Gedoe met hulp in huishouding (WMO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Gedoe met hulp in huishouding (WMO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 10:11

Sinds april dit jaar heb ik via de WMO hulp in de huishouding. Ik mocht doorgeven naar welke organisatie mijn voorkeur uit ging uit een lijst van 6? organisaties. Ik kende eigenlijk maar 1 organisatie en alleen van naam, dat heb ik ook zo doorgegeven en daar dus ook aan 'gekoppeld'. Het eerste contact liep heel vlot, meteen alles doorgenomen. Aangegeven dat mijn voorkeur uit gaat naar de donderdag of vrijdag, ivm afspraken op de andere dagen die heel moeilijk tot niet verzet kunnen worden. Sowieso maandag en dinsdag zijn dagen waar het 9 van de 10 keer écht niet kan. We hebben toen meteen een afspraak ingepland en er kwam een hulp in de week dat de indicatie inging, op vrijdag ochtend. Dat was een enorm positieve ervaring, zowel met de hulp als de organisatie.

Maar eigenlijk begon daarna het gedoe. Ik had nog geen vaste hulp, moest zelf continu bellen of er al wat ingepland was. Er werd om 9 uur afgebeld terwijl er iemand om 9 uur zou zijn, mijn voorkeursdagen werd geen rekening mee gehouden, er werden weken overgeslagen. Meestal 1 week wel hulp, 1 week niet. Nu zijn ze 6 juni voor het laatst geweest en heb ik al tig keer telefonisch contact gehad. Vorige week meerdere malen telefonisch contact gehad met mijn 'manager' en dus ook alles gepland. Ik was enorm blij, vaste hulp, goede dag voor mij. Andere afspraken eromheen gepland, afgesproken dat de hulp deze en volgende week ook uren zou inhalen. Vandaag zou de hulp komen, maar ik word vanochtend dus weer gebeld dat deze niet komt. Dinsdag komt er iemand, dus moet ik weer afspraak afzeggen en maar hopen dat ze ook echt komen en niet weer van te voren af bellen. Ik moet zelf maar met haar overleggen of ze een andere dag kan?

Ik heb al aangegeven dat ik niet blij wordt van de gebrekkige communicatie en dat er eigenlijk geen oplossing gezocht wordt voor de uren die ik 'misloop'. Nu snap ik dat donderdag en vrijdag de 'populaire' dagen zijn, iedereen geeft dat op als voorkeur. Maar mijn afspraken op maandag en dinsdag kan ik niet telkens afzeggen en verplaatsen, dat heb ik al een aantal keer gedaan, maar die afspraken zijn alleen die dagen mogelijk. Verzetten kan dus alleen naar volgende week bijvoorbeeld. Er zijn nog wat dingen waardoor die dagen voor mij echt heel moeilijk zijn, maar die afspraken zijn wel de hoofdreden. Ook vind ik het erg vervelend dat het telkens afgemeld wordt op de dag zelf (soms als ze er al zouden moeten zijn) en ik er zelf steeds achteraan moet. Ik word al sacherijnig als ik het nummer van de organisatie zie verschijnen op mijn telefoon.

Ik heb de gemeente net gebeld voor overleg. Ik heb namelijk al een aantal keer aangegeven dat ik absoluut niet tevreden ben, klacht ingediend, daarom had ik ook contact met de 'manager'. Maar op het moment dat ik denk dat eindelijk alles goed gaat lopen, word ik weer gebeld. Voor de beeldvorming, vanaf mei hebben ze 6 weken gemist, één keer maar de helft van de uren geweest en verder nog een paar keer de dag zelf afgebeld en verzet.

Eigenlijk is dit vooral om het van me af te schrijven, maar misschien hebben jullie advies/tips?

