Struggles thuis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WithinYuuri

Struggles thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 21:05

Ja, hier is weer zo’n topic van iemand die komt klagen over haar thuissituatie :+ Wat ik met dit topic wil bereiken, is vooral om te kijken of mensen zich herkennen in de situatie en of ze tips hebben.

Nou, goed, ik ben 19 jaar, ben inmiddels bijna klaar met het 2e jaar van mn studie en woon nog thuis. Echter, mijn moeder is heel betuttelend. Thuis hebben we allemaal regeltjes waar ik me aan moet houden, terwijl ik zoiets heb van daar kan ik ook mijn eigen verantwoordelijkheid in nemen. Uiteraard is het belangrijk afspraken te hebben in huis, maar afspraken worden over het algemeen samen gemaakt en dit zijn gewoon regels alsof ik nog een kind van 12 ben. Daarnaast houdt ze ook heel erg van ‘gezellig doen’. Dat houdt voor haar in: ik mag eigenlijk niet meer dan een uur alleen op mn kamer zitten, want dan ben ik ongezellig. Alle maaltijden worden samen gedaan (als dat mogelijk is), tot aan wat drinken om 4 uur ‘s middags toe. Nu ga ik volgend jaar (tijdelijk) op kamers en dit heeft ook heel wat voeten in de aarde gehad voordat ze dit goed vond. Nu wil ze dat ik, wanneer ik op kamers ben, haar elke dag ga whatsappen en verplicht alle weekenden naar huis kom.

En nu heb ik nog niet eens alles genoemd. Wie weet overdrijf ik gewoon, en het zal vast iets zijn waar (bijna) alle moeders last van hebben. Maar ik vind het vervelend, ik voel me behandeld als een klein kind en voel me totaal niet op mn gemak thuis. Mijn vader is wat makkelijker, en die snapt wat meer dat ik bijvoorbeeld de behoefte heb om wat meer op mezelf te zijn. Als ik deze dingen echter bij mijn moeder aankaart, ‘bedoelt ze het niet zo’ en ligt het met andere woorden dus aan mij. Ik word hier gewoon een beetje moe van, ik wilde mn ei even kwijt en ik hoop dus dat er wellicht bokkers zijn die wat tips oid hebben :)

Anoniem

Re: Struggles thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:07

Eerste wat in mij opkomt is gewoon het gesprek eens aangaan met je moeder?
Wellicht heeft ze helemaal niet in de gaten dat jullie niet echt op dezelfde golflengte zitten.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:09

Renee1991 schreef:
Eerste wat in mij opkomt is gewoon het gesprek eens aangaan met je moeder?
Wellicht heeft ze helemaal niet in de gaten dat jullie niet echt op dezelfde golflengte zitten.

Mee eens.

Leg uit dat je volwassen wordt en het heel fijn vindt om dingen samen te doen, maar dat je ook graag andere dingen wilt ontdekken en daar meer ruimte voor nodig hebt.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:15

Vaak is het ook gewoon een beetje wennen aan het idee. Ga er niet vanuit dat ze van de ene op de andere dag je veel meer ruimte geeft, maar "rek" je vrijheid steeds een beetje. Als je straks op kamers bent kan je in het begin bijvoorbeeld best dagelijks appen (al is het maar een goedemorgen en weltruste) en dat bouw je langzaam uit naar om de dag etc. Zelfde voor de weekenden. Vaak is het ook gewoon een kwestie van moeite met loslaten

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:52

Onze zoon is 18 jaar. Is net terug van een week Zweden.
Hij heeft zijn eigen planning.
Maar met avondeten verwacht ik hem wel beneden.
Ontbijt en lunch doet hij als hij er tijd voor heeft (werk en school).

Kan je geen afspraken maken met je moeder over wanneer je beneden ben of hoe vaak je een appje stuurt?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:56

Gekke vraag maar wat gebeurt er als je het niet doet? Zeg gewoon nee ik heb geen zin om thee te komen drinken. Of als ze je saai vindt dan is dat maar zo, dan gaat ze maar naar een vriendin.

Dit is iets wat tieners die in de puberteit zitten doen. Die zetten zich af tegen de regels en dan ontstaat er langzaam een nieuwe rol verdeling tussen ouders en kind. Als je dit niet doet als puber dan blijf je idd in de verhouding zitten van een kind van voor de puberteit.

