Hoe vind je een goede huishoudelijke hulp?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Hoe vind je een goede huishoudelijke hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 09:53

Nou, dat dus :D

Hoe en waar vind ik nou een betrouwbare huishoudelijke hulp? Ik ben nieuw in mijn omgeving, woon hier net een jaar, dus ook nog weinig kennissen om dat aan te vragen. Grens Brabant-Limburg-Belgie.

Hoe doen jullie dat? Of, als je werkt als huishoudelijke hulp, waar vind jij je klussen?

En wat moet ik vragen tijdens het ' sollicitatiegesprek'? Wanneer geef je de sleutel van je huis (daar heb ik iets minder problemen mee). Wat zijn een beetje de gangbare tarieven?
Welke eisen kan ik stellen, en welke ook zeker niet?

Ik heb echt de pest aan het huishouden en werk liever een paar uurtjes extra zodat iemand mijn huis kan schoonmaken :+

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:58

De eerste hadden wij via via, toen zij niet meer kon komen heb ik een oproep geplaatst in een aantal Facebook groepen. Via Facebook kun je toch al een beetje peilen met wat voor iemand je te maken hebt, vrienden en familie kun je zien.

Het eerste gesprek hebben we alleen koffie gedronken, gepraat over hoe ze in dit werk was terechtgekomen, tarief, wat wij precies zochten. Rondje door het huis gelopen, wat dingen uitgelegd wat wel en niet hoefde. Waar alles stond etc.

De keer daarop heeft ze schoongemaakt terwijl ik thuis was, als ze vragen had kon ze die stellen. Daarna heb ik haar de sleutel gegeven en mocht ze komen terwijl we er niet waren.

Qua tarieven ligt het er heel erg aan hoe groot je huis is, wat er moet gebeuren. Bij ons deed ze ook strijkwerk bijvoorbeeld. Wij betaalden haar geloof ik €40,- voor onze gezinswoning (114 vierkante meter) en daar deed ze 2,5-3 uur over.
Laatst bijgewerkt door Maanlicht op 22-05-19 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:59

Mijn huishoudelijke hulp kostte 15 euro per uur, dat was een vrij gangbaar tarief, geloof ik. Ze kwam drie uur per keer en ik heb haar gevonden via een oproepje op een Facebookgroep van het dorp. Ze deed boven en beneden dweilen en stofzuigen, deed de badkamer, stofte de kamer en koos elke keer een kamer uit die ze grondig aanpakte. Dat sollicitatiegesprek vond ik ook lastig hoor. Heb gevraagd wat haar inschatting was van wat ze zou kunnen doen in drie uur, wat ze wel en niet wilde doen (ik was zwanger en kon de kattenbak niet doen, maar ze heeft dat bijvoorbeeld gedurende mijn zwangerschap wel gedaan, daarna niet meer). Ik zou zoiets verder niet als eis stellen, maar ik ben wel gericht op zoek gegaan naar iemand die het niet erg vindt dat ik drie katten had.
Verder heb ik de sleutel gegeven na twee keer schoonmaken. Ik kom uit een dorpje en we kennen elkander wel redelijk, dus ik vond dat niet eng. Heb verder gevraagd met wat voor schoonmaakmiddel ze graag schoonmaakt. Ze had nog tips voor doekjes die ze graag gebruikt (Jemako voor de ramen) en die heb ik aangeschaft.

Succes!

