Te laat met belastingaangifte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nightingale

Te laat met belastingaangifte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 23:10

Dit jaar heb ik voor het eerst 'echt' belastingaangifte moeten doen, omdat ik inkomsten had waar nog belasting over betaald moest worden. Ik had alles netjes voor 1 mei ingevuld, maar toen niet goed verzonden. Vandaag heb ik dat rechtgetrokken, maar ik ben nu dus een maand te laat. Ik heb een beetje rondgegoogled wat de consequenties hiervoor zullen zijn, maar ik word er nog niet helemaal wijs uit. Ik begrijp dat er een boete voor staat, maar pas na een herinnering en uiteindelijk een aanmaning. Die heb ik allebei niet gehad, niet op papier en niet online. Als ik een aanmaning had gehad was ik er natuurlijk eerder achter gekomen dat er iets fout was gegaan en had ik dat sneller kunnen oplossen.

Weet iemand wat het beleid is hiervoor en of er echt meteen een boete wordt uitgedeeld?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Te laat met belastingaangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:11

bij mijn weten niet, alleen als je het voor een bepaalde datum doet geven ze een soort garantie dat je ook je evt teruggave op tijd binnen hebt. Het kan nu wat langer duren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:13

Ik zou pro-actief te werk gaan. Dus zelf contact opnemen en de situatie uitleggen om sancties te voorkomen. Moeten betalen werkt anders dan teruggave.... ik krijg helaas nooit wat terug, het is dan echt zaak op tijd te zijn. Dus maandag gewoon even bellen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:15

Er zal niet veel gebeuren. Je hebt aangifte gedaan binnen niet al te lange tijd na verstrijken van de deadline.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 02:52

Polly schreef:
bij mijn weten niet, alleen als je het voor een bepaalde datum doet geven ze een soort garantie dat je ook je evt teruggave op tijd binnen hebt. Het kan nu wat langer duren.

Volgens mij klopt dit inderdaad, plus dat ze rente rekenen indien je moet betalen (en je geen rente krijgt indien zij moeten betalen).

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 03:59

Gebeurd niks verder. Ik heb ook wel eens pas in augustus aangifte gedaan en heb gewoon mijn geld gekregen. Ook toen pas een aanmaning gehad. Pas als je het dan niet doet, dan kunnen er consequenties aan zitten. Gewoon zo laten je hoeft echt niet te gaan bellen enzo hoor.

Dus maak je zeker niet druk. Je hoeft nu verder niks meer te doen, behalve wachten op de definitieve aanslag. Die krijg je vanzelf en je eventuele geld dan ook.

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 06:24

Nu zal het ik jouw situatie wel meevallen denk ik, ik zou maandag gewoon even de belastingdienst bellen en het netjes doorgeven dan hoor je meteen van hoe of wat.

Jaren geleden heb ik pas een jaar na dato aangiften gedaan (ex vriend had alle codes ect veranderd dus ik kreeg geen mail/post meer en had dus ook nooit meer bij aangifte doen nagedacht), helaas stond daar een boete op van 344€..... auww

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 10:15

In mijn geval krijg ik dus geen geld terug maar moet ik juist bijbetalen, weet niet of dat verschil maakt?

Ik bel er maandag wel even achteraan, ga hier geen risico mee nemen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:25

Bellen heeft geen nut. Ze kunnen er geen melding van maken oid. Eerste keer te laat is geen issue wat boetes betreft. Mocht het vaker gebeuren wel. Dus niet te druk om maken als het de eerste keer is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:30

Ik denk dat het wel los loopt. Ik ben ook weleens de omzetbelasting vergeten en de wegenbelasting. Was de eerste keer en dat bleef dus bij een waarschuwing.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:40

Ik heb ooit eens een maand voor de klantenservice van de belastingdienst gewerkt. Dat ging om inkomstenbelasting die niet ingevuld waren en waar een herinnering voor was gestuurd. Ik moest dan de telefoontjes opvangen van mensen die het alsnog ingevuld hadden en controleren of de aangifte nu wel binnen was. Dat is al wel weer 15 jaar geleden ofzo.