Diddykong

Re: Gedoe met hulp in huishouding (WMO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:43

Ik zou op zoek gaan naar een andere organisatie. Ik hoor wel veel klachten over huishoudelijke hulp, dus of het veel verbeterd, dat weet ik niet. Maar dit is wel echt vervelend zo. Ik zou de andere organisaties uit de lijst bellen en overleggen of ze plek hebben op donderdag of vrijdag. En dan degene kiezen die voldoende plek heeft. Je huidige aanbieder heeft nu wel kansen genoeg gehad. Volgens mij kun je bij je contactpersoon van de gemeente een wijziging aanvragen als je niet tevreden bent.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:03

Ik zou ook switchen van organisatie. Ik heb een tijd als hulp in de huishouding gewerkt en nu weet ik niet hoe het op kantoor ging met regelen, maar dit zijn wel veel klachten op een rijtje. Ze zitten te springen om hulpen, maar dat betekend niet dat je niet óók rekening moet houden met de cliënt.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:29

Begin er niet over alsjeblieft. Na een jaar hulp hebben wij nu eindelijk een vaste hulp die heel fijn is en ook mee wil werken! Helaas veel slechte hulpen hiervoor gehad en van de planning klopt ook niets. Als je de data van je vakantie in de mail doorgeeft, staan ze de laatste week voor je vakantie er niet (waardoor je huis niet schoon is als je vertrekt. bah.) en bellen ze je midden in je vakantie 'waarom je niet thuis was voor de hulp'. En ja, de data waren echt goed doorgegeven zowel via mail als telefonisch.

'Deze week komt er niemand want het is hemelvaart en daarom hebben wij te weinig personeel'

En zo kan ik nog wel even doorgaan... Wat bij ons hielp is druk zetten met de gemeente. Contact daarmee opnemen en ook tegen de organisatie zeggen dat je naar de gemeente gaat. Zij willen hun opdracht ook niet kwijt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:35

Ik heb het 2 keer geprobeerd als bijbaantje, het is aan de andere kant net zo erg. Hier gaat ook de één na de andere organisatie failliet. Sterkte met deze ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:36

Ja, mede omdat er slechte contracten aan de medewerkers Zorg worden aangeboden is het hebben van een goede hulp een zoektocht.
(Aan de ene kant wil men niet voor vb BSO de 52 weken betalen maar men wil wel goede opvang)
Het een houdt het nader in stand.
Ga op zoek naar een andere Thuiszorg instantie en trek bij de Gemeente heel hard schriftelijk aan de bel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 12:44

Het stomme is dat de allereerste hulp die kwam echt heel fijn was. Hard werken, maar ook een leuk praatje. Zij heeft via de mail doorgegeven dat ze op de vrijdagen vast bij mij zou kunnen en willen werken, maar dat is dus nooit gebeurd. Ik heb maar één hulp gehad waarvan ik gezegd heb dat ze niet meer terug hoefde te komen, die heeft me zo gekleineerd voor mijn gevoel, vond niet dat ik hulp nodig had en vond dat ik beter moest opruimen (er stonden nog shampoo flesjes op de badrand...) Ik heb niet voor niks een indicatie gekregen en als je dan iemand in jouw huis moet laten die daaraan twijfelt en dat heel bot uitspreekt... :n Ik moet me al vaak zat verdedigen.

Het probleem is ook dat dit me enorm veel energie kost. Ik moet dus telkens alsnog alles zelf doen, terwijl ik dat niet meer kan. Als er dan weer een hulp komt moet ze de achterstand eerst inhalen, voordat ze kan helpen met de zwaardere klussen. Maar juist omdat ik erop reken dat er bijvoorbeeld vandaag een hulp komt, heb ik mijn week daarop gepland. Als ze ineens niet komen of een andere dag is dat nog een extra belasting voor mij. Ik schaam me er ook voor, maar heb juist de hulp, omdat ik het zelf niet bij kan houden en ook niemand anders heb die kan helpen.

Ik heb contact opgenomen met de gemeente, telefonisch. Zij gaan zelf contact opnemen met de organisatie en als het binnen een paar weken niet beter is gaan we opzoek naar een nieuwe organisatie.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:52

Ik weet niet zeker of het met huishoudelijke hulp ook zo is. Mijn vriend kreeg begeleiding.
En dat hebben we kunnen omzetten naar pgb i.p.v. zorg in natura.
Dan kan je zelf kiezen wie er bij je thuis komt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:55

Goede stap gezet zo. +:)+
Nu hebben ze de kans om hun service te verbeteren, doen ze dat niet dan zijn ze een klant kwijt.

