Al zo lang ik me kan herinneren ben ik gek op dieren, de natuur en het ontwerpen van huizen en tuinen. De afgelopen jaren heb ik me verdiept in van alles dat te maken heeft met milieubewust leven en wonen. Van minimalisme en verpakkingsloos tot je eigen water zuiveren en voedsel verbouwen. Ik ging er over in gesprek met wie het ook maar wilde horen. Zo heb ik een vriend van me zelfs aangestoken om een opleiding te gaan doen in Amerika om earthships te bouwen.
Het zelf gaan bouwen van een huis leek echter een droom die voor mij niet weggelegd was. Tot ik hoorde over Oosterwold. Een groot gebied aan akkers tussen Almere en Zeewold. Hier mogen mensen zelf een plekje uitzoeken om tegen een lage grondprijs een kavel te kopen waarop ze hun droomhuis kunnen bouwen. Er zijn uiteraard wel spelregels waar je jezelf aan moet houden. Maar die sluiten zo goed aan bij onze wensen dat we eind 2017 besloten ons in te schrijven samen met drie bevriende huishoudens. In april 2018 werden we uitgenodigd voor de informatiebijeenkomst en konden we een plekje uit gaan kiezen!

We tekenden onze kavels naast elkaar in. Op een plek waarvan wij verwachten dat het er heel mooi gaat worden.

Aan de overkant van de weg komt een enorm voedselbos te liggen dat ze dit najaar gaan aanleggen.

En toen begon het harde werk, informatie verzamelen, ontwerpen maken etc. Ontzettend leuk om te doen. Maar soms ook wel eens de oorzaak van stress en kopzorgen. Om verder te kunnen in het proces moet je een heel boekwerk aan informatie aanleveren waaruit blijkt dat je alle regels goed hebt begrepen.
De regels:
- je mag 1/8 van de kavel aan bruto vloeroppervlak hebben.
- 1/4 van je kavel mag roodkavel zijn. Dit is het deel waar je bebouwing en verharding op komt.
- de helft van je kavel moet bestaan uit stadslandbouw. Dat houd in dat er voedsel voor menselijke consumptie geteeld moet worden.
- je moet voldoende waterberging op je kavel hebben om te compenseren voor verharding.
- je moet je eigen afvalwater zuiveren. Er komt geen riolering.
- de buitenste twee meter van je kavel moet beschikbaar zijn voor wandelaars.
- je moet met je buren de weg aanleggen.
Eerst maar eens bepalen waar de woningen komen op de kavels.

En vervolgens binnen die ruimte een huis ontwerpen. Ik had al snel besloten dat ik een huis wilde ontwerpen op basis van een romneyloods en ging aan de slag met de standaardmaten om tot een goede indeling voor een woning te komen. Onderstaande was een van mijn eerste tekeningen en het is zo goed als hetzelfde gebleven.

Toen we besloten hadden wat voor huis er ongeveer moest komen en waar die precies op de kavel moest komen kon ik verder met het indelen van de kavel. Dit moest immers in het document (ontwikkelplan) komen te staan.

Begin van dit jaar kwam het nieuws dat de grondprijs omhoog zou gaan. Waar wij dachten de tijd te hebben om ons plan nog strakker uit te werken en te wachten op de tekeningen van onze tekenaar bleken we nog maar twee mogelijkheden om ons plan in te dienen om nog voor de oude prijs in aanmerking te komen. Het wachten na het indienen van ons plan was zenuwslopend. Maar het is gelukt! In maart van dit jaar gingen we de anterieure overeenkomst aan.

Terwijl we wachten op het uitgewerkte ontwerp van ons huis ben ik alvast aan het werk gegaan met een ontwerp voor de rest van het terrein.

En terwijl we met dit alles bezig waren ging het met het oppakken van de training van mijn paard maar niet vooruit. Hij blijft 'kleine' problemen hebben en het lijkt er sterk op dat gras een grote boosdoener is bij hem. Ik ging zoeken naar een geschikte pensionplek in onze nieuwe woonomgeving en vond niks... bovendien stond ik er bij stil dat hij in zijn 16 jaar ook al op 16 stallen heeft gestaan. Ik begon me af te vragen of ik niet een mooi plekje op onze kavel zou kunnen creëren. En ondanks dat ik weet dat 2000m2 echt heel klein is denk ik tot een oplossing te zijn gekomen. En mijn man en buren zijn het er mee eens dat we dit best kunnen gaan proberen!

Tot onze grote opluchting hebben we inmiddels ook het ontwerp van het huis binnen! En dus zijn we de vergunningsaanvraag gestart!

Als er interesse is wil ik jullie zeker ook alle kleine tussen stapjes, overwegingen en beslissingen laten zien/lezen. Zoals het er nu uitziet zullen we aan het einde van dit jaar de grond in eigendom hebben en eindelijk kunnen beginnen met bouwen.