Nu ga ik m'n huis écht schoonhouden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Nu ga ik m'n huis écht schoonhouden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 15:14

Nu ik aan het verhuizen ben kom ik me toch een partij stof tegen. :o Vreselijk vind ik het.
En nu ga ik (weer) alleen wonen, met 2 katten, en dit lijkt me nu een mooi moment om wat goede gewoontes in te zetten. (Met name met het oog op de kattenharen eigenlijk, ik vind echt kilo's haar terug overal nu :oo )
Dus ik ben best benieuwd naar jullie schoonmaakschema. Wat doe je hoe vaak? Heb je vaste dagen dat je alles doet of doe je elke dag een beetje? Zijn er klusjes die je wekelijks/maandelijks/jaarlijks doet? (En misschien is het ook wel even handig om te noemen wat voor huis je hebt en wie erin wonen.

Ik zat bijvoorbeeld hiernaar te kijken:

Afbeelding

Dingen die ik wekelijks wil doen (tweekamer appartement, 1 volwassene en 2 katten):
- 2x per week stofzuigen (1x 'vluchtig' en 1x grondig)
- Elke avond het aanrecht opruimen/schoonmaken (incl afwas)
- Elke week de was doen
- Elke 2 weken de badkamer schoonmaken, de andere week de koelkast
- Elke week naar de plasticbak
- Wekelijks de kattenbakjes afwassen
- Maandelijks de kattenmandjes/krabpalen stofzuigen/haarvrij maken (voor zover mogelijk) :+

Maar goed, ik mis nog vast vanalles := En moet het nog in een werkbaar schema gieten.
Het ziet er misschien een beetje raar uit zo, ik ben 27 en heb er toch best wel basis zaken in staan := Helaas heb ik sinds ik op mezelf woon gemerkt dat gewoon "schoonmaken wanneer het vies is" niet echt werkt bij mij, dus dan maar iets anders proberen.

Ik ben benieuwd naar hoe jullie je huis een beetje aan kant houden en misschien kunnen we elkaar motiveren hier *\o/*

Snadrem

Re: Nu ga ik m'n huis écht schoonhouden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:16

Ik heb 1 kat en ik stofzuig elke dag dan wel om de dag. Denk dat dat al gigantisch scheelt in het aantal haren!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 15:18

Snadrem schreef:
Ik heb 1 kat en ik stofzuig elke dag dan wel om de dag. Denk dat dat al gigantisch scheelt in het aantal haren!

Ik wil het wel tot een minimum beperken aangezien de kater echt als de dood is voor stofzuigers :(:) Dus dan liever wat minder vaak. Hoewel ik tijdens het ruien wel een keertje extra kan doen. Al heb ik daar ook niet echt zicht op, wanneer dat nou is, ze lijken 365 dagen per jaar hun hele vacht te verliezen :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:19

Ik heb geen schema, als ik zie dat het stoffig wordt ga ik stoffen, als er wat dingetjes op de grond liggen ga ik bezemen of stofzuigen etc. Het enige vaste is eens per week de beddengoed verwisselen, elke dag de vaatwasser en elke dag het aanrecht leeg en schoon (ook het fornuis). Lijkt me dat het met het schema zo'n moeten wordt, maar misschien hebben sommige dat nodig. Het is ook een moeten, maar gelukkig moet ik niet dit op maandag en dit op dinsdag etc. Ik heb een hond.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:20

ik heb nu een Bosch stofzuiger speciaal voor dierenharen echt dat ding is retegoed en maakt stofzuigen leuk :D ik heb 4 honden die flink kunnen verharen dus moet echt van mijzelf stofzuigen :+ ik probeer elke dag wel wat te doen eigenlijk

https://www.bol.com/nl/p/bosch-athlet-p ... 036078316/

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:22

Ik stofzuig ook iedere dag, maar ik vind het leuk :')

