Cruelty free leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 06:20

Freya6 schreef:
Ik maak schapenvachten van vilt! Lokale schapen die worden geschoren, daavan verzamel ik de wol en maak er een achterkant aan van vilt. Zo blijven de schapen leven en kunnen we de wol gebruiken (ipv naar china vliegen). ps de schapen worden geknipt met de hand, wat rustiger is dan snel snel scheren met machine.


Vraag
Mijn schapen worden jaarlijks geschoren, gewoon met scheerapparaat. Ik heb daar nog nooit een gedachte bij gehad van wreed.
Heel nieuwsgierig wat jij daar wreed aan vindt en waarom knippen met een schaar diervriendelijker zou zijn.
Het schaap wordt op zijn kont gezet, pootjes worden meteen bekapt, ontwormd, noodzakelijk voor hun gezondheid, dan geschoren met machine. En na 3 minuten zijn ze weer vrij en klaar tot volgend jaar.
Ljjkt me voor het schaap veel fijner dan 15 minuten vast staan om geknipt te worden. Komt weinig stress bij kijken.
Heel nieuwsgierig wat jouw visie is.
,

deksel

Berichten: 3794
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:32

Ik heb niet alles heel goed gelezen haha, oeps. Zelf ben ik vegan, of tenminste ik probeer het zo goed mogelijk te doen. 100% vegan gaat nooit iemand lukken.
Qua eten lukt het super goed, qua niet naar dierentuinen etc gaan ook. Qua verzorgingsproducten probeer ik er echt op te letten. Make-up koop ik bijna nooit, maar let er wel op. Ik koop alleen naar vegan make up. Dat er geen dierlijke producten inzitten, niet op dieren getest (In Europa is dit trouwens verboden, maar sommige bedrijven omzeilen dit door het uit te lenen aan een ander bedrijf of zo. Weet niet precies hoe het zit) en niet in China verkocht (in China is het verplicht om op dieren te testen).
Vegan shampoo+conditioner en douchegel vinden is prima te doen. Deo vind ik een stuk lastiger. Er bestaan zat opties volgens mij, misschien moet ik die maar eens proberen als m'n voorraadje op is. De non vegan producten van voor m'n vegan tijd, wil ik wel gewoon opmaken.
Ik heb laatst nog dingen via AliExpress besteld :o. En laatst liep ik de Primark in, zei nog tegen m'n moeder 'ja eigenlijk wil ik het helemaal niet hier kopen, al die arme mensen die er voor keihard voor moeten werken'. Shame on me. Maar! Ik ben wel gestopt met mega veel kleding kopen, wat ik eerst wel deed. Ik koop alleen iets als ik het nodig heb (of tenminste, dat probeer ik, soms mislukt het nog een beetje). Het is iig beter dan eerst. Daarnaast let ik er idd op of er geen wol of leer in zit. Tweedehands leer kopen vind ik niet zo'n probleem. Omdat je niet indirect de industrie support en omdat het een stof is die lang mee gaat. Ik heb docs die 13 jaar oud zijn (2ehands gekocht) en nog steeds goed zijn.
Ik wil dus wel duurzamere kleding gaan kopen maar het kost meteen zoveel geld. Tweedehands, via marktplaats/fb of kringlopen doe ik wel eens hoor, maar goede broeken vinden of sportkleding is dan niet te doen. Daarnaast ben ik het afgelopen jaar echt enorm gegroeid en veranderd dus ik vind het zonde om dure kleding te kopen als ik niet weet of ik het volgende jaar nog pas (ik ben net 18 en heb net pas m'n groeispurt gehad :+).

Ik vind trouwens dat als je cruelty free wil leven, geen dierlijke producten zou moeten consumeren. Maar goed, dat is mijn mening en het is niet de bedoeling om hier een discussie van te maken volgens mij.

