Wandelaar laat honden in weide en akkers lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rochiril

Wandelaar laat honden in weide en akkers lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 18:50

Ik ben vooral verbaasd en ook wel een beetje boos. Vanmiddag voor de tweede maal een man aangesproken die zijn honden aan een lange lijn in de akkers en weide laat lopen.
Ik zie hem dit vaker doen, de eerste maal heb ik hem echter aangesproken toen hij zijn honden in mijn weide liet lopen met 3 paarden erin. Hij zag er geen probleem in :\
De 2 grote honden lopen aan een lange lijn van een meter of 4, hij gaat gerust 20 min in de berm staan langs het hek en laat zijn honden maar aanmodderen.
Vanmiddag waren zijn honden aan deze lange lijn aan het spelen in een bijna rijp stuk gerst van een bekende/klant van ons. Ze liepen alles plat en groeven enkele planten uit.
Weer ben ik gestopt en opnieuw op normale toon verzocht zijn honden van de akker te houden.
Meneer kijkt stug de andere kant op en weigerde antwoord te geven of zijn honden weg te halen.
Ik heb hem gevraagd of hij dat nu zelf goede manieren vond, hij haalde zijn schouders op en zei dat ik de politie maar moest bellen. Er was geen gesprek met de man te beginnen en om de eer aan mezelf te houden ben ik maar doorgereden.

Het natuurlijk niet zo dat de schade hier in de honderden euro’s loopt, maar schade is er wel degelijk.
Aan mijn weide ben ik er gewoon niet van gediend, wat als een van de paarden te dichtbij komt? Bijten deze honden?

Is het heel gek om hier melding van te doen? Ik heb geen gegevens van deze man, maar ik zie hem vaker lopen. En vooral gaat dit überhaupt zoden aan de dijk zetten, of is het verspilde moeite?

cissy

Re: Wandelaar laat honden in weide en akkers lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:52

Zodra je het weer ziet een foto/filmpje maken en de politie bellen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:56

Kan je een extra stroomdraadje spannen. Flinke tik erop voor die honden. Of een bordje met gif over gewas oid.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:02

Gewoon de politie bellen, daar vraagt ie ook om :P

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 19:08

belle_boef schreef:
Kan je een extra stroomdraadje spannen. Flinke tik erop voor die honden. Of een bordje met gif over gewas oid.

Dat maakt hem niks uit zegt hij, ik heb hem in de weide gewaarschuwd voor de stroom en mijn toen felle welsh pony. Tja pech, zei hij toen.

Gewas is uiteraard bespoten, maar hij doet dit al zo lang dat hij aanneemt dat het geen kwaad kan, of zijn honden interesseren hem echt niet. Maar dan ga je er niet meerdere malen per dag een uur mee wandelen denk ik.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:10

Wat een idioot zeg, irritant gedrag ook. Voor je eigen wei zou ik je omheining aanpassen door er fijnmazig gaas tegenaan te zetten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:11

Wij hebben zelf vijf honden, en in de winter mogen ze overal rennen wat ze leuk vinden. Maar zoals nu staat er veel te groeien en mogen ze niet in het veld rennen. Dat weten ze dondersgoed, als de periode begint haal ik het commando 'uit het veld!' uit de kast en na een paar wandelingen herhalen weten ze dat ze niet meer in het veld mogen.

Wel laat ik ze rennen op een grasveld, maar die van ons doen hun behoefte dan niet, dus meer dan door het gras rennen doen ze niet.

Waar dieren staan mogen ze sowieso niet in de wei rennen.

Wat deze meneer dus doet vind ik zeker niet netjes, en als mensen dat hier doen spreek ik ze daar ook zeker op aan! Het is namelijk niet alleen schadelijk voor de boer, maar ook voor mensen met honden die hun hond wel gewoon onder controle hebben en 'netjes' wandelen.

Helaas zie je het steeds vaker en vaker, meestal gepaard met een baasje die op de telefoon staat te kijken.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:15

Foto van deze meneer maken en doorsturen naar de politie.
Wat een egoistisch gedrag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:17

Foto of beter filmpje maken en naar politiebureau gaan. Blijf wel op veilige afstand, en extra stroomdraad met klap stroom is ook niet verkeerd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:19

Vervelend zeg! Zou de politie er iets aan doen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:20

Geen idee of de politie hier iets mee gaat doen, maar ik zou er toch een melding van maken.

Hier zie je dit al heel wat jaren. De mensen laten hun honden in het veld gewoon loslopen.
Die koersen dan ook door de graangewassen en lopen de weides van koeien / paarden in en uit. -O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:21

En als zo’n paard nou eens een flinke trap uitdeelt en de hond verwondt? Hoe zit dat dan? Qua aansprakelijkheid?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:23

Het is toch niet goed als honden door de weide lopen waar schapen grazen? Als de schapen de hondenpoep eten kunnen ze hun ongeboren lam verliezen? Zit iets in de hondenpoep geloof ik...

Liepen met 2 paarden en een hond een stukje langs de weg en de hond ging steeds een weiland in...toen we bij de boerderij kwamen kwam de boer naar ons toe en vroeg ons de hond bij ons te houden en legde dat toen uit. Kon geloof ik ook met koeien maar of het ook met paarden ofzo is weet ik niet.

Ik vind sowieso dat je je hond bij je moet houden en niet op andermans terrein moet laten lopen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:24

rien10 schreef:
En als zo’n paard nou eens een flinke trap uitdeelt en de hond verwondt? Hoe zit dat dan? Qua aansprakelijkheid?

