Pensioen sparen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Pensioen sparen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 10:26

Goedemorgen,

Ik ben in loondienst dus ik spaar vanuit het werk voor pensioen (wat soms ook als weggegooid geld voelt als ik zie hoe het steeds wordt verlaagd), mijn man is zzper. Ooit op advies van een adviseur ben ik gaan banksparen voor extra pensioen maar daar heb ik eigenlijk spijt van want dat komt pas vrij op de aow leeftijd wat nu geloof ik 71 is |o
Dat wilt mijn man dus liever ook niet. Soms denk ik laten we er helemaal niet extra voor sparen we zijn nu nog jong en flexibel, je weet niet hoe je dan bent. Maar mijn ideale pensioen is of ergens in een ander land of overwinteren en daar is geld voor nodig :')
Ik hoor vaak over je huis versnelt aflossen, maar we willen nog een ander huis kopen hoe gunstig gaat dat dan zijn? En hebben jullie nog andere ideeën? Ergens waar ik geen verstand van heb en verlies mee kan maken doe ik liever niet zoals beleggen. We sparen nu op een spaarrekening, maar uiteindelijk ga je dan vermogens belasting betalen. Ik twijfel om nog eens naar een adviseur te gaan, maar nu ben ik achteraf niet zo blij met het banksparen wat werd geadviseerd. :o

Matheno

Re: Pensioen sparen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:28

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:34

Wij hebben bij hofhoorneman een rekening voor pensioen. Komt vrij als je dat wilt en geen vermogensbelasting omdat het pensioen is. (Of zo? Mn vader heeft het geregeld, die heeft er verstand van) Maar misschien eens met een adviseur van hun praten? Zelf vind ik hofhoorneman wel een fijne bank.
Dit is wel beleggen, maar omdat je over een heel lange tijd belegt niet heel hoog risico. Tuurlijk zakken ze af en toe wat, maar over een jaar of 30 stijgt het ook altijd wel weer.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:37

verootjoo schreef:
Wij hebben bij hofhoorneman een rekening voor pensioen. Komt vrij als je dat wilt en geen vermogensbelasting omdat het pensioen is. (Of zo? Mn vader heeft het geregeld, die heeft er verstand van) Maar misschien eens met een adviseur van hun praten? Zelf vind ik hofhoorneman wel een fijne bank.
Dit is wel beleggen, maar omdat je over een heel lange tijd belegt niet heel hoog risico. Tuurlijk zakken ze af en toe wat, maar over een jaar of 30 stijgt het ook altijd wel weer.

Hof Hoorneman is een fijne club. Wij hebben de software voor hun gebouwd.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:43

Idd met onafhankelijk adviseur praten. Misschien kan je banksparen bij aankoop nieuw nieuw huis wel gebruiken om je huis te betalen. Hebben wij ook gedaan, maar dan wel met een beleggingsvariant. Stenen worden niet zo snel minder waard en je huis op termijn vrij is handiger dan tot je pensioen wachten op een bedrag. Helaas zal onze generatie laat met pensioen gaan. Tuurlijk,we leven langer, maar na je 70 e gaan de meeste toch geen gekke dingen meer doen zoals verre reizen.
Eerder genoemd topic is wel een aanrader idd. Goedemorgen na te denken over je pensioen, maar zeker nu ook leuke dingen doen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 11:36

Ik heb ook altijd het idee dat het vanaf 70 wel echt een beetje afgelopen is :') natuurlijk verschilt het per persoon, maar dat gevoel heb ik altijd. En eigenlijk naar mate we ouder worden is de kans op mankementen wel groter. Daarom maken we nu ook wel mooie reizen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:49

Ik spaar jaarlijks in mijn huis door extra af te lossen op mijn hypotheek. Als ik dan met pensioen ga wil ik mijn huis vrij hebben. Dan kan ik leven van mijn AOW en hopelijk nog bestaande ABP pensioentje.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:17

Onze onafhankelijke adviseur raadde aan het te spreiden. Dus aflossen op je huis (in geval van koop), sparen op een spaarrekening, en lijfrente product en wellicht wat aandelen fondsen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:30

Ik denk een beetje hetzelfde als jij. Heb ooit bij bijbaantjes was opgebouwd maar nu helemaal niks meer want: eigen baas
Ergens denk ik ook: doei ik leef nu. Wie weet haal ik de 70 niet.
Je mag geloof ik 23.000 euro sparen op een rekening zonder dat dat grote belastingtechnische gevolgen heeft. Verder kun je een lijfrente rekening (dus gewoon sparen voor je pensioen en die rekening of bedrag komt past vrij op pensioengerechtigde leeftijd. Als je daarvoor doodgaat krijgt je erfgenaam alles in 1x. Dus alsnog lekker belasting smakker.
Daarnaast kun je investeren in stenen (dus vastgoed) of een manier bedenken van passieve inkomsten die je door kunt laten lopen na je pensioen. Zo heb je dus alsnog maandleijks inkomsten maar dua geen aanvullend pensioen.

