Hoge temperatuur huurwoning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoge temperatuur huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:24

Sinds december wonen mijn vriend en ik samen in een leuk appartementje. Zoals de titel al zegt wordt het met deze temperaturen ontzettend warm binnen. Afgelopen vrijdag hebben wij een grote mobiele airco gekocht die geschikt zou zijn voor de woonkamer. Zaterdag liep de temperatuur in woonkamer en de 2 slaapkamers op de bovenverdieping al op tot 27 graden terwijl alle rolgordijnen dicht waren. Met de airco aan hebben wij het uiteindelijk weten terug te brengen naar 26 graden. Dit schoot helaas ook niet op. Gisteren met de temperaturen van 31 graden buiten liep de temperatuur binnen op tot 28,5 graden. Ik heb nadat het buiten een beetje was afgekoeld alle ramen open gezet. Helaas was het om half 12 nog niet verder afgekoeld dan 27 graden. Vanochtend was het afgekoeld naar 25 graden. Toen ik zojuist terug kwam was het weer 27 graden in huis terwijl het vandaag niet zo warm is geweest.

Wij mogen helaas niks aan de buitenkant van het pand monteren waardoor vele opties zoals screens al afvallen. De hele gehele voorkant van de woonkamer en de 2 bovenste slaapkamers is van glas en de zon staat vanaf 12:00 tot de zon opgaat vol op deze ramen. Een verzoek voor het mogen plaatsen van een airco met unit ligt momenteel bij de VVE. Ik verwacht alleen niet dat die wordt goedgekeurd gezien in ons contract duidelijk vermeld staat dat wij niks mogen monteren aan de buitenzijde van het pand.

Heeft iemand nog tips voor ons hoe wij het koel kunnen houden in huis? Of op zn minst de temperatuur beneden de 25 graden kunnen houden?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:27

Hé je woont nog best in de buurt zo te zien :)
Anyway, heb je de airco goed gebruikt? Bij sommige moet er nl water in, of moet er een slang naar buiten gaan oid,.. heb er niet héél veel verstand van maar wij moesten hem altijd op de vensterbank zetten en de slang uit het raam hangen, niet ideaal maar met hetzelfde probleem als jij zegt moet je toch wat verzinnen soms

Als niks anders werkt gewoon zo'n ventilator aanschaffen ofzo, zal geen wonderen verrichten maar dan heb je dat toch al

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:29

kan je een tijdelijke screen aan de buitenkant maken? (desnoods iets als: 4 schroeven in de muur draaien en daar een doek aan ophangen?)
Dat zal al een heel deel schelen in de warmte. Enige andere mogelijkheid is idd een airco.
Wij gebruikten een mobiele airco in de slaapkamer. Een uur of 5 voor we gingen slapen dat ding volle bak, dan kregen we het voldoende afgekoeld om fris in te slapen. In de echte zomer wordt het rond een uur of 7-8 wel al terug warm, maar dat is nog te overkomen. Een mobiele airco voor een ruimte groter dan 6*6 is nutteloos.
Voor de rest zodra het buiten frisser wordt alles open en overdag alles dicht, meer kan je niet doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hoge temperatuur huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:48

Flessen met water in de vriezer laten bevriezen en daarna voor een draaiende ventilator zetten!
Maar uiteindelijk denk ik dat een airco of scherm aan de buitenkant toch het makkelijkste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:56

@Granoek: Kinrooi is inderdaad dichtbij! Ben er wel eens geweest.
Wij hebben inderdaad een airco met slang die naar buiten moet. Ideaal is het niet maar echt koelen doet het ding niet. Ik noem het maar een uit de kluiten gewassen ventilator.

@duhelo: wij wonen op de 2e en 3e etage. De enige manier dat wij iets zouden kunnen maken aan de buitenkant zou al met een hoogwerker zijn. Wij mogen zelfs geen vlag of kerstdecoratie aan de gevel hangen.

Flessen met ijs water zouden we misschien inderdaad nog voor de airco of ventilator kunnen zetten.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:58

Oh niet ideaal nee :( Op de ergste dagen ga ik bij oma op de logeerkamer in de kelder slapen 8)7 Niet uit te houden gewoon..
Heb helaas ook nog niet de perfecte oplossing gevonden

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:03

warmtewerende folie op de ramen. Op mijn werk (klas) werd het ook zo vreselijk warm binnen.
Sinds een paar maanden hebben wij deze folie en het werkt echt goed!
Als de zon door de ramen scheen konden wij echt niet in dat zonnetje zitten vanwege de warmte. Nu wel.

Het is in diverse tinten verkrijgbaar, wij hebben doorschijnende folie met een bijna niet zichtbare blauwtint.
Het was geplaatst in de zomervakantie. Toen ik na de vakantie in mijn klas kwam, twijfelde ik er aan of de folie wel geplaatst was.
Omdat je bijna niet ziet dat er folie op zit.
Je kan er normaal doorheen kijken.
Toen de zon er op scheen wist ik zeker dat het geplaatst was, het werd niet meer zo heet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:07

sharief schreef:
warmtewerende folie op de ramen. Op mijn werk (klas) werd het ook zo vreselijk warm binnen.
Sinds een paar maanden hebben wij deze folie en het werkt echt goed!
Als de zon door de ramen scheen konden wij echt niet in dat zonnetje zitten vanwege de warmte. Nu wel.

