Iemand ervaring met rouwverwerking?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn2014

Iemand ervaring met rouwverwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 22:44

Het afgelopen jaar heb ik helaas veel voor mijn kiezen gehad met betrekking tot het verliezen van 2 hele dierbare mensen om mij heen op een te jonge leeftijd..

Nu ben ik zelf een vrij nuchter persoon en doe alles altijd op mijn eigen manier.

Maar na deze ellende denk ik erover na om toch rouwverwerking te nemen.

Mijn vraag is hebben mensen hier wel eens rouwverwerking gehad en wat is jullie ervaring? Wat was fijn of juist niet. Wat was je verwachting? En is dat gelukt? Want ik weet totaal niet wat ik moet verwachten en misschien sta ik er daardoor wel verkeerd in....

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Iemand ervaring met rouwverwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:49

Allereerst heel veel sterkte gewenst.

Ik verplaats dit topic naar Leven zonder paarden omdat ED bedoeld is voor het zoeken naar paardgerelateerde diensten.

Omenstabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:50

Geen ervaring met een rouwverwerkinggroep. Wel ervaring met rouw.

Als je denkt dat je er baat bij hebt, ga ervoor. Iedereen rouwt op zijn eigen manier en als je denkt dat het je iets kan brengen, wat het iets ook moge zijn, ga je dat 'iets' er waarschijnlijk ook uithalen. Het feit dat je met mensen om je heen zit die ook rouwen, die ook verlies hebben van mensen die ze lief waren, is altijd enorm fijn.

Ik heb zelf 'de mazzel' gehad dat tijdens het verlies van twee van mijn dierbaren, mijn beste vriend ook iemand verloor. Daardoor konden we wat luchtiger over verdriet praten en vol trots verhalen delen over dat we even een goede partij gehuild hadden. Dus ik denk echt dat zo'n groep enorm fijn kan werken.

Overigens is mijn inbox ook open en mag je je ei bij mij kwijt als dat je helpt. :(:)

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:55

Hier helaas hetzelfde mee gemaakt een paar jaar geleden.
Alles aan de dood triggerde mij daarna met paniekaanvallen, depressie e.d. Tot gevolg.
Hiervoor heb ik EMDR gehad. Ik weet niet of je iets in die richting bedoelt, maar mij heeft dit gelukkig wel goed geholpen. Al blijft het altijd wel een gevoelig punt bij mij.

Veel sterkte :(:)

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 23:18

C_arola schreef:
Allereerst heel veel sterkte gewenst.

Ik verplaats dit topic naar Leven zonder paarden omdat ED bedoeld is voor het zoeken naar paardgerelateerde diensten.

Ik dacht dat ik goed zat, maar bedankt! En bedankt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 23:29

Graag gedaan.

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 23:32

Omenstabij schreef:
Geen ervaring met een rouwverwerkinggroep. Wel ervaring met rouw.

Als je denkt dat je er baat bij hebt, ga ervoor. Iedereen rouwt op zijn eigen manier en als je denkt dat het je iets kan brengen, wat het iets ook moge zijn, ga je dat 'iets' er waarschijnlijk ook uithalen. Het feit dat je met mensen om je heen zit die ook rouwen, die ook verlies hebben van mensen die ze lief waren, is altijd enorm fijn.

Ik heb zelf 'de mazzel' gehad dat tijdens het verlies van twee van mijn dierbaren, mijn beste vriend ook iemand verloor. Daardoor konden we wat luchtiger over verdriet praten en vol trots verhalen delen over dat we even een goede partij gehuild hadden. Dus ik denk echt dat zo'n groep enorm fijn kan werken.

Overigens is mijn inbox ook open en mag je je ei bij mij kwijt als dat je helpt. :(:)

Ik heb gelukkig ook vele dierbare mensen om mij heen die ook deze mensen zijn verloren, dus praten kan ik gelukkig wel.
Maar mijn probleem is, en dit weet ik, dat ik het moeilijk vind om hulp te accepteren. Dus hoop ik dat er mensen die een beetje zoals mij zijn er ook baat bij gehad hebben. Ik weet niet of ik het nodig heb, ik heb nog nooit gerouwd om iemand dus dit is zo onbekend terrein voor mij....