Hier vnl gedoe gehad met invalkrachten die hun werk niet goed deden, tig keer uitleg nodig hadden en als klapper één die zo nat dweilde dat ik het zelf moest nadweilen omdat er een cm water op mijn vloer stond en één die 5 doppen schoonmaakmiddel op 5cm water deed en daarmee dweilde waardoor ik na het douchen bijna mijn nek brak. :x
Die eerste heb ik overigens zelf eerder weggestuurd omdat ik helemaal op was na tig keer uitleggen en bijsturen (en dan nog half of geen werk doen, gewoon niet luisteren of aangeven wanneer ze iets niet begreep etc) in dat uurtje dat ze er was en de volgende dag de organisatie opgebeld dat ik diegene niet meer over de vloer wilde hebben.
Voor mij hebben ze toen geregeld dat wanneer het ff kan ik een vaste hulp krijg, maar ze hebben nu teams die het onderling moeten regelen en pas als dat echt niet lukt moet er een vakantiekracht bij komen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:05

Ja het is idd waardeloos... Ik heb jaren als hh-hulp gewerkt, verschillende organisaties... Allemaal hetzelfde betreft communicatie. Wat een ellende :z
Idd als je ziek was moest je tussen 8 en half 9 bellen ofzo, maar vervolgens waren ze pas vanaf 9uur op kantoor ofzo.. :roll:
Vaak had ik zelf al de cliënt gebeld, iets wat ze eigenlijk liever niet hadden omdat zij dat horen te doen. Maar ik weet hoe vervelend ze het altijd vonden als je zit te wachten op iemand en je dan pas word gebeld als ze er eigenlijk zouden moeten zijn. Ik informeerde dan al of ze het wouden verplaatsen, week wouden overslaan of vervanging wouden en speelde dat dan meteen door aan kantoor met d'r ziekmelding.

En idd bij nieuwe cliënten werd je ingepland, maar overlegde de 1e keer dan vaak welke dag voor hun en mij beter paste, dit werd dan altijd wel netjes gewijzigd daarna moet ik zeggen.

Gaf bij vaste cliënten vaak ook m'n 06 nummer, als er wat was of kwam wat tussen of wat dan ook, dan konden ze bellen. Mocht officieel ook niet, maar iedereen viel over de bagger communicatie steeds... Of dingen die idd niet door kwamen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:12

Ik heb ook rechtstreeks contact met mijn hulp.
Bij ziekte/noodgevallen oid appt ze mij gelijk en evt stelt ze meteen een andere dag/tijd voor.
Ze weet ook dat ik vrij flexibel ben qua ruilen/schuiven zolang ik het van tevoren weet ivm plannen eromheen en in ruil daarvoor probeert ze me zoveel mogelijk 's middags in te plannen.
Maar die korte lijnen zijn wel het handigst idd.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:23

Dat moet en kan anders ja.
Ik werk zelf als woonondersteuner. (Klinkt chiquer dan huishoudelijk hulp denk ik :') ) en zo gaat het bij ons echt niet.

En tuurlijk gaat er wel eens iets mis, maar dit is wel erg ernstig

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:39

PGB aanvragen en zelf een hulp aannemen. Of vragen om een andere organisatie, en dan wel per "direct" en niet over een paar weken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 13:44

Ik heb nog niet lang genoeg iemand gehad om direct contact te hebben. :') Dat zou ook mijn voorkeur hebben, misschien dat de communicatie dan beter verloopt.

