Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mikkiej schreef:Wij hebben ons nieuwe huis kunnen kopen onder voorwaarde dat ons andere huis eerst was verkocht. Maar dat was omdat we (volgens de bank) niet genoeg spaargeld hadden. Die rekent op 2 jaar dubbele hypotheek.
Er zat flink wat overwaarde op het verkochte huis. Hierdoor kon eigenlijk alles mee worden gefinancierd wat je normaal gesproken aan eigen geld mee moet nemen.
De overige overwaarde moet mee worden genomen in je nieuwe hypotheek. Het is dus niet zo dat je ineens 100.000 euro aan overwaarde op je rekening hebt staan. Want dan komt de belastingdienst om de hoek... ik weet niet precies hoe dit zit, maar je zou dan belasting moeten gaan betalen over dat bedrag als je het op je rekening wil hebben.
moonsparkle schreef:Maar is het niet zo dat je tegenwoordig de kk en wat er meer bij komt kijken niet mee kunt financieren dus dat je minimaal 10k eigen geld moet hebben? En bij hoeveel is het dan handig om extra af te lossen 500,2000,5000?
moonsparkle schreef:Maar is het niet zo dat je tegenwoordig de kk en wat er meer bij komt kijken niet mee kunt financieren dus dat je minimaal 10k eigen geld moet hebben? En bij hoeveel is het dan handig om extra af te lossen 500,2000,5000?
Diddykong schreef:In dat voorbeeld gaat erover dat je dan minder maandlasten hebt en dat dat prettiger leven is. Maar ik vraag me af of het ook zinvol is als je het doet om een hogere hypotheek af te kunnen sluiten in de toekomst. Maar ik ben geen financieel adviseur
bridgetF schreef:Je hypotheek wordt opnieuw berekend en de overwaarde moet je altijd terug stoppen in je huis. Het geld van overwaarde mag je alleen houden als je bijvoorbeeld gaat huren. Maar koop je weer, dan moet overwaarde gebruikt worden voor je nieuwe huis. Stel ze berekenen dat je nu 180000 kunt lenen en je hebt een overwaarde van je huis van 40000, dan heb je zo'n 220000 voor een nieuw huis (incl kk) en heb je ook nog bv 10000 afgelost dan heb je 230000 voor een nieuw huis. Tenminste zo was het bij ons toen wij 3 jaar geleden een nieuw huis kochten. Ik verwacht dat de regels in 3 jaar niet veel zijn veranderd.
_Nelleke_ schreef:Mikkiej schreef:Wij hebben ons nieuwe huis kunnen kopen onder voorwaarde dat ons andere huis eerst was verkocht. Maar dat was omdat we (volgens de bank) niet genoeg spaargeld hadden. Die rekent op 2 jaar dubbele hypotheek.
Er zat flink wat overwaarde op het verkochte huis. Hierdoor kon eigenlijk alles mee worden gefinancierd wat je normaal gesproken aan eigen geld mee moet nemen.
De overige overwaarde moet mee worden genomen in je nieuwe hypotheek. Het is dus niet zo dat je ineens 100.000 euro aan overwaarde op je rekening hebt staan. Want dan komt de belastingdienst om de hoek... ik weet niet precies hoe dit zit, maar je zou dan belasting moeten gaan betalen over dat bedrag als je het op je rekening wil hebben.
Dat is pas als je na een bepaalde periode (ik dacht 1 of 2 jaar) het geld niet opnieuw investeert in je nieuwe huis.
Liselot schreef:bridgetF schreef:Je hypotheek wordt opnieuw berekend en de overwaarde moet je altijd terug stoppen in je huis. Het geld van overwaarde mag je alleen houden als je bijvoorbeeld gaat huren. Maar koop je weer, dan moet overwaarde gebruikt worden voor je nieuwe huis. Stel ze berekenen dat je nu 180000 kunt lenen en je hebt een overwaarde van je huis van 40000, dan heb je zo'n 220000 voor een nieuw huis (incl kk) en heb je ook nog bv 10000 afgelost dan heb je 230000 voor een nieuw huis. Tenminste zo was het bij ons toen wij 3 jaar geleden een nieuw huis kochten. Ik verwacht dat de regels in 3 jaar niet veel zijn veranderd.
Nee hoor, je móet helemaal niets. Je hebt alleen geen belastingvoordeel als je je overwaarde niet weer in je huis stopt