En totaal niet elke moeder is zo, ik ken er geen een. Je moet op je strepen gaan staan en duidelijk uitleggen dat je volwassen aan het worden bent en behoefte hebt aan vrijheid. En nee op kamers ga je haar niet elke dag appen want je bent geen 12

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:10

Klinkt alsof je enig kind bent en je moeder niet werkt en zich een beetje verveelt. Voeg daarbij het feit dat haar kleine meid groot wordt en moeders gaat een beetje in de ankers.

Ik zou het nu maar een beetje laten en de vrijheid die je straks hebt als je uit huis bent een beetje oprekken. Eens een dagje vergeten te appen omdat je druk was met andere dingen (leven bijvoorbeeld) en vervolgens een weekend niet naar huis gaan omdat je hebt afgesproken met vrienden of moet leren voor een examen en dat beter in je eigen huis gaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:18

Citaat:
Als ik deze dingen echter bij mijn moeder aankaart, ‘bedoelt ze het niet zo’ en ligt het met andere woorden dus aan mij.

Nee dat zegt ze dus niet... ze zegt dat het probleem bij haar ligt en dat ze het misschien beroerd naar jou toe verwoord.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 09:28

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben niet enig kind, maar wel de oudste thuis en de eerste die nu een beetje richting het uit huis gaan is. Ik heb hier meerdere gesprekken met mijn moeder over gehad, en vaak geeft ze dus aan dat ze het niet zo bedoelt. Nou, fijn om te weten natuurlijk, maar vervolgens verandert er niet veel en dat vind ik jammer. Ik denk dat de zelfstandigheid een beetje oprekken zodra ik op kamers ga wel een idee is, dan kan mijn moeder ook even rustig aan het idee wennen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:36

Lastig he? Je vrijheid, volwassenheid en zelfstandigheid binnen het gezin opeisen.
Ik herken het, al is het van de andere kant, ik ben moeder van een 2 jong volwassenen.
Mijn tip: Houd het bij jezelf. Ga geen verwijten maken aan je moeder (of vader). Als je iets zegt, doe dat dan netjes, maar duidelijk. Iets van: Mam, ik snap dat je een beetje in de gaten wilt houden hoe het met mij gaat, maar ik zal je niet iedere dag op een standaard tijdstip appen. Ik neem heus contact met je op, maar ik wil daar geen vaste tijd aan hangen.
Of:
Mam, ik ben 19 jaar en het is tijd dat ik mijn eigen dingen doe en in mijn eigen valkuilen loop. Ik waardeer het dat je me daarvoor wilt behoeden, maar net als toen je mij leerde lopen, ben ik ooit de eerste stappen alleen gaan zetten. Ik liet je hand los en ik viel. Maar ik stond op en leerde lopen.

Maar..... (er is altijd een maar :) ) Als jij je eigen verantwoording wilt hebben, je eigen regie, zorg dan dat de zaken die jij binnen het gezin moet doen (taken, afspraken die gewoon normaal zijn) ook echt goed doet. Wil je verantwoording? Neem die dan. Dus als de afspraak is dat jij je eigen kamer schoon houdt, doe dat dan. Is de afspraak dat het gezin gezamelijk eet om 6 uur, zorg dat je 5 voor 6 beneden bent. Zo laat je zien dat je verantwoordelijk bent.

Het is een hele weg, volwassen worden. Het is niet altijd makkelijk als je niet met je ouders op een lijn zit. Blijf communiceren, dat is eigenlijk de beste raad die ik je kan geven.
Succes

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:41

Och ik krijg gelijk een flashback 8)7
Zo ging het bij ons ook en nog erger, op zondag om @0 uur je bed uit want half elf koffie en manlief, toen vriend, werd dan ook verwacht :')
Zaterdagavond uitgaan, om 12 uur thuis terwijl ik verloofd was , ik was 18, en netjes thuisgebracht werd.
Ik ben vrij snel samen gaan wonen, zeer tegen de wil van mijn moeder maar was er helemaal klaar mee.
Ik heb me echt ontworsteld aan haar vleugels en na een aantal jaar ging het beter maar heb wel afstand genomen omdat ze graag alles wilde regelen.

