Domme fout gemaakt, telemarketing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Domme fout gemaakt, telemarketing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 15:12

Hooi bokkers,

Tijdens een aardig stressmoment gebelt door wat ik dacht een potentiële klant. Na verloop van tijd bleek het om een aanbieding te gaan, iets met puzzelen, zou enige tijd geleden gedaan zijn, nouja kan maar zo, ben de laatste tijd nogal actief met het maken van accounts, inwinnen van diverse soorten info enzovoort.
Helaas kwam ik op het eind erachter dat het 2 weken gratis zou zijn (iets, neit duidelijk wat) en daarna 35 euro per maand. Ik heb toen met mijn domme kop geantwoord 'ja daag' en opgehangen. Maar ik meen me te herinneren dat je absoluut niet met een 'ja' moet antwoorden op dergelijke vragen.

De mail die ze zouden sturen heb ik ook niet ontvangen, wat opzeggen effectief onmogelijk maakt omdat ik niet weet om welke website het precies gaat. Wel hadden ze vreemd genoeg al mijn gegevens, tot mijn adres en geboortedatum aan toe (wat mij aanvankelijk deed geloven dat het wel snor zat) plus ik had een volwassen, goed gearticuleerde vrouw aan de telefoon.

Terugbellen heeft geen nut, er wordt niet opgenomen. Ze hebben geen bankrekeningnummer van mijn gekregen oid, Maar ze kunnen er feitijk nu wel van maken dat ik akkoord ben gegaan met een abonnement met mijn 'ja daag' opmerking.

Kunnen ze nu geld afschrijven van mijn rekening? Kan ik hier wat tegen doen? Of hoe zit dit precies? Of waren ze simpelweg uit op betaalde belminuten ofzo?

Het gaat om dit nummer: 035-85 027 1604

Dovahkiin

Re: Domme fout gemaakt, telemarketing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:14

Zolang zij geen bankrekeningnummers hebben ga ik er vanuit dat ze dat niet via via kunnen gebruiken. Dus dan zou je zeggen dat je er verder geen last meer van hebt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 15:16

Weird, maar geruststellend :p

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:17

Ik denk niet dat er iets aan de hand is hoor. Ze hebben geen bankgegevens toch? Je moet altijd een bevestiging krijgen van je bestelling want je hebt altijd een herroepingsrecht.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 15:19

Hmm juist, maar hij staat aangegeven als een scam, en als je dan geen mail krijgt. Want ik dacht nog, komt wel goed, ik kan de gegevens via de mail ophalen. Maar die vlieger gaat dus niet op.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:19

Je zou dan toestemming moeten geven voor automatische incasso dus zomaar geld afschrijven kunnen ze sowieso niet. :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:21

Als je bang bent voor dit soort dingen kan je een handige app installeren die al je telefoongesprekken altijd opneemt.
Dan kan je het gewoon even terugluisteren :)
Mijn app heet RMC: record my call

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:22

Ik ben altijd even panisch met die "Ja" zeggen...

Maar zolang je niets ontvangen hebt, zal het denk ik wel meevallen. Ze moeten zoiets altijd nog eens bevestigen zodat je er op terug kunt komen.

(Ik had die een tijd terug ook, heel verhaal dat ie altijd meteen opzegbaar was en dat je de eerste boekjes gratis toegestuurd kreeg... Als het dezelfde is (ook geen idee welke eigenlijk) kon je daarna ook direct nog zonder kosten opzeggen...) Maar heel vervelend wel... "Bent u .... en woont u....?" "Misschien" ik had echt zo'n maf gesprek omdat ik ook dacht "GEEN JA" dat vrouwtje werd helemaal gek van me... om het vervolgens af te kappen na 5x NEE te hebben gezegd met "Ow, mijn hond loopt weg, moet hem even vangen..." (De hond lag langs me en gewoon ophangen vond ik zo lomp :') dit kwam waarschijnlijk even lomp over :'))

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:23

En automatisch incasso kan je terugboeken binnen bepaalde tijd, toch?
Mocht het echt zover komen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 15:25

Och ja haha, die kans kreeg ik dus niet, het was echt even verhaaltje, adres controleren, naja, alles klopte, en toen 'de eerste 2 weken is gratis, u krijgt mail met uw gegevens, dan kunt u inloggen en even rustig kijken, is het niks dan kunt u binnen 2 weken opzeggen door een mail retour te sturen, bent u tevredend an hoeft er niks gedaan te worden, er wordt automatiach 35 euro per maand bij u afgeschreven' en daarop antwoordde ik 'ja daag'.... Dus ja, ben ik akkoord gegaan of niet maargoed, dan is er dus nog steeds geen mail.

