijgen op basis van je salaris. En dan is naar ons inziens zo een hoog ingeschreven hypotheek nadelig. Maar ik begrijp nu van jou dat je eigenlijk geen 2e hypotheek moet willen maar dit beter kan financieren door middel van de eerste woning?

Het is voor nu nog niet van toepassing, maar gezien wij beiden in de toekomst een stuk meer gaan verdienen is het toekomst plan wel om later nog een 2e woning aan te schaffen. Vandaar dat we ons hier nu in verdiepen en het graag goed willen doen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie! :D

Ik heb in je quote schuin erachter even gereageerd met nog wat vragen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:14

Eens even zien hoe ik dit goed uitgelegd krijg. Jullie willen dus in de toekomst een tweede woning aanschaffen om deze te verhuren. Hoe wil je deze financieren? Is dat op basis van de overwaarde van de huidige woning (dan is een verhoogde inschrijving nuttig) of middels een hypotheek op de tweede woning zelf? Houdt er rekening mee dat een woning kopen voor de verhuur en deze via die woning zelf financieren niet altijd even makkelijk is, de bank is er niet zo happig op.

Situatie A:
Financieren via de huidige woning: dit kan alleen als je voldoende overwaarde op de woning hebt. Dus stel je hebt een woning van 400.000 en een huis van 200.000 dan zou je wat met de overwaarde kunnen. Leen je 200.000 en is de woning 200.000 dan kun je niks via de huidige woning en dus ook niet via een verhoogde inschrijving. De verhoogde inschrijving kun je alleen voor een financiering op deze woning gebruiken!

Situatie B:
De tweede woning financieren middels een hypotheek op de tweede woning. Dan heb je dus niet zoveel aan een verhoogde inschrijving, want je kunt deze niet gebruiken voor de financiering.

Een bank wil sowieso geen tweede inschrijving zijn achter de eerste inschrijving. Dus de huidige hypotheek+inschrijving gebruiken kan alleen als je dat via de huidige bank doet. Financier je de tweede woning met een hypotheek op de tweede woning dan zal de bank kijken naar wat er uit staat aan hypotheek, niet zozeer wat er in het kadaster staat. Houdt er wel mee dat er strengere eisen zijn hiervoor, mogelijk een verkorte looptijd en zelf flink eigen geld inbrengen. Het is tegenwoordig niet zo makkelijk om een woning erbij te kopen voor de verhuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:22

Berdien schreef:
Nee dat is dus niet waar. Het kan wel onderhands opgenomen worden, maar alleen (!!) na toestemming van de bank. Het onderhandse heeft puur met de gang naar de notaris te maken. Níet met hoeveel je kunt lenen. Ik kan een inschrijving van een miljoen op mijn huis zetten. Maar dat wil echt niet zeggen dat ik dat kan lenen :D

Bij de aanvraag van een tweede hypotheek kijkt de bank niet naar de inschrijving maar wat er daadwerkelijk uitstaat aan hypotheek.
Als je die 2e hypotheek bij een andere geldverstrekker wil wel dacht ik. Als je eerste hypotheek bij Rabo loopt en je een tweede bij de ING wil, werd door ING toch wel degelijk gekeken naar de inschrijving bij de Rabo en niet naar wat uitstond. Omdat voor de ING niet te controleren is of jij de hele inschrijving bij de Rabo niet alsnog gaat opnemen, en daar het recht van eerste hypotheek opzit. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat veranderd is eerlijk gezegd?

Edit: ik heb weinig ervaring met hypotheken op een pand voor verhuur, dus weet niet waar ze dan naar kijken. Ik heb vooral ervaring met verstrekken van hypotheken op eigen woningen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-08-19 18:56, in het totaal 2 keer bewerkt

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 18:36

Berdien schreef:
Eens even zien hoe ik dit goed uitgelegd krijg. Jullie willen dus in de toekomst een tweede woning aanschaffen om deze te verhuren. Hoe wil je deze financieren? Is dat op basis van de overwaarde van de huidige woning (dan is een verhoogde inschrijving nuttig) of middels een hypotheek op de tweede woning zelf? Houdt er rekening mee dat een woning kopen voor de verhuur en deze via die woning zelf financieren niet altijd even makkelijk is, de bank is er niet zo happig op.

Situatie A:
Financieren via de huidige woning: dit kan alleen als je voldoende overwaarde op de woning hebt. Dus stel je hebt een woning van 400.000 en een huis van 200.000 dan zou je wat met de overwaarde kunnen. Leen je 200.000 en is de woning 200.000 dan kun je niks via de huidige woning en dus ook niet via een verhoogde inschrijving. De verhoogde inschrijving kun je alleen voor een financiering op deze woning gebruiken!

Situatie B:
De tweede woning financieren middels een hypotheek op de tweede woning. Dan heb je dus niet zoveel aan een verhoogde inschrijving, want je kunt deze niet gebruiken voor de financiering.

Een bank wil sowieso geen tweede inschrijving zijn achter de eerste inschrijving. Dus de huidige hypotheek+inschrijving gebruiken kan alleen als je dat via de huidige bank doet. Financier je de tweede woning met een hypotheek op de tweede woning dan zal de bank kijken naar wat er uit staat aan hypotheek, niet zozeer wat er in het kadaster staat. Houdt er wel mee dat er strengere eisen zijn hiervoor, mogelijk een verkorte looptijd en zelf flink eigen geld inbrengen. Het is tegenwoordig niet zo makkelijk om een woning erbij te kopen voor de verhuur.

Weer bedankt voor je uitgebreide reactie! Het zou dan inderdaad om situatie B gaan, we zullen uiteindelijk wel wat overwaarde op het huis hebben, maar ik verwacht niet dat dat dermate groot is dat je daar een 2e huis onder kan financieren.

