Koelkast probleem?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Koelkast probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 13:30

Ik was mijn koelkast aan het schoonmaken, en kwam erachter dat het putje achterin voor het waterafvoer verstopt was. Ik heb deze nu schoongemaakt en er een glas warm water doorheen gespoeld.
Daarna bedacht ik me ineens.. Waar blijft dat water?
Een beetje zoeken op internet kwam ik erachter dat er een bakje achter de koelkast moet zitten.
Alleen is dit bakje bij ons helemaal verstoft en zit er geen water in, wat na een heel glas water wel had moeten zijn?
Ik ben nu met een ijzerdraad door de afvoerslang gegaan en een gegeven moment, op het laatste punt, kan ik niet meer verder... Ik heb ook boven het bakje gekeken en ik zie daar helemaal nergens een gat zitten?

Nu mijn vraag.. Heeft iemand enig idee waar het einde van de afvoerslang zit? Ik heb het idee dat het bij de mijne dicht zit. (Of als iemand met een vrijstaande koelkast wilt kijken en een foto van het gat wilt maken zou dat ook erg fijn zijn!)

Dit is het opvangbakje?
Afbeelding

Hier lijkt t alsof dit uiteinde open had moeten zijn?
Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen

Re: Koelkast probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:50

ik verplaats je topic even naar HTT, daar past het beter.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 14:39

Je bent de tweede in een week tijd die over dat bakje begint. Ik had er nog nooit van gehoord en kan je ook niet verder helpen; in mijn huis zit een een inbouwkoelkast. Het eerste verhaal dat ik hier over hoorde was van iemand die de stank in haar huis niet weg kreeg en dat bleek een dode muis in dat bakje te zijn. Komt veel vaker voor blijkbaar. Ik maak me nu zorgen over waar het bakje van een inbouwkoelkast dan zit, kan me niet voorstellen dat daar een afvoer voor op het riool zit.
Ik zou ook zeggen dat je je afvoer gevonden hebt. Ik zou er nog een slok water in gooien, als je er toch bij staat, wat is het ergste dat er kan gebeuren? Misschien moet je koelkast 'aan' gaan om water actief af te voeren?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 14:42

Polly schreef:
ik verplaats je topic even naar HTT, daar past het beter.

Dank je!

Zunzuncito schreef:
Je bent de tweede in een week tijd die over dat bakje begint. Ik had er nog nooit van gehoord en kan je ook niet verder helpen; in mijn huis zit een een inbouwkoelkast. Het eerste verhaal dat ik hier over hoorde was van iemand die de stank in haar huis niet weg kreeg en dat bleek een dode muis in dat bakje te zijn. Komt veel vaker voor blijkbaar. Ik maak me nu zorgen over waar het bakje van een inbouwkoelkast dan zit, kan me niet voorstellen dat daar een afvoer voor op het riool zit.
Ik zou ook zeggen dat je je afvoer gevonden hebt. Ik zou er nog een slok water in gooien, als je er toch bij staat, wat is het ergste dat er kan gebeuren? Misschien moet je koelkast 'aan' gaan om water actief af te voeren?

Ik heb de stekker er inmiddels in. Zal over paar uur eens kijken of er water in zit, rare is dat ik nergens een opening zie of een slang die erheen gaat... Hoe dat met inbouwkoelkasten zit, geen idee... Zou me niks verbazen als daar wel een slang aan zit?

Ibbel

Re: Koelkast probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:49

Het is de bedoeling dat het (weinige) condenswater van een koelkast verdampt dankzij de warmte die een koelkast produceert. Er zit en hoort dus geen afvoer aan.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 16:33

Dus de slang houdt gewoon in de koelkast op? Dat zou betekenen dat de verdamping weer terug de koelkast in trekt/dat die buis gewoon volloopt. Ik zag in een filmpje dat het bakje op de motor een opvangbak is, maar bij mijn koelkast zie ik daar dus helemaal geen slangetjes op uit komen. Bakje zou er dan dus voor niks op zitten?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 19:23

Ik ben er inmiddels uit!
Voor de gene die het interessant vind/ die misschien ooit met dezelfde vraag gaat komen:
Er zit nog een systeem met gootjes boven.... :+

Het slangetje eindigt bij het rood omcirkelde. Vervolgens zijn er 3 gootjes (met groen aangegeven). Als het bovenste gootje te vol is loopt hij over in het middelste gootje, als die vol is, loopt het het derde gootje in gaat dan vervolgens pas door een gaatje (blauw omcirkelt) naar de laatste opvangbak... :')
Afbeelding