Huis kopen of huren, drama!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Huis kopen of huren, drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:00

Sinds ongeveer een half jaar ben ik aan het rond kijken naar een koop of huur huis. Maar helaas geeft het toch wat voeten in de aarde.

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar kopen. Helaas ben ik al bij 2 banken geweest en is deze mogelijkheid erg klein. Ik heb sinds december dit jaar een vast contract voor 24 uur en daarnaast werk ik 16 uur op 0 uren basis, dit bij dezelfde werkgever. Dus 40 uur. Vorig jaar werkte ik 32 uur met een 0 uren contract. Jaar daarvoor (2017) ging ik nog naar school. Door deze situatie willen banken mij geen zekerheid geven op een hypotheek. Ik kan altijd een aanvraag doen voor een hypotheek bij een geschikte koopwoning, maar dat dit geaccepteerd wordt is vrij klein gaf de bank aan.

Volgende week heb ik opnieuw een gesprek bij de Hypotheker. Wellicht opent dat nog nieuwe deuren.

Ondertussen ben ik gaan rondkijken voor een huurhuis. Helaas val ik buiten de norm voor huurtoeslag. Dat betekend dus dat ik de volle pond moet betalen voor een huurhuis. €700 - €800 exclusief. Dat tikt met alle kosten die er bij komen behoorlijk aan.

Wie weet wat ik nog meer kan doen? Welke mogelijkheden zijn er nog meer? :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:16

AmoorM schreef:
Sinds ongeveer een half jaar ben ik aan het rond kijken naar een koop of huur huis. Maar helaas geeft het toch wat voeten in de aarde.

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar kopen. Helaas ben ik al bij 2 banken geweest en is deze mogelijkheid erg klein. Ik heb sinds december dit jaar een vast contract voor 24 uur en daarnaast werk ik 16 uur op 0 uren basis, dit bij dezelfde werkgever. Dus 40 uur. Vorig jaar werkte ik 32 uur met een 0 uren contract. Jaar daarvoor (2017) ging ik nog naar school. Door deze situatie willen banken mij geen zekerheid geven op een hypotheek. Ik kan altijd een aanvraag doen voor een hypotheek bij een geschikte koopwoning, maar dat dit geaccepteerd wordt is vrij klein gaf de bank aan.

Volgende week heb ik opnieuw een gesprek bij de Hypotheker. Wellicht opent dat nog nieuwe deuren.

Ondertussen ben ik gaan rondkijken voor een huurhuis. Helaas val ik buiten de norm voor huurtoeslag. Dat betekend dus dat ik de volle pond moet betalen voor een huurhuis. €700 - €800 exclusief. Dat tikt met alle kosten die er bij komen behoorlijk aan.

Wie weet wat ik nog meer kan doen? Welke mogelijkheden zijn er nog meer? :)

Is dat structureel? Minimaal de afgelopen 13 weken? Dan zou ik eens kijken of je recht hebt op een contract van 16 uur ipv 0 uur.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:25

Lijkt me ook erg lastig, de huur is dan meer dan een hypotheek, maar je kunt niet kopen. Zou je niet iets meer vaste uren kunnen krijgen?

daantjuhhh

Re: Huis kopen of huren, drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:29

Als je kunt kopen zou ik daar voor kiezen. Maar ja. Moet wel kunnen natuurlijk.

Ik zou het gesprek met de Hypotheker even afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:31

GDG: Daar ga ik eens achteraan, dat heb ik vaker gehoord idd. Het is wel via een (intern) uitzendbureau.

Moonsparkle: toen ik aangenomen ben bij m'n vaste baan zijn er al meer uren gegeven dan de voorgangers hadden en met de reorganisatie zit dat er voorlopig niet in. Wel heb ik er aangedacht om die 16 uur ergens anders te gaan werken met een urencontract.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:33

daantjuhhh schreef:
Als je kunt kopen zou ik daar voor kiezen. Maar ja. Moet wel kunnen natuurlijk.

Ik zou het gesprek met de Hypotheker even afwachten.

