Wat voor cactus heb ik gekregen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Wat voor cactus heb ik gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 13:32

Vandaag kwam een stagair/collega van mijn man bij ons thuis helpen met wat elektriciteit. Deze jongeman kwam heel charmant binnen met een cactus-plant.

Ik moet toegeven dat ik ten eerste best ingenomen ben door de jongen in kwestie (zo beleefd en charmant vind je ze niet meer veel in die leeftijdscategorie en ik heb een zwak voor zulke dingen. :D) én het toeval wil dat ik ook van cactussen houdt. :D Máár.... alles dat plant is gaat dood bij mij. En deze wil ik toch graag in leven houden...

Dus de vraag: wat voor cactus hebben we gekregen en hoe wordt Prikkie graag verzorgt?
Als ik weet wat hij (of zij?) is, dan kan ik dat op zoeken. :j

Dit is Prikkie:

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet dat cactussen liever weinig water hebben en veel zon. We hebben nog geen vensterbanken dus is indirect licht ook goed? Zoals waar ie nu staat dus?
En Prikkie’s grond is erg droog. Hoe weet ik nu wanneer ie dorst heeft? :+

Century

Re: Wat voor cactus heb ik gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:41

Echinocereus pectinatus of in ieder geval een Echinocereus lijkt me (lang leve plantnet :P )

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:55

Het lijkt op de cactus die ik heb, die heeft ooit eens een half jaar zonder water gestaan en leeft nog steeds :+ ik doe hem nu eens in de maand een beetje water en volgens mij vindt ie dat prima :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 14:26

Oh die lijkt heel erg op een grotere versie van een cactus die ik heb gehad. Grotere versie, en gehad. Bij mij is hij niet oud mogen worden :+ .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 14:31

Century schreef:
Echinocereus pectinatus of in ieder geval een Echinocereus lijkt me (lang leve plantnet :P )

Oooh! Dat zou ik wel super tof vinden als het die soort was want dan zou ie bloemen kunnen krijgen!! :+:

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 14:34

omg ik dacht dat je een geintje maakte :D
Maar wel heel attent van de klusser in kwestie,en stiekem best een leuk plantje! heb geen verstand van planten maar ik denk dat echt daglicht beter is dan indirect voor cactussen!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 14:41

Het enige wat ik levend kan houden zijn cactussen. Ik geef 1x per maand water. Als ik er bloemen in wil hebben, dan wacht ik met water geven tot de cactus iets begint te verschrompelen doordat hij te droog wordt, wanneer je hem dan in 1x flink water geeft gaat hij volgens mij een soort overlevingstraject in en wil hij zich voortplanten en maakt bij dus bloemen. Dit dus ontdekt omdat ze er bijna dood uitzagen en toen toch water ben gaan geven. Van te weinig water gaan ze dus niet snel dood, van teveel wel. Succes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 14:44

_O- nee geen geintje. _O-
Jongen in kwestie wordt voor 90% zeker volwaardige collega van mijn man. (Als zijn stage af loopt gaat hij vrijwel zeker een contract krijgen.) en mijn man heeft deze jongen ook erg graag. Toen mijn man op het werk vertelde over zijn plannen voor dit (verlengde) weekend bood de jongen spontaan aan om te komen helpen. :D En toen hij vanmorgen aan kwam had hij naast goede manieren dus ook een plantje mee... want ‘je kan toch niet met lege handen aan komen’ :+:
Vond het wel schattig. Wij hadden al dingen gehaald die hij lekker vindt omdat hij toch spontaan een vrije dag op offert. En hij vond dat ie niet zonder wat kon aan komen. _O-

Als ik op Google kijk heb ik wel het ide dat Prikkie reeds een vrij volwassen cactus is en ook dat ie mogelijk al toe is aan een groter verblijf?

