Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:25

Mijn man vliegt vanavond terug vanuit Innsbruck.
Of beter dat zou de bedoeling moeten zijn.

Ik denk dat hij vanavond vast zit op het vliegveld. -O-

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:29

Hier valt het nog wel mee.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37376
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:29

Poetser echt geen idee info is echt 0. Het is dat we zelf vooruit denken en als we hier blijven hebben wij slaapplek. Maar reisleiding zwijgt in alle talen.

Maar grootste hobbel is vliegtuig vertrekt rond 1530 hierheen vanaf Schiphol. Lukt dat niet komen wij niet weg. We zouden landen op een van de laatste tijdslots dus later is niet landen ivm nacht. Op het vliegveld geen slaapmogelijkheid. Is 1 baan en mini vertrekhal met niks. Formaat Teuge ongeveer.

Bizar is heathrow en Brussel gaan dicht lijkt vanaf bepaalde tijd. Veel maatschappijen vanaf het noorden vliegen niet door. En Schiphol vliegt vrolijk verder.

Dus tjsa vreemder kun je het niet maken toch. Echt alternatief is er niet beperkte vluchten. Vandaag niet weg is woensdag eerste optie of zo.

Oftewel wij moeten zo de kamer af en dan bezig houden tot 1600 dan zouden we meer horen. Anders is 1830 de bus die ons ophaalt en 2 uur wachten in een miniwachthokje met niks.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:34

Karuna stop nu eens met dat ge-vreemd van je in elk topic. Het is niet vreemd, ze vliegen gewoon zolang mogelijk. Ze verwachten vanavond pas de echte storm, zolang kan laten ze zoveel mogelijk vliegen, zodat ze zo weinig mogelijk vertragingen oplopen. Reisleiding zwijgt niet, reisleiding weet evenveel als jij. Je hoeft niet woensdag pas terug, ze zorgen echt wel dat jij (en alle andere reizigers) weer in Nederland komen en anders een slaapplek krijgt. Je maakt het weer groter dan het is. Schiphol weet het allemaal echt wel beter dan jij, anders zat jij daar nu toch wel als adviseur?

Tancreda4

Berichten: 24124
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:38

Zover van te voren afzeggen is soms ook voorbarig en dan is er weer gezeik dat ze te mietje zijn en het niet had hoeven uitvallen. Heftigste is eind middag en wie weet valt het mee. Is even poedersuiker ja, maar hier kan niemand wat aan doen. Je kan misschien ook zelf je vlucht gewoon skippen. Ipv af te wachten.

Pandora2
Berichten: 19878
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:42

Brussel gaat nooit dicht. Geen idee waar je die '' info '' vandaan haalt. :+
Het waait hier al behoorlijk en ik zie nog steeds vliegtuigen landen en opstijgen zonder problemen.

Heathrow moet tussen 23h en 6u dicht wegens onderhoud aan de banen omdat het één van de drukste luchthavens is.

Er is helemaal niks vreemd aan de situatie. Geval van overmacht wordt geen 3 dagen van tevoren beslist namelijk.
Als het kan en veilig is, wordt er gevlogen. Piloten zijn ook hun leven niet moe.
Zoniet, loopt één en ander vertraging op. Maar ook dat is niet onoverkomelijk.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37376
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:50

Ik zette hier neer wat ik doorkreeg van anderen wat betreft Heathrow en Brussel. En reisleiding meldde ons gister dat ze bewust niks zeggen. En info niet doorgeven aan ons. De reden geen idee. Leek ze beter. Maar ja de stemming hier bij medereizigers is er niet beter door geworden. Door het compleet ontbreken van informatie over hoe en wat. Niets over wat als we niet vliegen waar slapen we dan enz.

Ongeveer iedereen wordt gebeld door familie en vrienden bezorgd en enige dat terug gemeld kan worden is we weten niks.

Ooit komen we wel keer terug maar beetje meer informatie is wel welkom

Overigens de eerste gewonden zijn gevallen in Schotland door de storm
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-02-20 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16589
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:51

Lig nog in bed maar hoor het al wel lekker waaien. Ben benieuwd hoe erg het wordt!

