Vervangen of repareren, wat is wijsheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vervangen of repareren, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:48

Op dit moment maak ik gebruik van een Macbook Pro uit medio 2012. Hij doet het goed, er zit 16GB RAM in en een harde schijf met meer dan genoeg ruimte. Het is echt een bakbeest, maar hij heeft het nogal zwaar gehad met me. Er is een keer water overheen gegaan, hij loopt sowieso vaak vast en de laatste tijd krijg ik groene strepen door mijn scherm en loopt hij vast als ik hem oppak van tafel of van mijn schoot. Niet echt werkbaar dus. Het lijkt erop dat mijn moederboard gewoon kapot is, maar dat weet ik niet zeker.

Hij is hoe dan ook flink kapot en de kans is 99% dat een reparatie me meer dan 400 euro gaat kosten. In alle eerlijkheid is deze laptop dat niet meer waard. Ik was van plan om volgend jaar überhaupt een echte nieuwe te gaan kopen (iets met afschrijven van de belasting) en dat is nou net wat me nu laat twijfelen. Ik heb eigenlijk drie opties;

1. Ik sprokkel wat salaris en verjaardagsgeld bij elkaar en koop een nieuwe. Voordeel: ik heb dan gelijk een nieuwe, hoef me voorlopig geen zorgen te maken, kan afschrijven bij inkomstenbelasting. Nadeel: ik ben ook aan het sparen voor een vakantie in december en ik heb het al niet heel breed op dit moment.
2. Ik laat mijn huidige laptop repareren. Voordeel: ik kan nog even door met wat ik heb. Nadeel: het gaat me veel kosten en ik moet hem volgend jaar toch laten vervangen.
3. Ik koop een nieuwe (refurbished) laptop die qua prijs tussen de reparatie en een nieuwe in zit. Voordeel: ik kan weer even vooruit met een laptop waarvan ik weet dat hij werkt. Nadeel: ik zit binnen afzienbare tijd met hetzelfde probleem van vervangen/verouderde hardware.

Wat is nou wijsheid?

Yubine

Re: Vervangen of repareren, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:57

Met repareren stel je het probleem als ware uit, dus denk dat de kosten te hoog zijn voor wat je krijgt. Dan zou ik toch voor een nieuwe gaan. Maar het hangt ervan af welke je neemt lijkt me. Je kan opnieuw voor een Macbook gaan, maar er zijn ook andere laptops die misschien net zo goed zijn maar dan een stuk goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:58

Voor mijn werk zit ik redelijk vast aan Macbooks. Ik moet werken met photoshop en premiere en in mijn ervaring zijn Windows laptops die dat probleemloos naast elkaar kunnen draaien even duur als een Macbook. Daarnaast ben ik gewend aan Apple en de synchronisatie met oa mijn telefoon, en wil ik daar dus ook liever blijven.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:06

Ah, op die manier. Dan zou ik inderdaad weer voor een Macbook gaan. Misschien zijn de aanschafkosten voor nu erg hoog, daarna kan je weer een tijd mee vooruit. Met repareren en refurbished ben ik bang dat je dan vrij snel toch een nieuwe moet kopen, en dat is dan zonde van het geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:07

Ja absoluut, ik ben daar ook erg bang voor. Goed, dankjewel in ieder geval!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:08

als je hem voor je werkl nodig hebt, is het dan niet een optie om via je werk een nieuwe macbook te kopen...beetje zoals die fietsprojecten wat sommige bedrijven hebben.

Want heel eerlijk; gezien de leeftijd en de problemen is de beste (en uiteindelijk ook de goedkoopste) oplossing om gewoon een nieuwe te kopen.
Maar aangezien je dat eigenlijk heel slecht uitkomt vanwege wat krapte en een andere reden....balletje opgooien bij je werk? Wie weet toch? Nee heb je, ja kun je krijgen.

En anders toch optie 3 als het financieel eigenlijk echt niet lukt om een nieuwe te kopen.

optie 2; reparatie moet je in de kliko gooien; das zo'n antieke laptop echt niet meer waard. Voor dat geld heb je al een hele leuke nieuwe laptop (geen macbook dan, maar toch)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:10

Ik ben freelancer dus bij mijn werk aankloppen is absoluut geen optie. Ik werk veel op locatie waar ik toegang heb tot apparatuur van opdrachtgevers, maar ik moet ook enorm veel vanuit huis doen en ben daarin echt afhankelijk van een goede laptop die netjes meedraait en waarmee ik snel kan schakelen tussen zware programma's als Photoshop en Premiere.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:13

aah , nee dan heeft via je werk proberen geen zin nee....jammer.

Tsja; dan zul je voor jezelf moeten beslissen welke het beste uitkomt; optie 1 (in eerste instantie een dure grap, maar in the long run wel de goedkoopste optie en sowieso de beste, want hardware weer helemaal up to date + software)) of optie 3.
Optie 2 is gewoon geld weg gooien, die kun je beter laten varen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:26

Tweedehands/refurbished macbooks van twee jaar oud kosten een heel stuk minder dan een nieuwe, maar gaan wel nog minstens 5 jaar mee normaal gesproken. Maar als je een nieuwe, duurdere macbook kan opgeven aan de belasting dan is dat misschien alsnog gunstiger, dus ik snap dat je twijfelt.
Mijn twee jaar oude refurbished macbook pro (16GB geheugen en 256GB SSD harddisk) kostte me destijds €1350 terwijl een macbook met dezelfde specs nieuw ruim meer dan €2000 kostte.

Heb je al opgezocht wat het probleem kan zijn bij de huidige macbook? Stel dat het probleem een losse stekker of een kleinigheidje kan zijn, dan zou ik gewoon een handige Harry zoeken die hem eens open kan maken voor een kratje bier. Backup opslaan, er vanuit gaan dat hij niet meer te redden is, en stel dat het toch een simpele fix was dan heb je een flinke meevaller, en zo niet dan koop je een nieuwe.
Ik heb al best wat apparaten gered die ik bij mijn vriend in de handen heb geduwd met de boodschap 'leef je uit en anders gaan ze de kliko in' :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:23

Nou, hoe snel kan het soms gaan :+ Ik heb een nieuwe besteld. De 2018 met 250SSD werkgeheugen en 8GB RAM. Kostte me even poedersuiker veel maar goed, kan hem afschrijven dus in die zin is het ook wel fijn, ergens.

Ik heb de PRAM al gereset en in de hardware test geeft hij een flinke error voordat ik hem uberhaupt begin dus ik weet 99% zeker dat het een best pittig probleempje gaat zijn. Ik breng hem volgende maand nog even naar een dokter, kijken of die er nog iets mee kan. Mocht hij voor minder dan 200 euro te repareren zijn wil ik het nog wel overwegen, kijken of ik hem nog kan verkopen, maar als het hoger uitvalt dan dat mogen ze hem houden denk ik.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:09

Zorg wel dat je naar een échte reparateur gaat, en niet naar een dozenschuiver die alleen maar zegt ja dat is het Logic Board, is te duur. Is het nog een pré-Retina of de eerste generatie Retina? Mid-2012 kan allebei namelijk. Oppakken en vastlopen is bij de Retina 99% zeker de Buck converter die losgekomen is, dit is een productiefout. Hoewel dit ook voor kan komen bij een pré-Retina gebeurt dit niet zo vaak, maar water kan corrosie veroorzaken met ook hier dit soort rariteiten tot gevolg.