Ik zou altijd mn bedrijf kunnen verkopen maar dat is als het goed is geen 170.000 euro waard (dat is wat je gemiddeld spaart met pensioen).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 17:45

Lestria schreef:
Onze onafhankelijke adviseur raadde aan het te spreiden. Dus aflossen op je huis (in geval van koop), sparen op een spaarrekening, en lijfrente product en wellicht wat aandelen fondsen.

Dat is eigenlijk wat we nu dan ook doen, maar waarvan ik denk kan dat niet anders :') op banksparen stort ik nog wel elke maand maar heel weinig omdat het dus pas zo laat vrij komt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:37

Ik heb een pensioenspaarrekening die vrijkomt op mijn 60e (zelfgekozen einddatum). Afhankelijk van hoe mijn leven er dan uit ziet :+ kan ik voor het volledige bedrag een lijfrentepolis aankopen, of langer doorsparen, of allebei een beetje maar dan door de helft :P

Daarnaast beleg ik kleine bedragen per maand. Lekker door laten lopen en ook rond mijn 55/60 eens kijken wat er staat.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 24-07-19 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:50

moonsparkle schreef:
Lestria schreef:

Dat is eigenlijk wat we nu dan ook doen, maar waarvan ik denk kan dat niet anders :') op banksparen stort ik nog wel elke maand maar heel weinig omdat het dus pas zo laat vrij komt

Hij adviseerde ook om het vooral in eigen hand te houden. Dus als je een product afneemt wel eentje waarbij je zelf bepaald wanneer je het opneemt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:02

Ik heb een aflossingsvrije hypotheek die ik niet om ga zetten. Ik leef nu en geniet nu. Je weet nooit of je je pensioen haalt, dus waarom daar voor sparen? Liever geleefd en genoten dan alles aan de kant gezet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 17:07

En dan op een houtje bijten en geen dagjes weg meer kunnen terwijl je dan alle tijd hebt als je toch nog in gezondheid leeft ;) ?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 25-07-19 17:34, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:26

moonsparkle schreef:
En dan op een uitje bijten en geen dagjes weg meer kunnen terwijl je dan alle tijd hebt als je toch nog in gezondheid leeft :')?

Ik betaal immers wel via mijn werk. Dat lijkt mij ook gewoon genoeg. Je maakt een keuze en een foute keuze kan niet. Het is trouwens wel grappig dat om mij heen niemand voor een pensioen spaart, maar iedereen zegt beter nu genieten. Wat komt zien we later wel. Zo ben ik ook opgevoed. En anderen sparen wel. Met beiden is niets mis immers. Alles te weten maakt niet gelukkig. Het valt mij altijd op dat als je niet spaart dat het meteen als 'fout' gezien wordt, maar dat kan immers nooit fout zijn, het is gewoon een oprechte eerlijke keuze die iemand maakt. Oordelen en veroordelen is wel makkelijk. Daarnaast ben ik ook niet zo rijk dat ik alles maar kan doen, als ik wil sparen dan moet ik echt dingen gaan laten en ik heb gewoon echt enige jaren op een houtje gebeten dat ik nu blij ben om eens te leven.

Daarnaast maakt het veel uit of je single bent of een gezin hebt met kinderen. Ik hoef niet voor een ander te sparen. Dat geeft dus ook extra vrijheden. Mijn begrafenis is ooit afbetaald door mijn ouders, dus ik hoef me eigenlijk nergens zorgen om te maken. Ik word gezond oud of ik word niet oud is mijn motto.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 17:35

Iedereen moet het inderdaad zelf weten, ik spaar en geef uit omdat ik dromen heb voor nu en dromen heb voor later en één daarvan is niet werken tot ik 71 ben :o

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:45

Pff pensioen, ik blijf het krom vinden dat als ik werk voor mijn geld spaar in een pot waar iedereen pensioen uit krijgt. Ze hadden het persoonlijk moetrn maken gekoppeld aan je sofirnummer zodat je zelf bepaald wat je later hebt. En kleine afdracht voor mensen die niet kunnen werken. En ook zo dat als ik eerder omval wie die erfenis krijgt zelf bepaald. Maar dan is daar onze vriend de belasting weer bij. ik betaal al belasting over mijn salaris maar moet dat als ik er voor spaar of iets koop nog eens doen. Of je koopt er een af omdat bedrag erin laag is en verliest dan nog de helft. Of je haalt die leeftijd niet blijft het geld ook erin of je partner mits apart geregeld krijgt maar een deel. Regel je het zelf vind de belasting dienst je heel gezellig. Los je sneller je huis af nog steeds.

Hoe je het wendt of keert ik heb altijd het gevoel dat je er weinig aan hebt. Zou het nog liever opnemen en in sok stoppen maar dat is ook niet praktisch en wordt het later als je niet uitkijkt als zwart geld gezien. Terwijl ik er toch echt voor gewerkt heb en belasting betaald.

Ik geloof ook niet dat volgens huidige systeem goed blijft gaan en tegen die tijd dat ik mag nog iets goeds van komt. En de AOW niet meer bestaat. Of ik heb die leeftijd die ze dan stellen niet haal. Maar je mag heel je leven zwoegen voor later een beetje te houden.