@karuna gewoon in en uit blijven ademen. Komt echt wel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:51

Ik weet in ieder geval dat ze met vliegen in zware weersomstandigheden geen risico nemen ;)
Het zal wel loslopen...


Klopt het dat Estofex ook een tornado-kans uitgeeft voor vanmiddag/vanaaf?

BigOne
Berichten: 38522
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:54

Met deze wind zit ik liever niet in het vliegtuig dus maak je niet druk. Hele dag leuren om info verknalt je laatste vakantiedag. Mocht het vliegtuig gepland zijn voor Helsinki, dan vertrekt hij tot nu toe nog gewoon.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:55

Niet drukker maken dat dat nodig is. Accepteer de situatie. Meer kan je nu niet doen.
Niemand weet nog hoe erg de storm wordt. Kan me voorstellen dat mensen op de lichthaven geen ‘valse’ info willen verspreiden. Dus beter dat er nog niet veel te zeggen is.

Wij gaan vandaag naar het zwembad. Kinderen vragen al tig keer of dat wel door gaat ivm storm. Omdat ik heb gezegd dat we niet gaan als het te heftig wordt.
Zelfde idee dus... kan nu nog geen antwoord geven of we wel of niet gaan. We wachten af...

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:55

Je krijgt echt wel informatie voor je door de bus opgehaald gaat worden. Wacht nu maar even rustig af en geniet van je laatste dag, het word allemaal wel geregeld. Je hoeft niet op die vlucht he, als je het allemaal te bizar of eng vind. Je kan ook zelf een andere vlucht boeken.

De reden is om geen paniek te zaaien om niks en ze zijn vast nog druk met dingen regelen. Waarom zouden ze iets vertellen wat misschien 10 minuten later weer anders is. Ik heb zelf ook als reisleiding gewerkt. Als Schiphol nog geen beslissing heeft gemaakt kan Tui daar ook niks aan doen en die wachten ook af, waarom kosten maken op voorhand? Die zijn trouwens ook wel bekwaam genoeg om iets te regelen hoor.

Berdien

Berichten: 64571
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:56

Tja, zo heb ik wel eens op het vliegveld gestaan met de melding 'sorry, je vlucht is geannuleerd'. En de dag erna zou één van de eerste fikse stormen van het seizoen zijn. Sta je daar met heel veel reizigers die niet meer terug kunnen en een klein kustdorpje van Engeland overspoelen. Gelukkig nog een hotel kunnen vinden en de dag erna vol in de storm teruggevlogen (na 4 uur vertraging waarvan 2 uur staan op de startbaan zodat we 'ready to go' waren zodra Schiphol het groene licht gaf).

En nee, er was geen paniek, geen 'vreemd' maar gewoon blijven ademen en logisch nadenken.

Ben heel benieuwd hoe vandaag gaat verlopen qua wind, hoop dat het uiteindelijk allemaal nog wat meevalt..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37376
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 10:13

Geen Helsinki. En eh ik vlieg nu liever niet dan wel.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 10:24

Dan annuleer je, niemand verplicht je om te gaan. :)

Anoniem

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 10:32

Klopt het dat Estofex ook een tornado-kans uitgeeft voor vanmiddag/vanaaf?

BigOne
Berichten: 38522
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 10:34

karuna schreef:
Geen Helsinki. En eh ik vlieg nu liever niet dan wel.

Tik gewoon je vluchtnummer in op Schiphol en dan zie je direct of er wel of niet gevlogen word .

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37376
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 10:52

Die staat als gewoon vertrekken op hoogtepunt van storm vanuit Nederland. En wat betreft dan vlieg je nu niet. Ik heb geen geld voor een ander vliegticket. Al zou ik graag idd even wachten tot ergste voorbij is. Ook kunnen we niet omboeken kosteloos. Dus niet vliegen nu als vlucht wel gaat is flinke extra kosten. En weinig vluchten vanaf hier. Vorig jaar is reisverzekering aardig aan het worstelen geweest ons terug te krijgen ivm gebrek aan vluchten.

