Ex beschadigt huis, wie moet dit betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Ex beschadigt huis, wie moet dit betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 21:38

De titel is wat kort door de bocht, dus bij deze een wat genuanceerder verhaal:

Mijn ex en ik hebben onlangs ons huis verkocht. Sterker nog, het ondertekende verkoopcontract is gisteren op de bus gegaan.

Ik ben ruim een maand geleden verhuisd dus mijn ex woont hier nu alleen.

Nu kreeg ik zojuist een mail van hem dat de arm van het zonnescherm is afgebroken. Daarnaast heeft hij, toen wij de sleutels van dit huis kregen, de sloten vervangen en hierbij heeft hij een schroefje van de sluitkom van de voordeur afgebroken waardoor deze nu nog vervangen moet worden.

Hier mailde hij mij over met de kosten, beide dingen moeten natuurlijk gerepareerd worden vóór de overdracht op 16 september maar ik sta er eerlijk gezegd niet om te springen om hier zomaar aan mee te betalen, aangezien ik niet degene ben die het heeft stukgemaakt.

Dit klinkt wellicht wat kort door de bocht, maar ik ben eerst benieuwd naar wat jullie in deze situatie zouden doen.

Maureen95

Re: Ex beschadigt huis, wie moet dit betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:39

Stond je nog bij de gemeente ingeschreven dat je op dat adres woonde?

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:40

Ik vind het brutaal dat hij het vraagt. Hoe erg zit je nog aan hem vast? Als er nog enig contact noodzakelijk is zou ik betalen voor de goede vrede. Anders zou ik hem succes wensen.

Joltsje

Hmm. Als jullie nog bij elkaar waren, had je het dan gedeeld.

Bij t slot waren jullie nog bij elkaar. Dat andere niet

Ghosttown

Ik zou aanbieden met de sluitkom mee te willen betalen, maar het zonnescherm niet.
Met het eerste woonden jullie nog samen, het tweede heb jij niks mee te maken gehad de afgelopen maand.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 21:45

Ik ben 2 juli verhuisd en sta ook per die datum op mijn nieuwe adres ingeschreven.

We hebben over het algemeen prima contact. Ik moet sowieso volgende week nog voor hem naar Lelystad voor de overdracht van zijn nieuwe huis. Hier moet ik ook voor tekenen ivm zijn overbruggingslening. En ik verwacht dat we 16 september allebei aanwezig moeten zijn bij de overdracht van ons gezamenlijke huis.

We hebben een samenlevingscontract in gemeenschap van goederen maar ik weet dus niet in hoeverre dat betrekking heeft op deze situatie.
We weten ook nog niet wat het zal gaan kosten om het zonnescherm te repareren maar dit zal vast niet over een paar tientjes gaan.

De nieuwe sluitkom kost €175.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:48

Het lijkt mij eerlijk gezegd dat als je al op je nieuwe adres ingeschreven stond en je daar ook woont, je niet hoeft te betalen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:52

Ik zou simpelweg terugsturen dat de kosten voor hem zijn aangezien jij daar niet meer woonde. Jammer voor hem...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 21:56

Dat is ook waar ik naar neig.
Ik heb hem o.a. teruggemaild dat hij desnoods de makelaar vraagt wat hij hiermee kan doen.
Zijn reactie hierop was: "En ik weet wel wat er mee moet gebeuren, wij zijn verantwoordelijk voor de kosten."

Daaruit maak ik nu op dat hij verwacht dat ik meebetaal.
Principieel zit ik daar niet op te wachten want ik weet om te beginnen niet hoe het stuk is gegaan. Maar ik zit even met het stukje 'gemeenschap van goederen'.
Ik denk dat ik morgen nog even zelf naar de makelaar bel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:57

Even het juridisch loket bellen morgen. Grote kans dat die het weten :)

julius_juut

Jolien87 schreef:
Ik ben 2 juli verhuisd en sta ook per die datum op mijn nieuwe adres ingeschreven.

We hebben over het algemeen prima contact. Ik moet sowieso volgende week nog voor hem naar Lelystad voor de overdracht van zijn nieuwe huis. Hier moet ik ook voor tekenen ivm zijn overbruggingslening. En ik verwacht dat we 16 september allebei aanwezig moeten zijn bij de overdracht van ons gezamenlijke huis.

We hebben een samenlevingscontract in gemeenschap van goederen maar ik weet dus niet in hoeverre dat betrekking heeft op deze situatie.
We weten ook nog niet wat het zal gaan kosten om het zonnescherm te repareren maar dit zal vast niet over een paar tientjes gaan.

De nieuwe sluitkom kost €175.

Wat voor megadure sluitkom is dat dan? Google geeft heel andere prijzen.

Janine1990

Aangezien het een koophuis is, heeft hij ook nog een WA verzekering toch?

Wat je voor jezelf moet afvragen, is de energie die je nodig gaat hebben voor eventuele moeilijkheden die hieruit voortvloeien 175 euro waard?