Wat tips:
-bij Kruidvat staat bij de make-up aangegeven welke producten vegan zijn
-het Etos eigen huismerk is vegan heb ik me laten vertellen (lijkt me me dat die deo dus ook vegan is? Ga ik eens navragen)
-probeer dierlijke ingrediënten eens te vervangen door plantaardige, er is overal een vervanger voor :) (mocht je hier niet uit komen, vraag me raak)
-de Kruidvat verkoopt best veel merken verzorgingsproducten die vegan zijn, zoals Nature Box en Treacles Moon (of zo) en nog meer merken. Deze zijn over het algemeen best prijzig. Maar deze kan je heel goedkoop bij de prijsmepper kopen :D. Dus daar inslaan!
-Duitsland is net wat vooruitstrevender dan NL wat betreft vegan producten in de supermarkt. Al moet ik zeggen dat het hier in NL ook echt best goed is. Dus als je in de buurt van Duitsland woont, ga eens een dagje naar de grote stad en ga los in de supermarkt en DM daar. De DM heeft een eigen merk en die is vegan. Ze verkopen sowieso heel veel vegan verzorgings producten in de DM.
Edit: -ik bedenk me net dat Rituals ook veel vegan producten verkoopt. Dus ook parfums en deo, volgens mij!
-de HEMA heeft ook veel vegan producten en er komen er steeds meer aan :D.
-de Aldi verkoopt lekkere en goedkope vleesvervangers (rond de €1.80). En soja yoghurt (1.49). En kroketten en bitterballen <3 (deze zijn wel iets duurder, €2.99).
-veel vegetarische producten zijn alsnog vegan, maar lang niet altijd.

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:49

deksel schreef:
Ik heb niet alles heel goed gelezen haha, oeps. Zelf ben ik vegan, of tenminste ik probeer het zo goed mogelijk te doen. 100% vegan gaat nooit iemand lukken.
Qua eten lukt het super goed, qua niet naar dierentuinen etc gaan ook. Qua verzorgingsproducten probeer ik er echt op te letten. Make-up koop ik bijna nooit, maar let er wel op. Ik koop alleen naar vegan make up. Dat er geen dierlijke producten inzitten, niet op dieren getest (In Europa is dit trouwens verboden, maar sommige bedrijven omzeilen dit door het uit te lenen aan een ander bedrijf of zo. Weet niet precies hoe het zit) en niet in China verkocht (in China is het verplicht om op dieren te testen).
Vegan shampoo+conditioner en douchegel vinden is prima te doen. Deo vind ik een stuk lastiger. Er bestaan zat opties volgens mij, misschien moet ik die maar eens proberen als m'n voorraadje op is. De non vegan producten van voor m'n vegan tijd, wil ik wel gewoon opmaken.
Ik heb laatst nog dingen via AliExpress besteld :o. En laatst liep ik de Primark in, zei nog tegen m'n moeder 'ja eigenlijk wil ik het helemaal niet hier kopen, al die arme mensen die er voor keihard voor moeten werken'. Shame on me. Maar! Ik ben wel gestopt met mega veel kleding kopen, wat ik eerst wel deed. Ik koop alleen iets als ik het nodig heb (of tenminste, dat probeer ik, soms mislukt het nog een beetje). Het is iig beter dan eerst. Daarnaast let ik er idd op of er geen wol of leer in zit. Tweedehands leer kopen vind ik niet zo'n probleem. Omdat je niet indirect de industrie support en omdat het een stof is die lang mee gaat. Ik heb docs die 13 jaar oud zijn (2ehands gekocht) en nog steeds goed zijn.
Ik wil dus wel duurzamere kleding gaan kopen maar het kost meteen zoveel geld. Tweedehands, via marktplaats/fb of kringlopen doe ik wel eens hoor, maar goede broeken vinden of sportkleding is dan niet te doen. Daarnaast ben ik het afgelopen jaar echt enorm gegroeid en veranderd dus ik vind het zonde om dure kleding te kopen als ik niet weet of ik het volgende jaar nog pas (ik ben net 18 en heb net pas m'n groeispurt gehad :+).

Ik vind trouwens dat als je cruelty free wil leven, geen dierlijke producten zou moeten consumeren. Maar goed, dat is mijn mening en het is niet de bedoeling om hier een discussie van te maken volgens mij.

