Leuke wijk / studentenhuis in Enschede

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Niqui

Leuke wijk / studentenhuis in Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 14:26

Mijn zoon is op zoek naar een kamer in Enschede. Zijn er onder jullie mensen die daar studeren? Want ik ben eigenlijk wel benieuwd wat nu de leuke wijken en/of studentenhuizen zijn. Is het fijn om op de campus te wonen of juist niet? En hebben jullie nog meer tips?

Groetjes, Monique

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:46

Over het algemeen zitten de studentenhuizen allemaal in de binnenstad/binnen de singel. Op het campus wonen is best ver van de binnenstad, dat moet je willen als student. ;)

Tip: Schrijf je zo vroeg mogelijk in bij SJHT! Dat gaat op wachttijd. Mocht hij later in zijn studie zelfstandig willen wonen voor erg weinig dan kan dat via SJHT.

Verder is Enschede een vrij kleine studentenstad maar wel enorm gezellig. :)

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:02

Heb zelf in Enschede gewoond. In Enschede Noord heb je met enige regelmaat ook kleinere appartementen die ook leuk zijn voor studenten. Of wil je zoon graag het huis/appartement delen met anderen?

Hij kan zich het best zo snel mogelijk inschrijven zoals hierboven vermeld. Je kan ook eventueel via Domijn (sociale corporatie) inschrijven. Zij werken met een loting, dus niet op inschrijftijd. Maar dat is dus meer voor als hij iets zoekt voor hemzelf.

De binnenstad is in ieder geval wel leuk. Genoeg cafés :D

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 14:12

Bedankt! Het is handig om te weten dat het wonen in de stad gezelliger is. En ook goed om te weten dat hij zich kan inschrijven voor een zelfstandige woning.

Flippertje

Re: Leuke wijk / studentenhuis in Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:26

Gaat hij aan de UT studeren? Ik heb daar gestudeerd in de periode 2007-2012. Het verschilt best sterk per studie of de meerderheid op de campus of in de stad woont.

Ik heb zelf tijdens mijn studie in de binnenstad gewoond, samen met 4 andere meiden. Was een top tijd! Mijn huis/kamer heb ik gevonden via de site van de student union. Zag dat die nog altijd bestaat: https://su.utwente.nl/kamers/

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 14:39

Hij gaat aan de UT studeren inderdaad: Electrical Engineering. Die website heeft hij ook gevonden en aan de hand daarvan al een paar gesprekken bij huizen gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:44

Ik vond de campus ontzettend leuk! En je zit heerlijk dicht bij de sport- en cultuurverenigingen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 14:58

Leuk om te lezen dat het wonen op de campus ook leuk is!

Voordeel van de campus is ook dat je niet ver hoeft te fietsen. Handig bij tussenuren en zo lijkt me.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:04

Het is maar net wat je wil, er zijn veel opties. Zo hebben ook veel mensen een kamer in Hengelo.
Qua afstand zijn de campus, Hengelosestraat, Twekkelerveld en het oosten van Enschede Noord dichtbij. Iemand die veel uitgaat, zit misschien liever in of dichtbij het centrum (zoals de singel) .
Het oosten van Enschede zou ik niet aanraden, dat is echt ver van de uni.
Zoals bij veel dingen, moet je prioriteiten hebben. Zelf vond ik prijs en locatie erg belangrijk. Die zijn bij mijn kamer inderdaad super, maar daardoor is mijn kamer wel wat kleiner. Wat ik zelf een nadeel vond van de campus, is dat een supermarkt relatief ver is (afgezien van de mini coop, maar daar wil je niet al je boodschappen doen)
Verder zijn er bijvoorbeeld ook huizen van studentenverenigingen, maar zo'n vereniging en dus zo'n huis moet ook maar net wat voor je zijn.

Ik zou wel nu al beginnen met zoeken, de kamers gaan hard momenteel ;)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 15:16

Hij is al druk bezig :-).

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:28

Ik studeer zelf in Enschede en woon nu in een gezellig studentenhuis op de campus (met 15, dat is wel wat je maar net moet willen, ik vind het heel gezellig). Qua huizen is het heel verschillend, je hebt actieve huizen die elke avond samen eten en allerlei activiteiten samen doen. Zo gaan wij elk jaar een weekendje weg en zijn we gaan wintersporten en gaan we vaak naar feestjes, maar er zijn ook huizen waar dat niet gebeurt. Qua gezelligheid verschilt het echt per huis, en niet of je op de campus of in de binnenstad woont. Ik zag dat iemand de kamersite van de Student Union al gestuurd had, ik zou inderdaad die aanraden. Tegenwoordig worden daar nog steeds alle kamers opgezet. Gewoon lekker reageren met een spontaan bericht werkt meestal het beste!