Edit: Of eigenlijk de helft natuurlijk :+

AvanKol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:00

Het samenlevingscontract van mij en m’n vriend vervalt zodra een van ons zich op een ander adres inschrijft. Dan ‘wonen we niet meer samen’.
Misschien geldt dit ook voor die van jullie? Dan zou die stoppen per het moment dat je opnieuw ingeschreven stond op je huidige adres.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 22:02

Geen idee, ik denk dat die kosten inclusief het vervangen is ofzo.

Juridisch loket wil ik inderdaad ook nog bellen maar ik denk dat het ook een beetje een principekwestie is.

Als ik daar nog had gewoond dan had ik het ook een ander verhaal gevonden maar het is nu aan hem om het huis netjes te houden voor de overdracht. Hier heb ik het destijds ook met hem over gehad.

Het is dus alleen even de vraag hoe die arm heeft kunnen afbreken. In geval van slijtage had het ook een maand geleden kunnen gebeuren toen ik daar nog woonde en dan had het ook bij mij kunnen gebeuren.
Waar trek je dan die grens he?

Avanknol, dat is wel een goeie!
Dat contract ligt bij hem thuis dus daar zal ik hem ook naar vragen.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:03

Het huis is toch nog van jullie samen? Het geld dat bij verkoop vrijkomt wordt neem ik aan ook over jullie beiden verdeeld. Dan zijn deze kosten ook voor jullie beiden. Neem aan dat je ex het zonnescherm niet expres heeft stuk gemaakt. Als de kopende partij geëist had dat er een lek raam vervangen zou worden (ik noem maar iets), dan waren die kosten ook voor jullie beiden geweest.
Je hebt nu een goede verstandshouding met hem, dat is ook wat waard. Zou dat niet om zeep helpen door te gaan weigeren te betalen.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:05

Als het kapot is door ouderdom of slijtage zou ik wel meebetalen, als het kapot is gegaan door lomp gedrag niet.

Om dit nu juridisch al helemaal uit te zoeken lijkt mij wat overdreven.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:06

Denk dat juridisch advies inwinnen de beste keus is, hier krijg je zoveel verschillende antwoorden..
Ik neig nl naar het huis is van jullie samen, dus ook samen betalen (tenzij hij het heel bewust kapot maakt misschien, maar als t gewoon pech/onderhoud is..)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 22:07

Roadracer schreef:
Het huis is toch nog van jullie samen? Het geld dat bij verkoop vrijkomt wordt neem ik aan ook over jullie beiden verdeeld. Dan zijn deze kosten ook voor jullie beiden. Neem aan dat je ex het zonnescherm niet expres heeft stuk gemaakt. Als de kopende partij geëist had dat er een lek raam vervangen zou worden (ik noem maar iets), dan waren die kosten ook voor jullie beiden geweest.
Je hebt nu een goede verstandshouding met hem, dat is ook wat waard. Zou dat niet om zeep helpen door te gaan weigeren te betalen.

Dat is ook een beetje waar ik tegenaan loop.
De boel was nog intact op het moment van de verkoop en het tekenen van het contract. Waar trek je dan de grens voor wat betreft het onderhouden van het huis?
Ik woon inmiddels hier op mijzelf en word ook geacht de boel zelf te onderhouden, dat geldt ook voor hem.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:09

Maar TS. Jij woont er officieel niet meer. Er is iets kapot gegaan en nu vraagt hij jou ook om mee te betalen.
Stel er is opeens lekkage of er gaat iets anders kapot in het huis. Dan hoef jij het toch ook niet te betalen? Ik denk dat het inderdaad een principekwestie is. Denk dat het aan jezelf is of het handig gaat zijn om te betalen of niet te betalen.
Moet je nog veel met je ex overweg, en moeten er nog verdere dingen afgehandeld worden en kan je het kwijt, zou ik betalen. Maar als je verder niks meer met hem te maken moet/wilt hebben zou ik hem lekker laten betalen. Jij woont er immers niet officieel meer.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 22:15

Ik heb verder niks meer bij hem te halen dus wat dat betreft heb ik niks te verliezen.

Sterker nog: ik kan volgende week nog speciaal voor hem naar Lelystad toe van Zwolle om voor zijn nieuwe huis te tekenen ivm zijn overbruggingslening. Dit is verplicht en het zou me ruim €300,- kosten om hieronderuit te komen.
Deze datum stond vast en ik werd dus vriendelijk, doch dringend verzocht aanwezig te zijn. Ongeacht of dit mij wel of niet uitkomt.

Mijn tolerantieniveau is momenteel dus wel redelijk nihil te noemen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:20

Zolang jij nog eigenaar bent van het huis ben je ook aansprakelijk. M.a.w. kosten samen delen. Het had jou ook kunnen gebeuren, alleen woon je er toevallig niet meer.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:42

Fitzroy schreef:
Zolang jij nog eigenaar bent van het huis ben je ook aansprakelijk. M.a.w. kosten samen delen. Het had jou ook kunnen gebeuren, alleen woon je er toevallig niet meer.

Dit. Ik zou wel zeker willen weten dat de reparatie niet zelf te doen is, en niet zomaar geld overmaken, maar pas met een factuur.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:45

Roadracer schreef:

Dit.

Janine1990 schreef:
Aangezien het een koophuis is, heeft hij ook nog een WA verzekering toch?

Die dingen hebben minder dan niets met elkaar te maken.