Jessix, dat durf ik niet, via pgb. Dan moet ik alles zelf regelen en dat trek ik niet. Dit is echt de laatste kans die ze krijgen, omdat ik nu de energie niet heb om de overstap te regelen, zelfs niet via de gemeente. Als dit weer niet goed gaat, ga ik dat zeker doen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:51

Ik heb ervaring als huishoudhulp en ook als ontvanger, mijn ervaring als ontvanger was heel fijn! Niks geen klachten, maar als medewerker is het echt waardeloos! Mensen geven een voorkeursdag aan maar omdat er zo'n tekort is aan hulpen kunnen vaak de voorkeursdagen niet worden goedgekeurd...

En mag je bij wijze van ik zijn als m hulp kan komen bij je. T is echt absurd! Als iemand ziek is of vakantie heeft is het helemaal drama om vervanging te regelen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:52

MyWishMax schreef:
Ik heb nog niet lang genoeg iemand gehad om direct contact te hebben. :') Dat zou ook mijn voorkeur hebben, misschien dat de communicatie dan beter verloopt.

Jessix, dat durf ik niet, via pgb. Dan moet ik alles zelf regelen en dat trek ik niet. Dit is echt de laatste kans die ze krijgen, omdat ik nu de energie niet heb om de overstap te regelen, zelfs niet via de gemeente. Als dit weer niet goed gaat, ga ik dat zeker doen.

Dat maakt het lastiger, want met pgb kan je voor dit soort zaken nog een briefje ophangen in de supermarkt voor een schoonmaaktser, al is wit betaald dan wat moeilijker te vinden vaak.
Dan heb je een vast iemand en bepaal je samen de werktijden, enkel bij ziekte wordt het lastiger.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:53

ik heb sinds een paar weken ook huishoudelijke hulp via de wmo. Gelukkig gaat het bij mij wel goed. Al kost het me wel erg veel energie. Ze komt bij mij elke 2 weken en dan 3 uur per keer.
Hoop dat je snel een oplossing vind

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 14:06

Beauty26 schreef:
Ik heb ervaring als huishoudhulp en ook als ontvanger, mijn ervaring als ontvanger was heel fijn! Niks geen klachten, maar als medewerker is het echt waardeloos! Mensen geven een voorkeursdag aan maar omdat er zo'n tekort is aan hulpen kunnen vaak de voorkeursdagen niet worden goedgekeurd...

En mag je bij wijze van ik zijn als m hulp kan komen bij je. T is echt absurd! Als iemand ziek is of vakantie heeft is het helemaal drama om vervanging te regelen...

Ik heb 2 dagen aangegeven en daarbij gezegd als het echt niet anders kan, kan de woensdag eventueel ook. Ochtend of middagmaakt niet uit. Ik heb toch al van een 2 of 3 van de hulpen gehoord dat ze nog plek hadden of donderdag/vrijdag of dat ze zouden kunnen ruilen, omdat een andere klant graag een andere dag wilde. Maar die zijn dus niet bij mij ingepland of ze kregen geen toestemming om te ruilen. Het is ook niet zo dat het mijn voorkeur is, omdat het lekker makkelijk is, maar omdat ik die andere dagen écht niet kan.

Dat zijn dus 3 volledige dagen, maar als ik dan maandagochtend bel omdat ik geen zekerheid heb en er wordt verteld dat er 's middags iemand ingepland staat? Zonder dat ik dus iets gehoord had?
Ik heb geen idee hoe de planning verloopt, maar het lijkt mij dat je een week van te voren wel weet of je iemand hebt en op welke dag of dat je weet dat je niemand hebt. Maar als ze niemand hadden hoorde ik dat pas als ik belde. En ja, ik heb de verhalen gehoord over personeelstekort en dat is enorm lastig, maar dan snap ik toch niet waarom de hulpen zelf iets anders zeggen. Dat ze nog niks ingepland hebben staan voor die week erna donderdag bijvoorbeeld en ik krijg te horen dat ze niemand hebben.