En zo kan ik nog even doorgaan. Het is gewoon. Niet oké in welke vorm dan ook aangeboden nu. Snap wel advies spreiden heb je nog kans iets te hebben.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 25-07-19 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:48

moonsparkle schreef:
Iedereen moet het inderdaad zelf weten, ik spaar en geef uit omdat ik dromen heb voor nu en dromen heb voor later en één daarvan is niet werken tot ik 71 ben :o

Dan is iets als eigen huis en/of huisje in het buitenland zeker optie. Eenmaal afbetaald scheelt het veel in de vaste lasten en dan heb je ook minder inkomen nodig. Zou je dus om wat voor reden ook toch moeten of zelfs willen doorwerken, dan is voltijd niet meer noodzakelijk, je hebt immers minder kosten die echt elke maand betaald moeten worden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:52

Grap blijft we noemen het na afbetalen ons eigen huis. Maar eigenlijk is dat niet zo. Hoe eerder je aflost hoe meer de belasting in je nek komt. Of klaar dan verkopen tegen goed bedrag en verdwijnen naar een land waar je voor weinig een huis koopt en dus betaald van winst woning in NL be. En dan lekker leven. Maar de verkoop prijs huis is nooit geheel voor jou daarna. En we noemen het maar eigen huis. Soms zijn dingen maar krom en onlogische opgestart en uitgewerkt.

We werken er allemaal aan mee. Dat is onze houding aangeleerd.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 25-07-19 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:53

Helaas zal ik nooit zo veel kunnen sparen om eerder te stoppen met werken.

@Almighty, ik heb datzelfde gevoel hoor. Je krijgt niet terug wat je betaald hebt. Ik zou graag zien dat ik het gewoon als salaris er bij krijg en dan kan ik zelf bepalen of ik het spaar of toch uit ga geven. Maar inderdaad, dan komt de belastingdienst ook weer een handje ophouden

Ik heb ook al te veel mensen gezien die hun pensioen niet haalden of niet zullen halen. En helaas dus ook al 2 keer een collega die naast me zat. 1 is er al niet meer, de andere zit 2 jaar voor zijn pensioen en mag blij zijn als hij november haalt, maar zijn pensioen gaat ie niet halen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:56

Dat dus en dat geld blijft aan strijkstook hangen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:08

germie schreef:
Ik heb een aflossingsvrije hypotheek die ik niet om ga zetten. Ik leef nu en geniet nu. Je weet nooit of je je pensioen haalt, dus waarom daar voor sparen? Liever geleefd en genoten dan alles aan de kant gezet.

Je weet dat je dan ooit gedwongen kan worden om je huis te verkopen als je je schuld niet kan aflossen aan het einde van de looptijd?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:52

Ik werk voor een werkgever die de werknemer zelf pensioenkeuzes laat maken. Dat is echt super. Ik spaar dus zelf. Andere kant aan deze situatie is echter dat er in mijn nettoloon geen compensatie is opgenomen. Wanneer ik kies om te sparen is dus automatisch mijn koopkracht lager ten aanzien van anderen in een soortgelijke functie. Discussiepuntje :')

Overigens: wat ik inleg op mijn pensioenspaarrekening is momenteel fiscaal aftrekbaar (binnen jaarruimte). Ik betaal pas box 1 bij uitbetaling.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:05

Suzanne F. schreef:
germie schreef:

Je weet dat je dan ooit gedwongen kan worden om je huis te verkopen als je je schuld niet kan aflossen aan het einde van de looptijd?

DAn is het gewoon een lening, en dat mag, zo heb ik de hypotheek afgesloten en die lening is dan qua kosten gelijk aan wat ik nu ook betaal. En dat kan ik dragen. Het is nog steeds niet zo dat mensen die onder een zgn. oude regeling vallen ineens na 30 jaar het even volledig moeten aflossen. Gelukkig niet. Je krijgt alleen geen hypotheekrenteaftrek meer. En dat verschil kan ik dan betalen, dus dan blijf ik netto gelijk qua maandlasten. Mijn huis staat dan net niet meer onder water hoop ik, want je weet het nooit met de waardeloze en onverkoopbare huizen hier. Aardbevingsgebied he. Dus niemand wil er wonen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:12

Na 30 jaar looptijd moet je je aflossingsvrije hypotheek opnieuw oversluiten.
je hebt gelijk, de rente is bijna (wel iets hoger) dan een normale hypotheek en niet meer aftrekbaar.
Bedenk wel dat je niet meet dan 50% van de waarde aan aflossingsvrije hypotheek mag hebben (nu nog wel als dat al liep), maar dat je strak de rest in 1 keer moet betalen.

Stel je hebt een aflossingsvrije hypotheek van 200.000.
Je aflossingsvrije hypotheek loopt nog 15 jaar.... mag je dus bij oversluiten maar max 50% van de woning hebben als aflossingsvrij.
Is je woning dan 250.000 waard, dan moet je dus 75.000 direct aflossen.

Wij willen onze hele hypotheek straks oversluiten, maar mogen dan dus max 50% van de waarde aflossingsvrij hebben.