Mijn vraag is groot en deels beantwoord; echter blijft de vraag van onderstaande bokker stelt nog open staan. Als we die 2e hypotheek zouden willen bij een andere verstrekker, waar kijken zij dan naar qua wat je al als hypotheek hebt, is dat het daadwerkelijke geleende geld bij de bank (hypotheek dus) of het bedrag dat ingeschreven staat als hypotheek bij de notaris?

Marie_Anne schreef:
Berdien schreef:

Als je die 2e hypotheek bij een andere geldverstrekker wil wel dacht ik. Als je eerste hypotheek bij Rabo loopt en je een tweede op een 2e woning bij de ING wil, werd door ING toch wel degelijk gekeken naar de inschrijving bij de Rabo en niet naar wat uitstond. Omdat voor de ING niet te controleren is of jij de hele inschrijving bij de Rabo niet alsnog gaat opnemen, en daar het recht van eerste hypotheek opzit. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat veranderd is eerlijk gezegd?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:51

Marie_Anne schreef:
Berdien schreef:

Als je die 2e hypotheek bij een andere geldverstrekker wil wel dacht ik. Als je eerste hypotheek bij Rabo loopt en je een tweede bij de ING wil, werd door ING toch wel degelijk gekeken naar de inschrijving bij de Rabo en niet naar wat uitstond. Omdat voor de ING niet te controleren is of jij de hele inschrijving bij de Rabo niet alsnog gaat opnemen, en daar het recht van eerste hypotheek opzit. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat veranderd is eerlijk gezegd?

Nee, want die opname kan dus alleen na goedkeuring van de bank.

Dus stel je hebt het volgende:
Woning 1: hypotheek € 200.000 met inschrijving tot € 300.000
Dan kijkt de bank naar de op dat moment uitstaande hypotheek. Alles gaat goed en je kunt het gewenste bedrag (bijvoorbeeld € 150.000) lenen en dat staat dan zo:
Woning 2: hypotheek € 150.000 met inschrijving tot € 200.000
Je kunt dus nu níet zomaar alsnog een hypotheek opnemen op woning 1 tot € 300.000, want de bank kijkt dan ook wel degelijk naar wat je dus op woning 2 hebt geleend. Dus de Rabobank weet dat jij niet op elk gewenst moment zomaar dat bedrag van de hogere inschrijving op kunt nemen. En als het wel kan, dat past binnen de huidige toetsnormen (dus max 100% van de waarde van de woning etc). Zo zijn banken eigenlijk voor elkaar ingedekt. Want als jij je hogere inschrijving kunt gebruiken, dan kun je het dus lenen. En levert het voor de bank geen/een acceptabel risico op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:02

Berdien schreef:
Marie_Anne schreef:

Nee, want die opname kan dus alleen na goedkeuring van de bank.

Dus stel je hebt het volgende:
Woning 1: hypotheek € 200.000 met inschrijving tot € 300.000
Dan kijkt de bank naar de op dat moment uitstaande hypotheek. Alles gaat goed en je kunt het gewenste bedrag (bijvoorbeeld € 150.000) lenen en dat staat dan zo:
Woning 2: hypotheek € 150.000 met inschrijving tot € 200.000
Je kunt dus nu níet zomaar alsnog een hypotheek opnemen op woning 1 tot € 300.000, want de bank kijkt dan ook wel degelijk naar wat je dus op woning 2 hebt geleend. Dus de Rabobank weet dat jij niet op elk gewenst moment zomaar dat bedrag van de hogere inschrijving op kunt nemen. En als het wel kan, dat past binnen de huidige toetsnormen (dus max 100% van de waarde van de woning etc). Zo zijn banken eigenlijk voor elkaar ingedekt. Want als jij je hogere inschrijving kunt gebruiken, dan kun je het dus lenen. En levert het voor de bank geen/een acceptabel risico op.

Ik haalde een tweede hypotheek op de eigen woning door elkaar met een tweede hypotheek op een 2e woning, bij een tweede woning heb je natuurlijk niet te maken met het recht van eerste en tweede hypotheek. Ik ben er duidelijk te lang uit :o , het is aardig weggezakt.
Maar een tweede hypotheek op de eigen woning bij een andere geldverstrekker gaat wel moeilijk worden met een hogere inschrijving.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:05

Ja, dat laatste klopt helemaal. Er is momenteel geen bank in de markt volgens mij die een tweede inschrijving wil achter een eerste inschrijving. Verhoogd of niet :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:20

larissa96 schreef:
Maar sinds de laatste jaren is het mogelijk om bij de notaris een hoger bedrag in te schrijven dan de hypotheek die je daadwerkelijk bij de bank afneemt.

Dat is al heel lang mogelijk hoor. Wij hebben het vroeger ook gedaan, voor hoeveel extra weet ik niet meer maar inderdaad voor als we nog eens bij de bank aan zouden willen kloppen voor een lening voor verbouwing.

In jouw geval wil je de optie open houden voor de aanschaf van een tweede pand met daarop een hypotheek, als dat binnen zeg een jaar of vijf in de planning zit zou ik nu geen verhoogde inschrijving doen. Als je nu een verbouwing in de nabije toekomst voorziet zou je daar vast een offerte voor kunnen vragen en dat bedrag eventueel op de inschrijving verhogen. Maar beter zorg je dat je genoeg spaart voor eventuele verbouwingen, dan hou je alle opties open zonder extra notariskosten.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 19:10

Iedereen bedankt voor de reacties! We zijn er uiteindelijk uitgekomen met de hypotheekadviseur en hebben een lagere hogere inschrijving gedaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:04

Top! Fijn dat jullie eruit zijn gekomen :j