Het is in diverse tinten verkrijgbaar, wij hebben doorschijnende folie met een bijna niet zichtbare blauwtint.
Het was geplaatst in de zomervakantie. Toen ik na de vakantie in mijn klas kwam, twijfelde ik er aan of de folie wel geplaatst was.
Omdat je bijna niet ziet dat er folie op zit.
Je kan er normaal doorheen kijken.
Toen de zon er op scheen wist ik zeker dat het geplaatst was, het werd niet meer zo heet.

Wij zijn vrijdag naar een speciaalzaak geweest waar ze deze folie ook aanbieden. Ik twijfel heel erg over of het wel echt werkt. Morgen komen ze langs om te kijken naar de situatie bij ons. Hebben jullie deze folie aan de binnenkant of aan de buitenkant geplaatst?

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:09

Heb je de airco wel op de goede stand staan.
Mijn zoon heeft er 1 op zijn zolderkamer niet te zijn daar zo heet maar met de airco aan heel goed te doen.
Hij heeft er ook een ontvochtigingsstand op namelijk maar dan koelt hij minder goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:12

Grootste fout die gemaakt wordt bij de aanschaf van een airco is er eentje kopen die qua capaciteit de ruimtes niet aan kan. Dan koelt hij ook niet een beetje, maar gewoon helemaal niet. Kijk daar eens naar, staat op de doos.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:14

Over die folie hoor ik verhalen als zouden de ruiten er van kunnen barsten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:17

De capaciteit zou volgens de medewerker in de winkel goed zijn. Wij hebben de inhoud van de kamer berekend van de grootste kamer en hier de airco op uitgezocht. De woonkamer is 84m3. De airco zou 90m3 aankunnen.

Sommige glassoorten kunnen er inderdaad van barsten vertelde de verkoper in de speciaalzaak ons. Daarom komt morgen iemand Bij ons kijken of de ramen daar geschikt voor zijn.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:19

Heel herkenbaar, dus ik lees graag mee voor de tips en jullie zijn niet alleen :+ Hier is het nu 28,5 terwijl het buiten maar 18 graden is ... Vorige zomer liep het na een paar hete dagen op tot 39,5 binnen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:21

_lauraaa_ schreef:
@Granoek: Kinrooi is inderdaad dichtbij! Ben er wel eens geweest.
Wij hebben inderdaad een airco met slang die naar buiten moet. Ideaal is het niet maar echt koelen doet het ding niet. Ik noem het maar een uit de kluiten gewassen ventilator.

@duhelo: wij wonen op de 2e en 3e etage. De enige manier dat wij iets zouden kunnen maken aan de buitenkant zou al met een hoogwerker zijn. Wij mogen zelfs geen vlag of kerstdecoratie aan de gevel hangen.

Flessen met ijs water zouden we misschien inderdaad nog voor de airco of ventilator kunnen zetten.

De ramen die openkunnen kan je wel werken met iets van papier of doek ertussen klemmen of eraan kleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:22

Maar heb je dan de deur dicht, of gebruik je hem met de deur open zodat de overige kamers/ruimtes ook wat koeler worden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:44

Er is een VVE zeg je, hebben andere bewoners iets, bijvoorbeeld een zonnescherm? Hebben zij met dezelfde problemen te maken? Heeft de verhuurder zelf suggesties wat ze eraan willen doen?

Vanuit een heel warm appartement was mijn tactiek: overdag alles dicht wat dicht kon. De luxaflex dus (of rolgordijnen of wat je hebt) maar ook de deuren naar de koelere delen van het huis, dus de gang bv. En dan 's avonds de airco aan voor ik naar bed ging. De woonkamer was warm, op warme dagen ging ik gewoon het huis uit, maar doordat de gang dan nog een paar dagen koeler bleef, kon ik de slaapkamer ook nog een tijdje een beetje koel houden.
's Avonds en vooral ook 's ochtends vroeg juist alles open wat open kon. Oh, en ik begoot tactisch de bakstenen met water, dat maakte ook behoorlijk wat uit om daar de ergste hitte uit te halen.

Maar dat was allerminst optimaal, en aanpassingen waren niet verboden. Dat soort aanpassingen helemaal niet mogen doen is volgens mij niet helemaal redelijk.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:51

_lauraaa_ schreef:
De capaciteit zou volgens de medewerker in de winkel goed zijn. Wij hebben de inhoud van de kamer berekend van de grootste kamer en hier de airco op uitgezocht. De woonkamer is 84m3. De airco zou 90m3 aankunnen.

Sommige glassoorten kunnen er inderdaad van barsten vertelde de verkoper in de speciaalzaak ons. Daarom komt morgen iemand Bij ons kijken of de ramen daar geschikt voor zijn.