Wat tips:
-bij Kruidvat staat bij de make-up aangegeven welke producten vegan zijn
-het Etos eigen huismerk is vegan heb ik me laten vertellen (lijkt me me dat die deo dus ook vegan is? Ga ik eens navragen)
-probeer dierlijke ingrediënten eens te vervangen door plantaardige, er is overal een vervanger voor :) (mocht je hier niet uit komen, vraag me raak)
-de Kruidvat verkoopt best veel merken verzorgingsproducten die vegan zijn, zoals Nature Box en Treacles Moon (of zo) en nog meer merken. Deze zijn over het algemeen best prijzig. Maar deze kan je heel goedkoop bij de prijsmepper kopen :D. Dus daar inslaan!
-Duitsland is net wat vooruitstrevender dan NL wat betreft vegan producten in de supermarkt. Al moet ik zeggen dat het hier in NL ook echt best goed is. Dus als je in de buurt van Duitsland woont, ga eens een dagje naar de grote stad en ga los in de supermarkt en DM daar. De DM heeft een eigen merk en die is vegan. Ze verkopen sowieso heel veel vegan verzorgings producten in de DM.
Edit: -ik bedenk me net dat Rituals ook veel vegan producten verkoopt. Dus ook parfums en deo, volgens mij!
-de HEMA heeft ook veel vegan producten en er komen er steeds meer aan :D.
-de Aldi verkoopt lekkere en goedkope vleesvervangers (rond de €1.80). En soja yoghurt (1.49). En kroketten en bitterballen <3 (deze zijn wel iets duurder, €2.99).
-veel vegetarische producten zijn alsnog vegan, maar lang niet altijd.


Ik vind ook wel dat je hier zoveel mogelijk naar moet streven maar het leven is niet zo zwart/wit als het soms lijkt. Je kunt in mijn ogen beter iets inconsequent goed doen dan consequent fout.

Om een voorbeeld te noemen: Voor mijn werk zit ik veel in het buitenland, in sommige landen is vegetarisch al lastig, laat staan vegan. En ja tuurlijk kan je vooruit bellen, alleen je hebt ook taalbarrieres, rekening te houden met collega’s etc. Soms weet ik ‘s morgens niet in welk land ik ‘s avonds slaap.
Ik kies er dan voor om vega te eten i.p.v. vegan. Zo laat ik ook zien dat vega eten helemaal niet zo moeilijk en omslachtig is als men soms denkt. Als ik in mijn eentje bij de supermarkt een vegan salade ga halen bevestigd dit alleen maar het gevoel wat mensen hebben, dat vegan eten vooral heel moeilijk en ongezellig is.
Ik geloof dat goed voorbeeld ook doet volgen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:43

Oh wat betreft tips. Het merk Sukin, gezichts- lichaams- en haarverzorging.
*Cruelty Free *Vegan *Non GMO *Carbon Neutral *Natural Ingredients

Nadeel: het komt uit Australië en is verpakt in plastic.

Ik en mijn vriend gebruiken niet anders meer en zijn heel erg tevreden. Behalve de deo. Die was minder goed.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:03

*Stille meelezer kruipt onder steen vandaan*

Ik mis een beetje een duidelijke omschrijving.

Ik kan cruelty free als een stel Engelse woorden wel vertalen - maar wat wil je?

Geweldoos leven is een prima streven - en in de praktijk kan het lastig zijn.
En ook: welke vorm van geweld of wreedheid denk je aan....?

Diep verankerd:"wij" zijn rijk, omdat iemand anders de rekening betaalt.
Vroeger heette dat kolonialisme.
Tegenwoordig betalen ook de dieren en het milieu "de rekening".


(Ik vind het ingewikkeld: tips om goedkoop luxe producten als parfum of creme in te slaan. En van carbon neutral uit Australië geloof ik geen sikkepit.)

nova_zodiax

Berichten: 1037
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:07


Lughnassadh

Berichten: 1813
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:28

janouk schreef:
Freya6 schreef:
Ik maak schapenvachten van vilt! Lokale schapen die worden geschoren, daavan verzamel ik de wol en maak er een achterkant aan van vilt. Zo blijven de schapen leven en kunnen we de wol gebruiken (ipv naar china vliegen). ps de schapen worden geknipt met de hand, wat rustiger is dan snel snel scheren met machine.