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:23

1hond,2 katten,14 kippen. Dus haar,stro en stof. :D

Life's too short,ik heb een schoonmaakster die de klusjes doet die ik niet leuk vond.
En als ik haar zie dan stofzuig ik extra

Maar make beds? Nope. Ik sla ze open (daar komen geen beesten)
Declutter? Nope. I my clutter.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 15:24

KarmaChansy schreef:
ik heb nu een Bosch stofzuiger speciaal voor dierenharen echt dat ding is retegoed en maakt stofzuigen leuk :D ik heb 4 honden die flink kunnen verharen dus moet echt van mijzelf stofzuigen :+ ik probeer elke dag wel wat te doen eigenlijk

Oh wauw ze hebben hier wel een kans gemist om er een superstille motor in te doen := Want dat is vaak nog wel een groter probleem met dieren.
(En als ie wel stil is dan moeten ze dat er heel groot bij zetten :oo )

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:25

Cayenne schreef:

Met mijn Dyson steelstofzuiger is het ook een stuk toffer dan vroeger met zo'n draak van een apparaat :D

mika11

Wij hadden een kat en hoewel het een lief beest was, zou ik nooit geen kat meer willen hebben.
Vanwege het haar, het zit werkelijk overal.
En katten verliezen dagelijks bergen haren, je kan er niet tegen schoonmaken.

Maar schoonmaken:
Ik vind altijd, als de vloer maar goed schoon is, kan je de rest zo'n beetje bijhouden. :)
Dus dagelijks zuigen/dweilen zodat de vloer elke dag schoon is.
De rest van de dagen maak ik schoon, net waar je dan mee bezig bent of tijd voor hebt.

Bij het koken meteen de keuken schoonhouden.
Bij het douchen, gebruik badkamer dan ook meteen even bv wastafel schoonmaken.
Bij toilet gebruik dan 1x ervan ook het toilet schoonmaken.
Een paar keer per week even een stofdoekje of nat doekje over de meubels om het stof weg te halen.

Gemiddeld 1 x in de week de hoezen van de hondenmand, kleedjes wassen.
Op deze manier hou je het goed bij.
En af en toe eens een dag waar je andere dingen schoonmaakt, ramen zemen etc
Laatst bijgewerkt door mika11 op 02-08-19 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

lotteenjoy

Ik heb 1 hond een husky en ik stofzuig 2 x per week maar ik wil elke dag minstens 1 keer gaan stofzuigen..

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:27

Elke dag: bedden opmaken (wekelijks verschonen), opruimen, wassen/opvouwen was etc. Vaat, doekje over tafels, kinderstoelen en waar andere kinderetenswaar is gebleven stofzuigen/dweilen/vegen. Wc's.

Eens per week komt onze huishoudelijke hulp en die doet in principe het gehele huis stofzuigen en dweilen plus de badkamer.

Ramen lappen vind ik een vervelend werkje en dat gebeurt dus ook niet genoeg. Strijken doe ik niet (ben al genoeg tijd kwijt aan alle was).

Dingen zoals de magnetron maak ik meteen schoon als ze vies worden. Vensterbanken ed even doekje er over als ik de planten water geef.

Gezin met een baby en een peuter op een boerderij dus genoeg vuil wat binnen komt en veel was :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:28

Snadrem schreef:
Cayenne schreef:

Met mijn Dyson steelstofzuiger is het ook een stuk toffer dan vroeger met zo'n draak van een apparaat :D

Hoe lang gaat zo'n accu mee van een Dyson? Want ik hoorde dat ie maximaal 30 minuten mee gaat en daarmee kan ik mijn huis niet volledig stofzuigen :=

