Waarom zoveel voor inrichting huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Waarom zoveel voor inrichting huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 22:17

Zit hier op Bokt in een paar topics over huis kopen en wat dan de extra kosten zijn voor keuken, badkamer en vlper e.d. en schrik nogal van de genoemde bedragen hiervoor.
Nou ben ik zelf waarschijnlijk daarvoor te simpel ingesteld en heeft het ook mijn interesse niet zo maar waarom zou 20k bv niet voldoende zijn voor keuken, badkamer en vloer.
Ik veroordeel mensen niet op de keuzes die ze maken maar sta ervan te kijken dat er daar al vanuit gegaan wordt.
Heb jaren in een huis gewoond met een minikeuken en heb daar met alle plezier alle maaltijden in gemaakt die ik wilde.
Badkamer breng ik 's ochtends 5 minuten in door en 's avonds een kwartier max half uurtje.
Ik zie daarom het nut niet van een keuken of badkamer van 10k.
Tuurlijk zie ik ook echt wel dat je voor dat geld een mooie keuken of badkamer kan hebben maar waarom al op voorhand bedenken dat je dat eraan uit moet geven.

Yessy

Re: Waarom zoveel voor inrichting huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:21

Sommige mensen worden blij van een 20.000 euro badkamer, anderen gaan daar liever 2x van op vakantie, weer anderen gaan daar liever 10x van op vakantie of kopen een auto (of een tweede, derde..). Zoveel mensen, zoveel wensen :)

In ons huis zat een luxe badkamer en keuken toen we het kochten en daar was de vraagprijs van het huis ook naar. En eerlijk is eerlijk, het is echt heel fijn om blij je keuken in te lopen elke dag. Maar ik had wel andere keuzes gemaakt als ik de keuken zelf had mogen kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:21

Omdat wij graag kwaliteit willen. Wij willen een toilet dat goed zit. Als dat toilet dan €100 duurder is dan is dat zo. Ik wil ook een bad in de badkamer. Het bad dat wij mooi vinden kost €600 meer dan het budget model. Wij betalen liever wat meer voor iets dat wij echt graag zien.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:25

Wij denken hetzelfde TS. Ooit mensen gekend die elke 10 jaar een ander keukenblok lieten installeren. En als ze dan nog goed waren in koken of dat als passie hadden, maar nee. _O-
Kon dat soort fratsen toen al niet begrijpen.
Als je al het geld van de wereld hebt snap ik best dat je iets moois wil, maar ik zie inderdaad ook wilde bedragen voorbij komen bij mensen (waarvan ik weet dat ze niet bijzonder ruim in de slappe was zitten) waar ik niet van snap waarom je dat überhaupt zou willen besteden aan een gebruiksvoorwerp wat enkel minder waard wordt (en doorgaans niet meeverhuist als je vertrekt).

Datzelfde heb ik trouwens met meubels. Geven mensen ook bakken met geld aan uit, en waarom? Op Marktplaats staan de mooiste spullen voor een schijntje of zelfs voor niks!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 22:34

DeMolenhoek schreef:
Omdat wij graag kwaliteit willen. Wij willen een toilet dat goed zit. Als dat toilet dan €100 duurder is dan is dat zo. Ik wil ook een bad in de badkamer. Het bad dat wij mooi vinden kost €600 meer dan het budget model. Wij betalen liever wat meer voor iets dat wij echt graag zien.

Ik begrijp dat jullie dat inderdaad zo willen, maar bedoelde meer dat al op voorhand ervan wordt uitgegaan dat je minimaal zoveel gespaard moet hebben voordat je een huis koopt want voor minder kan niet.
Alsof iedereen dat duurdere toilet of bad wil.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:35

Toen we ons huis kochten zaten er drie verschillende tegels in de keuken, alles stonk, en viel uit elkaar. Het was dan ook niet echt een kwestie van smaak. Maar ook ik vindt geld uitgegeven zonde dus we hebben de kastjes en het blad besteld bij de keukenwinkel, de apparatuur allemaal los gekocht en het zelf gemonteerd. Alsnog vond ik het een hoop geld,maar nu naar 5 jaar ben ik er nog zo blij mee, en ziet er nog uit als nieuw.

Overigens met een vloer, badkamer en keuken als je het niet zelf kunt zit je gewoon zo aan de 20.000 en dan praat ik niet over luxe. Maar het hoeft natuurlijk niet altijd te zijn dat zowel de badkamer als de keuken verbouwd moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:49

Tsja .. iedereen heeft een ander standaard.

Vroeger toen ik alleen was , snapte ik het ook niet. Leefde ik ook met niets

Maar nu we in ons eerste koophuis samen zitten met baby , begrijp ik het helemaal.