Als eigenaar van het paard ben je (in elk geval in beginsel) aansprakelijk, mogelijk dat je niet alle schade hoeft te vergoeden maar dat een hond op je wei loopt (en jij een dusdanig open omheining hebt dat dat makkelijk kan) ontslaat je dus niet van die aansprakelijkheid.

karin30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:24

Inderdaad filmpje maken en politie bellen dit is asociaal gedrag. Het interesseert hem ook niks blijkbaar

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:26

Bellatrix schreef:
Het is toch niet goed als honden door de weide lopen waar schapen grazen? Als de schapen de hondenpoep eten kunnen ze hun ongeboren lam verliezen? Zit iets in de hondenpoep geloof ik...

Liepen met 2 paarden en een hond een stukje langs de weg en de hond ging steeds een weiland in...toen we bij de boerderij kwamen kwam de boer naar ons toe en vroeg ons de hond bij ons te houden en legde dat toen uit. Kon geloof ik ook met koeien maar of het ook met paarden ofzo is weet ik niet.

Ik vind sowieso dat je je hond bij je moet houden en niet op andermans terrein moet laten lopen.

Die snap ik niet? Je zegt net dat jij (of iemand waar je mee opliep) zelf die hond steeds een weiland in liet gaan, waarom liet jij/lieten jullie dat dan toe?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:27

GDG schreef:
rien10 schreef:

Als eigenaar van het paard ben je (in elk geval in beginsel) aansprakelijk, mogelijk dat je niet alle schade hoeft te vergoeden maar dat een hond op je wei loopt (en jij een dusdanig open omheining hebt dat dat makkelijk kan) ontslaat je dus niet van die aansprakelijkheid.

Ik denk wanneer je melding bij de politie hebt gedaan van dit gedrag dat je echt niet aansprakelijk word gesteld.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:29

bigone schreef:
GDG schreef:

Ik denk wanneer je melding bij de politie hebt gedaan van dit gedrag dat je echt niet aansprakelijk word gesteld.

Dat staat er dan weer helemaal los van, dat is een keuze die de andere partij maakt. Maar aansprakelijk ben je dus wel, ook als je melding hebt gemaakt.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:29

Wat een irritant figuur TS, foto’s/ filmpje maken en ermee naar de politie. Duidelijk aanspreken dat zijn houding passief-agressief is en dat hij duidelijk niet jaar een gewone medeburger gaat luisteren.

Ik word altijd een beetje plaatsvervangend agressief als hondenbezitters hun honden op andermans eigen terrein laten rennen. Los of vast, beiden even irritant. Hier gebeurt het ook regelmatig in de polder, honden in de kalverweide, honden in de hooiweide, honden tussen de gewassen... Begrijp me niet verkeerd, ik vind het hele lieve dieren, maar die baasjes... 8)7

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:33

Dat was niet mijn hond maar van een stalgenoot. Ik wist dit trouwens ook niet en hun ook niet. Maar ze waren echt geschrokken en hebben gelijk hun hond aangelijnd.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:35

Extra stroom draad op hond hoogte doet wonderen of even op het hek stroom.. werkt hier uitstekend.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:40

Je bent harstikke aansprakelijk als jouw paard de hond van meneer een klap voor z'n kop geeft. Als je een bordje ophangt met 'eigen terrein" of "verboden toegang" heb je volgens mij al meer rechten. Denk niet dat de politie hier iets mee gaat doen eigenlijk.
Hondenpoep is ook zeer gevaarlijk voor koeien trouwens.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 19:41

Ik lees veel filmpjes/foto’s maken, dat is natuurlijk altijd een goed idee. Ik zie hem geregeld, dus dat gaat wel lukken. Durf niet goed te stoppen dat de doen, weet niet of meneer agressief wordt oid. Dus zullen meer ‘drive-by fotoshoots’ worden :')
Als ik wat beeldmateriaal heb toch maar een melding maken.
Wat betreft de aansprakelijkheid als 1 van mijn paarden die honden zou verwonden is ook weer zoiets. Ik geloof dat ik inderdaad altijd verantwoordelijk ben voor mijn dieren. De omheining is deugdelijk, dubbele leggers hout, of de andere weide dubbel beoband, maar goed, die honden lopen er dus onderdoor.
Maar hij staat er zelf bij met de lijn in zn hand :):) wtf

Wat de akkers betreft, lastiger, deze zijn meestal niet van ons, eventueel van klanten of bekenden (wij hebben een loonbedrijf), het is vooral lastig voor ons om die platliggende gewassen van de grond af te schrapen met onze machines. -O-

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:47

Heel zuur van alle gewassen ja..
Kun je niet een keer een vriend of buurman mee nemen? Woordenwisseling hoeft niet maar als je super duidelijk foto's gaat maken en daarna doet alsof je aan het bellen bent (of echt belt naar de wijkagent) is meneer misschien wat meer geïntimideerd

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 19:52

casperzazoe schreef:
Heel zuur van alle gewassen ja..
Kun je niet een keer een vriend of buurman mee nemen? Woordenwisseling hoeft niet maar als je super duidelijk foto's gaat maken en daarna doet alsof je aan het bellen bent (of echt belt naar de wijkagent) is meneer misschien wat meer geïntimideerd

Ik kan prima iemand meenemen, maar het laatste wat ik wil gaan doen is intimideren of bedreigen. Hoewel foto’s maken misschien ook wel intimiderend is.
Hoe dan ook, ik wil geen scène gaan schoppen, we hebben een bedrijf en een goede naam hoog te houden. Dan speel ik het liever via een wijkagent.