Edit, ik heb zelf twee volwassen dochters maar heb ze altijd het vertrouwen gegeven en moet zeggen dat het niet beschaamd is.
Verbieden of eisen werkt niet, praten wel.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:44

tja op zich zolang je thuis woont, kan ik wel snappen dat je met het avondeten gewoon mee aan tafel zit. voor de rest is klinkt het inderdaad wat heftig. Ik denk dat de tips die Rien10 hierboven geeft wel goede zijn, blijf communiceren en pak daar waar je kan je verantwoordelijkheid en bouw die uit.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 09:49

Ik vind het ook zeker niet meer dan normaal dat ik met avondeten er gewoon bij ben, en dat vind ik ook absoluut geen probleem. Het is alleen dat dit de bedoeling is bij elke maaltijd en ook bij het theedrinken/koffiedrinken ‘s middags en ‘s avonds en dat dan ook van me wordt verwacht dat ik gezellig ben. Dit werkt gewoon een beetje beklemmend voor mij. Bedankt voor jullie antwoorden, ook vanuit het perspectief van de ouder. Ik snap dat het voor mijn moeder ook lastig en nieuw is allemaal. Zij houdt ook wel van mensen om haar heen, en dat wordt ook minder zodra ik, en later mijn broertje en zusje, het huis uit ben. Ik hoop dat ze er wat aan kan wennen, en nog eens praten kan natuurlijk ook nooit kwaad.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:55

Nou, dat vind ik zelf ook beklemmend hoor, altijd mijn kinderen om me heen.
Jij bent er niet om de gezelligheid voor je moeder te maken. Je moeder zal in deze nieuwe fase van haar leven moeten leren dat zij de gezelligheid niet vanuit haar kinderen mag eisen. Ze zal haar -nieuwe- weg in het leven moeten vinden. Ga dat vooral niet tegen haar zeggen hoor, ha ha, het beste recept voor een ruzie is dat wel :D . Maar gewoon, het kweekt misschien wat begrip meer begrip voor je moeder.
Ga wel door met je eigen weg zoeken. "Mam, jij wilt graag 4 x per dag een bij-elkaar-eten-moment, dat vind ik heel veel. Het thee moment ga ik, als mij dat beter past in een dag, niet meer altijd meemaken. "

Ik raad je sterk aan om van tevoren dingen duidelijk te maken. Dus niet gewoon wegblijven zonder enige mededeling.

En ja, hier ga je strijd over krijgen. En ja, dat is niet leuk. Niet voor jou, niet voor je moeder. Maar als je iets echt niet/wel wilt, moet je er voor gaan. Zelfs als dat betekent dat het tijdelijk pijn doet. Blijf eerlijk, naar jezelf en naar je moeder. Dan heb je de meeste kans op een normale relatie in de toekomst.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:25

Zo ging het bij mijn ouders thuis ook. Geweldig lieve ouders, ik had me geen betere kunnen wensen, maar ik kan daar dus slecht mee omgaan. Ik ben net voor ik 18 was in België gaan studeren en dus op mezelf gaan wonen daar, beste beslissing ooit! Ik heb nu ook een betere band met mijn ouders dan toen ik thuis woonde. Ik zie ze niet zo vaak, 1x per maand ongeveer, maar dat maakt het alleen maar leuker als ik ze wel zie. Als ik nu een week thuis bij mijn ouders ben dan begint het voor mij al weer storend te worden, ik heb gewoon veel alone time nodig en dat snappen ze niet echt.

Ik denk dat je het best uit huis kan gaan (maar dat ben je dus ook van plan?). Klinkt misschien als een vrij drastische beslissing, maar je gaat je zo veel vrijer voelen! En ik zou het niet accepteren dat je verplicht ieder weekend naar huis moet komen, dat is zo geforceerd, het is toch veel leuker als je thuis komt omdat je je ouders oprecht wil zien? Als dat toevallig ieder weekend is, heel fijn, maar het verplichten, kom op zeg...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:21

StableDoor, heb je ook gezegd tegen je ouders, dat jij het nodig hebt om veel alleen te zijn?
Communicatie is alles! Wij, als ouders, kunnen niet ruiken wat onze kinderen willen.
Ja, :D we kunnen wel ruiken dat jullie kamer opgeruimd moet worden. }:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:29

Onze dochter’s partner heeft ook zo’n gezinsmoederkloek. Hij is de oudste en ze had het er moeilijk mee. Hij heeft haar goed duidelijk gemaakt dat hij niet zat te wachten op allerlei spontane bezoekjes want ze wonen nu dicht bij elkaar. Die hele familie is zo, met zestig man twee keer per jaar op lang weekend. En te pas en te onpas bij elkaar zijn. Moeder gaf ook wel aan dat ze het gelukkigst was met alle kinderen om haar heen. Maar hij is heel duidelijk geweest dus ze bellen netjes wanneer ze op de koffie willen komen.
Sommige mensen hebben dat, jouw moeder ook en je bent de oudste dus zal jij het meeste last hebben. Neem het haar niet kwalijk, probeer positief te blijven en wanneer je op kamers gaat dan op jouw voorwaarden .