Ik ben nu aan het klussen met mijn man , in het huis waar we denk nog wel 20 jaar gaan blijven.
We doen het liever in een keer goed.
Kwaliteit spullen die we 20 jaar laten zitten of het hele boeltje verkopen.

Voor een beetje keuken met kwaliteit apparatuur , en montage etc zit je zomaar aan de 10 of 15k.
Vloer wil je ook niet elk paar jaar vervangen en kost dan al gauw €50,- per m2

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:50

Wellicht dat de insteek bij mensen ook is dat ze het in een keer goed willen doen bij een nieuw/eigen huis?
Want dat kan ik mij ook voorstellen.. Als je jaren in huurwoningen hebt gezeten en nu alles naar eigen smaak en wens kan inrichten en je kan ervoor sparen.. Had ik het ook gedaan!

De een is blij en gelukkig met IKEA en de ander gaat naar duurdere meubelzaken waar je voor de prijs van een Billy nog geen plank aan de muur hebt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:56

Het loont om kwaliteit te installeren als keuken en badkamer, daar heb je vele jaren plezier van. En als je dan ook nog tijdloze kleuren kiest, dan kan 't prima 25 jaar mee (behalve de apparatuur, die komen wel 'n keer aan vervangen toe natuurlijk)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:59

Omdat ik ga voor kwaliteit. Je kan een goedkope badkamer/keuken nemen, maar dan moet je na 8 jaar weer nieuw.
Ik wil iets wat minstens zo’n 15jaar meegaat.

En trouwens voor een beetje keuken incl montage en goede apparatuur ben je al gauw 10.000€ kwijt, voor een beetje badkamer ook. Hoef je niet eens gekke dure dingen voor te kiezen...
Vloertje door het hele huis leggen ook al paar duizend euro als je niet het aller goedkoopste laminaat wil.
Gordijnen voor al je ramen ook maar zo minimaal 1000€.
Hoef je niks geks voor te doen maar een heel huis inrichten en stofferen is gewoon duur.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 23:01

Waarom het vaak zó duur is, begrijp ik ook niet -maar dat gevoel heb ik bij kleding en paardenspullen net zo hoor- maar toen ik vorige week een nieuwe badkamervloer ging uitkiezen, vond ik er eentje zooo mooi dat die het moest worden en slik, die was ook schromelijk duur. Dus tja ...

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 23:22

Ik ben enorm zuinig op mn geld. Maar zelf betaal ik liever wat meer dan dat ik met geel bruine oranje tegeltjes in mn keuken zou zitten :=
Echt ik vind dat je op alles mag en kan besparen, maar je huis is je huis en ik vind dat je niet moet bezuinigen op het comfort of de luxe wat jij graag van je huis wenst. Ja ik vind 20k wel echt een enorm bedrag maar anderzijds, zulk geld heb ik nog nooit gehad dus wie ben ik om daar een mening over te hebben? Misschien zou ik anders denken als ik dat op mn rekening had staan. Is toch ook zonde om het daar maar eeuwig te laten denk ik zo :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 23:45

Het zijn prioriteiten. Ik hou van antiek spul dat ik van Marktplaats haal. Af en toe een erg mooi ding erin. Maar inderdaad, als er wordt gevraagd naar hoeveel het kost om bv op kamers te gaan of een huis in te richten, kun je het zo gek maken als je zelf wil. Je hóeft geen nieuwe vloer, geen nieuwe keuken. Marktplaats heeft echt leuke dingen en ook de kringloop is soms echt nog niet mis

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 23:51

Een badkamer laten maken is echt duur.
Ik heb net mijn eigen huis gekocht en mijn badkamer is mijn smaak totaal niet. Daarnaast is de indeling niet heel handig.

Nu ben ik zelf ook niet heel erg handig.
Ik moet veel laten doen. Leidingen moeten worden verlegd. Tegelzetter moet komen.
Je wilt niet weten wat die vragen.

Maar het is wel belangrijk om het goed te doen.
Als ik kijk naar mijn ouderlijk huis. Toen wij dat kochten was de badkamer 5 jaar daarvoor geplaatst. Echter zo slecht dat er schimmel achter de tegels zaten. De muur kon je bewegen zo slecht en die schimmel is ook nog eens slecht voor je gezondheid.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 01:11

Maar dan gaat het vaak dus ook meer om smaak dan noodzaak. Mijn ouders wonen hier al sinds 1980 met nog steeds hetzelfde keukenblok en badkamer. En dat is geen dure keuken geweest maar gewoon toen een simpel blok wat in elk nieuw huis werd geplaatst. Is het nu nog mooi, nee dat is het nooit geweest maar wel zeer functioneel.
In mijn vorige huis waren de keukendeurtjes niet mijn kleur. Had nieuwe kunnen laten plaatsen maar plakplastic in de door mij gewenste kleur, andere greepjes en iedereen dacht dat we een nieuwe keuken hadden. Kosten waren nog geen 100 euro.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 02:53

Ik denk sowieso dat je het niet meer kan vergelijken met de prijzen van toen, alles is nou eenmaal duurder geworden..