BigOne

Re: Hoe vind je een goede huishoudelijke hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:13

Oproepje in de plaatselijke supermarkt of weekkrant en je kunt een VVG vragen en dan kijken of het klikt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:15

Ik heb de mijne via een oproepje op Facebook, kennisje reageerde dat haar hulp nog wel plek had. Gesprekje met haar gehad, wat referenties gevraagd et voilà :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:16

Chiave schreef:
Mijn huishoudelijke hulp kostte 15 euro per uur, dat was een vrij gangbaar tarief, geloof ik. Ze kwam drie uur per keer en ik heb haar gevonden via een oproepje op een Facebookgroep van het dorp. Ze deed boven en beneden dweilen en stofzuigen, deed de badkamer, stofte de kamer en koos elke keer een kamer uit die ze grondig aanpakte. Dat sollicitatiegesprek vond ik ook lastig hoor. Heb gevraagd wat haar inschatting was van wat ze zou kunnen doen in drie uur, wat ze wel en niet wilde doen (ik was zwanger en kon de kattenbak niet doen, maar ze heeft dat bijvoorbeeld gedurende mijn zwangerschap wel gedaan, daarna niet meer). Ik zou zoiets verder niet als eis stellen, maar ik ben wel gericht op zoek gegaan naar iemand die het niet erg vindt dat ik drie katten had.
Verder heb ik de sleutel gegeven na twee keer schoonmaken. Ik kom uit een dorpje en we kennen elkander wel redelijk, dus ik vond dat niet eng. Heb verder gevraagd met wat voor schoonmaakmiddel ze graag schoonmaakt. Ze had nog tips voor doekjes die ze graag gebruikt (Jemako voor de ramen) en die heb ik aangeschaft.

Succes!

Die van mij is de helft :o vind 15 euro voor ongeschoold zwart werk ook echt belachelijk veel. Dat verdien ik wit met mijn MBO diploma niet eens!!

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:23

Liselot schreef:
Chiave schreef:

Succes!

Die van mij is de helft :o vind 15 euro voor ongeschoold zwart werk ook echt belachelijk veel. Dat verdien ik wit met mijn MBO diploma niet eens!!

Heb jij een idee wat een schoonmaakster verdient bij een werkgever? Heel eerlijk denk ik meer dan jij met jouw mbo diploma.... En zwart betaalt beter dan wit. Omdat je geen vakantiegeld, geen loon doorbetaling bij ziekte of verlof krijgt, etc..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:25

Hoho, je kiest er zelf voor om zwart te gaan werken en geen aanspraak te maken op vakantiegeld e.d. ;)
De meeste schoonmaaksters die zwart bijverdienen zijn ongeschoold, daar ga ik echt geen 15 euro aan betalen. Maar goed, dat kost de mijne ook niet en ik ben zeer tevreden over haar :)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:26

Wij hadden er een via een Facebook groep :o helaas is dat niet lekker afgelopen...
Ze kwam wel goed over, maakt ook schoon op een school en bij nog wat andere adresjes.
Volgende keer liever viavia.

Wij betaalden haar 30 euro voor ongeveer 2,5-3 uur.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:31

Via Facebook een oproep je gedaan op de plaatselijke vraag en aanbod pagina. Hebben 2 mensen hier langs gehad en toen een keuze gemaakt.

Eerste keer was ik thuis en daarna ging ze alleen. Was altijd wel tevreden, legde een lijstje neer met wat zeker moest en wat eventueel extra kon. Helaas met de komst van een pony afscheid genomen maar mis het wel hoor :+

Wij betaalden 12,50 per uur maar meesten wilden toch 15 euro.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:36

Ik betaal 15 euro en dat is ze mij meer dan waard..... Ze is een vriendin van mij dus gelijk vertrouwd.
Voorheen had ik iemand die voor haar werk ook poetste en ik dacht een goede te hebben. Helaas was dit niet waar en na 2x heb ik haar opgezegd.... De spinnenwebben hingen nog gewoon op ooghoogte in de woonkamer en de broodkruimels lagen nog op de aanrecht in een hoekje..