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:36

toen ik jouw leeftijd had voelde ik me net als jij. Nou hebben mijn ouders mij nooit gevaagd om dagelijks te berichten maar achteraf hadden ze dat misschien liever wel gewild.
Toen mijn moeder ziek werd zijn we wel dagelijks gaan appen en na haar overlijden app ik nog steeds dagelijks even bij mijn vader, niet altijd even uitgebreid maar wel even een teken van leven. Inmiddels vind ik het heel waardevol om zo contact te hebben met mijn vader.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:02

Je zegt dat er niets veranderd, maar ben jij duidelijk geworden in je communicatie?
Geef jij aan wanneer ze te veel vraagt? Dat het niet de bedoeling is betekent dat ze zich er waarschijnlijk ook simpelweg niet bewust van is. :)

Elke dag appen is misschien wat veel, zoek dan een compromis, geef aan dat je dat niet ziet zitten omdat het praktisch gezien misschien soms gewoon niet gaat lukken en dan is het niet handig als zij meteen in de stress schiet als jij die dag nog niks hebt laten horen maar dat je wel gewoon regelmatig even een teken van leven zal geven wanneer dat wel past. Probeer zo bij elk probleem een werkbare compromis te vinden. :) Durf ook af en toe gewoon "nee" zeggen overigens. :)
Zo kan je moeder ook een beetje werken aan haar "loslaten". :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:45

rien10 schreef:
StableDoor, heb je ook gezegd tegen je ouders, dat jij het nodig hebt om veel alleen te zijn?
Communicatie is alles! Wij, als ouders, kunnen niet ruiken wat onze kinderen willen.

Ja, dat heb ik vaak gezegd, maar thuis wonen kan ik gewoon absoluut niet, dat blijft botsen op dat vlak.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:51

Zelfstandiger worden is gewoon lastig, zowel voor degene die meer ruimte nodig heeft als degene die moet leren loslaten.

Het klinkt alsof jij en je moeder allebei van goede wil zijn dus blijf communiceren. Bij sommige ouders is het wat lastiger om los te raken. Blijven proberen en stapjes maken.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:54

Ik herken het gelukkig niet, mijn eigen moeder was zo niet en met mijn kinderen ging het ook niet zo. Ik was blij dat ze het avontuur van op kamers gaan aan konden gaan en kon samen met ze daar enthousiast over zijn. Ook toen ze nog thuis woonden was de enige regel dat ze s avonds aan tafel mee aten en als ze niet mee aten dat ze dat tijdig lieten weten, maar verder ben ik ook nogal op mijn rust gesteld dus ik vond het nooit een probleem dat ze veel op hun eigen kamer zaten. Ze kwamen dan vaak uit zichzelf s avonds nog even wat drinken beneden.
Ik zou als ik jou was zeker het gesprek nog eens aangaan maar probeer dan heel erg bij jezelf te blijven ipv je moeder uit te leggen wat je niet fijn vindt aan haar gedrag. Zeg bijv. Ik zou het fijn vinden om meer vrijheid te krijgen en mijn eigen beslissingen te maken en tijd in te delen. Ik vind het prima om samen avond te eten, maar ontbijt en lunch plan ik liever in mijn eigen tijd in. Dan laat je ook ruimte voor je moeder om te zeggen wat ze daar van vindt ipv dat ze alleen maar in de verdediging schiet. Want ze zal het inderdaad niet zo bedoelen, maar het is wel handig als zedan duidelijk weet wat jij wilt.

Edit, voor ouders is het loslaten wel spannend. Een kort appje voor hetslapen gaan met hoe je dag ging is niet zo heel erg toch? Dat bouwt zich vanzelf wel af.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:21

StableDoor schreef:
rien10 schreef:

Ja, dat heb ik vaak gezegd, maar thuis wonen kan ik gewoon absoluut niet, dat blijft botsen op dat vlak.

Dan zal je het huis uit moeten, een kamer zoeken.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:49

rien10 schreef:
Dan zal je het huis uit moeten, een kamer zoeken.

Dat is dus exact wat ik 5 jaar geleden gedaan heb :+

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 08:49

Ja, ik snap inderdaad het perspectief van mijn moeder ook wel en zij vast ook wel dat van mij, alleen frustreert het een beetje haha. Maar bedankt voor de nuttige reacties, ik ben zeker wel van plan binnenkort eens een gesprek aan te knopen :j