Ervaringen met een executie verkoop...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

linn1502

Ervaringen met een executie verkoop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 20:59

Hoi Bokkers!

Mijn vriend en ik kijken zo nu en dat een beetje mee op de huizemarkt.
Op dit moment wonen wij al weer 4 jaar in een leuke middewoning. Welke wij volledig hebben gestript en opgeknapt (op de badkamer na). We wonen hier fijn echter en hebben geen enkele haast met een eventueel nieuw huis.

Omdat het momenteel echt gekkenwerk is op de huizennarkt staan wij bij de makelaar ingeschreven als woning zoekende. Dit houd in dat wij een mailtje krijgen zodra er een woning vrijkomt die voldoet aan onze criteria. Dit gebeurt dan enkele dagen voordat hij op Funda komt.

Nu is het geval dat wij gisteren een mail hebben ontvangen, echter is dit een huis wat word verkocht via een (executie) veiling. Dus dit gaat allemaal net even anders. Wij zijn langs de woning gereden en zijn best gecharmeerd van de woning. Nadeel is dat je niet kunt bezichtigen. En de enige info die we hebben is het aantal slaapkamers, woon/perceel oppervlakte maar dan houd het oo

Wij hebben dan ook al wel wat mails eruit gegooid naar hoe dit in zijn werk gaat maar Nu ben ik benieuwd of er bokkers zijn die hier meer kaas van hebben gegeten. En wat zijn jullie ondervindingen/ ervaringen.

Ben reuze benieuwd aangezien het ons best nog wel bezighoud.

Alvast bedankt voor wie dit hele verhaal gelezen heeft haha.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Ervaringen met een executie verkoop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:23

Gezien geen paardgerelateerde vraag verplaats ik het naar HTT

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:27

Ik vind het maar een eng verhaal, vooral omdat jullie helemaal niet omhoog zitten op dit moment. Je kunt niet bezichtigen (al staat in het artikel hieronder van wel). Maar vooral, je hebt niet de wettelijke bedenktijd. Dus gekocht is echt gekocht. Ik zou er zelf nooit aan beginnen.

https://bieb.knab.nl/hypotheken/zo-werk ... n-een-huis

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:31

Zoiets doe je doorgaans alleen als je heel ruim in je geld zit zodat een risico niet erg is, of als je de waarde heel goed kan inschatten, of zelf een aannemer bent. Net zo goed heeft er een wietplantage ingezeten en heeft de dakisolering in de fik gestaan of zo :+

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 21:33

Jacquel schreef:
Ik vind het maar een eng verhaal, vooral omdat jullie helemaal niet omhoog zitten op dit moment. Je kunt niet bezichtigen (al staat in het artikel hieronder van wel). Maar vooral, je hebt niet de wettelijke bedenktijd. Dus gekocht is echt gekocht. Ik zou er zelf nooit aan beginnen.

https://bieb.knab.nl/hypotheken/zo-werk ... n-een-huis

Soms kan het wel, maar als de huidige bewoners aangeven het niet te wille hebben. Is het zeg maar niet dorect verplicht. Ze kunnen het wel hoger op gooien maar dat kost de bank geld... en dat is wat is juist het gene terug willen.

Nou mede doordat alles zo vaag is, ben ik benieuwd naar ervaringen.
Hebben wel wat mensen gecontacteerd maar ervaringen uit eerste hand is misschien ook wel fijn.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 21:45

Sizzle schreef:
Zoiets doe je doorgaans alleen als je heel ruim in je geld zit zodat een risico niet erg is, of als je de waarde heel goed kan inschatten, of zelf een aannemer bent. Net zo goed heeft er een wietplantage ingezeten en heeft de dakisolering in de fik gestaan of zo :+

Haha gelukkig een mede strijder. Mn vriend lachtte me heel hard uit toen ik dit zei haha

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:34

Het grootste probleem is dat je een financieringsgarantie nodig hebt over het algemeen. De bank geeft dat niet zomaar als de waarde niet bekend is. Het kan dus zijn dat jij denkt dat de waarde goef is, maar de bank vind van niet en dan zul je het gat met prive middelen moeten dichten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:38

Bedenk ook dat je vaak nog allerlei extra kosten hebt, die je niet van je hypotheek kunt betalen

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:40

Je kan ook proberen om de veiling/verkoop voor te blijven door onderhands een bod uit te brengen bij de notaris, als je geluk hebt gaat de bank akkoord.
Zorg echter wel dat je op voorhand je financiële zaken op orde hebt, want wettelijke bedenktijd heb je dus niet.
Verder is het meestal niet mogelijk om op voorhand de woning te bezichtigen en evt gebreken zijn voor eigen rekening en risico. Als het huis bijv nog verhuurd is en de bewoners willen het niet verlaten, moet je zelf zorg dragen voor ontruiming, met alle risico's van dien.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:07

Wij hebben ons huis 16 jaar geleden op deze wijze gekocht. We kenden de buurt, kenden de huizen en wisten de prijzen bij reguliere verkoop.
Ons eerste huis en er dus blind in gestapt. Geen makelaar, geen aankoopkeuring, gewoon bieden bij opbod.
Wij hebben ons huis gekocht voor 198.000 euro. Direct na de overdracht een bouwkundige keuring uit laten voeren. Als die niet goed zou zijn, zouden we het thuis direct verkopen. Enige opmerking was dat er binnen 5 jaar nieuwe dakbedekking op moest.
Het huis was compleet uitgewoond. De mensen hadden met een vuurkorf aan in de woonkamer gezeten nadat zij door de leveranciers van gas en elektra waren afgesloten :+
Wij hebben t huis compleet gestript op badkamer en keuken na (en kwamen werkelijk overal, achter iedere plint en in de kruipruimte, aanmaningen tegen). Nog voordat we gingen opknappen hebben we opnieuw laten taxeren; 226.000 euro (2003).
Na een half jaar ieder weekend klussen konden we er in en in de jaren daarna is werkelijk alles vervangen en aangepast. Huidige waarde 310.000.

