Boete gekregen maar verkeerde datum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hielkebro

Boete gekregen maar verkeerde datum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 10:25

Goeiemorgen,

Gister kwam er een geldboete via de post (geflitst). Gelukkig is de boete niet heel hoog. :Y)

Nu zat ik de boete eens door te lezen en viel mijn oog op: ''Verstuurd op: 05-08-2019''.
Deze datum is niet juist want dat is morgen :D

Ooit heb ik eens gehoord dat wanneer er een fout staat op zo een papier je de boete niet hoeft te betalen. Zijn er bokkers die hier meer van weten ? en is dit uberhaupt waar?

Ik hoor het graag!

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:26

Volgens mij moet je altijd eerst betalen. Dan kun je eventueel in bezwaar gaan en als dit gegrond is storten ze het geld terug.
Laatst bijgewerkt door L_iek op 04-08-19 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:27

klopt de tijd en de locatie waarop je geflitst bent wel?

Je kan altijd investeren in een bezwaartje maar geef het persoonlijk niet heel veel kans..

verootjoo

Serieus? :?

quera

Lijkt me alleen als de datum van de boete verkeerd geregistreerd staat... en je kan bewijzen dat je daar niet was op die dag en dat tijdstip.

KimD

Re: Boete gekregen maar verkeerde datum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:28

Dat is de dagtekening, die is nooit gelijk met de dag van verzenden / ontvangen. Ook geen reden om niet te betalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:28

Waarschijnlijk op de verkeerde stapel gekomen en een ijverige postbode. Je kunt alleen onder de boete uit wanneer je kunt aantonen niet op de flitsplek te zijn geweest om die tijd. Maar je moet altijd eerst betalen en dan bezwaar maken.
Datum is ergens in je voordeel omdat er altijd binnen een bepaalde tijd na dagtekening betaald moet worden.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:29

CJIB dateert altijd 1 dag later dan werkelijk is verzonden soms wel 2, wees blij dat geeft je ook een dag extra om te moeten betalen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:31

Dat is idd de dagtekening. Vanaf die datum gaat je betalingstermijn in, dat is bijna altijd later dan dat je de brief ontvangen hebt, zodat je genoeg tijd hebt om te betalen (zeker omdat de post niet meer elke dag komt).
Helaas dus... dat is geen reden om niet te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:31

hielkebro schreef:
Ooit heb ik eens gehoord dat wanneer er een fout staat op zo een papier je de boete niet hoeft te betalen. Zijn er bokkers die hier meer van weten ? en is dit uberhaupt waar?

Dat is de dagtekening... Daar kun je geen bezwaar op maken, alleen als de datum en tijd van je boete (waar je op dat moment te hard reed) niet klopt kun je bezwaar maken. Je hebt nu zelfs een dag extra om te betalen, enige manier om er onder uit te komen is niet te hard rijden... ;)

daarisdekaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:33

Als dit het de dag van versturen van de brief is/dagtekening: dit zie ik vaak bij brieven van overheidsinstanties zoals belastingdienst, uwv, toeslagen, en ook een keer het cjib. Dan staat de datum van morgen of na het weekend erop. Ik weet niet waarom dat is maar het zal wel iets met hoe deze instanties brieven verzenden en op welke dagen. Denk niet dat je hiervoor vrijstelling van je boete krijgt :P

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:35

Ga je helaas niet winnen..
Heb een keer boete gehad van 240 euro (volgens mij) voor inhalen waar het niet mocht.
Was een agent die op dat moment naar huis reed en in zn telefoon even de tijd en kenteken noteerde.
De aangegeven tijd was 18:15 maar toen zat ik al lang thuis op de bank. Dus aangevochten dat de tijd niet klopte en de boete dus ook foutief was. Maar kreeg daarna 8 kantjes tekst en in de laatste zin stond dat de agent per ongeluk bij het invoeren van de tijden 18 ipv 17 had neergezet. Maar ik moest hem alsnog betalen

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:53

Nynkster schreef:
Heb een keer boete gehad van 240 euro (volgens mij) voor inhalen waar het niet mocht.
Was een agent die op dat moment naar huis reed en in zn telefoon even de tijd en kenteken noteerde.
De aangegeven tijd was 18:15 maar toen zat ik al lang thuis op de bank. Dus aangevochten dat de tijd niet klopte en de boete dus ook foutief was. Maar kreeg daarna 8 kantjes tekst en in de laatste zin stond dat de agent per ongeluk bij het invoeren van de tijden 18 ipv 17 had neergezet. Maar ik moest hem alsnog betalen

En terecht toch?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:57

Ja, ik zeg ook niet dat het niet zo is. Maar het is wel antwoord op de vraag van TS.
Het was een weg waar onderbroken strepen waren en er stond halverwege 1 bordje dat je niet mocht inhalen.
Die had ik niet gezien dus was een vervelende leer :P

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:24

Dat je een overtreding hebt begaan vervalt toch niet wanneer er een foute datum staat? Gok dat heel veel mensen aan de slag zouden gaan met Photoshop :))

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:36

Ik heb enkele jaren geleden een keer een boete gehad op de snelweg door twee agenten in burger. Toen ik de boete ontving stond de verkeerde snelweg genoemd. Ik heb met vrij veel moeite gepoogd hiervan af te komen, maar twee agenten tegen 1 burger... Dat werd dus niets, zelfs niet voor de kantonrechter. Ik wilde het ook best betalen als ze de weg zouden aanpassen, maar ze bleven erbij dat het die ene snelweg was, waar ik nota bene nog nooit ben geweest.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:39

kimmysan schreef:
Ik heb enkele jaren geleden een keer een boete gehad op de snelweg door twee agenten in burger. Toen ik de boete ontving stond de verkeerde snelweg genoemd. Ik heb met vrij veel moeite gepoogd hiervan af te komen, maar twee agenten tegen 1 burger... Dat werd dus niets, zelfs niet voor de kantonrechter. Ik wilde het ook best betalen als ze de weg zouden aanpassen, maar ze bleven erbij dat het die ene snelweg was, waar ik nota bene nog nooit ben geweest.