Kamer is leeg. Vanaf nu bezig houden zonder internet tot 1600 vanmiddag of zoveel eerder dat sms komt

BigOne
Berichten: 38522
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 10:53

karuna schreef:
Die staat als gewoon vertrekken op hoogtepunt van storm vanuit Nederland. En wat betreft dan vlieg je nu niet. Ik heb geen geld voor een ander vliegticket. Al zou ik graag idd even wachten tot ergste voorbij is. Ook kunnen we niet omboeken kosteloos. Dus niet vliegen nu als vlucht wel gaat is flinke extra kosten. En weinig vluchten vanaf hier. Vorig jaar is reisverzekering aardig aan het worstelen geweest ons terug te krijgen ivm gebrek aan vluchten.

Kamer is leeg. Vanaf nu bezig houden zonder internet tot 1600 vanmiddag of zoveel eerder dat sms komt

Dan word het gewoon vliegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:13

Bubblewrap schreef:
Klopt het dat Estofex ook een tornado-kans uitgeeft voor vanmiddag/vanaaf?

Tornado *\o/*


Afbeelding

Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:19

Denk dat het gewoon afwachten gaat worden hoe of wat alles zich ontwikkelt. Het kan meevallen en het kan tegenvallen. Weer is nog steeds niet voor 100% te voorspellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:26

Rebecca schreef:
Bubblewrap schreef:
Klopt het dat Estofex ook een tornado-kans uitgeeft voor vanmiddag/vanaaf?

Tornado *\o/*


[ [url=m/wK1Goz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zat ik toch goed! *\o/*
Dan straks maar eens googlen wat de CAPE-waarden zijn. Het is nu geen weer waarbij ik direct aan tornados denk :P

Nyaleti

Berichten: 6334
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:32

Eigenlijk zou ik nu wel graag aan de kust willen zitten, wel op een veilig plekje zonder bomen te dichtbij :+
Mijn paarden staan in een hele oude stal, dus dat is altijd wel spannend. Zou me niks verbazen als de kap die over de golfplaten ligt, morgen weg is. Gelukkig kunnen de paarden de stal in en uit dus die zijn wel veilig.
Moet alleen nog even de draad uit de weide halen, dat wordt een rotklus nu :')

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:49

Hier aan de kust inmiddels windkracht 9. Net even op het strand geweest, je kunt niet meer tegen de wind inlopen. Terug door het (boomloze) duin was ook boksen. Maar, voorlopig hebben we wel erger meegemaakt.

Hiraeth

Berichten: 3232
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 11:50

Bubblewrap schreef:
Klopt het dat Estofex ook een tornado-kans uitgeeft voor vanmiddag/vanaaf?

Klopt!

Ik ben geen expert en ik vind het moeilijk om te snappen hoe alles precies werkt, maar de chasers in onze groep hadden het er ook al over. Zij zeiden onder andere dat ondanks dat de cape op de kaarten nog mee valt, er wel lokaal een hoge instabiliteit kan zijn die kan zorgen voor de ontwikkeling van tornado's. Daarnaast heeft de buitenlijn die langstrekt met het koufront bepaalde karaktereigenschappen die het dus mogelijk kan maken.

In de VS heb je ook in januari wel tornado's en bij orkanen vormen vaak genoeg losse clusters van zware stormen. Ik ben zelf alleen wat meer thuis in de wat traditionelere ontwikkeling waar je dus 's zomers een supercel krijgt en alles best wel tam en overzichtelijk is. :P

Daarnaast is er kans dat de buitenlijn een lewp is. Of nouja, net ten oosten van Dublin is dit al gevormd.

Citaat:
A line echo wave pattern (LEWP) is a weather radar formation in which a single line of thunderstorms presenting multiple bow echoes forms south (or equatorward) of a mesoscale low-pressure area with a rotating "head".[1] LEWP often are associated with a multiple-bow serial derecho[2] and often produce tornadoes, some of which can be strong.[3] The existence of a LEWP on radar means that a serial derecho has developed or is likely to develop soon, much as a hook echo indicates the same for a tornado.