Vraag
Mijn schapen worden jaarlijks geschoren, gewoon met scheerapparaat. Ik heb daar nog nooit een gedachte bij gehad van wreed.
Heel nieuwsgierig wat jij daar wreed aan vindt en waarom knippen met een schaar diervriendelijker zou zijn.
Het schaap wordt op zijn kont gezet, pootjes worden meteen bekapt, ontwormd, noodzakelijk voor hun gezondheid, dan geschoren met machine. En na 3 minuten zijn ze weer vrij en klaar tot volgend jaar.
Ljjkt me voor het schaap veel fijner dan 15 minuten vast staan om geknipt te worden. Komt weinig stress bij kijken.
Heel nieuwsgierig wat jouw visie is.
,

Er zijn landen waarin men heel wat onvriendelijker wol oogst. In Nederland worden inderdaad schapen rustig en netjes geschoren. Maar dat is niet overal zo. Ik heb liever geen wol bijvoorbeeld uit Zuid-Amerika.
Ik brei en haak veel en koop regelmatig echte wol. Maar dan wel bij een winkel waarvan ik zeker weet dat die alleen diervriendelijk gewonnen en bewerkte wol verkoopt.

Zonder dierenleed consumeren is echt lastig vind ik al doe ik wel mijn best. Minder vlees en dan bij een goede slager. Dan maar meer betalen. Douchespullen, etc. van Lush. Dat soort dingen. Wat ik het meest lastig vind zijn dingen als kleding en schoenen.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 11:30

Persoonlijk vind ik eerlijk verkregen wol, of bv leer van natuurlijk overleden dieren (bestaat niet geloof ik, maar goed) niet verkeerd. Probleem is dat het niet bestaat en dat dingen, omdat mensen het willen, snel industriële vormen aannemen. Zo ook de melkindustrie. Mijn paard stond op een kleine melkboerderij. Koeien buiten, kalfjes erbij... Ik vond er niks mis mee.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:38

Dit topic geeft mij heel wat fijne inzichten.
Ik ben bezig om de overstap van vegetariër naar veganist te maken. Dit topic is daarvoor een fijne aanvulling :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:49

Janneke2 schreef:
(Ik vind het ingewikkeld: tips om goedkoop luxe producten als parfum of creme in te slaan. En van carbon neutral uit Australië geloof ik geen sikkepit.)


Goedkoop is het zeker niet. Het wordt in Australië carbon neutral geproduceerd. Vandaar dat ik ook opmerk dat het land van herkomst een nadeel is. :)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:50

[code][/code]Ik had nooit gedacht om op een gezonde manier richting vegan te kunnen gaan icm voedselallergieën, maar tegenwoordig zijn er zoveel vervangende producten dat volwaardig eten ook voor mij steeds beter te doen is. Ik word bijv erg blij van de veganistische geraspte 'kaas' bij de AH.
Alleen nog vegan witte chocolade vinden in de supermarkt is een doel.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:57

Absoluut, fijn topic! Ik ben zelf bijna 20 jaar vegetarisch (eind december mag ik het vieren!), ik ga niet zover tot vegan (eieren, honing, kaas - echter wel vega kaas, maar niet vegan). Mijn makeup en skincare is proefdiervrij. Mijn eigen reinigingsproducten in huis ook. Mijn ouders proberen er op te letten maar komen nog wel vaker met verkeerde producten thuis. Maar ik kan mijn levensstijl niet aan hun aandringen.

Overigens, niet alle vegan producten zijn proefdiervrij. Garnier is leuk en aardig met hun groene lijn maar ze testen nog altijd op dieren. Dus niet alles in de Kruidvat is proefdiervrij, ookal is het vegan.

Het enige eventueel 'dierlijke' dat ik soms gebruik zijn medicijnen, mocht dit erin verwerkt zijn. En vaccinaties.

Blij dat er toch nog veel mensen op bokt wel om dieren geven want ik blijf het echt moeilijk te verstaan vinden dat mensen het echt belangrijker vinden bij MAC een nieuwe lippenstift te kopen, waar dieren onnodig voor lijden terwijl diezelfde kleur bij zeker 10 andere merken hetzelfde is, dezelfde kwaliteit en prijs heeft. Maar goed, ieder z'n ding. Ik probeer oprecht niemand hiervoor te veroordelen, maar ik snap het niet zo goed.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:02

Astorga schreef:
[code][/code]Ik had nooit gedacht om op een gezonde manier richting vegan te kunnen gaan icm voedselallergieën, maar tegenwoordig zijn er zoveel vervangende producten dat volwaardig eten ook voor mij steeds beter te doen is. Ik word bijv erg blij van de veganistische geraspte 'kaas' bij de AH.
Alleen nog vegan witte chocolade vinden in de supermarkt is een doel.