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:28

Nou hier ook van die gore katten, de haarwolken vliegen je om de oren. Letterlijk overal ranzige haren, voor je het weet waaien ze zo op je pizza met macaroni. En daar heb je dan 2 uur voor in de keuken gestaan. Die dagelijkse haarballen niet te vergeten.
Tsja sinds vorige week om oa die redenen maar eens een ritme gaan maken bij mezelf en ik kan je zeggen; ik kan er nu niet meer vanaf. Iedere dag lekker om half zeven opstaan, beetje bewegen, daarna ontbijten, bakkie koffie met een lekker deuntje, en de dag begint meteen goed. Vooral als je daarna ook nog lekker productief bezig bent ( poetsen, werken, school).
Ook al is het vakantie, ik merk wel dat ik ( ook geestelijk) veel uitgerustender ben dankzij dat ritme.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 15:29

Barbet schreef:
Maar schoonmaken:
Ik vind altijd, als de vloer maar goed schoon is, kan je de rest zo'n beetje bijhouden. :)
Dus dagelijks zuigen/dweilen zodat de vloer elke dag schoon is.
De rest van de dagen maak ik schoon, net waar je dan mee bezig bent of tijd voor hebt.

Bij het koken meteen de keuken schoonhouden.
Bij het douchen, gebruik badkamer dan ook meteen even bv wastafel schoonmaken.
Bij toilet gebruik dan 1x ervan ook het toilet schoonmaken.
Een paar keer per week even een stofdoekje of nat doekje over de meubels om het stof weg te halen.

Ja, dat idee heb ik ook wel! Als je de vloer goed schoonhoudt kunnen al die haren / zand / kattenkorreltjes niet meer in de bank enzo gaan zitten :j
Misschien moet ik gewoon even een goede bezem aanschaffen, dat zou ook al een hoop moeten schelen. En geen bange kat :D

Ik heb me net bedacht wat mijn probleem is: ik hou wel van een schoon en net huis maar niet van schoonmaken :') :') :')
De ergste combinatie

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:29

Magrathea schreef:
KarmaChansy schreef:

Oh wauw ze hebben hier wel een kans gemist om er een superstille motor in te doen := Want dat is vaak nog wel een groter probleem met dieren.
(En als ie wel stil is dan moeten ze dat er heel groot bij zetten :oo )

stil is die redelijk op de zachtste stand, op de turbo gaat die hard ja :+

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:35

Cayenne schreef:
Hoe lang gaat zo'n accu mee van een Dyson? Want ik hoorde dat ie maximaal 30 minuten mee gaat en daarmee kan ik mijn huis niet volledig stofzuigen :=

30 minuten inderdaad, al had ik geloof ik een wat nieuwer model waar je in de zuinige stand nog wel 10 minuten er aan kan plakken. Ik heb nog nooit langer dan een kwartier gestofzuigd, ook niet toen ik nog in een groot rijtjeshuis woonde. Het gaat een stuk sneller omdat je niet dat apparaat achter je aan loopt te hengsten, het hele gevaarte de trap op moet sjouwen of de stekker moet wisselen. Bovendien pak ik hem vaker even tussendoor en dat scheelt een berg werk vergeleken met twee keer per week een keer stofzuigen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:35

Hier een hond die altijd flink zijn haar verliest, 's nachts gaat de robot stofzuiger aan en 's morgens direct de dweil erdoor. Want inderdaad, schone vloer scheelt veel. Wekelijks gaan de hondenspullen in de was, kussenhoezen, mand, speeltjes. Verder iedere dag de keuken tijdens koken en opruimen na het eten, de rest wordt tussendoor gedaan wanneer ik zin en tijd heb.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:11

Koop een robot stofzuiger dat maakt je leven een stuk makkelijker :D

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:34

Heb ook 2 katten (langharig…) die alleen in de woonkamer en tuin komen, dat scheelt wel qua haar-ellende. Stofzuigen doe ik het hele huis goed in het weekend, doordeweeks nog een keertje snel 's avonds. Verder hebben we een robotstofzuiger en ik denk eraan om een swiffer te kopen voor als ik even snel tussendoor aan wil vegen. Wassen gebeurt hele week door zo'n beetje, was opruimen doe ik ook in het weekend. En dan wekelijks de wc's en badkamer. Aanrecht in de keuken doen we elke dag na het koken en probeer ook wekelijks een doekje over de kastjes te halen. Het enige wat er echt altijd bij in schiet is ramen zemen :=