Maar goed, punt is dat ik dat bijbaantje in september had. Toen pas waren die herinneringen verstuurd en kwamen de vragen binnen :-)

Ik zie als advies om te bellen en het uit te leggen. Dat heeft weinig zin, want degene aan de telefoon is niet iemand waarmee je afspraken kan maken. Je kan hooguit informeren hoe het zit. En je zou je online voor "mijn belastingdienst" kunnen aanmelden. Dan krijg je eventuele herinneringen (ook) in je mailbox en kunnen ze ook niet kwijt raken bij de post. Ook kun je dan nalezen wat er verstuurd is.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:45

Ik was die van 2017 vergeten te versturen en daar heb ik nooit wat van gehoord, terwijl ik daar wat moest betalen. Heb hem alsnog verstuurd toen ik die van 2018 deed.

Niet teveel zorgen om maken. Als je wat moest betalen komen ze je wel lastig vallen als ze centen moeten hebben. Indien je wat terug kreeg moet je hier nu alleen langer op wachten.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:12

Ik heb vorig jaar die van 2013 ingestuurd. Niks over gehoord maar nog een behoorlijk bedrag terug gekregen

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:41

Nightingale schreef:
Dit jaar heb ik voor het eerst 'echt' belastingaangifte moeten doen, omdat ik inkomsten had waar nog belasting over betaald moest worden. Ik had alles netjes voor 1 mei ingevuld, maar toen niet goed verzonden. Vandaag heb ik dat rechtgetrokken, maar ik ben nu dus een maand te laat. Ik heb een beetje rondgegoogled wat de consequenties hiervoor zullen zijn, maar ik word er nog niet helemaal wijs uit. Ik begrijp dat er een boete voor staat, maar pas na een herinnering en uiteindelijk een aanmaning. Die heb ik allebei niet gehad, niet op papier en niet online. Als ik een aanmaning had gehad was ik er natuurlijk eerder achter gekomen dat er iets fout was gegaan en had ik dat sneller kunnen oplossen.

Weet iemand wat het beleid is hiervoor en of er echt meteen een boete wordt uitgedeeld?

kan geen kwaad, je komt alleen onder aan de stapel , het wordt pas een probleem als je aanmaningen hebt gehad dat je wat had in moeten vullen maar dan ben je echt al een half jaar verder, daarbij was dit je eerste aangifte dus konden ze niet weten dat je aangifte zou gaan doen , pas als je elk jaar aangifte gaat doen krijg je een herinnering

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:20

Nightingale schreef:
In mijn geval krijg ik dus geen geld terug maar moet ik juist bijbetalen, weet niet of dat verschil maakt?

Ik bel er maandag wel even achteraan, ga hier geen risico mee nemen.

Waarom wil je bellen?
Je was te laat en hebt de aangifte ingediend, wat kunnen zij nog voor je doen?

En veel succes met de belastingtelefoon, geen idee wat voor mensen daar werken maar een zinnig antwoord heb ik nooit gekregen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:24

Je krijgt niet gelijk een boete en een maand te laat is ook geen probleem meestal. Ze zijn nu nog niet eens klaar met alle mensen die wel op tijd waren.
Die herinneringen en aanmaningen worden altijd pas veel later verstuurd dan een maand en pas als je dan nog niet hebt gereageerd krijg je een boete.

Dus maak je maar niet druk. En bellen heeft trouwens vrij weinig zin hiervoor.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 03-06-19 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:26

Je was te laat en bent nu onderop de stapel inderdaad :-)

Niets aan de hand :-)

De Belastingdienst wordt pas ongemakkelijk als je al een rekening van ze hebt gehad die je niet binnen de betalingstermijn hebt betaalt :-) En over het algemeen is die betalingstermijn bij de Belastingdienst ook nogal ruim.