Verder merk ik gewoon dat kwaliteit vaak duurder is. Je kan als je handig bent of een handig persoon in de familie hebt ook een hoop doe-het-zelf maken.

En verder denk ik dat het vooral ook voorkeur is. Ik vind een mooie, goede keuken erg belangrijk want koken en tafelen is een hobby van me. En een goede, maar vooral functionele badkamer vind ik heel belangrijk. Wij hebben laatst de douchekop en stang vervangen voor een stevige van grohe. Was best prijzig maar is zo'n fijn en degelijk ding.

Sommige mensen geven liever meer geld uit aan de tuin of aan andere dingen. Ik ken ook mensen die een erg klein huisje hebben en hun geld vooral aan dure spullen en een dure auto uitgeven. Dat snap ik dan weer niet. Maar het is maar net waar je voorkeuren liggen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 03:37

nuscaniels schreef:
Maar dan gaat het vaak dus ook meer om smaak dan noodzaak. Mijn ouders wonen hier al sinds 1980 met nog steeds hetzelfde keukenblok en badkamer. En dat is geen dure keuken geweest maar gewoon toen een simpel blok wat in elk nieuw huis werd geplaatst. Is het nu nog mooi, nee dat is het nooit geweest maar wel zeer functioneel.
In mijn vorige huis waren de keukendeurtjes niet mijn kleur. Had nieuwe kunnen laten plaatsen maar plakplastic in de door mij gewenste kleur, andere greepjes en iedereen dacht dat we een nieuwe keuken hadden. Kosten waren nog geen 100 euro.

Omdat sommige mensen dus niet willen wonen in een huis met een keukenblok uit 1980 dat ze niet mooi vinden.
En plakplastic.. dat is jouw keuze, maar dat zou voor mij echt geen optie zijn. Goedkoop = duurkoop. Dat plakplastic en nieuwe greepjes mag misschien nu goedkoop zijn, maar uiteindelijk zul je het toch moeten vervangen. Dan doe ik (wanneer we een eigen huis hebben) het liefste direct goed.

Denk dat het vooral gaat om smaak en comfort. Het oog wilt ook wat en soms kost dat meer geld.
Sommige mensen hechten daar geen waarde aan. Andere wel.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 04:17

Ik vind de basis belangrijk, keuken, badkamer, muren en vloer en dat moet goed zijn. De rest kan je zo duur maken als je wil maar als de basis goed is heb je er jaren geen omkijken naar.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 05:31

Ik zie ook vaak ontzettend hoge prijzen voorbij komen maar dat is natuurlijk ook als je alles laat doen.
Mijn schoonouders hebben vorig jaar de badkamer vervangen en hebben alles zelf gedaan of door familie laten doen. Mijn vriend en schoonbroer zijn loodgieter die ook wat van elektriciteit weten, hun oom zit ook in de bouw en mijn schoonvader zelf is heel handig en kan ook bijna alles. Nou dan heb je alleen de aankoop prijs van de spullen.

Maar ook als ik Engelse verbouwings programma's kijk zijn de prijzen veel lager voor keukens en badkamers en ik denk dat het in Nederland ook gewoon duur is?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 06:46

Omdat en badkamer laten plaatsen gewoon Heel duur is. We hebben lekkage en moeten nu dus wel een onze badkamer van 180x200 gaat ons gewoon zeker 9k kosten en dan doen we echt geen gekke dingen. Alleen een douche, wc en meubel, de tegels, verlichting en het plafond. Zzper kost alleen al bijna 5k en de goede zijn lastig de vinden. Daarmee gaan de prijzen ook omhoog.
We kunnen gelukkig wat prijs drukken in materiaal omdat we dat via via wel kunnen regelen, maar met een jong kind in huis ga je niet zelf savonds nog enorm klussen na het werk in de ruimte naast zijn slaapkamer. Daarbij zitten we dan gewoon veel te lang in de rommel. Dat hadden we wellicht wel gedaan zonder kind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:21

Vooral als je dingen moet laten doen (omdat je zelf niet handig bent of er geen zin in / tijd voor hebt) dan vliegen de duizendjes er bij bosjes uit. Wij kunnen gelukkig heel veel zelf en willen graag degelijk spul waar we jaren geen omkijken naar hebben.

