Stroop maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Stroop maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 14:38

Wie heeft er weleens zelf stroop gemaakt? Ik heb een eerste poging gedaan. Appels in de juicer, sap ingekookt en pas op het laatste moment basterdsuiker erbij gegooid want het werd niet echt stroperig zonder.
Resultaat: soort onbreekbare rietsuiker (veel te zoet dus) in een potje.
Wie heeft er tips zodat ik een stroop krijg die makkelijk van de lepel loopt? Liefst een beetje zoetzuur.

8nnemiek

Re: Stroop maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:18

Langer inkoken en geen extra suiker erbij, toch? Dat is het enige recept dat ik ken, maar heb het nooit zelf geprobeerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:42

Stroop = ingekookt vruchtensap. En dat klopt ook met de ingredienten op de potjes uit de winkel. Ik maak het niet zelf, er is teveel fruit voor nodig en dat heb ik niet gratis. Van wat ik wel kan krijgen verdwijnt het meeste gelijk vanaf struik mijn mond in of ik maak er sap van.

Hoe dik de stroop is hangt ook af van de temperatuur, eenmaal op een hete pannenkoek is het een stuk smeerbaarder dan de klonten die uit de pot komen. Het te dun zijn kan dus ook komen doordat het nog zo heet was.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 22:02

8nnemiek schreef:
Langer inkoken en geen extra suiker erbij, toch? Dat is het enige recept dat ik ken, maar heb het nooit zelf geprobeerd.

Dat dacht ik ook maar er bleef niks van over. Werd ook niet bruin maar wel gelig, ik gad al op internet gevonden dat het gelig wordt. Had dan langer moeten koken denk ik. Er vormden zich ook geen stroperige draden.

tamary schreef:
Stroop = ingekookt vruchtensap. En dat klopt ook met de ingredienten op de potjes uit de winkel. Ik maak het niet zelf, er is teveel fruit voor nodig en dat heb ik niet gratis. Van wat ik wel kan krijgen verdwijnt het meeste gelijk vanaf struik mijn mond in of ik maak er sap van.

Hoe dik de stroop is hangt ook af van de temperatuur, eenmaal op een hete pannenkoek is het een stuk smeerbaarder dan de klonten die uit de pot komen. Het te dun zijn kan dus ook komen doordat het nog zo heet was.

Ja, dat las ik op een andere site. Deze appels lagen bij de afgeprijsde spullen. Als ik er nog vind probeer ik het weer.

In het najaar kan ik aan vele kilo’s van die kleine valappels komen, die wil ik ook nog gaan proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:49

Er zijn inderdaad heel veel appels nodig voor appelstroop. Er blijft minder dan 10% over van het sap, en het moet volgens mijn zeker een uur of 4 koken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 02:25

Hier stond het 2,5 uur of 3 uur op. Eigenlijk niet de moeite waard bedenk ik nu. Maar wachten totdat ik die valappels krijg in het najaar. Het waren hele lekkere, grote zoete appels. Die had ik beter in een baksel kunnen verwerken. Nou ja. We blijven leren.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 07:39

Ik heb ook een jaar superveel appels gehad en deed niet alleen het sap maar ook de pulp opkoken. Dus het sap apart, en de pulp met wat water in een andere pan. dan die appelmoes zeven met een roerzeef en later met kaasdoek en dan had ik weer sap en dat werd dan na lang inkoken ook stroop. Ik had wel mega hoeveelheden (3 shoppers vol appels) en hield daar ook best wat stroop aan over. Met peren werkt het ook goed!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:51

kan je het ook niet doen met (goedkoop) appelsap uit de winkel? Tot je een idee hebt van de kooktijden enzo?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 14:19

BarbaravdW schreef:
Ik heb ook een jaar superveel appels gehad en deed niet alleen het sap maar ook de pulp opkoken. Dus het sap apart, en de pulp met wat water in een andere pan. dan die appelmoes zeven met een roerzeef en later met kaasdoek en dan had ik weer sap en dat werd dan na lang inkoken ook stroop. Ik had wel mega hoeveelheden (3 shoppers vol appels) en hield daar ook best wat stroop aan over. Met peren werkt het ook goed!

Had jij er suiker bijgestaan of echt alleen inkoken?
Goed idee van de pulp trouwens, daar heb ik nog aan gedacht maar niet gedaan.
Paarden zijn er dol op :).

Duhelo schreef:
kan je het ook niet doen met (goedkoop) appelsap uit de winkel? Tot je een idee hebt van de kooktijden enzo?

Ik las op internet dat je dan organische appelsap moet gebruiken. Wordt ook alweer zo kostbaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:18

Volgens mij kan dat prima met simpel appelsap uit de winkel. Even opletten dat er geen sulfiet aan is toegevoegd. Met het appelsap van de Lidl maak ik ook appelcider, dat werkt ook prima.

In de slowjuicer wordt het pulp bij mij zo droog dat het weinig zin heeft om er nog extra sap uit te halen, maar die pulp is wel lekker om te gebruiken in appelgebak enzo :9

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 18:26

Deze keer kon ik het niet meer gebruiken, klokhuizen en schil zaten er ook in.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:00

@Balance: geen suiker toegevoegd hoor, is zoet zat! Enne.. denk je dat ze bij de appelstroopfabriek de klokhuizen en steeltjes eraf halen... Dat gaat met kisten vol denk ik hoor!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 23:24

BarbaravdW schreef:
@Balance: geen suiker toegevoegd hoor, is zoet zat! Enne.. denk je dat ze bij de appelstroopfabriek de klokhuizen en steeltjes eraf halen... Dat gaat met kisten vol denk ik hoor!

Ja maar dan hebben we het over stroop maken, niet over het gebruik van de pulp uit de juicer om gebak mee te maken. Kan misschien wel hoor maar dan moet je dat er allemaal uit pulken.