Co-ouderschap en basisschool

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Co-ouderschap en basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 13:12

Mijn zoontje wordt in november 4 en mag dan naar de basisschool.
Zijn vader en ik hebben een co-ouderschap en willen tegen die tijd naar een week-op/week-af schema gaan, maar wat is nou de makkelijkste manier om dit in te richten?
Vader en ik kunnen niet bijzonder goed door één deur, dus het was in eerste instantie mijn gedachte om een schooldag als scheiding te gebruiken. Dus de ene ouder brengt hem bijvoorbeeld op vrijdagochtend naar school en de andere ouder haalt hem op en de week daarop is het andersom.
Maar hoe doe je dat met kleding (vader en ik kopen zelf kleding voor T, dus in principe hoeft hij niets mee te nemen) en met bijvoorbeeld een rugzak met broodtrommel/drinken enz.

Hoe hebben jullie dit ingericht als ouders en hoe bevalt dat? En heel belangrijk; wat vind je kind er van?

daantjuhhh

Re: Co-ouderschap en basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:18

Het voordeel is ook het nadeel van school als scheidingsdag.

Je spreekt zijn vader minder face to face.
Daardoor ontvang je minder snel signalen als er wat speelt denk ik.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:22

Er zijn zat stellen die het inderdaad zo doen en het is voor de kinderen heel duidelijk.
Je zult toch wel moeten blijven communiceren. Er komen vanuit school regelmatig brieven mee naar huis of moeten dingen van thuis mee naar school. Dan moet je dat van elkaar wel weten.
Dat is waar ik als leerkracht de meeste dingen fout zie gaan. Mijn gymtas ligt bij papa en mama heeft me gebracht bijv.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 13:24

daantjuhhh schreef:
Het voordeel is ook het nadeel van school als scheidingsdag.

Je spreekt zijn vader minder face to face.
Daardoor ontvang je minder snel signalen als er wat speelt denk ik.

Vader en ik spreken elkaar nu ook zo min mogelijk face to face. Belangrijke zaken appen of bellen we over.
Als hij T nu ophaalt of terugbrengt zeggen we niet veel meer dan hoi en doei, daarvoor is er teveel gebeurd

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 13:25

ikkedus schreef:
Er zijn zat stellen die het inderdaad zo doen en het is voor de kinderen heel duidelijk.
Je zult toch wel moeten blijven communiceren. Er komen vanuit school regelmatig brieven mee naar huis of moeten dingen van thuis mee naar school. Dan moet je dat van elkaar wel weten.
Dat is waar ik als leerkracht de meeste dingen fout zie gaan. Mijn gymtas ligt bij papa en mama heeft me gebracht bijv.

School gaat brieven ed zowel naar mij als naar vader sturen, dus dat scheelt.
Maar jouw laatste zin is idd even waar ik mee zit, hoe pak je dat handig aan :')

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:30

Als de communicatievoorziening zo goed werkt, zou ik daar niet teveel in veranderen. Wat hierboven aangegeven wordt klopt wel: je moet er wel voor zorgen dat alles wat zijdelings noodzakelijk is voor school ofwel bij beide ouders aanwezig is, ofwel meegaat met het kind.

Ik heb een koppel gehad dat daar een krat voor had, dat door de ouder met het kind bij de andere ouder werd gebracht, en toen het kind naar de middelbare school ging in de schuur werd achtergelaten. Kan je van alles van vinden, maar voor het kind werkte het wel en er was een minimum aan contact nodig voor beide ouders, wat maar goed was ook.

Probeer in elk geval te voorkomen dat je kind met een hoop letterlijke ballast naar school moet op de wisseldag. En ik kan ook aanbevelen om goede afspraken te maken over de communicatie tussen school en beide ouders, zodat daar zo min mogelijk frictie ontstaat. Brieven zijn daar maar een deel van.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:34

Liselot schreef:
ikkedus schreef:

School gaat brieven ed zowel naar mij als naar vader sturen, dus dat scheelt.
Maar jouw laatste zin is idd even waar ik mee zit, hoe pak je dat handig aan :')

Hier geen co ouderschap maar alle dingen die qua school geregeld moeten worden regel ik of geef nadrukkelijk aan dat papa het meeneemt of regelt.

Gymtas gaat blijft sowieso op school en gaat na de laatste gymles op school mee naar huis. Eerste dag na vakantie gaat ie gewassen en geupdate weer naar school. Dat is dus niet elke week een ding.

Fijn dat school de brieven dubbel wil doen, hier doen ze het volgens mij niet. Ik heb wel een regel in m'n mail staan dat alle mailtjes van school automatisch aan papa worden doorgestuurd.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:38

Ik zal er eens een andere blik op geven. Week op week af is leuk voor papa en mama maar doet dat met het kind? Die is er telkens maar een week, beetje een vakantiegevoel lijkt mij dat geven.
Ik heb er geen ervaring mee, maar dit is mijn gevoel. Ik zou me afvragen wat het met de kleine doet, hoe gevoelig is hij? Hoe gaat hij om met veranderingen? Onderschat school ook niet dit kan veel met een kind doen als hij daarnaast ook nog elke week moet "verhuizen" is dat een flinke belasting.