Laatste kans nu dus, maar dan moet ook de dag veranderd kunnen worden, wat ik dus zelf moet regelen met de hulp en zij misschien met haar andere klanten/clienten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:26

Heb je een onafhankelijke clientondersteuner? Die hoor je namelijk ook te kunnen bereiken. En laat die dan maar heel veel bakkeleien met de gemeente en de zorgorganisatie.
(Misschien kun je hier iets mee? https://www.mee.nl/clientondersteuning )

Ten tweede: het is de wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het uitgangspunt daarvan is nadrukkelijk dat jij in staat gesteld wordt om jouw leven te leven en deel te nemen aan het maatschappelijke verkeer. Als jij de hele tijd je afspraken moet verzetten om je maar aan de organisatie aan te passen dan gaat dat rechtstreeks tegen het doel van de wet in.
Nou ben je er nog niet met die constatering... maar voel je dus niet schuldig of inflexibel als je gewoon je grenzen trekt. De ondersteuning is (het woord zegt het al) om jou te ondersteunen. Jij bent er niet om naadloos in de beroerde planning van de organisatie mee te gaan.

Ik heb niet zoveel tips helaas. Behalve dat ik je zou aanraden om gewoon niet te ver mee te gaan met de aanpassingen. Dus maandag en dinsdag zijn gewoon geen oplossing meer, punt. (Dan heb je namelijk ongeveer net zo weinig ondersteuning als je nu hebt, alleen dan zonder de onzekerheid en zonder er iets voor af te zeggen.)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:31

Maar moet / wil je perse thuis zijn als de hulp komt?

Toen ik een schoonmaakster had, kwam ze op een werkdag. Niks zo lekker als in een schoon huis thuiskomen. Vond het ook vervelend om haar op de vingers te kijken en zij kon gewoon haar eigen gang gaan.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:37

Marie111 schreef:
Maar moet / wil je perse thuis zijn als de hulp komt?

Toen ik een schoonmaakster had, kwam ze op een werkdag. Niks zo lekker als in een schoon huis thuiskomen. Vond het ook vervelend om haar op de vingers te kijken en zij kon gewoon haar eigen gang gaan.

ik ben verplicht om thuis te zijn. Weet niet of dat bij alle instanties zo is

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 14:44

Bij een onbekend iemand ben ik graag thuis, ja. Ik moet toch aangeven wat er gedaan moet worden, waar alles ligt en ik wil toch eerst in de gaten houden of het allemaal 'goed' gaat. Als ik een vaste zou hebben, is het anders, maar dan moet ik alsnog thuis zijn om open te doen en af te sluiten. Officieel mogen ze geen sleutels hebben en ik vind dat ook niet prettig (heb 2 grote waakse honden die ik zelf opsluit en zorg dat er 2 deuren tussen zitten, maar als ik weg ben zit de oudste binnen, omdat die niet opgesloten kan worden, tenzij ik erbij ben)

Shadow, zo had ik het eigenlijk nog niet eens bekeken. Ik was/ben zo blij dat ik wekelijks hulp zou krijgen. Nu heb ik wel al een aantal keer aangegeven dat het écht niet kan en het zo zijn doel voorbij schiet. Ik heb geen ondersteuning, nee? Gesprek gehad met de gemeente, keuring gehad en toen gekoppeld aan deze organisatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:51

--
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 15:40

Ik heb contact gehad met de WMO afdeling van de gemeente, gisteren al. Die gaven aan dat zij erachteraan gingen en erg blij waren dat ik gebeld had, dit is absoluut niet de bedoeling. Als het over 2 a 3 weken niet beter gaat, gaan we kijken naar een andere organisatie. Dat kwam bij de gemeente vandaan, even kijken hoe het gaat nadat zij contact hebben opgenomen.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:58

Overstappen is waarschijnlijk het beste, zeker omdat de communicatie bij dit bedrijf zo slecht loopt.
Let wel het is een drama om mensen te vinden die dit werk willen doen, zelf werk ik al meer dan 10 jaar in de huishouding.
Ze kunnen geen mensen vinden die in de vakantie periodes willen invallen, en hier willen ze allemaal in de bouwvak vrij....
Dit is echter bij meerdere organisaties hier in de omgeving het geval.
PGB is een drama voor de werknemer, die hebben dan totaal geen rechten!