Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Resistance schreef:Weet iemand ook hoe je bij een merk aanklopt met je idee?
Prrrr schreef:Als het een heel goed idee is, meteen je mond houden want nu kan iedereen er mee weglopen. Het idee moet nieuw zijn en niet zo logisch zijn dat iedereen met een gemiddelde kennis het zou kunnen bedenken.
Octrooi aanvragen is loeiduur. Je kan ook kiezen voor een model, afhankelijk van je idee. En je moet bedenken dat het handhaven van een octrooi ook nogal prijzig is. Kortom: best wel wat haken en ogen.
Een idee kun je niet beschermen, de uitvoering van dat idee in een plan of tekening wel. Dat kun je voor de zekerheid nu ook al deponeren.
Resistance schreef:En waar deponeer ik die dan?
Prrrr schreef:Resistance schreef:En waar deponeer ik die dan?
https://euipo.europa.eu/ohimportal/nl
Alicante. Maar helaas kan dat helemaal digitaal
mirriezz schreef:Zoek contact met het octrooicentrum! Dat is denk ik de link van de Rijksoverheid eerder in dit topic.
De mensen die daar werken weten precies hoe dit in zijn werk gaan en kunnen je adviseren welke methode bij jou past.
Je zult wel je idee op papier/digitaal papier moeten zetten. Ik meen me te herinneren dat daarmee naar een notaris en die een krabbel en datum laten zetten je al een heel eind brengt. Tot die tijd moet je eigenlijk niet praten of spreken over je idee, want alles wat al eens besproken is kan geen octrooi meer over worden aangevraagd.
Ik denk dat je in jou geval met een handtekening van een notaris op de datum van je idee contact kunt zoeken met bijvoorbeeld Lego. Stel met hun een NDA op voor je in gesprek gaat (99% kans dat ze jou sowieso een NDA laten tekenen voor ze in gesprek willen). Met die NDA kun je ze om de oren slaan als ze je idee wel op de markt brengen.
Ik zou echter je idee niet zelf patenteren, maar gewoon verkopen.
Resistance schreef:mirriezz schreef:Zoek contact met het octrooicentrum! Dat is denk ik de link van de Rijksoverheid eerder in dit topic.
De mensen die daar werken weten precies hoe dit in zijn werk gaan en kunnen je adviseren welke methode bij jou past.
Je zult wel je idee op papier/digitaal papier moeten zetten. Ik meen me te herinneren dat daarmee naar een notaris en die een krabbel en datum laten zetten je al een heel eind brengt. Tot die tijd moet je eigenlijk niet praten of spreken over je idee, want alles wat al eens besproken is kan geen octrooi meer over worden aangevraagd.
Ik denk dat je in jou geval met een handtekening van een notaris op de datum van je idee contact kunt zoeken met bijvoorbeeld Lego. Stel met hun een NDA op voor je in gesprek gaat (99% kans dat ze jou sowieso een NDA laten tekenen voor ze in gesprek willen). Met die NDA kun je ze om de oren slaan als ze je idee wel op de markt brengen.
Ik zou echter je idee niet zelf patenteren, maar gewoon verkopen.
Aah oke, dus als je het laat registren met een handtekening in het geval dat je het verkoopt is dat genoeg?Zelf ga ik namelijk inderdaad niets met het idee doen, het ligt te versloffen in een map. Daarom zou ik het inderdaad gewoon willen verkopen, en hopen dat ik daar een zak geld mee verdien.
Ga ik niet vanuit dat het lukt, maar ik hoop er wel op.