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:40

Wat declutteren betreft, ik ben echt dol op prullaria, maar hoe meer meuk je hebt, hoe meer tijd je kwijt bent aan steeds die dingen oppakken en verplaatsen, nog voordat je kunt beginnen met het daadwerkelijk schoonmaken.
Liefst hou ik oppervlakken zo leeg mogelijk (denk aan de vloer, bureau, bovenkant van kasten) want dan ben je sneller klaar met schoonmaken. Mooie spullen heb ik zoveel mogelijk in vitrines, dat scheelt behoorlijk met afstoffen!

Fendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:47

Ik volg. Ik hou van een schoon huis, maar ik zou er ook graag een schema voor het schoonmaken en andere klussen maken om wat meer regelmaat en overzicht te creëren.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:49

Goed topic dit! Ik moet voor mezelf ook echt een stok achter de deur hebben om alles netjes te houden in huis, dus ik lees hier gezellig mee :j

In het begin toen mijn man en ik samenwoonden (lees voordat er paarden en katten waren O:) ) poetste ik 2x per week, woensdag 'kleine kuis' en zaterdag 'grote kuis'. Dat hield het volgende in:
Woensdag: WC, stofzuigen, afstoffen, keuken goed schoonmaken
Zaterdag: WC, stofzuigen, afstoffen, vloer met nat, keuken goed schoonmaken
Om de week maakte ik de badkamer of de koelkast schoon :)

Ondertussen is mijn routine er een beetje uit en poets ik zaterdag wel grondig, maar doorheen de week schiet het er vaak overheen. Ik heb mezelf voorgenomen om nu terug mijn 1e schema op te pakken :j En daarbij elke week 1 extra klusje te doen, zoals de ramen of het plafond.

Ik probeer wel elke dag even te vegen en stof te zuigen rond de kattenbak (de korrels op de mat), anders is ons huis binnen no time een en al haar :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:55

Ik heb een Kärcher WD3, ik kan gerust een week niet stofzuigen en als ik dan mijn schoenen snel uit doe als ik binnen kom, kan ik ook gerust een week op blote voeten lopen zonder iets te voelen onder mijn voeten. Topstofzuiger :D

Alleen mijn eigen haar op de witte trap is een dingetje :+

Ohja, ik heb een kat...

Ik doe alles eigenlijk een beetje op gevoel. Zie ik stof liggen op de soundbar? Dan ga ik flink stoffen (in de praktijk duurt het een half uurtje ofzo). Heb ik een kwartiertje over of nog niets nuttigs gedaan? Gordijnen open en de hele vensterbank schoon.

Afwas heb ik helaas niet elke dag, ik wil niet voor twee borden en bestek water gaan klaarmaken. Dus daar kien ik mijn maaltijden ook nog op uit :+ Tot ik een nieuwe keuken en vaatwasser heb. Dan koop ik gewoon meer borden, bestek en pannen :Y)

Ik probeer tevens elke week te dweilen, maar als ik het heel druk heb en de vloer niet echt supervies is dan dweil ik niet.

Badkamer helemaal doe ik niet wekelijks. Maar wc's en wastafel wel :j

Verder helpt het mij heel erg om lijstjes te maken. Waar erger ik me aan? Welke klusjes moet ik doen?
En ook grotere dingen schrijf ik op voor als ik me verveel of nuttig(er) wil maken.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:57

Ooh goed topic voor mij dit :+ ik zie al wat goede tips voorbij komen!
Hier ook 2 katten, ik probeer ze geregeld even te borstelen, dat scheelt ook al een hoop haar. Een huishouders zou ik hier ook héél blij van worden voor de meest vervelende klusjes :D