In deze periode kan het vrij lastig zijn om een kamer te krijgen (wij hebben er nu een kamer opstaan en krijgen heel veel reacties). Meestal is dit zo rond november, december heel anders. Ik raad het aan om ook te reageren op onderhuur voor een aantal maanden als de reistijd echt te lang is. Daar kom je namelijk vaak sneller binnen omdat er minder reacties zijn, en tegen de tijd dat de onderhuur eindigt, is er weer veel beschikbaar.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:34

Ik heb zelf in de stad gewoond tijdens mijn studie, dat beviel erg goed. Maar campushuizen zijn vaak ook heel erg gezellig en hecht! Wat ik niet zou doen is in je eentje een studio of appartement huren. Als student is het juist zo fijn om in een gezamelijk huis te wonen. Ik ben destijds viavia aan mijn kamer gekomen. Dat heeft als voordeel dat je dus de bewoners al leert kennen en zij jou ook kennen voor je verhuist. Een keer kennismaken/ hospiteren is dus ook zeker aan te raden!

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:46

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 16:49

Hij heeft de afgelopen week een aantal gesprekken gehad en hele leuke huizen gezien. Maar dat heeft ook wel wat vragen bij mij opgeleverd. Bijvoorbeeld: wanneer is het verstandig om een aangeboden kamer te accepteren, omdat je nog wat langer moet wachten op antwoorden van andere (leukere of beter gelegen) huizen. Waarbij het dan natuurlijk nog niet duidelijk is of die je een kamer aan gaan bieden of niet. Kan je dat risico lopen als je nu op drie uur reizen van Enschede woont?

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 16:56

Is zijn gevoel goed bij een huis? Doen! Tuurlijk is de kans er dat hij een nog mooiere woning krijgt (meer ruimte voor minder geld bv) maar het gaat hard nu. Voor hem 20 anderen

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 16:58

Niqui schreef:
Hij heeft de afgelopen week een aantal gesprekken gehad en hele leuke huizen gezien. Maar dat heeft ook wel wat vragen bij mij opgeleverd. Bijvoorbeeld: wanneer is het verstandig om een aangeboden kamer te accepteren, omdat je nog wat langer moet wachten op antwoorden van andere (leukere) huizen. Waarbij het dan natuurlijk nog niet duidelijk is of die je een kamer aan gaan bieden of niet. Kan je dat risico lopen als je nu op drie uur reizen van Enschede woont?

Toevallig die situatie meegemaakt van de andere kant (hoop dat ik het niet toevallig over je zoon heb :P, maar volgens mij komt dat niet overeen qua woonplaats)
Wij hebben die persoon afgewezen. Mensen hospiteren op meerdere kamers en wij wilden niet het risico lopen dat wij moesten wachten op antwoord op hij die kamer inderdaad wilde, en dat als hij nee zei, alle andere leuke hospiteerders ook een kamer hadden gevonden en we weer nieuwe hospiteeravonden zouden moeten houden. En er is vanuit verhuurders meestal ook genoeg keus, dus wachten zullen ze niet snel doen

Je hebt nu nog wel de tijd, maar als je besluit langer te wachten, loop je het risico dat je inderdaad helemaal geen kamer hebt.
Je kunt bijvoorbeeld ook een kamer nemen die misschien net niet helemaal perfect is en het jaar daarna opzoek gaan naar die perfecte kamer wanneer je alle tijd hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:04

Dat is inderdaad lastig. Op de campus zou ik een kamer in elk geval accepteren, doorverhuizen is simpel. In de stad vragen ze vaak een huurcontract voor een jaar meen ik, voor mij was dat destijds een reden om in elk geval 1 kamer af te wijzen. Ik heb toen in oktober meen ik alsnog een kamer gevonden. Tijdens de intro een logeeradres op de campus, daarna een logeeradres in Zwolle (nog steeds een eind reizen maar geen 3 uur gelukkig.)

Dus dat ligt er ook een beetje aan wat je afwijst. Als het echt niet gunstig gelegen is en je er wel een jaar aan vastzit: niet doen en erop vertrouwen dat er wel iets anders komt. Als het niet helemaal perfect maar wel redelijk is zou ik het accepteren, en eventueel van daaruit doorschuiven.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 17:07

Nee Bowo, dat gaat inderdaad niet over mijn zoon :+ . Ik begrijp jullie kant ook zeker. Maar gezien het grote aanbod nu aan leuke nieuwe studenten zal het voor jullie niet moeilijk zijn om een nieuwe huisgenoot te vinden zou je zeggen ;).

Shadow0: dat is een goede tip, die over een huurcontract van een jaar. Dat is wel iets om bij stil te staan als een kamer niet gunstig gelegen is bijvoorbeeld.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:36

Er zijn er zeker wel genoeg, maar we hebben ook geen zin in hospiteren. Over een week begint hier de vakantie en dan willen we gewoon een huisgenoot hebben omdat we er weinig zijn. Dat zal zeker voor meer huizen gelden.
En we willen geen 2e keus zijn :+

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:46

Ik woon in Enschede. Vanuit mijn ervaring, ik verhuur 2 kamers in mijn huis (sorry is verhuurd) kan ik adviseren om zo snel mogelijk iets te accepteren. In de loop van het schooljaar gaan veel mensen weer verhuizen omdat ze het ergens anders beter vinden of omdat ze ophouden met de studie.
Wat hierboven iemand al zei, tegen november/december zo tot februari is er meer keuze, in februari is het weer iets drukker.

