Regelmatig spijt van wat ik heb gezegd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zelda_Link

Regelmatig spijt van wat ik heb gezegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 12:43

Oké, beetje rare titel misschien maar ik wist niet hoe ik het beter kon zeggen :+

Ik heb een eigenschap die ik echt niet leuk vind van mijzelf : ik ben namelijk een enorme flap uit! Ik zeg veel te snel wat ik denk, om nog geen twee minuten later enorme spijt te hebben dat ik het heb gezegd |( Soms omdat het sociaal onhandig is, soms omdat ik iets onaardigs heb gezegd over iemand die er niet bij was, maar meestal omdat ik al iets over een onderwerp heb geroepen voor ik er over na heb gedacht en heb gecontroleerd of het echt waar was.

Ik vind dit echt een nare eigenschap, de keerzijde van erg sociaal zijn zeg maar. Daarnaast kan ik mij snel superschuldig voelen, echt letterlijk misselijk, trillen, hartkloppingen en zo, over iets wat ik heb gezegd terwijl het 99 van de 100 keer met een sisser afloopt...

Hoe voorkom ik dat ik te snel dingen er uit gooi? Ik wil hier graag aan werken maar ik weet niet hoe...Ik zou zo graag eerst willen nadenken voor ik iets zeg en mijn woorden willen kunnen inslikken....

Is dit herkenbaar voor iemand? Wat doe je er tegen?

Ps. als iemand denkt mij te herkennen en te weten wie ik ben, graag bericht via pb ;)

ReadTheRulez

Re: Regelmatig spijt van wat ik heb gezegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:48

Ik ben ook een flapuit.

Ik zie het als positief dat je je hier van bewust bent en over na denkt. Ergens vind ik het ook wel een stukje eerlijkheid/directheidr, maar veel mensen zijn daar niet aan gewend :') of kunnen er niet tegen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:51

Straf jezelf door de volgende keer excuses aan te bieden.(echt doen) Als je dat een paar keer hebt moeten doen, ga je vanzelf zorgvuldiger om met jouw "tijdelijke" mening.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:55

Zelda_Link als je iemand ongewild gekwetst heb biedt dan je excuses aan.

MAAR realiseer je ook, dat flap uits vaak hele leuke spontane mensen zijn die erg open en eerlijk zijn dus betrouwbaar.

De andere kant daarvan is dus je (nog) moet leren om jezelf wat beter te beheersen af en toe. Want als iemand er leuk uitziet, dan flap je er ook uit dat die broek of kapsel etc er wel erg leuk uitziet , denk ik.

Als het alleen maar is bij negatieve zaken benoemen, dan is het zeker iets waar je serieus aan kunt gaan werken. Maar als het ook de positieve dingen zijn, dan zie dat je ook die andere kant hebt en ben mild in je eigen oordeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:56

pien_2010 schreef:
Zelda_Link als je iemand ongewild gekwetst heb biedt dan je excuses aan.

MAAR realiseer je ook, dat flap uits vaak hele leuke spontane mensen zijn die erg open en eerlijk zijn dus betrouwbaar.

De andere kant daarvan is dus je (nog) moet leren om jezelf wat beter te beheersen af en toe. Want als iemand er leuk uitziet, dan flap je er ook uit dat die broek of kapsel etc er wel erg leuk uitziet , denk ik.

Als het alleen maar is bij negatieve zaken benoemen, dan is het zeker iets waar je serieus aan kunt gaan werken. Maar als het ook de positieve dingen zijn, dan zie dat je ook die andere kant hebt en ben mild in je eigen oordeel.

Jij bent lief!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:57

Ik ben ook exact zo.

Maar het moment dat ik het begon te beseffen is ook het keerpunt geweest.

In het begin ben ik er elke x op terug gekomen als ik door had dat ik weer wat uit emotie had gezegd.
Dan ging ik naar die persoon toe om te zeggen dat ik er bijvoorbeeld nog steeds zo over denk. Of nog steeds achter mijn standpunt sta. Maar dat ik dat anders had moeten verwoorden. Mijn excuses.

Nu heb ik steeds vaker dat ik het van te voren al aan voel komen.

Ik had laatst een discussie die ging over vaccineren met een collega. Voor mij in verband met de ziekte van mijn broertje een hele lpersoonlijke discussie. Die persoon dacht er heel anders over en vond het niet zijn probleem bla bla.
Ik kookte van binnen. Op dat moment heb ik rustig gezegd: ik denk dat het verstandig is dat ik niet met je meega in de discussie. Op dit punt gaan wij nooit naar elkaar toekomen.

Mijn collega’s aan mijn blok begonnen toen allemaal te fluisteren: goed gezegd Daan.,..

Ik kookte nog steeds hoor van binnen.
Maar het voelde wel erg goed om zo te handelen.