Gescheiden ouders is altijd lastig want beiden willen de kleine het liefst alle dagen. Ik zou goed naar je zoontje kijken en hem leidend laten zijn. Succes

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 13:42

Week op week af willen we juist naar toe voor zijn rust en om de duidelijkheid die het geeft.
Momenteel is de verdeling zo:
Ene week: Di 17.00 naar papa, do 17.00 naar mama
Andere week: Di 17.00 naar papa, zo 17.00 naar mama

T vindt de wisselingen lastig omdat hij de spanning tussen vader en mij ook wel opmerkt (hoe zeer ik ook mijn best doe om amicaal en luchtig met hem om te gaab), dus we willen zo min mogelijk hoeven wisselen. Regeling die we nu hebben geeft al veel rust, eerder hadden we meer wissels en kortere momenten.
Laatst bijgewerkt door Liselot op 18-08-19 13:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:43

Wat "wij" doen, is inderdaad zoveel mogelijk wisselen op een schooldag. Wij geven zelf de kleding die het kind aanhad van moeder weer aan op de dag dat ze terugwisselt, zo hoeft ze geen was mee te nemen. Tasje en jas ligt ene week bij papa en andere week bij mama en gaan dus met kind mee. Wel handig om beide een reservesetje met broodtrommel en drinkbeker te hebben te hebben, just in case. En ook beide een jas, want het komt natuurlijk best voor dat je wisselt terwijl het 30 graden is en je kind dus geen jas aanheeft, en de week erop het flink kouder is. Eventueel knuffeltje gaat gewoon mee in de schooltas. En op school hebben ze een luizenzak, dus daar kunnen nog eventueel wat extra dingen in, mocht dat nodig zijn.
Vrijdag is trouwens niet de meest handige wisseldag. Heel vaak de dag dat er extra vrije dagen zijn van school ivm studiedagen van de leraren enzo. Misschien ook iets om rekening mee te houden.
En maak afspraken met je ex over briefjes ed die de juf/meester in de tas doet, zodat jullie geen belangrijke afspraken missen. School gaat namelijk geen rekening houden met ouder 1 deze week en ouder 2 die week en dat beide op de hoogte zijn (en dat zou ook niet hoeven) Ik denk zelf dat wisselen op school minder stress geeft, als je elkaar niet zo ligt. Het afscheid van de andere ouder is dan ook minder aanwezig. En minder stress= blijere ouders en dus ook blijer kind ;).
Je moet wel kijken of jullie kindje het nu al redt, een week zonder de andere ouder. Sommigen doen het heel goed, voor andere kinderen is 4 nog te jong en gaan ze de andere ouder heel erg missen. Maar dat kan ik niet voor jullie invullen, dat moet je gaan ervaren.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:51

Ik ging altijd op woensdag uit school mijn vader, en dan op vrijdagavond weer terug naar mijn moeder. De oneven weekenden was ik bij mijn vader en de even bij mijn moeder. Ik vond dit echt vreselijk. Ondanks dat je bij beide ouders spullen hebt zijn er toch bepaalde dingen die je mee wilt nemen en dan moet je dat òf missen, òf constant mee slepen. Op de basisschool valt het misschien nog mee maar op de middelbare school vergat ik ook zo vaak boeken dat ik heel wat uurtjes mocht nablijven.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:55

Wij wisselen op maandag na school. De oudste 14 gaat dan op de fiets naar opa en oma en de jongste 11 wordt door oma van school gehaald de weken dat ze bij mij zijn. School zorgt dat alles via de mail loopt dus brieven enz hebben we bijna niet.
Communicatie tussen ex en mij verloopt ook niet soepel maar gelukkig zijn we het over de kinderen nog steeds wel eens. Het geeft wel rust en duidelijkheid een vaste dag.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 16:30

Eva: zoals jij het omschrijft zie ik het idd ook voor me. Hoe doen jullie het met kleding, gymspullen ed?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:43

Bij kleuters blijven gymspullen heel vaak op school dacht ik. Ze gymen vaak gewoon in hun hemd en op blote voeten. Weet je al hoe dit op jullie school geregeld is? Ken je misschien ouders van kinderen die daar al op school zitten? Hier hangen we ook wel eens een tas aan de deur bij de ander. Met kleding die verzameld is, maar ook paardrijkleding bijv. Dat hoeft dan niet elke week, maar eens in de zoveel tijd.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:01

Ik zou me nu om gymkleding niet druk maken. Ze gymen bij ons in groep 1 en 2 nog in ondergoed en met gymschoentjes die op school blijven.

