Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhh

Berichten: 26923
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:58

veerledec schreef:
Onze (ene) elektrische auto heeft daar een knop voor, die maakt dan inderdaad (meer) geluid. Overigens zijn ook elektrische auto's niet muisstil, ze maken een bepaald zoemend geluid (de Zoë wel meer dan de Tesla) en je hoort de banden op de weg ook gewoon natuurlijk.

Klopt maar niet van ver.

En als ze langzaam rijden ( bijv bij het uitrijden van parkeervak) hoor je ze soms ook erg lastig ( ook afhankelijk van omgevingsgeluiden. )

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:59

veerledec schreef:
Onze (ene) elektrische auto heeft daar een knop voor, die maakt dan inderdaad (meer) geluid. Overigens zijn ook elektrische auto's niet muisstil, ze maken een bepaald zoemend geluid (de Zoë wel meer dan de Tesla) en je hoort de banden op de weg ook gewoon natuurlijk.


Maar er zijn gewoon situaties waarin dat gezoem wegvalt ten opzichte van het omgevingsgeluid en een normale auto niet.
Bij scholen die net uitgaan, rondom de supermarkt enz enz.
Dan zou ik geluid tot bijv 35kmu een prima oplossing vinden

veerledec

Berichten: 6696
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 23:04

Ik zal mijn edit nog even herhalen.
Citaat:
Zoe = Zero emission = Zero noise. De meest sensationele eigenschap van de Renault Zoe is dat de auto superstil rijdt. Zelfs bij voluit accelereren is er geen motorgeluid. Slechts het rollen van de banden op de weg en zacht windgeruis maken hoorbaar dat de auto rijdt. Om voetgangers te attenderen op de naderende auto is er tot 30 km/uur een automatisch werkend waarschuwingsgeluid, wat de andere weggebruikers er vriendelijk op attendeert dat de auto nadert. Bij hogere snelheden (meer dan 30 km/uur) maken de banden voldoende geluid om voetgangers en fietsers te waarschuwen.

Bij scholen die net uitgaan moet je niet op je gehoor willen vertrouwen denk ik, met die herrie kan je nergens meer iets van maken :P.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 23:37

In een elektrische auto zit indd een knop om geluid aan of uit te zetten, en helemaal stil zijn ze indd niet.. daarbij rij ik met mijn gewone auto wel eens achter fietsers oid die niet aan de kant gaan omdat ze mij niet gehoord hebben, en ik heb echt geen stille auto. Mensen zijn volgens mij steeds minder met het verkeer om hen heen bezig dus laat ze dat eerst maar eens veranderen

Cubone

Berichten: 6238
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 08:28

Moonlight17 schreef:
Vooral de elektrische auto's inderdaad. Ik gebruik mijn oren en ogen in het verkeer. Ogen heb ik niet in de achterkant van mijn hoofd. Geluiden van achteren kan ik wel opvangen. Zolang er niks veranderd, zal het niet de eerste keer zijn dat ik op mijn fiets zit en me kapot schrik dat er een elektrisch auto op amper 1 meter me inhaald. Die schrikreactie kan weer tot gevaarlijke situaties lijden. Een geluidje kan in ieder geval die schrikreactie beperken. Andere weggebruikers zoals (gewone) fietsers of scooters maken is de hoeveelheid schade die je oploopt gemiddeld veel kleiner dan bij een auto. Elektrische fietsen mag wat mij betreft ook een geluidje op. Maar die maken nog steeds in verhouding minder schade als dat ik tegen een auto opbots.


Precies dit inderdaad. Het feit dat een auto je met "gemak" dood rijd op 30 km per uur zorgt ervoor dat ik het naar vind dat je ze niet hoort.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:46

Ik denk dat het een gewenningsproces is. We zijn gewend dat auto's geluid maken en we dus veel op gehoor kunnen doen in het verkeer. Als de steeds meer stille(re) auto's komen, zal dat echt wel wennen en ga je je daaraan aanpassen.

tiwi1969

Berichten: 7675
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:56

Witchcraft schreef:
Maar tiwi1969 daar zeg je het toch eigenlijk zelf al ;) Je moet dan ook niet gaan nadenken over iets als een briefje of andere zaken waardoor je afgeleid wordt van het verkeer. Je kunt wel auto's etc een piepje gaan geven, maar wat dan bij fietsers en scootmobielen etc? Gaat een leuk effect worden, ik zou er horendol van worden, al die piepjes.


Helaas kan je hersens niet langdurig uitzetten.... was dat maar waar.
Fietsers en scootmobielen komen niet stil uit een rij geparkeerde auto’s. Het is echt de auto waarvan je denkt dat die stil geparkeerd staat en ineens geluidloos uit de rij komt.
Het zou wat mij betreft ook een digitaal motorgeluid of gesproken tekst mogen zijn.

Ik heb echt toen keer liever een auto met lekke uitlaat dan een compleet stille auto waarvan de bestuurder ook wel extra mag opletten of overige weggebruikers in de gaten hebben dat hij geluidloos in beweging komt.

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:01

Tja ik woon naast een 50 km weg en vind het echt heerlijk dat de auto's steeds stiller worden. Gewoon beter opletten ipv overal weer geluidjes op piepjes op zetten.

Sjolvir

Berichten: 25312
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:05

Eens, ik vind het lastig dat ze geen geluid maken, zeker op onoverzichtelijke plaatsen (Denk aan bochten etc.) geld overigens ook voor elektrische andere voertuigen (Brommers, fietsen), deze gaan relatief hard en als ze uit onoverzichtelijke hoek komen kan je ze niet horen, als je niet om de bocht kan kijken.
Ik vind het dus prettig als ze geluid maken, ook omdat je bv in het verkeer als je ergens fietst dan kan horen dat er iemand achter je zit.

mellanion84
Berichten: 241
Geregistreerd: 14-07-11
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Langzaam rijdende <50 auto's zouden luidruchtiger moeten zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:53

ik woon in een vrij druk gebied waar best wat autos langs de flat rijden. Moet er niet aan denken dat ze allemaal met een piepje of geluidje voorbij komen.. maak er dan overdag vogelgeluidjes van en s'vonds krekels ;) grapje natuurlijk. voor slechtziende is het idd een hele opgave om veilig door een fluisterstil verkeer te manoevreren. Ik weet zeker dat ook daar een oplossing voor zal komen.