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:44

Ik heb onze hulp ook viavia aanbevolen gekregen. Ze vroeg 11 euro per uur. Meestal werkte ze 3 uur en dan gaf ik 35 euro. Met pasen en kerst en vakantie gaf ik altijd een extraatje, dat zeer werd gewaardeerd. Mijn ervaring is dat 'goed' bekend staande poetshulpen nooit zonder werkhuisjes zitten... die krijgen meer aangeboden dan ze aankunnen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 10:48

nimbletje schreef:
Ik heb onze hulp ook viavia aanbevolen gekregen. Ze vroeg 11 euro per uur. Meestal werkte ze 3 uur en dan gaf ik 35 euro. Met pasen en kerst en vakantie gaf ik altijd een extraatje, dat zeer werd gewaardeerd. Mijn ervaring is dat 'goed' bekend staande poetshulpen nooit zonder werkhuisjes zitten... die krijgen meer aangeboden dan ze aankunnen

Ja, dat klopt inderdaad :)

We hebben er maandag een op bezoek gehad die ik via een site had, maar het afspreken voor het 1e gesprek ging nogal moeizaam en ze zou nog laten weten of ze het wilde doen en ondertussen zijn we 2 dagen verder en ik heb nog niks gehoord, dus vandaar dat ik dacht, ik vraag het Bokt eens :P

Maar via de FB groep zou ik eens kunnen kijken inderdaad. Wij hebben wel alleen een gratis weggeefgroep voor zover ik weet. Zou het ook via dat FB Marketplace werken? Dat heb ik laatst pas ontdekt :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:54

Weggeefhoek werkt prima voor oproepjes als deze hoor :j

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:05

Ik ben ook al een half jaar op zoek. Lastiger dan je denkt..
De via via mensen zitten allemaal al volgepland.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:13

Ik heb zelf een tijdje schoongemaakt als bijbaantje en heb dit gevonden via ikzoekeenzorgzamebijbaan.nl
Daar kunnen werkgevers (jij dus TS :p) een oproep plaatsen dat ze een huishoudelijke hulp zoeken en kunnen schoonmaaksters rondneuzen of er een leuke vacature tussen zit.

Ik vind 12,50 euro per uur ook wel een mooi tarief. Ik vroeg destijds een tientje per uur maar toen was ik 16/17. Als ik het nu weer zou doen zou ik waarschijnlijk voor de 12,50 euro gaan.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:21

Wij hebben een huishoudelijke hulp gevonden via nextdoor, we betalen 15 euro per uur... paar uur per week voor gehele woning..

Wij hebben bij eerste gesprek vooral gekeken of we een 'klik' hadden, ik moet haar kunnen vertrouwen als ze alleen in huis is.Verder idd overleg over hoe ze te werk gaat, welke middelen, wat ze denkt te kunnen doen in die uren, hoe flexibel ze is enz..

Wij zijn erg tevreden

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:35

Ik vind heb mijn hulp via marktplaats, gezocht naar schoonmaaksters die in mijn omgeving werk zochten.
Afspraak gemaakt om kennis te maken, klikte goed, en ze werkt nu al geruime tijd tot mijn tevredenheid bij.
Het is stukje vertrouwen wat je moet hebben.
Ik betaal 50 euro voor vier uurtjes werk.
Ze doet bij mij boven of beneden grondig, net wat ik wil.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:41

Ik heb mijn schoonmaakster via via... Betaal 12,50 per uur, ze komt 2 uur per 2 weken dus 50 euro per maand.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:45

Tinkermuts schreef:
Ik vind heb mijn hulp via marktplaats, gezocht naar schoonmaaksters die in mijn omgeving werk zochten.
Afspraak gemaakt om kennis te maken, klikte goed, en ze werkt nu al geruime tijd tot mijn tevredenheid bij.
Het is stukje vertrouwen wat je moet hebben.

Zo ging het hier ook, ben heel tevreden en betaal ook 12,50 per uur.
Heb ook weleens mindere gehad, als dat gebeurt gaan we het gesprek aan. Als dat niet helpt zit er eigenlijk niets anders op dan afscheid nemen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:55

Zo gaat dat hier ook achterom. Heb nog nooit een oneerlijke hulp gehad maar soms is de schoonmaak gewoon niet maar m'n zin en dan nemen we idd afscheid