Persoonlijk zou ik denk ik ondanks slecht contact kiezen voor een wissel thuis i.p.v. school omdat er misschien toch weer wat spulletjes terug moeten naar de vader en je kind anders dat extra mee moet nemen.

Hoe doen jullie het qua kleding? Heb je 1 setje wat gebruikt wordt om te wisselen. Ik neem aan dat je zo veel mogelijk 'eigen' garderobe thuis wilt houden.

Lijkt me heel vervelend als je contact zo moeilijk is, dat is niet waar je in eerste instantie vanuit gaat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:07

Liselot schreef:
Week op week af willen we juist naar toe voor zijn rust en om de duidelijkheid die het geeft.
Momenteel is de verdeling zo:
Ene week: Di 17.00 naar papa, do 17.00 naar mama
Andere week: Di 17.00 naar papa, zo 17.00 naar mama

T vindt de wisselingen lastig omdat hij de spanning tussen vader en mij ook wel opmerkt (hoe zeer ik ook mijn best doe om amicaal en luchtig met hem om te gaab), dus we willen zo min mogelijk hoeven wisselen. Regeling die we nu hebben geeft al veel rust, eerder hadden we meer wissels en kortere momenten.

Lijkt mij heel verwarrend zoveel wisselingen.

De dochter van een vriendin van mij ging elke zondag naar de andere ouder. Het contact onderling was overigens gewoon goed en ze gingen ook nog regelmatig als gezin (met z'n drieen) uit eten en op wedstrijd.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:11

Het geluk is dat ze op maandag gym hebben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 17:50

Zonnebloem: zoals we het nu hebben gaat hij in een setje van mij naar zijn vader en hij komt in datzelfde setje terug. Verder heeft hij bij vader en bij mij “eigen” kleding.
Voor nu hoeft er nog niets heen en weer, we zorgen er voor dat we alles dubbel hebben. Maar dat is natuurlijk niet tot in het oneindige mogelijk :=

Het is idd heel jammer dat het contact zo gaat, maar na heel veel pogingen van mijn kant ben ik er ook wel een beetje klaar mee. Gelukkig kunnen we over praktische zaken nog wel aardig overleggen (telefonisch dan) en zetten we T zijn belang voorop

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:29

Heb niet alle reacties kunnen lezen.

Maar hier brengen zij (ex) hun 2 kinderen op donderdag ochtend naar school en wij halen ze op.
De kinderen hebben dan al hun spullen bij die ze nodig hebben, dit is meestal enkel de schooltas met broodtrommel en de gymtas. Soms iets meer zoals een rapport oid.

Wij brengen ze vervolgens dinsdag weer naar school en zij halen ze dan weer op.

Ook hier gaan zij in dezelfde kleren terug, als waarmee ze zijn gekomen.
Ieder heeft zn eigen kleding en (extra) schoenen.

Ook zo min mogelijk contact en als het echt nodig is, wordt er evt gebeld of gemaild of geappt.

Edit:
Iets nabrengen, als er wat vergeten is bijvoorbeeld, is ook geen enkel probleem, aangezien ze hemelsbreed denk ik 500 meter van ons vandaag wonen.. Maar er is gewoon geen behoefte aan contact, als t over de kinderen gaat, is het prima.
Verder is alles gescheiden en apart.
Kinderen (met name de oudste) had hier in het begin wat moeite mee, nu bijna 3 jaar verder zijn ze het gewend en vinden ze de huidige regeling prima.

vendake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:44

wij wisselen op maandag , de ene brengt , de andere haalt af. gaat verder super , veel minder problemen dan wisselen op het thuis adres ( super veel frustraties en stress altijd). De school gaat gelukkig mee met de tijd en doet alle briefwisseling per mail. af en toe gaat er wel eens ietskleins mis , maar dat is nooit een drama , kind is het gewend. Co ouderschap is althans in belgie geen keuze , het is de standaard.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:51

Ik denk dat de beste regeling is waar de ouders zich het comfortabelste bij voelen, in dit geval zal dat je voortel in OP zijn, denk ik zo.

De gymtas op school laten in zijn bankje?
En dan zelf er aan denken dat die op maandag weer mee naar huis gaat, zodat je het kunt wassen en meegeven.

Als je 2 setjes hebt, grijp je ook niet snel mis.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:12

Liselot:

Hoe ik het heb, doe en gaat bij mij is als volgt;

Mijn jongens zijn en gaan om het weekend naar hun vader dit luidt van vrijdagmiddag tot en met maandagavond.

Ik breng ze dus die vrijdagochtend naar school en vader haalt ze dan van school af, heb van de jongens een sporttas waar onder hun Ipads in zitten deze geef ik op vrijdagochtend bij ex netjes af wanneer ik ze naar school gebracht heb.

Maandagavond brengt vader ze nadat oudste klaar is met judo bij mij terug thuis, toen oudste nog niet op judo zat dan bracht ie ze vlak voor het avondeten bij me terug.

Vader heeft zelf kleding ed voor onze jongens enz..