Hoe heet het glas wat ik zoek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hoe heet het glas wat ik zoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 17:59

Ik ben op zoek naar twee kleine stukken van dat glas wat aan de ene kant gewoon glas is (je kunt er doorheen kijken) en aan de andere kant is het een spiegel (je kunt er niet doorheen kijken). Het is een tijdelijke oplossing dus ik wil proberen of het ergens tweedehands kan krijgen. Het zou enorm schelen als ik weet hoe dit glas heet. Is er iemand die het toevallig weet, en zo mijn zoektocht kan vergemakkelijken?

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:01

Een doorkijkspiegel/eenrichtingsspiegel?

8nnemiek

Re: Hoe heet het glas wat ik zoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:15

Een confrontatiespiegel :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 18:17

Dank jullie wel! Toen ik ging googlen op doorkijkspiegel had ik inderdaad de term confrontatiespiegel gevonden. Dank jullie wel!

Het is alleen een stuk duurder dan ik dacht... misschien toch maar eens kijken of ik een zelfde effect ook met stickers kan creëren. Dank voor jullie hulp in elk geval!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:18

Er bestaat ook folie die glas in een spiegel verandert, maar ik weet niet waar het te koop is en of het betaalbaarder is.
Edit, deze doet dat zo te zien: klik

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 18:22

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:23

volgens mij bestaat het ook als plexiglas, misschien dat dat scheelt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 18:49

Ik denk dat ik voor folie ga :j Ik hoop alleen dat ik dat dan aan de binnenkant van de ruiten kan plakken. Ik zie d'r namelijk ervoor aan om het anders weer van de ramen te pulken.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:02

Dan evt op plexiglas plakken en dat aan de binnenkant van je ruit zetten? :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 19:11

Vanillia schreef:
Dan evt op plexiglas plakken en dat aan de binnenkant van je ruit zetten? :P

Oeh, jij bent geniaal :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:45

Ik heb toevallig vorige week een autoruit beplakt met spiegelend folie. Dit plak je aan de binnenkant. Van buiten kan niemand naar binnen kijken, maar wel van binnen naar buiten :)

Ik probeer een foto bij te voegen maar lukt even niet.

Hou er wel rekening mee dat als je het er af haalt er een plakkende laag achter blijft op je ramen wat je met iets van alcohol of anti sticker eraf moet poetsen. Ik ben een half uurtje bezig geweest met 1 raam ontstickeren nadat ik het toch niet mooi vond en eraf haalde om opnieuw te doen :P

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 19:57

Dank je wel voor de tip! Fijn om te weten dat je 't aan de binnenkant moet plakken. Ga vanavond direct de vensters opmeten :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:59

Koper schreef:
Ik denk dat ik voor folie ga :j Ik hoop alleen dat ik dat dan aan de binnenkant van de ruiten kan plakken. Ik zie d'r namelijk ervoor aan om het anders weer van de ramen te pulken.

Wat voor terror buurvrouw heb jij dan wel niet _O-

On topic: ik denk dat de plakkant aan de kant van de 'doorkijklaag' zit, dus ik ben er bang voor. Dus ik zou de tip van plexiglas + folie combi zeker in je achterhoofd houden!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:03

Bij de action kan je zelfs spray halen. Even afplakken en je spuit het er zo op. Ik vind dat makkelijker dan folie.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:09

Werkt dat ook als het buiten donker is en binnen het licht aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:01

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:03

Sunrise19 schreef:
Bij de action kan je zelfs spray halen. Even afplakken en je spuit het er zo op. Ik vind dat makkelijker dan folie.

Maar dat is geen spiegel effect waar je aan 1 kant wel doorheen kan kijken toch? Doe is helemaal frosty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 07:07

Afbeelding

Bokt upload doet het weer :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 07:29

Anoniem schreef:
[ [url=m/gVnoMi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag dat in het verkeer? Kan dat niet afleidend zijn voor andere auto’s.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 07:36

Wij hebben ook de zonwerende folie op onze ramen. Gekocht vanwege de extreme warmte in ons appartement maar het zorgt er ook voor dat niemand meer naar binnen kan kijken. De folie is aan de binnenkant van het raam geplakt. Het werkt alleen niet als binnen het licht aan is en het buiten donker is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 07:48

Anoniem schreef:

Ik vraag me serieus af of dit mag.

Edit: dit vond ik net:

Wilt u op de voorruit van uw auto een folie of coating plakken? Wordt er daardoor minder licht doorgelaten? Dat is in Nederland verboden.

Als het voertuig wordt toegelaten op de weg, moet de voorruit minimaal 75% lichtdoorlatend zijn. De lichtdoorlatendheid van de zijruiten aan de voorkant moet minimaal 70% zijn.

Voor alle duidelijkheid: 100% is volledige lichtdoorlatendheid.