Daarom heb ik dus een GPS!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:42

Nabster schreef:
Nynkster schreef:

En terecht toch?

Boete is terecht, uitvoering niet. Wanneer een flitspaal verkeerd is afgesteld dan worden de boetes ook ingetrokken. Als een agent iets foutief invoert kun je met succes beroep aan tekenen, daar helpen geen acht kantjes uitleg voor, tijd is tijd.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:19

verootjoo schreef:

Dit.
En nee, dit gaat niet inhoudelijk over de beschikking.

Belastingdienst heeft dit (latere datum op de brief) ook vaak.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:21

daarisdekaas schreef:
Als dit het de dag van versturen van de brief is/dagtekening: dit zie ik vaak bij brieven van overheidsinstanties zoals belastingdienst, uwv, toeslagen, en ook een keer het cjib. Dan staat de datum van morgen of na het weekend erop. Ik weet niet waarom dat is maar het zal wel iets met hoe deze instanties brieven verzenden en op welke dagen.

Dat doen ze omdat je altijd een betaaltermijn van 14 of 30 dagen hebt 'na dagtekening'. Als PostNL er een paar dagen extra over doet en de brief pas op 2-3 dagen na dagtekening in de bus ligt, wordt er gemekkerd dat de betaaltermijn maar 12 of 27 dagen is. Om dat gemekker te vermijden is de dagtekening altijd een paar dagen in de toekomst.

Kortom, TS: je kunt op basis van een dagtekening niet onder een boete uitkomen. Je hebt gewoon een paar dagen extra gekregen om te betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:23

Tiggs schreef:
verootjoo schreef:

Dit.

Ja maar niemand betaalt zijn teruggave terug aan de BD omdat er de verkeerde datum op staat :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:27

verootjoo schreef:
Tiggs schreef:

Dit.

Ja maar niemand betaalt zijn teruggave terug aan de BD omdat er de verkeerde datum op staat :')

Beste Fiscus,

Omdat de verzenddatum niet klopt, vind ik dat ik dit jaar geen belasting hoeft te betalen. Vriendelijk verzoek ik jullie de belasting die al over mijn inkomen is ingehouden terug te storten.

Met vriendelijke groet,
X

:+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:33

quera schreef:
Lijkt me alleen als de datum van de boete verkeerd geregistreerd staat... en je kan bewijzen dat je daar niet was op die dag en dat tijdstip.

Aangezien TS geflitst is, kan ze online meteen de foto zien. En is het lastig aantonen dat je er niet was.
Ik spreek uit ervaring :')

Dagtekening is volgens mij wel vaker verkeerd. Zolang de tijd en plaats van het delict kloppen heb je geen poot om op te staan.

Zelf ervaring met een boete wegens niet neerleggen van de blauwe kaart voor het raam in een half lege parkeergarage. Die boete heb ik succesvol weten aan te vechten omdat er een verkeerde tijd werd opgeschreven. Zowel op de handgeschreven boete/voormelding als in de acceptgiro stond een verkeerde tijd. Ik vermoed tot op de dag van vandaag dat die parkeerwachter het expres verkeerd heeft genoteerd... Scheelde me wel ruim 100 euro :+

Van horen zeggen overigens wel gehoord dat bezwaar maken met regelmaat wel zin heeft.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:51

Janine1990 schreef:
quera schreef:

Aangezien TS geflitst is, kan ze online meteen de foto zien. En is het lastig aantonen dat je er niet was.
Ik spreek uit ervaring :')

Dagtekening is volgens mij wel vaker verkeerd. Zolang de tijd en plaats van het delict kloppen heb je geen poot om op te staan.

Zelf ervaring met een boete wegens niet neerleggen van de blauwe kaart voor het raam in een half lege parkeergarage. Die boete heb ik succesvol weten aan te vechten omdat er een verkeerde tijd werd opgeschreven. Zowel op de handgeschreven boete/voormelding als in de acceptgiro stond een verkeerde tijd. Ik vermoed tot op de dag van vandaag dat die parkeerwachter het expres verkeerd heeft genoteerd... Scheelde me wel ruim 100 euro :+

Van horen zeggen overigens wel gehoord dat bezwaar maken met regelmaat wel zin heeft.

Maar als de datum en de tijd verkeerd op het apparaat ingesteld staat.. en jij kan bewijzen dat jij bijv rond dat tijdstip daar niet geweest kan zijn met het voertuig( bijvoorbeeld dmv een parkeerbon met kentekenherkenning). Dan heb je kans dat ze het kwijtschelden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:40

[quote="Janine1990]

[/quote]

Nee de dagtekening is altijd correct. Deze heeft namelijk niets te doen met tijd en datum van de begane overtreding. De dagtekening geeft de startdatum van de betalingstermijn aan.