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:11

Ik doe momenteel zelf ook aan rouwverwerking. Afgelopen maart is mijn moeder geheel onverwachts overleden aan een hartstilstand.
Zelf ben ik ook een heel nuchter iemand en dacht ook van ach dat kan ik zelf allemaal wel.
Maar degene met wie ik normaal praatte was mijn moeder in dit soort situaties en ja die was nu de hoofdpersoon in mijn rouwverwerking.

Ik zit niet in een groep maar gewoon bij een psycholoog en het doet mij erg goed.
Ze weet precies de goeie dingen te raken om het voor mij bespreekbaar te maken en te uiten.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. En als je er vragen over hebt mag je mij altijd een pb sturen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:47

Neem de tijd om je verliezen te verwerken en doe waar jij je goed bij voelt. Als dat rouwverwerking is, ga ervoor. En schroom ook niet, als het niet goed voelt, om een andere mogelijkheid te zoeken.

Ik heb redelijk wat ervaring met rouw, wat mij ook geholpen heeft zijn boeken over rouw(verwerking).
O.a. Helpen bij Verlies en Verdriet van Manu Keirse en het Verlaat Verdriet (Ver)Werkboek van Titia Liese. Die laatste is wel gericht op een specifieke doelgroep overigens (mensen die op jonge leeftijd (tot ongeveer 25 jaar) een ouder zijn verloren).

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:56

Rouwverwerking is een heel breed begrip. In jouw plaats zou ik eens gaan praten met de huisarts. Die heeft vaak wel een goed beeld van wat er in de omgeving mogelijk is en kan samen met jou kijken wat er bij jou past.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:05

Om te beginnen, gecondoleerd en veel sterkte :(:)

Ik krijg hulp bij het verwerken van mijn vaders dood bij Het Behouden Huys, een instantie voor mensen met kanker en hun familieleden. Ik heb daar ook een EMDR sessie gehad om het een en ander te verwerken.
Ik kan hulp bij rouwen alleen maar heel erg aanraden.
Boeken over rouw heb ik ook gelezen, maar daar kan ik persoonlijk helemaal niks mee.
Wat voor vorm eventuele begeleiding bij rouwen krijgt is aan jou en je huisarts. Je huisarts weet vaak wat voor instanties er in de buurt zitten en kan vaak ook goed wel inschatten wat voor vorm bij jou past.
Succes!

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 13:17

Bedankt voor de reacties. Ik ga eens een afspraak maken en dan kijken hoe het is voor mij. Kan er altijd nog mee stoppen als het niks voor mij blijkt te zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:34

Ik ben naar een psycholoog gegaan toen mijn vader overleed. Niet alleen voor de rouw zelf, maar ook voor burnout en depressie. Een op een gesprekken vind ik erg prettig. Groepstherapie zou niets voor mij zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:36

Waar ik zelf veel aan gehad heb is een klein boekje van Jos Brink, Rouw op je dak heet het.
Geen zweverige of diepe verhalen, maar een paar van zijn ervaringen en wat tips en vooral het lezen dat eigenlijk alles normaal is vond ik erg prettig. Ik heb het nadien aan diverse anderen uitgeleend en iedereen heeft er wel iets aan gehad.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:36

Ik ga naar een haptonoom voor wat anders, maar begreep van een collega dat die daar ook veel baat bij heeft gehad na het overlijden van haar ouders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:44

Heftig, ik heb met het overlijden van mijn vader verdriet gehad maar van mijn moeder zeven jaar later pas echt last gehad. Vooral de manier waarop ze is overleden. Geen hulp gezocht want realistisch kon ik alles wel op een plek zetten maar emotioneel? Elke avond in bed kwamen de waterlanders, niet heftig, ze stroomden gewoon. Het is anders voor iedereen en dat maakt het soms ook moeilijk, in mijn jeugd neven en nicht verloren maar dan ben je veertien en zestien en leef je al snel door. Tenminste, zo heb ik dat toen ervaren.