Thx voor de antwoorden al! Ik ga nog even kijken waar ik ‘m fijner in het licht kan zetten. Buiten is moeilijk omdat ik vrees dat één van mijn man zijn honden dan gaat spelen met ‘m en dat gaat voor beide niet aangenaam zijn. :=

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:13

Hier is een handig appje voor; PlantSnap :)

Volgens de app zou het een ‘mammillaria elongata’ kunnen zijn.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 15:28

Ik heb deze in het klein en die heeft inderdaad soms bloempjes. Onze komt uit een Ikea setje, dus hoe hij heet weet ik niet, maar hij kan zo een half jaar met een keertje water toe, dus om hem dood te maken moet je aardig je best doen :+

Afbeelding

Hij staat bij ons binnen bij een raam aan de kant van het huis waar geen direct zonlicht is. Groeien doet hij niet, maar dat is wellicht omdat zijn potje aan de krappe kant is.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 15:37

Het is vooral belangrijk dat je hem geen water geeft als de aarde nog nat is, want dan ontstaat er wortelrot. Dus voordat je water geeft even goed met je vinger diep in de aarde voelen. 1x per maand is voldoende, maar het kan zijn dat hij dus meer/minder nodig heeft. Dat is een beetje afhankelijk van waar je hem zet en hoe warm het buiten is. In de winter doen ze namelijk een winterslaap en kunnen ze gerust maanden zonder water. Dat is alleen niet zo als jij de kachel op +20 graden zet :P
Zon vinden ze fijn, maar ze kunnen wel verbanden als je ze nu buiten in de volle zon zet.
Verder geef ik mijn cactussen af en toe pokon (https://www.pokon.nl/producten/item/cac ... t-voeding/). Het is echt niet normaal hoe erg ze zijn gegroeid sinds ik hiermee ben gestart *\%/* Maar dan moeten ze wel de ruimte hebben om te groeien, dus moet het potje niet te klein zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 16:37

Prikkie staat hier momenteel aan het venster. Momenteel is het hier 30°C en is de UV al een week flink hoog. Ik gok dat net als bij mensen, veel zon niet zozeer het probleem is maar hoog UV gehalte. En ik vermoed ook dat Prikkie in de winkel binnen gestaan zal hebben. :+

Hoe weet je of zo'n ding te klein staat?

en eh.... Prikkie verzameld spinnenwebben lijkt het. moeten die er af of ? :')

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:07

Ohh die heb ik ook! Alleen echt een hele kleine.. Misschien ook dat pokon spul geven.

Lijkt me dat de spinnenwebben eraf moeten. Ziet er ook wat leuker uit als hij in je woonkamer staat :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 17:20

Uhu dat vermoedde ik al... Dus euhm, hoe doe je dat bij een plant die soort van ontworpen lijkt om je te ontmoedigen om er aan te komen? :')

Ik heb ooit een soortgenoot van 'm opgevangen toen die door een ander van de kast geduwd werd en ik heb een uur lang naaldjes uit mijn hand zitten halen. (en soms de dagen er na nog concluderen dat er eentje diep genoeg zat dat k er niet aan kwam waardoor het dus begon te zweren.)
En doekjes enzo blijven ook hangen gok ik.... *bestudeerd plant*

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:23

Ik heb 3 prikkies op de venesterbank van de badkamer staan. Die krijgen nooit water maar de lucht is daar natuurlijk wel met regelmaat vochtig door douchen. Alle 3 hebben bloemen in overvloed :D

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:24

met pincet er af plukken... d8 ik

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:25

Ik heb het laatst bij een van mij met een penseel gedaan. Of een ander dun kwastje. Zo heb ik bij een andere cactus van mij het zand van de stekels afgehaald :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 17:27

robeer schreef:
Ik heb 3 prikkies op de venesterbank van de badkamer staan. Die krijgen nooit water maar de lucht is daar natuurlijk wel met regelmaat vochtig door douchen. Alle 3 hebben bloemen in overvloed :D

:+: Vensterbanken moeten hier nog geïnstalleerd worden (verbouwingen enzo. er moet nog wat kapwerk gebeuren dus we willen pas gaan afwerken als al het breken gedaan is.) dus hij staat nu op de verwarming die toch nooit aan staat nu in de zomer. Maar badkamer is misschien in de toekomst wel een mooie plek voor 'm. :j Daar komt vrij veel licht binnen ook.

Penseeltje is wel slim! Dat ga ik proberen! :j

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:55

Ze zijn hier eigenlijk per ongeluk in de badkamer terecht gekomen.....dacht dat ze dood waren :o