De AH XL heeft hier in het schap met speciale voeding witte en melkchocolade van rijstmelk. :)
Je moet wel van de smaak van rijstmelk houden, het is heel zoetig, maar lekker is het in elk geval :D zeker het proberen waard.

deksel

Berichten: 3794
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:09

chimello schreef:
Overigens, niet alle vegan producten zijn proefdiervrij. Garnier is leuk en aardig met hun groene lijn maar ze testen nog altijd op dieren. Dus niet alles in de Kruidvat is proefdiervrij, ookal is het vegan.


Idd, dit vind ik zo raar. Waarom noemen ze het vegan terwijl er op dieren getest wordt? Ik snap dat echt niet. Soort van instinkerij.

Wat betreft medicatie: ik vind dat gezondheid voor gaat. Ik gebruik dus ook medicatie met lactose erin.
Wat betreft paracetamol etc, let ik daar eigenlijk niet op. Moet ik eens gaan doen.

Op veganwiki.nl staan heel veel lijsten met of iets vegan is of niet. Echt super handig!

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:13

Selka schreef:
Janneke2 schreef:
(Ik vind het ingewikkeld: tips om goedkoop luxe producten als parfum of creme in te slaan. En van carbon neutral uit Australië geloof ik geen sikkepit.)


Goedkoop is het zeker niet. Het wordt in Australië carbon neutral geproduceerd. Vandaar dat ik ook opmerk dat het land van herkomst een nadeel is. :)



De rekening wordt door onze kinderen betaald.

Wie luxe producten koopt
dwz: die je niet nodig hebt
en die je gewoon zelf kunt maken
of kunt kopen terwijl ze om de hoek gemaakt zijn
uit Australië laat komen
heeft per definitie een spul in handen met een overbodig grote carbon uitstoot.

Ik geef veel om dieren maar ook om de toekomst van de planeet.
Earth overshoot day voor Nederland was in april,
voor de hele wereld in augustus.

Wat is er cruelty free aan meewerken aan de komende rampen?
(Opwarmen betekent meer hongersnood, dus oorlog, vluchtelingen en minder biodiversiteit en de lijst is langer.)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:05

Magrathea schreef:
Astorga schreef:
[code][/code]Ik had nooit gedacht om op een gezonde manier richting vegan te kunnen gaan icm voedselallergieën, maar tegenwoordig zijn er zoveel vervangende producten dat volwaardig eten ook voor mij steeds beter te doen is. Ik word bijv erg blij van de veganistische geraspte 'kaas' bij de AH.
Alleen nog vegan witte chocolade vinden in de supermarkt is een doel.

De AH XL heeft hier in het schap met speciale voeding witte en melkchocolade van rijstmelk. :)
Je moet wel van de smaak van rijstmelk houden, het is heel zoetig, maar lekker is het in elk geval :D zeker het proberen waard.

Dank voor de tip! <3
Ik heb wel een tijd naar alle chocoladerepen in het gewone schap staan staren, maar geen speciaal schap gevonden. Zal daar binnenkort weer naar kijken.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 13:14

Amber_anne schreef:
Maar koop je die producten dan bijvoorbeeld ook niet in een 2e hands winkel?

Laatst voor mijn vriend nieuwe schoenen gevonden van leer. Zagen er nog super goed uit en zijn een goed merk. Hoeft alleen een nieuwe zool onder. Dat doe ik dan liever dan nieuwe schoenen kopen of andere soort schoenen die minder lang mee gaan


Ja, ik koop ze wel in een tweedehands winkel of als ik de oorsprong ervan weet. Maar toch vind ik het lastig om te dragen, omdat je naar mijn mening toch iets 'uitdraagt' als je leer draagt. De rest van de wereld weet niet waar het vandaan komt, die zien misschien allen 'ooh, leuke schoenen, die wil ik ook hebben'.

