Aanbetaling terug geven verplicht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Aanbetaling terug geven verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 10:05

Hallo,

Nadat er al 2 mensen last minute afgezegd hadden voor mijn kasten (kosten 150 euro) heb ik aan koper 3 een aanbetaling gevraagd. Dit was 25 euro.
Nu heeft zij de ochtend van tevoren (een paar uur dus) om onzin redenen afgezegd en afgezien van de kast. Waardoor ik 2 dagen de tijd had deze enorme kasten weg te krijgen aangezien die kamer leeg moest. Deze heb ik dus gratis weggegeven. Dit kostte me dus serieus 150 euro!!!
Nu ben ik niet flauw en wil ik best die aanbetaling terug storten.

Helaas is mijn bankrekening zowat leeg na de verhuizing. Daardoor wilde ik vrijdag a.s (1,5 week na afgezegde ophaaldatum) wanneer ik loon heb, de aanbetaling terugstorten. Nu krijg ik dreig berichten dat ze het geld nu wil hebben. Terwijl ik vind, dat zij nalatig is geweest. Ik ga mezelf niet in financiële problemen storten zodat zij snel geld terug krijgt. Ik vind het al netjes dat ik die aanbetaling überhaupt terug betaal.

Maar wat zijn officieel mijn rechten? En ben ik nou zo onfatsoenlijk???

Duhelo

Re: Aanbetaling terug geven verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:07

Een aanbetaling is een voorschot, indien het artikel niet opgehaald wordt zijn ze hun voorschot kwijt. Wat is anders het nut van een aanbetaling?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:09

Je bent niet verplicht de aanbetaling terug te betalen. Is haar eigen probleem. Idd uberhaupt al netjes dat je het wil terug betalen

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:09

Ik zou niks terugbetalen.
Aanbetaling is voor de moeite, een voorschot.
Had ze de kasten moeten komen ophalen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:10

Ik vind het heel schappelijk van je dat je de aanbetaling terug wilt geven, maar mis je daarmee nou niet juist het punt van een aanbetaling?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 10:11

Ja dat heb ik al toegezegd, maar overweeg om als ze nog een keer een grote bek geeft te zeggen dat ze naar de aanbetaling kan fluiten...

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:12

Een aanbetaling is er voor zoverre ik weet juist voor om te zorgen dat er niet last-minute wordt gecanceld. :) Als je alsnog afziet van de koop ben je die aanbetaling gewoon kwijt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 10:13

Ja ze gooide het erop dat ze niet wist hoe groot de kast was en dat het dus niet ging passen. Terwijl ik dat duidelijk neer had gezet. :n

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:13

Hm, dat is jammer maar dan kun je nu eigenlijk niet terugkrabbelen. Ik zie een aanbetaling juist als een soort 'verzekering' voor de verkoper; die houdt het artikel voor jou vast, omdat jij ermee aangeeft het echt te zullen ophalen, en doe je dat niet, dan houdt die het geld van de aanbetaling. Anders zou er geen reden zijn om een aanbetaling te doen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:14

Wat Hanmar zegt inderdaad.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:15

Als je google gebruikt zie je dat een aanbetaling zelden wordt terugbetaald.

Sterker nog je had haar kunnen verplichten de kasten te komen ophalen omdat jullie een koop hadden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:16

Ik zou het niet terug betalen, had ze maar moeten komen opdagen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:19

Een aanbetaling is zoals t zegt een begin van de betaling van t gekochte goed .
Ofwel handgeld , koop je uit eindelijk toch niet dan ben je je hand geld kwijt .
Ben zo een keer 50 euro kwijt geraakt
Ja jammer dan .
Dat is handgeld / aanbetaling.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:24

Moet ze bij een bedrijf eens doen. Een aanbetaling plaatsen, zo kort afzeggen en dan de aanbetaling terugeisen. Gaat haar niet lukken.

