Camera in clubgebouw vereniging

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Camera in clubgebouw vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 11:45

Zijn hier misschien mensen die meer weten van de wetgeving rondom het gebruiken van camera's binnen een vereniging?

situatie:
Verenigingsgebouw, camera's binnen en buiten. Beelden worden een week opgeslagen daarna overschreven. Via app toegang om de beelden live te kunnen bekijken door diegenen die inloggegevens hebben. Er hangen op alle toegangsplekken bordjes dat er camera's hangen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat mag wel en wat mag niet. Mogen wij deze camera's hebben hangen om onze bezittingen in de gaten te kunnen houden? En op afstand te kunnen controleren of alles dicht is?

Ik kreeg van een vrijwilliger een aantal dingen doorgemaild waardoor ik nog meer aan het twijfelen ben of het wel kan wat wij doen. Hier stond o.a. in De Stichting meldt de controle bij het College bescherming persoonsgegevens (CBP) Echter wij zijn een vereniging en geen stichting. Moeten wij het dan ook daar melden?

Als ik via autoriteitpersoonsgegevens ga dan zouden wij dit gewoon mogen doen.

Anne.

Re: Camera in clubgebouw vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:08

Ik weet niet of er bij jullie sprake is van een eigen pand en eigen terrein of dat dit van de gemeente is.

Volgens mij is het zo dat je gewoon mag filmen op eigen terrein. Daar moet de camera dan ook op gericht zijn. Dus niet op de stoep waar mensen voorbij lopen, ook niet voor een deel.

Hoe het zit met de gegevensopslag weet ik niet precies. Naar mijn idee maakt het niet zoveel uit hoe je het opslaat, zolang je maar niet zomaar beelden van bezoekers deelt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 12:27

Terrein pachten/huren wij van de gemeente. Clubgebouw hebben wij zelf gebouwd.

Camera's alleen op eigen terrein gericht. beelden worden met niemand gedeeld.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:05

Ik weet niet hoe het nu is, maar toen wij een tijdje geleden in ons pand camera's plaatsten, moesten we dmv een bordje aangeven dat er sprake was van camerabewaking.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:10

Kitty schreef:
Ik weet niet hoe het nu is, maar toen wij een tijdje geleden in ons pand camera's plaatsten, moesten we dmv een bordje aangeven dat er sprake was van camerabewaking.

Dit!

En ze mogen bijvoorbeeld niet hangen in toiletten, pashokjes en douches. Maar voor de rest klinkt het alsof jullie het op orde hebben!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 15:16

De bordjes hangen, toiletten zijn vrij van camera's. Binnen zijn ze zelfs nog uit te zetten als iemand daar is, buiten niet.

Nu nog onze vrijwilligers ervan zien te overtuigen dat het echt mag wat we doen.... Wist ik het zelf maar 200% zeker. Nadeel is als je gaat googlen dat je dan altijd wel iets kan vinden in jouw voordeel (dus dat het niet zou mogen).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:20

joyce83 schreef:
De bordjes hangen, toiletten zijn vrij van camera's. Binnen zijn ze zelfs nog uit te zetten als iemand daar is, buiten niet.

Nu nog onze vrijwilligers ervan zien te overtuigen dat het echt mag wat we doen.... Wist ik het zelf maar 200% zeker. Nadeel is als je gaat googlen dat je dan altijd wel iets kan vinden in jouw voordeel (dus dat het niet zou mogen).

Waarom hebben die er zo'n problemen mee dan?

Kan het juridisch loket of rechtsbijstand je niet verder helpen?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 15:28

juridisch loket is er niet voor verenigingen, rechtsbijstand kan ik altijd eens proberen van mijzelf.

kort door de bocht, gaat om de toegang tot de app om op het terrein te kijken.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:29

Ik zou me toch afvragen wat de vrijwilligers uitspoken als ze er zoveel problemen mee hebben.

Wij hebben op de werkplaats ook een camera hangen. Om ons materiaal in de gaten te houden. Dit was verplicht vanuit de verzekering. Het personeel wordt ook gefilmd, maar die heb ik er nog nooit over gehoord.

Inderdaad camera bordje is verplicht

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 15:32

Bordjes hangen er. Ben niet bang dat er echt iets gedaan wordt wat niet mag. Gaat meer over WIE er op de app kan kijken.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:49

joyce83 schreef:
Bordjes hangen er. Ben niet bang dat er echt iets gedaan wordt wat niet mag. Gaat meer over WIE er op de app kan kijken.

Lees dit door: https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... sportclubs

Leg de volgende zaken even vast:
- Wie welke rechten heeft (die wie kan er in en wat kunnen ze dan)
- Waar de camera voor gebruikt wordt (dus welke verwerking)

Dus bijvoorbeeld (in een tabel):
verwerking: bij diefstal/vernieling kunnen zien wat er gebeurt is en door wie dit is gedaan.
grondslag: gerechtvaardigd belang
bewaartermijn: maximaal 4 weken
uitzondering: bij een incident totdat deze is afgehandeld
verantwoordelijke: bestuur

Zorg er dan voor dat de camera’s niet gebruikt worden voor andere doeleinden.

Op deze manier heb je jouw verantwoording op orde en laat je zien (mocht de AP komen, kans is 0,000000000001% ofzo) dat je er goed over hebt nagedacht en is er niks aan de hand.

Niet te bang zijn, er mag nog genoeg. Je moet het alleen goed kunnen verantwoorden :)