Ik las op internet dat ook je glasverzekering kan komen te vervallen en mede daardoor de verhuurder er ook niet happig op zou zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:55

_lauraaa_ schreef:
Sinds december wonen mijn vriend en ik samen in een leuk appartementje. Zoals de titel al zegt wordt het met deze temperaturen ontzettend warm binnen. Afgelopen vrijdag hebben wij een grote mobiele airco gekocht die geschikt zou zijn voor de woonkamer. Zaterdag liep de temperatuur in woonkamer en de 2 slaapkamers op de bovenverdieping al op tot 27 graden terwijl alle rolgordijnen dicht waren. Met de airco aan hebben wij het uiteindelijk weten terug te brengen naar 26 graden. Dit schoot helaas ook niet op. Gisteren met de temperaturen van 31 graden buiten liep de temperatuur binnen op tot 28,5 graden. Ik heb nadat het buiten een beetje was afgekoeld alle ramen open gezet. Helaas was het om half 12 nog niet verder afgekoeld dan 27 graden. Vanochtend was het afgekoeld naar 25 graden. Toen ik zojuist terug kwam was het weer 27 graden in huis terwijl het vandaag niet zo warm is geweest.

Wij mogen helaas niks aan de buitenkant van het pand monteren waardoor vele opties zoals screens al afvallen. De hele gehele voorkant van de woonkamer en de 2 bovenste slaapkamers is van glas en de zon staat vanaf 12:00 tot de zon opgaat vol op deze ramen. Een verzoek voor het mogen plaatsen van een airco met unit ligt momenteel bij de VVE. Ik verwacht alleen niet dat die wordt goedgekeurd gezien in ons contract duidelijk vermeld staat dat wij niks mogen monteren aan de buitenzijde van het pand.

Heeft iemand nog tips voor ons hoe wij het koel kunnen houden in huis? Of op zn minst de temperatuur beneden de 25 graden kunnen houden?

Ik denk dat de airco niet zwaar genoeg is.

Het was gisteren 32,5 graad in huis. Toen ik 's avonds de airco aanzette dit terug gedrongen naar 22 beneden en 19,5 boven. Boven een vaste unit en beneden een split unit en een mobiele airco. Maar de temperatuur terug gebracht met de mobiele airco.

Welke airco hebben jullie voor welk oppervlak?

Edit: ik zie dat mijn vraag al beantwoord is!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:12

Wat voor een kleur zijn de rolgordijnen? Als die donker zijn, trekt dat ook extra warmte aan.
Misschien dan witte lakens ervoor hangen?

Wij hebben ook een mobiele airco, met slang naar buiten. En deze krijgt de temperatuur hier altijd wel een paar graden omlaag zodat het acceptabel wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:16

@duhelo: dat zou misschien nog een optie zijn Inderdaad. Vraag me alleen af of dit voldoende helpt aangezien het dan alsnog door de 2 grootste ramen naar binnen komt.

@shadow: nee de andere bewoners hebben ook niks voor het raam aan de buitenkant. Waarschijnlijk hebben zij er minder last van aangezien wij op de hoek zitten en sochtends dus eerst de zon op ons keukenraam hebben staan.

@myfairytale: de rolgordijnen zijn wit.

Edit: de airco draait nu sinds een uurtje op de slaapkamer. Deze krijgt die wel lekker koel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-19 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:18

Dan heb ik helaas ook zo even geen tips meer.
Hoop dat je een goede oplossing vind!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:41

Ik hang wel eens een laken over de ramen heen aan de buitenkant. Maar wij hebben kiepramem waardoor het misschien iets makkijker is om aan te brengen.
Weet niet of je de woningbouw om tips kan vragen. Dat je aangeeft dat dit niet te doen is met de hitte of zij daar tips voor hebben.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:04

Doet je airco het wel goed? Wij hebben op de slaapkamer airco (zon staat vanaf het middaguur op het platte dak) en als die aanstaat kan ik mijn hand er niet te lang voor houden omdat dat gewoon zeer gaat doen van de kou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:56

Wij huren niet via een woningbouw maar van een particulier. Wij hebben hem inderdaad ook al om tips gevraagd.

Zojuist toen ik de deur uit ging trof ik de buurvrouw waar ik soms wel eens een kort praatje mee maak. Gevraagd hoe zei dit doet. Ook zei gaf aan dat het in de zomer niet te houden was en dat ze het binnen de vve al eens gehad hebben over screens maar dat deze echt duur waren. Andere buren waren blijkbaar ook zelf al bezig geweest met folie de afgelopen week maar ze had nog niet gehoord of het gelukt was. Ik heb het nog even gehad over de optie van de airco plaatsen en volgens mij zag ze hier ook wel wat in. Ik heb al aangegeven waar hij eventueel uit het zicht geplaatst kon worden. Verder aangegeven dat ze morgen komen kijken voor de folie en ze wilde dat ik haar op de hoogte hield over de folie. Ze zouden het zowiezo in de eerst volgende vergadering (helaas pas in juli) meenemen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:06

Een mobiele airco heeft ook alleen maar nut als de afvoer rechtstreeks naar buiten kan, door een gat.
Net als bij een afvoer droger.
Als je de slang uit het raam gooit, blaas je warme lucht er wel uit, maar je zet letterlijk de boel meteen weer open.