Aangepast geboorteregeling vanaf juli 2020

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Aangepast geboorteregeling vanaf juli 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 20:32

Dag allemaal,

Vanaf juli 2020 is er sprake van een nieuw geboorteverlof voor partners. Namelijk meerdere weken voor 70% doorbetaald. Voorwaarde is wel dat dit opgemaakt wordt binnen 6 maanden na de geboorte.

Zijn er mensen op bokt die zich hier al in verdiept hebben? Want stel je bent in februari uitgerekend, en de wet treedt per 1 juli in werking dan zou je nog in principe binnen die 6 maanden vallen waarin het opgenomen dient te worden.

Of zie ik dit verkeerd? Anders moet ik er maar eens een belletje aan het UWV aan wagen

Dit is wat ik op de website van de Rijksoverheid erover kan vinden https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-partners
Laatst bijgewerkt door Romeo2007 op 21-06-19 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Re: Aangepast geboorteregeling vanaf juli 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:43

Wat goed als er inderdaad zoiets komt!

Zou het dan ingaan met terugwerkende kracht of voor babies die geboren worden vanaf 1 juli?
Dat moet je vast wel ergens terug kunnen vinden toch :)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 20:46

pmarena schreef:
Wat goed als er inderdaad zoiets komt!

Zou het dan ingaan met terugwerkende kracht of voor babies die geboren worden vanaf 1 juli?
Dat moet je vast wel ergens terug kunnen vinden toch :)

Ik hoop dus niet voor baby’s die geboren worden op of na 1 juli want ik ben in februari uitgerekend :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:46

Volgens mij zeiden ze een paar maanden terug in het nieuws dat het geldt voor baby's die vanaf 1 juli geboren zijn. We maakten op kantoor nog grapjes over een geboortegolf in juli/augustus :+ Maar als het je eerste kind is dan krijg je (als je beide werkt) een heffingskorting als je kind voor 1 juli geboren wordt, van dat bedrag kan je ook een tijdje onbetaald verlof opnemen. Het heeft beide voor- en nadelen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:48

Er staat: Wordt uw kind op of ná 1 juli 2020 geboren? Dan krijgt uw partner recht op het aanvullend geboorteverlof en de uitkering.

Dus jammer genoeg geldt het niet in jullie situatie...

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 20:56

Yessy schreef:
Volgens mij zeiden ze een paar maanden terug in het nieuws dat het geldt voor baby's die vanaf 1 juli geboren zijn. We maakten op kantoor nog grapjes over een geboortegolf in juli/augustus :+ Maar als het je eerste kind is dan krijg je (als je beide werkt) een heffingskorting als je kind voor 1 juli geboren wordt, van dat bedrag kan je ook een tijdje onbetaald verlof opnemen. Het heeft beide voor- en nadelen.

Haha; zou inderdaad wat zijn dan hè! Ineens een geboortegolf.

Moet zeggen dat het mij niet bekend is over die heffingskorting. Ik ga even op onderzoek uit; of heb jij een website met meer informatie?

Bedoel je de inkomensafhankelijke combinatiekorting?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:19

Wat goed zeg! hier in Zweden krijgen ouders samen 450 dagen in totaal ouderschaps verlof dus ook de pappa kan veel vrij krijgen!

Van wat ik begreep van een kennis is het inderdaad voor babys die na 1 juli geboren worden

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:20

Romeo2007 schreef:
Moet zeggen dat het mij niet bekend is over die heffingskorting. Ik ga even op onderzoek uit; of heb jij een website met meer informatie?

Ja die! Die krijg je alleen als je minimaal 6 maanden een kind hebt, dus baby moet voor 1 juli geboren worden anders loop je een jaar mis :)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 21:29

Yessy schreef:
Romeo2007 schreef:

Ja die! Die krijg je alleen als je minimaal 6 maanden een kind hebt, dus baby moet voor 1 juli geboren worden anders loop je een jaar mis :)

Aha!! Duidelijk. Is dat een bedrag dat je jaarlijks krijgt of eenmalig?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:37

nienke555 schreef:
Er staat: Wordt uw kind op of ná 1 juli 2020 geboren? Dan krijgt uw partner recht op het aanvullend geboorteverlof en de uitkering.

Dus jammer genoeg geldt het niet in jullie situatie...

Inderdaad dit, bij ons waren ook al een aantal zwangeren blij. Maar helaas gaat de vlieger niet op.

Dan maar hopen dat het bedrijf een beetje meewerkt.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 19:16

Romeo2007 schreef:
Aha!! Duidelijk. Is dat een bedrag dat je jaarlijks krijgt of eenmalig?

Wordt verrekend in je aangifte inkomstenbelasting waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Is dus niet een bedrag dat je gestort krijgt zoals de kinderbijslag :)