Beginnende zzp-er, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Beginnende zzp-er, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 10:21

Hi! Ik ben gevraagd om een klus te doen als zelfstandige. Een leuke klus als adviseur en ik kan ook echt wat bijdragen dus waarom niet eens uitproberen?

Dus heb ik een bedrijfsnaam verzonnen en staat de afspraak bij de kvk en onze financiele adviseur gepland.

En nu? Ik wil er niet perse van kunnen leven en houd daarnaast mijn vaste baan. Maar er zal vast nog veel meer zijn dat ik moet regelen. Mij man had het net over algemene voorwaarden (help?). Zelf denk ik aan een linkedin bedrijfspagina.

Ik zoek tips! Waar moet ik nog meer aan denken? Beginnersfouten die te voorkomen zijn?

Alvast bedankt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:28

Niet adverteren als je het niet uit de hand wil laten lopen :D

Zelfs een website kan al te veel zijn als je er enkel af en toe wat bij wilt doen. Ik zou zeggen dat dit de fout is die ik gemaakt heb. Binnen no-time had is veel te veel werk naast mijn voltijd baan en was ik 365 dagen per jaar bezig.

Verder even overwegen of een een bedrijfsaansprakelijksverzekering nodig is (geen idee wat je doet). Mocht je je auto gebruiken voor werk dan moet dit soms ook anders verzekerd worden, idem met inboedel.

Tip 2: Reken je niet rijk, begin gelijk met fatsoenlijke uurtarieven die ook bijkomende kosten van belasting, boekhouding en verzekeringen dekt. Wees niet bescheiden, je hoeft er immers niet van te leven dus zorg dat het ook financieel aantrekkelijk blijft als het soms wat te druk wordt. In het begin merk je dat nog niet zo maar te lage tarieven gaan aan je vreten als je een vervelende opdracht hebt. Je mag ook best een bedrag meerekenen voor kantoorhuur, ookal doe je het thuis. Enkel omdat je efficient kan zijn maakt je niet perse goedkoop.

rien10

Re: Beginnende zzp-er, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:51

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:17

Korte opsomming waar ik zo aan denk: belastingdienst, administratie, verzekeringen, pensioen. Kortom niet te weinig factureren :')

Ps. Zie dat je ook je huidige baan houd, dan is pensioen misschien niet van toepassing

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:02

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:37

Prepare voor incoming belletjes van elke energieprovider die er maar is :+ Extreem vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:58

Naast je vaste baan betaal je meer belastingomzet over zzp activiteiten, kan dus soms helemaal niet rendabel uitpakken.