Maar....we gaan nu een aanbouw aan het huis maken en de keuken verplaatsen naar de andere kant van het huis, en zoals het er nu voor staat komt daar een Ikea keuken in plaats van weer een Duitse keuken zoals we 10 jaar geleden kochten. Die keuken van 10 jaar geleden is nog perfect maar ik zie in alle eerlijkheid eigenlijk geen verschil met de huidige kwaliteit van de Ikea keukens... dat ziet er ook gewoon heel prima, sterk en degelijk uit en de aanrechtbladen zijn zelfs nog degelijker :=

Uiteindelijk zijn de meeste "dure" keukens ook maar gewoon van die geperste zooi met folie er overheen en gewoon vééls te duur. Betaal je 500 euro voor 1 basic kast-elementje 8)7 Nou dan geef ik er liever maar een paar tientjes aan uit bij de Ikea... want meer dan dat is het eigenlijk ook gewoon niet waard.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:31

Tjah, als je het niet zelf kunt doen, is het al gauw duur. Hoef je nog niks geks uit te kiezen ;)
Wij doen thuis over het algemeen bijna alles zelf, super handige vader O:)
Maar dan nog tikken de materiaalkosten gewoon flink aan.
Ik heb bijv. 'gewoon' een keuken van ikea, niks geks en niet groot. Die was toch ook al 5000 euro. Doe daar een vloer bij nog, wat tegels voor de achterwand... Ja, je zit echt zó aan 10.000 euro hoor.
zéker als je dat dan moet laten doen!

Neemt niet weg dat als jij een huis koopt en de keuken 'doet het nog', dat niemand jou dan dwingt om die te vervangen natuurlijk... Mijn huis kocht ik met een verouderde, niet functionele keuken en ik ben enorm gek op koken. Ik wilde dus een fatsoenlijke oven, fatsoenlijke kookplaat, koelkast, diepvries, vaatwasser... Er zat bij koop een kleine kookplaat in, geen vaatwasser, geen diepvries en een oven die zó vies was dat je daar dagen op had kunnen boenen... Plus dat de kastjes zelf ook niet meer ok waren, flink wat plekken waar de fineerlaag weg was. Als ik dan de mogelijkheid héb, wil ik dat ook wel anders ja.
Bij mijn broer was dat anders: die keuken was van massief eiken en eigenlijk in goede staat, maar met verouderde apparatuur. Daar hebben we het eiken wit gespoten, aanrechtblad vervangen, apparatuur vervangen en een nieuwe vloer gelegd. Geloof dat dat bij elkaar zo'n 2500 euro was. Maar zij hebben dan weer veel moeten investeren in een badkamer die écht ver 'op' was. En ook daar is alles zelf gedaan, van leeghalen, tot leidingwerk, tot installatie van douche, bad en toilet. Maar de prijzen van een bad, van een badkamermeubel, van tegels... het tikt gauw aan!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:38

BarbaLala schreef:
Wij denken hetzelfde TS. Ooit mensen gekend die elke 10 jaar een ander keukenblok lieten installeren. En als ze dan nog goed waren in koken of dat als passie hadden, maar nee. _O-
Kon dat soort fratsen toen al niet begrijpen.
Als je al het geld van de wereld hebt snap ik best dat je iets moois wil, maar ik zie inderdaad ook wilde bedragen voorbij komen bij mensen (waarvan ik weet dat ze niet bijzonder ruim in de slappe was zitten) waar ik niet van snap waarom je dat überhaupt zou willen besteden aan een gebruiksvoorwerp wat enkel minder waard wordt (en doorgaans niet meeverhuist als je vertrekt).

Datzelfde heb ik trouwens met meubels. Geven mensen ook bakken met geld aan uit, en waarom? Op Marktplaats staan de mooiste spullen voor een schijntje of zelfs voor niks!

Ach weet je, zo zijn er ook mensen die jouw keuzes niet zullen begrijpen. Dat jij hun keuzes niet snapt is logisch, het zijn nl Hun keuzes:):):).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:43

Het verschil tussen keuken van Ikea en een kwaliteitskeuken merk je echt wel hoor :=
Met name ook hoe lang het meegaat, dus duurzaamheid. Maar ook gewoon de afwerking.

wemkeloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:54

Hoe sommige mensen aan de bedragen komen snap ik ook niet altijd. Wij hebben ook best goed spul, en zoeken daar ook op wat we mooi vinden. Enige verschil is wij doen alles zelf. Momenteel zijn we bezig een keuken in het bijhok te maken, bijhok moest gestript worden, cv verplaatsen (dit laten we doen), weer isoleren en dan keuken erin, vloer erin. Muur eruit en dit doen we toch allemaal zelf. Alleen cv niet omdat je anders nog apart moet laten keuren, als we het laten doen door een bedrijf is dit meteen klaar. Maar hoe dan ook wij komen echt niet op 10.000