En ik merk steeds vaker dat ik tot 10 tel.
En denk het is niet nodig omdat te vertellen. Het voegt voor een ander niets toe.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:02

Ik tel meestal tot 10 bij kook momenten. soms flap ik er wat uit (dan bedoel ik het leuk of zo) soms doe ik boem en ontplof. Maar wat er dan uit komt meen ik echt en moet er ook uit. Alleen komt het er dan fel uit en in een waterval. Zaterdag nog bij een hoogbejaarde man waar wat uitkwam dat ik al lang opkropte. Luchtte wel op. Heb ik daar spijt van. Nope. Onhandig ja zeker maar elk woord gemeend. En verwoord wat best veel mensen ook hadden willen zeggen wel geloof ik :')

Kortom in de jaren word ik wijzer en kan beter voor me houden wat ik denk. Maar soms komt het er wel uit. Adhd hoofd is wat getemd maar nooit helemaal.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 13:17

Wat een lieve reacties, dank jullie wel! _/-\o_ Erg fijn om te weten dat ik niet de enige ben die hier mee zit :=

@pien_2010: wat lief, bedankt! Ik heb inderdaad ook dat ik al het positieve er uit flap! Vooral positief hoor! Het is niet zo dat ik heel vaak mensen kwets. Maar het gebeurt wel en daar baal ik dan vreselijk van |o Gelukkig is het meestal positief. Maar dat vergeet ik vaak omdat ik dan over een verkeerde opmerking heel erg in zit... Bedankt voor je lieve reactie <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:21

Ik zou eerst proberen om er wat meer over te relaxen. Zo lang je niet ronduit gemene dingen tegen iemand zegt zal het echt wel loslopen. Probeer je te bedenken dat het nou eenmaal onderdeel is van jouw karakter en dat als mensen daar heel erg veel op tegen hebben (wat ook hun goed recht is) het gewoon misschien niet zo'n goede match is qua vriendschap oid. Het is rot maar je zegt zelf dat je iedereen te vriend wil houden; dat hoeft echt niet. Je hoeft niet onaardig te doen tegen mensen, maar je hoeft ook niet iedereen naar de pijpen te dansen.

That being said, als je wel echt problemen ondervindt aan het flapuit-gedrag zijn er wel dingen die je eraan kan doen. Ik heb ook geen filter maar bij mij komt het vooral nogal naar voren dat ik heel boos kan worden en daardoor extreem heftig kan worden in discussies of ruzies. Eerder riep ik altijd dat ik gewoon bevlogen was en veel passie voor mijn mening had, maar ik realiseer me de laatste tijd dat het gewoon irritant gedrag is en dat het boos worden in ruzies gewoon niet bevorderlijk is voor de relaties met mensen om me heen. Ik ben daar nu mee bezig met een psycholoog en ik weet zeker dat een goede psycholoog ook bij jou een filter kan installeren. Dat hoeft niet te betekenen dat je nooit meer zegt wat je denkt, maar wel dat je soms iets langer nadenkt voor je er iets uit gooit.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:24

Wat ik nog wel eens wil vragen aan mensen is of ze een eerlijk of een aardig antwoord willen, dan maken ze zelf de keuze en heb jij iets langer bedenktijd :+

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:26

Ik houd van flapuits *\o/* maar ik ben er zelf ook een.

Wel heb ik de afgelopen jaren geleerd om me regelmatig op de juiste momenten in te houden. Daar ben ik wel erg blij om.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:32

DiantaM schreef:
Ik houd van flapuits *\o/* maar ik ben er zelf ook een.

Wel heb ik de afgelopen jaren geleerd om me regelmatig op de juiste momenten in te houden. Daar ben ik wel erg blij om.

De wijsheid komt vaak met de jaren. Het is gewoon iets dat je vanzelf leert als je er zoals de topic starter bewust van ben dat deze eigenschap er zit.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:37

Ik ben ook zo'n flapuit. Gelukkig heb ik inmiddels wel geleerd om me in bepaalde situaties wat beter in te houden en heb ik alleen nog soms een 'oeps dat had ik beter niet kunnen zeggen' momentje. Dat leer je vanzelf, het wordt makkelijker met de jaren!

Op school kreeg ik hier wel eens problemen mee, niet zozeer straf of zo, maar meer dat ik werd buitengesloten. Nu heb ik in mijn privé-leven alleen nog mensen om me heen die het wél leuk vinden dat ik zo ben.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 29-07-19 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:41

Ik vind flapuits fijne mensen omdat ik meteen weet waar ik aan toe ben!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:48

petra8 schreef:
Ik vind flapuits fijne mensen omdat ik meteen weet waar ik aan toe ben!
Ik dus ook. Heerlijk vind ik het, want je kunt ook vreselijk met ze lachen, juist omdat het zo on gedwongen en goudeerlijk is.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 15:15

Bedankt voor alle reacties <3

Fijn te horen dat het bij de meeste beter ging naar mate ze ouder werden. Ik vrees een beetje dat dat bij mij niet zo is want ik ben inmiddels ook al de 30 gepasseerd. Maar wie weet, als ik 40 ben.... :P
Hopelijk hebben jullie gelijk en begint het bij de bewustwording 8)7

Ik heb, zoals Slimmerik ook al voorstelde, mijn excuses aangeboden voor mijn opmerking van vanochtend. Een beetje eng maar toch maar even door de zure appel. De ontvanger reageerde verbaasd op de excuses, hij vond het juist prettig dat ik de waarheid had gezegd en hij zei dat hij zich meer ergerde aan mijn collega's die alleen maar 'ja' en 'oké meneer' hadden geknikt op zijn voorstel terwijl hij bij sommigen best merkte dat ze 'nee' bedoelden :+ Hij hield wel van een directe aanpak ook al was het niet bepaald tactvol. Dus dat is een grote opluchting hihi.

Maar toch er maar eens aan werken. Dat deze man het kon waarderen, geldt niet voor iedereen helaas :=