Nou inderdaad! Tussen huren en een hypotheek zit zo €250 - €350, natuurlijk komt er bij kopen nog wel andere kosten overheen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:35

Maar met kopen bouw je ook op

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 08:48

moonsparkle schreef:
Maar met kopen bouw je ook op

Exact dat.

Ik heb 2,5 jaar terug eerst een goedkoop appartement gekocht. Deze heb ik hoger laten taxeren zodat ik m 100% kon financieren.

Intussen behoorlijke sprongen gemaakt in loon. Vaste baan gekregen. Dus appartement in de verkoop en nieuw huis weer gekocht.

Ik betaalde maar 374€ hypotheek terwijl de huurders onder mij 720€ huur betaalden.
En de helft van mijn hypotheek was nog aflossing ook.

Doordat de huizen zo gestegen heb ik behoorlijk veel eigen geld in mijn nieuwe huis kunnen steken.
Kopen was voor mij echt de beste beslissing.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 08:59

Wil je werk, ondanks dat je al ruims bedeeld bent in uren, niet akkoord gaan met 16uur vast voor bv, een jaar. Dan heb je kans op hypotheek, kan je daarna gewoon weer terug naar je oude status.
Ik zat in hetzelfde en toen heeft mijn teamleider voorgesteld het op die manier op te lossen, tijdelijk.

En gesprekken met verschillende onafhankelijke hypotheekverstrekkers. Die kunnen of willen toch altijd net wat meer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:25

Dank jullie wel voor de reacties!

Woensdag eerst een gesprek met de Hypotheker. Kijken wat dat te weeg brengt. Maar ik ben voorbereid op weer het zelfde als de vorige gesprekken. Daarnaast heb ik nog bij de rabobank een lijntje open. Zij konden evt wel naar andere mogelijkheden kijken.

Ik zit echt tussen wal en schip.
Een huur huis betekend gewoon gigantische vaste lasten. Of ik moet echt iets goedkoops vinden dat ook geschikt is. Maar een koopwoning komt natuurlijk weer van alles over heen, het is niet alleen je hypotheek en bij ontslag zit je aan het huis vast. Misschien neem ik dan een te groot risico met mijn enkel 24 uur vastigheid. De overige 16 is op 0 uren basis en niet vast. Maar als elke bank aangeeft dat ik niks kan lenen, houd het sowieso op.

Ik heb 2 maand terug een appartement bezichtigd. Toen wist ik nog niet van deze omstandigheden. Dus heb het aan mij voorbij laten gaan. Was m'n eerste bezichtiging, appartement had toch een aantal min punten. Maar het is niet duur en wellicht gaat de bank daarom er eerder mee akkoord. Dus nu ben ik aan het afwegen of deze min punten het echt afraden of dat dit m'n kans is op een leuk, betaalbaar appartement. :\

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:04

Het jammere aan flats of appartementen vind ik dan vaak weer de kosten die je maandelijks kwijt bent aan de vve (vereniging van eigenaren) voor het onderhoud aan het gebouw. Reken maar op 100/200 pm extra. Tenzij je heel netjes dit zelf spaart bij een eigen huis, zijn dit vaak maandelijkse lasten die vergeten worden.

Moeilijk hoor ts, dit probleem is echt heel actueel. Succes!

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:11

-O- hier het zelfde probleem ts en nog geen oplossing :n

appartementen gaan al vanaf +/- 1300 per maand vrije sector huur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:36

Charmaine schreef:
Het jammere aan flats of appartementen vind ik dan vaak weer de kosten die je maandelijks kwijt bent aan de vve (vereniging van eigenaren) voor het onderhoud aan het gebouw. Reken maar op 100/200 pm extra. Tenzij je heel netjes dit zelf spaart bij een eigen huis, zijn dit vaak maandelijkse lasten die vergeten worden.

Moeilijk hoor ts, dit probleem is echt heel actueel. Succes!

Klopt. Dit appartement zit op 258 euro, met ruim voorschot op gas, water en licht. Hierdoor weet ik dus ook echt niet wat nu het beste is. Kopen of huren en wat moet ik dan kopen? :?