Hij zuigt niet meer goed..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Carol_Beer

Hij zuigt niet meer goed..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 10:02

Gister was k van plan om eens even flink met de stofzuiger alle hoekjes, gaatjes en vogelnesten leeg te zuigen, waarna ik tot de conclusie kwam dat er flink wat mis was; halverwege viel alle al dan niet opgezogen troep in het gangpad. Hij zuigt nauwelijks meer.
Onderhand heb ik dat ding (Nilfisk One Parket) al een paar jaar, dus de garantie is vervallen voor zover ik weet, maar nog wel erg jong voor een stofzuiger.
Misschien sorry voor dit onnodige topic, maar ik heb dus echt de ballen verstand van techniek, en heb geen idee hoe zo'n zuiger uberhaubt werkt, nog hoe welk onderdeel er voor zorgt datb het niet meer zuigt.
Iemand hier een nerdy/tech brein?

Anders moet k m laten repareren, maar als het met een huismiddel-oplossing kan, is dat altijd een betere optie als je t mn portomonee vraagt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:03

Zit de zak niet vol? Of zit hij niet verstopt in de slang of in het mondstuk?
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 07-08-19 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:03

Volle zak of opvangbak? Filter verstopt?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:06

Misschien moet je na een paar jaar de zak eens legen }>

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 10:07

zonnebloem18 schreef:
Volle zak of opvangbak? Filter verstopt?

In alle haast idd vergeten erbij te zetten; De zak zit nog geeneens halfvol. De slang voelt ook niet verstopt aan. Het ligt iets aan de binnenkant (waar mijn non-technische brein ff een aanval krijgt), de motor maakt ook een ongelijk geluid. Moeilijk uit te leggen tho, maar t zijn hoge en dan weer lage tonen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:09

Dan ga je toch naar de winkel en vraag je of ze m kunnen maken? :7

Hoe kan een forum nou weten wat er aan de hand is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:10

Nilfisk is een goed merk, die geven soms ook 3 of 5 jaar garantie dacht ik. Even opzoeken dus :j

Maar ik zou inderdaad eerst eens kijken of de zak niet te vol is of wellicht niet goed erin zit.. En dan eens proberen de buis eraf te halen en via het mondstuk even de zuiger erop zetten om te kijken of daar een verstopping zit. Kun je zelf makkelijk lucht door de buis heen blazen als de slang eraf is?

Astorga

Re: Hij zuigt niet meer goed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:18

Is er geen repaircafé in jouw buurt binnenkort?

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:26

Heb je al geprobeerd om alleen de motor aan te zetten? Dus slang en stang er even afhalen.
Als de stofzuiger het dan wel goed doet weet je dat het probleem in de slang, stang of voet zit.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 10:27

wendyh schreef:
Heb je al geprobeerd om alleen de motor aan te zetten? Dus slang en stang er even afhalen.
Als de stofzuiger het dan wel goed doet weet je dat het probleem in de slang, stang of voet zit.

Dat is dus het ding; Het ligt ergens aan de binnenkant, waar ik de technische intelligentie niet voor heb.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:32

Carol_Beer schreef:
wendyh schreef:

Dat is dus het ding; Het ligt ergens aan de binnenkant, waar ik de technische intelligentie niet voor heb.

je kan toch de slang eraf halen, dan de stofzuiger aanzetten om te luisteren of de motor dan wel een normaal geluid maakt, daar hoef je niet technisch voor te zijn.
Als de boel verstopt zit gaat ie ook rare geluiden maken.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 10:36

Polly schreef:
je kan toch de slang eraf halen, dan de stofzuiger aanzetten om te luisteren of de motor dan wel een normaal geluid maakt, daar hoef je niet technisch voor te zijn.
Als de boel verstopt zit gaat ie ook rare geluiden maken.

Dat is wat ik zeg; het ligt aan de binnenkant (omdat hij zonder slang dat geluid dus ook maakt)
Ook andere slang geprobeerd. Ook met een oude stofsluiger met dezelfde slang, doet prima, dus ligt idd niet aan de slang maar aan het apparaat. :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:37

ah oke begreep niet goed (of las eroverheen) dat je dat al geprobeerd hebt. Zou toch even de zak vervangen en anders even naar de winkel (zak vervangen om te voorkomen dat zij dat doen en hij het dan wel doet, dan sta je zo voor Sjaak

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:39

Al eens geprobeerd om alle tussenstukken er af te halen en te zien dat er nergens een prop stof of vuil in de bochten zit? Ik had overlaatst met onze nieuwe stofzuiger hetzelfde voor. Zuigkracht was weg, ik heb de slang volledig kunnen losklikken en blijkbaar de overgang slang met het toestel zat in de bocht vol met vuil. Eens dat vuil eruit werkte hij terug perfect.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:41

Wanneer heb je voor het laatst de filters vervangen? Zijn er vaak meerdere.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 10:44

dblijham schreef:
Wanneer heb je voor het laatst de filters vervangen? Zijn er vaak meerdere.

Heb er nooit naar gekeken eerlijk gezegd, alleen de stofzuigerzak.
Het begon ook ineens toen ik een hoek inging en hij omviel half op zn kant. Maar het is een stevig ding, dus zou raar zijn.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 13:39

Heb de filters weten te vervangen maar begon nu nog meer raarder te klinken. Met verschillende pieptonen. Zonder zak en slang

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:47

Oppakken en naar de winkel, kijken of het iets simpels is, zo ja laten maken en zo nee een nieuwe kopen

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:55

Carol_Beer schreef:
Heb de filters weten te vervangen maar begon nu nog meer raarder te klinken. Met verschillende pieptonen. Zonder zak en slang

Heb je huisdieren? Zo ja, weet je waar ze nu zijn?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:22

Je hamster of gerbil.

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:26

Bij sommige stofzuigers valt de zuigkracht weg als het ergens niet goed sluit. Is er misschien een scharnier kapot of zit er ergens een kiertje?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:27

Dan moet je ervoor zorgen dat hij wel goed zuigt door de stofzuiger zak op tijd te legen.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 14:29

Solar schreef:
Bij sommige stofzuigers valt de zuigkracht weg als het ergens niet goed sluit. Is er misschien een scharnier kapot of zit er ergens een kiertje?

Alleen de klep naar de stofzuigerzack kleppert een beetje, maar dat tape k dicht. Neem ook aan dat dat niks te maken heeft met de rest van de motoren etc

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:08

Hier helpt het om regelmatig ff alles uit te blazen met perslucht.

Nu, na een paar keer pech koop ik geen dure stofzuigers meer aangezien ik ook verbouw enzo dus veel stof.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 15:10

Schuur_ schreef:
Hier helpt het om regelmatig ff alles uit te blazen met perslucht.

Nu, na een paar keer pech koop ik geen dure stofzuigers meer aangezien ik ook verbouw enzo dus veel stof.

Heb nog wel zo'n ding staan, kzal kijken of het wat helpt (wel raar dat een STOFzuiger niet tegen stof kan maar ok)