Tegen de start van het schooljaar is er altijd een tekort aan kamers.
Op facebook is er ook een pagina "wohnungen in Enschede" door Duitse studenten gestart, vandaar de naam :) Het is een actieve pagina waar heel regelmatig van alles wordt aangeboden. Wel veel internationaal maar dat kan ook juist leuk zijn.

T.o.v. de UT is inderdaad Twekkelerveld interessant, dan zit je een beetje tussen UT en binnenstad in. Maar als je een beetje kan fietsen dan ben je in 15 minuten van de binnenstad op de universiteit dus dat zijn ook geen wereldschokkende afstanden.

Op de campus wonen heb ik ooit begrepen is ook heel bijzonder, je bent dan een beetje in een dorp op zich. Alle voorzieningen zijn er aanwezig dus je zou in theorie nooit van het terrein af hoeven :)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 18:13

Fijn om alle ervaringen en tips te lezen. Wat ik ook wel interessant vind is het volgende: ik hoorde dat sommige studentenhuizen wel zo'n 15 tot 20 studenten laten komen hospiteren gedurende een bepaalde periode. Stel nou dat je de eerste bent. Dan kan het zo zijn dat je relatief lang moet wachten totdat je wat hoort. Dat is niet alleen onhandig voor de hospitant, maar ook voor het huis zelf lijkt me. Want het kan best zijn dat de hospitant inmiddels iets anders heeft gevonden. Waarom niet meteen afgemeld als het niet klikt? Veel praktischer zou je zeggen..

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 18:21

Meestal doen ze dan op 1 of 2 avonden

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 18:22

ik dacht eigenlijk dat er vooral hospiteerdagen/avonden zijn waarop er weliswaar veel mensen komen maar ook snel achter elkaar of zelfs tegelijk waardoor er op zich ook wel snel gereageerd kan worden.
Ik zou zeggen, zoveel mogelijk ook hospiteren en aangeven dat je geinteresseerd bent en daar waar het goed voelt en het eerste gereageerd wordt dat hij de kamer kan huren is een match.

Ik heb ook weleens gehad dat ik iemand zei dat ze kon huren en dan hadden ze al wat anders gevonden, risico van het vak :P

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 15:44

Ik zou in deze periode zeker een kamer aannemen als je die aangeboden krijgt. Ik denk dat er heel wat studenten zijn die alsnog later verhuizen omdat het toch niet echt bij ze past. Ik woonde eerst in een huis met 4 andere studenten, vrij afgelegen maar wel echt een net huis met zwembad. In het weekend was het alleen echt veel te stil en was er vaak niemand, dus ben ik verhuist naar de campus, waar ik we nu met z'n 15en wonen. Als je mij dat had gezegd toen ik ging studeren, had ik heel raar opgekeken :+

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:43

Sterre98 schreef:
https://www.facebook.com/16377502498844 ... 783171519/

Ik zie dit net voorbij komen!

Woon zelf in Enschede, nog wel thuis.

Ik heb zelf 5 jaar op kamers gewoond in Enschede en ken dit huis ook haha. Zijn gezellige mannen maar studeren staat hier niet op de eerste plek.

Ik heb mijn huis via via gevonden. Het bleek een huis te zijn van de SJHT maar wij mochten zelf de huisgenoten kiezen.

Mocht je zoon in een studentenhuis in de stad willen wonen moet hij waarschijnlijk hospiteren. Ik ben zelf ook een paar keer afgewezen voor een kamer en dit hoort er ook gewoon bij. Als je een kamer zoekt moet je erover nadenken dat je daar 4 jaar moet wonen. Jij moet je huisgenoten leuk vinden en zij jou natuurlijk. Als die klik van beide kanten niet genoeg is wordt je helaas "afgewezen". Dit houd niet in dat ze je niet leuk vinden maar alleen dat je niet binnen dat huis past. Wij hebben ook mensen gehad die met alle huisgenoten wel goed konden en vaak bij ons waren maar als huisgenoot zagen we het niet zitten. Dit zijn toch twee verschillende dingen.
Ik vond het zelf namelijk best wel een klap voor mijn zelfvertrouwen dat ik werd afgewezen maar weet nu dat dat er gewoon bij hoort en je echt wel een leuk huis kan vinden.

Oh en als hij naar de kick in gaat, laat hem vooral heel veel rondvragen. Je komt in een doe-groep, dat is een groep met andere nieuwe studenten en daarbij krijg je doe-groep papa's en mama's. Dit zijn oudere jaars die al een paar jaar in Enschede wonen en studeren. Daar trek je een paar dagen mee op en zij kunnen je prima vertellen waar ze nieuwe huisgenoten zoeken en wat voor huisgenoten ze zoeken.