Terugboeken kan ik inderdaad ook doen meen ik.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:27

Daar ben ik vandaag ook al door gebeld. Ze schijnen hartnekkig en regelmatig terug te bellen, las ik na nummer terug zoeken.

Als het goed is kunnen ze nu niet veel doen, mocht je toch een email of dergelijke ontvangen dan gelijk opzeggen/aangeven dat je hebt gezegd dat je niet wou meedoen hieraan.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 15:29

Nou, terugbellen zullen ze me nu wel niet :p. Maar who knows. Anders net zo hardnekkig blokkeren en terugboeken mits nodig.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:30

Ja, er tussen komen was een sport :') Maar ze moest soms ook ademhalen...

Ik blaat tegenwoordig ook gewoon maar door dat soort mensen heen... Werkt soms ook....

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 15:31

:') je zal maar zo'n baan hebben

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:35

"Ja daag" en dan ophangen klinkt niet als een rechtsgeldige instemming. En dat weten ze ongetwijfeld. Maar dit is een bedrijf dat jou opbelt met het specifieke doel om via verkeerde indrukken jou tot iets te verleiden. Dus de kans is heel groot dat ze het gewoon toch gaan proberen, niet omdat het mag, maar omdat ze hopen ermee weg te komen.

Dus hou de komende tijd je mail, je brievenbus en je bankafschriften in de gaten. Ontvang je iets, dan zou ik ze vervolgens via de contactgegevens die daarbij zitten meteen om de oren slaan met een boze brief dat je ten eerste niet akkoord bent gegaan met iets, ten tweede proefperiodes automatisch horen af te lopen en dat het ontvangen van een proefuitgave niet betekent dat je automatisch een abonnement hebt, dat je nadrukkelijk nog eens verklaart GEEN abonnement te willen hebben en geen kosten zult betalen, dat ze je niet meer mogen benaderen over toekomstige aanbiedingen (recht van verzet) en dat ze alle privegegevens op grond van de AVG per direct dienen te verwijderen.

Bij een afschrift meteen terugboeken, en laat ze maar contact zoeken met jou, en dan kun je alsnog bovenstaande riedeltje afgaan.

(Dit is de gematigd-vriendelijke aanpak. Als je je verveelt, dan kun je ze ook nog vragen om een afschrift van je gegevens, hoe ze die bemachtigd hebben, en onder welke grondslag ze denken die uberhaupt te mogen hebben, en ze dan aangeven bij de ACM. Maar dat is als je het leuk vindt om dat soort dingen te doen.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:45

primera schreef:
Daar ben ik vandaag ook al door gebeld. Ze schijnen hartnekkig en regelmatig terug te bellen, las ik na nummer terug zoeken.

Als ze jou inderdaad vaker bellen, zeg dan in het gesprek duidelijk dat je gebruik maakt van het recht van verzet, wat betekent dat je niet meer door hen benaderd mag worden.
Bellen ze nog eens, dan aangeven bij de ACM.

Als het mogelijk is, kun je ook geluidsopnames, dat is meer bewijs. (Je kunt ook in het gesprek aangeven dat te doen, maar het hoeft niet. Je mag een telefoongesprek zeker als privepersoon gewoon opnemen, ook zonder melding. Maar het kan wel maken dat ze je sneller met rust laten. "Ik neem dit gesprek op en verheug me erop om bewijsmateriaal aan de ACM te kunnen geven" maakt denk ik dat ze de optie 'niet meer bellen' ineens toch weten te vinden :) )