Mooi die 25 euro houden en als ze echt vervelend wordt kun je haar blokkeren. Misschien even googlen of contact opnemen met Consuwijzer hoe je het beste kan reageren. Misschien is er ergens een wettelijke bepaling omtrent aanbetalingen te vinden :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:26

Je hebt toegezegd, dus die 25 terugbetalen.

En er voor een volgende keer niet weer intrappen...
Dat geld is nu júist om dit soort gedoe te voorkomen...

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:31

MarlindeRooz schreef:
Hallo,

Deze heb ik dus gratis weggegeven. Dit kostte me dus serieus 150 euro!!!
Nu ben ik niet flauw en wil ik best die aanbetaling terug storten.

Het heeft je niets gekost.
Het scheelt wel 150 euro.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 10:33

Als ik langer dan 2 dagen had gehad had ik makkelijk 150 voor de kasten kunnen krijgen. Maar helaas zei ze zondag af en woensdag 8;30 moest de kamer leeg opgeleverd worden. :n

Ik ga maar eens afwachten wat mevrouw zegt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:40

Wat vervelend zeg. De aanbetaling is juist een garantie voor de verkoper dat de koper het artikel komt halen. Ik heb dit ooit een keer gehad en de aanbetaling niet terug gestort. Wel netjes dat je het wel wilt doen maar voor mij had ze ernaar kunnen fluiten.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:56

Wat is in jouw ogen het doel van een aanbetaling dan?
Precies voor deze situaties is een aanbetaling. Koper heeft nu pech en kan fluiten naar centjes. Zo werkt het nu eenmaal..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:58

Wij hadden een soortgelijk iets met onze oude keuken, vroegen €100 aanbetaling op een bedrag van €700 om er op die manier zeker van te zijn dat ze kwamen opdagen.
Helaas voor die mensen hebben ze 2 weken voor de tijd afgezegd en waren ze hun aanbetaling hierdoor dus kwijt.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:58

MarlindeRooz schreef:
Als ik langer dan 2 dagen had gehad had ik makkelijk 150 voor de kasten kunnen krijgen. Maar helaas zei ze zondag af en woensdag 8;30 moest de kamer leeg opgeleverd worden. :n

Ik ga maar eens afwachten wat mevrouw zegt.

Aanbetaling is normaal idd gewoon iets wat je niet terugkrijgt. dat is die mevrouw gewoon kwijt. Had ze de kasten maar op moeten halen.

Maar hoezo koste het je €150? Door ze weg te laten halen of?? Dan had je ze toch op de weggeefhoek kunnen aanbieden met direct op te halen?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:01

Ik zie een aanbetaling als een zekerheid, de zekerheid dat het verkocht is, dus voor mij als verkoper en als zekerheid voor de koper, dat het aan hun is verkocht.
Mocht koper er van afzien, dan zijn ze hun aanbetaling kwijt. Dat is de bedoeling van een aanbetaling, voor beide partijen zekerheid van koop en verkoop.

Als ze er vanaf zien, dan is het heel erg jammer, maar ook van mij hadden ze het niet terug gehad. Mocht het verkoop via marktplaats zijn, zou ik ze zeker blokkeren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:05

Ik zou die aanbetaling echt niet terugbetalen. Dat is juist het idee van een aanbetaling.

Maar waar heb je die kasten heengebracht dat het €150 kostte? Heb je ze afgevoerd bij de gemeente oid, want in de OP staat gratis weggegeven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 13:01

Nee ik zou er 150 voor krijgen en heb ze gratis weg moeten doen. Kostte me dus geen 150 maar heb wel 150 misgelopen. :P

Heb nog niks van haar gehoord weer.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 14:25

Oke, je hoeft de aanbetaling niet terug te storten, maar je hebt wel belooft om dat na anderhalve week te doen. Daar is ze niet mee akkoord gegaan, dus vervalt jouw aanbod. Helemaal geen geld terug dus.