Wie gaat verhuizen, merkt vaak dat hij meer spullen heeft dan nodig is. Ik vind het altijd een heerlijk moment om mijn opruimwoede de vrije hand te geven en schoon schip te maken. Zo kwam ook mijn administratie voorbij: 5 enorme multomappen vol met bankafschriften van oude (afgesloten) bankrekeningen en mijn spaarrekening van 35 jaar oud, documenten van oude werkgevers waar ik al jaren niet meer werk en van de belastingdienst, etc. Het zit allemaal keurig op de juiste plek met tabbladen en etiketjes. Ik ben gek op tabbladen en etiketjes!
Maar nu vraag ik mij af: hoe lang moet je dit bewaren? Mag je dit überhaupt op den duur weggooien of is dit niet verstandig?
Dingen als certificaten en lopende zaken blijven uiteraard netjes in de map en worden niet weggegooid, maar hoe zit dit met dingen van oude werkgevers en verlopen bankrekeningen?
Skessa_
Geplaatst: 26-06-19 13:41
Ik dacht dat 7 jaar verplicht was voor de belastingdienst. Maar kan ook 5 jaar zijn.
Voor particulieren 5 jaar, zakelijk is de fiscale bewaarplicht 7 jaar.
Jolien87
Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-19 13:54
En hoe zit het met zaken van oude werkgevers?
Apple
Geplaatst: 26-06-19 13:55
5 jaar voor de belastingdienst, maar doe voor de zekerheid maar 7. Dat gaat dan vooral op voor bankafschriften en jaaropgaves.
Andere zaken kunnen in principe eerder weg. Zorgpolis van 2018? Kan weg, je hebt een nieuwe voor 2019. Arbeidscontract van een werkgever waar je in 2015 hebt gewerkt? Kan weg, tenzij je er natuurlijk emotionele waarde aan hecht
Certificaten en diploma's moet je wel bewaren, maar verder kun je flink opruimen.
Zakelijk wordt voor de belastingdienst aangeraden om het 10 jaar te bewaren (zie dat Prrrr uit gaat van 7 jaar, ik hou altijd een veilige slag om de arm
Jolien87
Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-19 13:58
Dankjewel!
Ik zie dat voor particulieren 5 jaar geldt en voor ondernemers 7 jaar.
Kunnen oudere bankafschriften dan ook gewoon weg, ookal zijn die van een bestaande rekening?
Er geldt geen bewaarplicht voor particulieren. De Belastingdienst kan wel vijf jaar terug navorderen, en als je dan geen bewijzen meer hebt, kan je in een lastig parket komen. En zo was er recent een uitspraak over de aftrek van hypotheekrente in jaar 2015 (even als voorbeeld, ik weet het jaar niet meer precies) waarbij rente over een verbouwing uit 1995 (als voorbeeld) werd afgetrokken, en die aftrek werd afgewezen omdat er geen facturen meer waren om de verbouwing te onderbouwen. Dus je bent er niet altijd klaar mee na vijf jaar.
Ik bewaar helemaal niks, zo'n onzin al die rommel in huis, en tegenwoordig komt 80% digitaal (Of zelfs per post èn digitaal), en dat blijft een eeuwigheid online staan.
Bij de laatste verhuizing heb ik alle papierkraam weggegooid.
Het enige papierwerk dat ik nog bewaar zijn garantiepapieren en alle papieren van en voor de honden.
Ik bewaar maar 2 jaar in papier vorm, het meeste is toch digitaal tegenwoordig. Dingen van vorige werkgevers gaan meteen de papierbak in zodra ik uit dienst ben (uitgezonderd getuigschriften uiteraard). Jaaropgaven wil ik nog wel eens wat langer bewaren.
Toch hadden wij pas fiscaal iets nodig van 2012, wat wij niet meer hadden, ook digitaal is dat niet meer op te vragen bij de Belastingdienst. Dus dat moest nog ouderwets per brief (!) aangevraagd en opgestuurd worden.
Ik gooi alles weg. Alles van de belastingdienst staat ook online, dus waarom zou je het op papier willen? Volgens mij krijg ik het niet eens meer op papier.