Ja, het was een enorme gok en ik weet niet of ik die gok nog eens zou nemen, maar bij ons is t goed uitgepakt.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:35

Hoe zit het met de huidige bewoners? Kan het zijn dat je het risico loopt dat je die moet ontruimen?
Dat kan je tijd en geld kosten. En persoonlijk zou ik het erg moeilijk vinden als het bijvoorbeeld een gezin met jonge kinderen betrof om die uit te zetten. Ik vul nu maar in natuurlijk maar ik zou I.i.g. wel informeren hoe dat gaat met leeg opleveren, zonder bewoners.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:33

estja schreef:
Hoe zit het met de huidige bewoners? Kan het zijn dat je het risico loopt dat je die moet ontruimen?
Dat kan je tijd en geld kosten. En persoonlijk zou ik het erg moeilijk vinden als het bijvoorbeeld een gezin met jonge kinderen betrof om die uit te zetten. Ik vul nu maar in natuurlijk maar ik zou I.i.g. wel informeren hoe dat gaat met leeg opleveren, zonder bewoners.

Mee eens. Ik zou het ook liever niet doen,tenzij de bewoners die eruit moeten het met de situatie eens zijn. Anders kun je er volgens mij narigheid mee krijgen .Tenslotte woon je momenteel ook goed en heb je geen haast.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:13

Kopen op een executie veiling doen wij alleen met geld wat we al hebben, dus geen hypotheek.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:30

In belgie is er meestal 1 kijkdag. Maar daar helemaal niet?
Ik zou durven gokken als de prijs, de ligging en het pand me langs buiten beviel. Rekeninghoudend met dat je binnen alles moet renoveren. Zeker als je beide erg handig bent.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 12:39

beatje schreef:
In belgie is er meestal 1 kijkdag. Maar daar helemaal niet?
Ik zou durven gokken als de prijs, de ligging en het pand me langs buiten beviel. Rekeninghoudend met dat je binnen alles moet renoveren. Zeker als je beide erg handig bent.

Wat tot zover bekent is niet nee.
Wel hebben we een woning van binnen kunnen bekijken. Zodat je e ig idee hebt betreft de indeling.

Dat is wel wat we zoeken. We hebben nog wat informatie lijntjes uitgezet om te kijlen hoe het precies werkt.

We twijfelen een beetje dit komt mede doordat we hier dus totaal niet in wegwijs zijn.

Wat ik mij oprecht wel afvraag is dat als er weinig banken voor dit soort activiteiten garant willen dtaan. Waarom zouden ze het dan niet via de normale weg verkopen. Dan is het wss net zo snel weg en verdienen ze er wss meer aan..

Het is zoooo vaag allemaal

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:50

op die veilingen bied de bank zelf ook vaak nog mee... ben er ooit eens naar een paar geweest , puur uit interesse.
2 van de 3 werden gekocht door de bank , de andere bieders waren daar ook een beetje pissig over trouwens

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:16

linn1502 schreef:
Wat ik mij oprecht wel afvraag is dat als er weinig banken voor dit soort activiteiten garant willen dtaan. Waarom zouden ze het dan niet via de normale weg verkopen. Dan is het wss net zo snel weg en verdienen ze er wss meer aan..

De huizen die voor executie gaan zijn niet meer "zo" te verkopen.
Dat zijn in 95% van de gevallen huizen waar je niet met een weekje klussen in kunt trekken, maar hele grote projecten.
Deze worden dan vaak door projectontwikkelaars/investeerders/aannemers aangekocht die de middelen (geld en/of mankracht) hebben om zo'n huis helemaal op te knappen en met winst weer te verkopen (of te verhuren).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:52

Het is soms zo dat de huidige eigenaren flinke schulden hebben inmiddels en dat de woning daarom door de bank verkocht wordt. Ik heb wel eens belangstelling voor een dergelijk appartement gehad en de makelaar vertelde me toen dat er nog wel wat van de vraagprijs af zou kunnen omdat de bank de opdrachtgever was en die wilden er vanaf.Maar iedere situatie zal weer anders zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:33

Wij zijn ook eens bij een woning geweest die gewoon via reguliere kanalen te Koop stond uit naam van de bank
Die woning stond al even te Koop en ging kort na onze bezichtiging alsnog middels een veiling weg

Wij hebben het niet gekocht ivm klusserij van een voorgaande eigenaar die of niet wist waar hij mee bezig was
Of het Boeide hem niet
Muren opnieuw opgemetseld , maar dan naast de fundering +:)+
Openslaande ramen Met een breedte dat het helemaal niet kon/mocht/verantwoord was
Een badkamer Met kranen Etc die zo slecht afgewerkt waren dat het water zo Langs die spullen zo de Muur in liep

Bij een executieveilig heb je weinig tijd/mogelijkheden om dergelijke dingen echt te bekijken/onderzoeken
Dus het risico is wat groter
En je buffer moet dat wel kunnen opvangen

En idd
Hypotheek

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:10

Ik weet niet of het in NL ook zo is, maar mii was verteld dat ik ook goed moest kijken naar ‚rest-schuld‘. Blijkbaar kun je ongewild schulden meekopen die je moet aflossen (nog niet betaalde uitgevoerde reparatie bijvoorbeeld). Dat zou dan in het verkoopdossier moeten staan.