Suzanne F. schreef:Bij de paardendrogist kan je ze gewoon vol kant en klaar kopen. Waarom zou je daar zelf zonnebloemolie in willen doen? Ik zou liever lijnzaadolie of Omega olie geven. Daar zit sojaolie, lijnzaadolie en hennepolie in.
Zonnebloemolie is niet echt heel nuttig voor paarden tenzij ze een verstopping hebben.
Zonnebloemolie is om aan te komen wel degelijk nuttig. En sommige paarden verharen ook beter met een beetje olie, ook als dat zonnebloemolie is, maar daar gebruik ik liever lijnzaadolie voor.
Want zonnebloemolie heeft 1 nadeel: het heeft een hele scheve omega 3:6- verhouding, en dat werkt licht ontstekingsbevorderend. Dit in tegenstelling tot lijnzaadolie, die juist omgekeerd scheef is en daardoor juist licht ontstekingsremmend is. Lijnzaadolie heeft echter 2 nadelen: het is duur, zelfs grote hoeveelheden zitten tussen de 4-5€/L, en het is zeer vit. E-arm. Je moet er (Bij grotere hoeveelheden, niet bij 30ml/dag) 200iu vit e/100ml lijnzaadolie bijvoeren omdat het veel meervoudig onverzadigde vetzuren bevat, maar slechts 0.15iu vit. E/100ml.
Ik raad daarom aan om paarden die maar een kleine hoeveelheid krijgen lijnzaadolie aan (Bij voorkeur die van vitalbix ivm de 100iu/100ml toegevoegde vit. E) en bij paarden die veel olie krijgen 2 delen zonnebloemolie met 1 deel lijnzaadolie. Op die manier is de omega 3:6- verhouding ongeveer 1:3, wat niet de ontsteking remt of verhoogd over het algemeen. Daarnaast hoef je dan minder vit. E type te voegen. Zonnebloemolie met een laag meervoudig onverzadigd vetzuur gehalte, vaak de goedkopere zonnebloemolie, heeft zo'n 65iu/100ml nodig. Dus in deze verhouding met vitalbix kom je op 80iu/100ml vit e uit en met een ander merk (zonder toegevoegd vit. E) kom je dan op 110iu vit e/100ml.