De achterruit mag wel zijn voorzien van een folie of coating. Het voertuig moet dan wel een rechter-buitenspiegel hebben.

Al deze regels staan in de Europese richtlijn 92/22/EEG.

Verkeersveiligheid
Iedereen kent ze wel: auto's die aan alle kanten zijn geblindeerd. Je ziet de bestuurder niet of nauwelijks. Het ziet er misschien stoer uit, maar vanuit de verkeersveiligheid is het niet slim. En niet toegestaan.

Oogcontact met andere weggebruikers levert extra veiligheid op: ziet de chauffeur mij, wat wil hij nu? Zeker bij regenachtig of donker weer. Of juist bij zonnig weer. Wanneer een zonnebril wordt gedragen kunnen donkere ruiten tot gevaarlijke situaties leiden.

Gelukkig zijn de meeste autobezitters zo verstandig geen coatings, folies of iets dergelijks op hun autoruiten te plakken.

Controles
De politie controleert auto's met donker getinte ruiten. Daarvoor hebben zij een apparaat dat de lichtdoorlatendheid van autoruiten meet: de tintman (zie de tekst in het blauw blok).

Wanneer krijgt de overtreder een proces-verbaal? Als:

de lichtdoorlatendheid van de voorruit en/of
de lichtdoorlatendheid naast de bestuurder aanwezige zijruiten
minder is dan 55%. Ook kan het kentekenbewijs worden ingevorderd. De eigenaar heeft dan vier weken de tijd te zorgen dat het voertuig weer aan de eisen voldoet.

Dit staat in de Regeling Voertuigen.

Dus ik weet niet wat de lichtdoorlatendheid zou zijn als je dit meet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 10:39

Let op met het plakken van folie aan de binnenzijde van dubbel glas/HR++ glas enz. Dat kan leiden tot glasbreuk. Zeker als het een zonwerende folie is.

De tip van Vanilia lijkt me dan een bruikbare oplossing.
Of gewoon een (rol)gordijntje oid ophangen. Of lekker ouderwets: vitrage :D .

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:18

Suzanne F. schreef:
Anoniem schreef:

Ik vraag me serieus af of dit mag.

Edit: dit vond ik net:

Wilt u op de voorruit van uw auto een folie of coating plakken? Wordt er daardoor minder licht doorgelaten? Dat is in Nederland verboden.

Als het voertuig wordt toegelaten op de weg, moet de voorruit minimaal 75% lichtdoorlatend zijn. De lichtdoorlatendheid van de zijruiten aan de voorkant moet minimaal 70% zijn.

Voor alle duidelijkheid: 100% is volledige lichtdoorlatendheid.

De achterruit mag wel zijn voorzien van een folie of coating. Het voertuig moet dan wel een rechter-buitenspiegel hebben.

Al deze regels staan in de Europese richtlijn 92/22/EEG.

Verkeersveiligheid
Iedereen kent ze wel: auto's die aan alle kanten zijn geblindeerd. Je ziet de bestuurder niet of nauwelijks. Het ziet er misschien stoer uit, maar vanuit de verkeersveiligheid is het niet slim. En niet toegestaan.

Oogcontact met andere weggebruikers levert extra veiligheid op: ziet de chauffeur mij, wat wil hij nu? Zeker bij regenachtig of donker weer. Of juist bij zonnig weer. Wanneer een zonnebril wordt gedragen kunnen donkere ruiten tot gevaarlijke situaties leiden.

Gelukkig zijn de meeste autobezitters zo verstandig geen coatings, folies of iets dergelijks op hun autoruiten te plakken.

Controles
De politie controleert auto's met donker getinte ruiten. Daarvoor hebben zij een apparaat dat de lichtdoorlatendheid van autoruiten meet: de tintman (zie de tekst in het blauw blok).

Wanneer krijgt de overtreder een proces-verbaal? Als:

de lichtdoorlatendheid van de voorruit en/of
de lichtdoorlatendheid naast de bestuurder aanwezige zijruiten
minder is dan 55%. Ook kan het kentekenbewijs worden ingevorderd. De eigenaar heeft dan vier weken de tijd te zorgen dat het voertuig weer aan de eisen voldoet.

Dit staat in de Regeling Voertuigen.

Dus ik weet niet wat de lichtdoorlatendheid zou zijn als je dit meet.

21% staat in de link van haar.
Maar ik weet niet of dit yalou haar voor zij ruiten zijn of achter?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:30

Anoniem schreef:

Ik geloof dat dit de achterdeur is, je ziet de deurklink en het loopt richting de deurklink af. Lijkt me een zeer aparte auto als dit de voordeur is.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:43

Vitrage is niks.Een vriendin met een gluurbuur.Dame van 80+ met te veel tijd.Ze kwam klagen dat de foute kant aan de buitenkant hing.Ze wilde tegen de mooie kant aan kijken.Heel wat gezeur over gehad.