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:15


Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:20

Hoe doen jullie het met meubels ed? Mijn bank is echt aan vervanging toe aan het raken, maar kringloop is ingewikkeld voor niet-wasbare dingen vanwege allergieën.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:31

Al mijn meubels zijn tweedehands dan wel heel oud :=
Ga wel een nieuwe bank kopen, dat wordt een stoffen.
(Nieuw = kringloop overigens, haha)

Ik wil ook geen leren bank gewoon omdat het niet lekker zit met blote benen _O-

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:38

Janneke2, je hebt gelijk. Maar een gevoelige huid kan niet overal tegen. Zelf maken geen tijd voor. Kinderen, heb ik niet. Daarmee zorg ik al voor een stuk mooiere wereld.

Astorga, na 2x een tweedehands bank hebben wij een nieuwe gekocht onlangs. Combinatie van leer en stof ivm honden en schoonmaken. Ik heb een half jaar marktplaats in de gaten gehouden maar niks kunnen vinden. Verder hebben wij 13 jaar geleden een uitzet gekocht en die hebben we nog steeds. Spullen vervangen die nog goed zijn doe ik niet.

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:41

Astorga schreef:
Hoe doen jullie het met meubels ed? Mijn bank is echt aan vervanging toe aan het raken, maar kringloop is ingewikkeld voor niet-wasbare dingen vanwege allergieën.

Moet de vervanger echt een bank zijn, of zijn 2-3 stoelen ook mogelijk? Ik heb bv op de wei een mooie solide houten stoel met armleuningen (kringloop) staan die ivm vocht enkel losse kussens heeft.
En het is dat de bank hier ook als logeerbed dient, maar anders was er misschien wel een grote hangstoel voor in de plaats gekomen. Iets met makkelijk wassen en vloer vegen, bank komt aan alle kanten rommel in en is dus lastig schoon te houden.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:59

tamary schreef:
Astorga schreef:
Hoe doen jullie het met meubels ed? Mijn bank is echt aan vervanging toe aan het raken, maar kringloop is ingewikkeld voor niet-wasbare dingen vanwege allergieën.

Moet de vervanger echt een bank zijn, of zijn 2-3 stoelen ook mogelijk? Ik heb bv op de wei een mooie solide houten stoel met armleuningen (kringloop) staan die ivm vocht enkel losse kussens heeft.
En het is dat de bank hier ook als logeerbed dient, maar anders was er misschien wel een grote hangstoel voor in de plaats gekomen. Iets met makkelijk wassen en vloer vegen, bank komt aan alle kanten rommel in en is dus lastig schoon te houden.

Dat is een goede vraag. Ik doe graag bankhangen, maar kan me daarin ook aan mezelf ergeren. Dus misschien moet ik gewoon geen bank meer nemen.
Ik woon wel vrij klein, dus niet heel veel ruimte over.

Hoe doen jullie dat trouwens met voedsel en producten voor jullie dieren?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:11

Astorga schreef:
Hoe doen jullie dat trouwens met voedsel en producten voor jullie dieren?


Dit vind ik een hele goede! Daar zit ik ook mee. Hond 1 heeft een speciaal dieet, hond 2 is moeilijk op gewicht te houden. Katten krijgen bewust Orijen, bio+regionaal maar dit komt wel van een ander continent.. Natvoer heb is Cosma Nature ivm 75% vlees. Helaas komt dit dan weer uit Thailand. Vegan voer ga ik niet doen. Ik ben nog zoekende wat nu het beste is.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:16

Mijn katten krijgen nu KVV en een bio granenvrije vleesbrok. Ik overweeg een soort hybride dieet met een hoger % plantaardig, bijvoorbeeld een vegan brok met daarnaast KVV. Maar ik wil dat eerst overleggen met mijn dierenarts en ik heb een vriend die er verstand van heeft die al aan heeft gegeven te willen meedenken :) .

Met het verzoek om de laatste zin goed in acht te nemen want de laatste keer dat ik dat op Bokt suggereerde werd ik gelyncht om het feit alleen al dat de gedachte überhaupt in me opkwam :') Ik verander niets aan hun dieet zonder dat ik er niet zeker van ben dat het ten minste even goed is als wat ze nu krijgen.