Verhuizen maar ingeschreven blijven op adres moeder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kidrauhl

Verhuizen maar ingeschreven blijven op adres moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 21:59

Hee bokkers,

Ik heb een vraag en hoop via jullie wat informatie hier over te winnen en eventueel een advies te krijgen of dit wel of niet slim is.

Ik zal even de situatie uitleggen voor jullie. Ik wil graag bij mijn vriend intrekken. Hij huurt nu een half jaar particulier een omgebouwde schuur. Deze staat op het terrein van de verhuurder, achter het koophuis waar hij woont. Mijn vriend staat nog gewoon ingeschreven op het adres van zijn moeder (zelfde gemeente). Mag dit wat mijn vriend doet überhaupt? Wij hebben deze vraag doorgestuurd naar de verhuurder, maar hij zegt ons niet verder te kunnen helpen en dat ik in iedergeval niet op dat adres ingeschreven kan worden omdat het eigenlijk een vakantiehuisje is en er dus geen huisnummer op kan krijgen. Zou ik eventueel kunnen kijken om ook mezelf in te schrijven op het adres van mijn schoonmoeder? Of kan ik me ingeschreven laten staan bij mijn moeder, 100km verderop? Wat zouden jullie in deze situatie doen? Mag zo iets überhaupt? Hij woont dus bij zijn moeder maar huurt een vakantiewoning, 12 maanden per jaar. Of kan je dat niet op deze manier bekijken? En wat zou dit betekenen voor een bijbaantje (naast mijn studie)? Dat zou dus 100km verderop zijn van het adres waar ik ingeschreven sta. Zouden ze hier een probleem in zien als ik bijvoorbeeld bij een supermarkt ga solliciteren?

Ik heb totaal geen verstand van dit soort dingen en kwam er niet wijzer uit door te googlen. Ik hoop dat jullie mij een advies kunnen geven. Alvast heel erg bedankt!

Rennie89

Re: Verhuizen maar ingeschreven blijven op adres moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:03

Die verhuurder doet het dus zwart. Dat mag”officieel” uiteraard niet :+ want hij betaald dus nu geen belasting voorzet verbruik van je vriend (rioleren en afval etc) en geen belasting over de inkomsten. Daarbij kan dit inderdaad een probleem zijn met een baan... in welk opzicht weet ik niet maar lijkt mij dat je dan sowieso geen reiskosten meer krijgt etc...

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:05

Als je een schuur wil ombouwen tot echt een 'woning' heb je daar een vergunning voor nodig. Als ik het zo hoor denk ik dat die vergunning er niet is geweest en dat de verhuurder dus illegaal een woning heeft gebouwd. En dat jouw vriend de verhuurder zwart betaald. Daarom kan er ook geen post naartoe verstuurd worden. Mocht gemeente hierachter komen kunnen maatregelen getroffen worden. Het word heel veel gedaan hoor. Maar qua post moet je wel een ander adres aangeven.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:07

:D weleens gehoord van Dion Graus en de ophef over zijn woonadres?

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 22:11

Kimmie schreef:
Als je een schuur wil ombouwen tot echt een 'woning' heb je daar een vergunning voor nodig. Als ik het zo hoor denk ik dat die vergunning er niet is geweest en dat de verhuurder dus illegaal een woning heeft gebouwd. En dat jouw vriend de verhuurder zwart betaald. Daarom kan er ook geen post naartoe verstuurd worden. Mocht gemeente hierachter komen kunnen maatregelen getroffen worden. Het word heel veel gedaan hoor. Maar qua post moet je wel een ander adres aangeven.

Ik laat mijn vriend dit ook lezen en kan heb dus nog niet de volledige informatie op een rijtje. Maar hij zegt dus dat hij ingeschreven staat bij de makelaar en het bedrag maandelijks via de bank overmaakt. Ik vraag me wel af hoe de gemeente hierachter zou kunnen komen. Weet jij dat? In iedergeval bedankt voor je reactie!

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 22:12

Anne_GTI schreef:

Geen idee, im ga het even opzoeken :?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:32

Je kan best bij je ouders of schoonmoeder ingeschreven staan, echter, hoe staan deze er financieel voor?
Wanneer deze bv een uitkering of toeslagen ontvangen, kunnen ze er op gekort worden, omdat jullie op het zelfde adres ingeschreven staan als medebewoners en word er dus ook verwacht dat jullie aan dit huishouden mee betalen.
Deze gevolgen van korten op bv huurtoeslag word vaak pas het jaar erop of 2 jaar later ontdekt, met als gevolg dat er dan ineens flinke sommen geld terug betaald moeten worden.

Ook voor de gemeentelijke belasting kan dit gevolgen hebben, wanneer je schoonmoeder een klein inkomen heeft kan ze kwijtschelding aanvragen voor gemeentelijke belastingen.
En ook voor water word ze nu aangeslagen als meer persoonshuishouden, een alleenstaande word aangeslagen als 1 persoonshuishouden wat behoorlijk scheelt.

De gemeente wil weten waar haar inwoners wonen, en ook met hoeveel mensen er in woningen gewoond word, dit is onder andere belangrijk bij calamiteiten.
Laatst bijgewerkt door Gooiske op 20-05-19 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:35

Anne_GTI schreef:

Dat is een totaal ander verhaal, dat gaat over een volksvertegenwoordiger die gemeenschapsgeld misbruikt.

@ Ts, eigenlijk mag het niet, want er moeten natuurlijk gemeentelijke lasten worden betaald en de verhuurder kan bv onterechte toeslagen krijgen. Jou moeder kan toeslagen mislopen en teveel gemeentelijke ( verschil tussen en meerdere personen in een huishouden is behoorlijk) lasten betalen, omdat jij daar ingeschreven staat. Maar het zal voor jou baan niet veel uitmaken. Een werkgever kijkt niet naar het adres waar jij staat ingeschreven, maar naar dat wat jij opgeeft. Als de gemeente er achter komt, dat julie daar wonen terwijl er geen vergunning voor is afgegeven, kunnen ze daar een flink probleem van maken.

Kortom... Ivm de kosten is het dus niet verstandig om elders ingeschreven te staan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:19

Door illegaal te huren heb je geen recht op huursubsidie en geen huurdersbescherming.
Mocht je werkeloos worden en een uitkering willen heb je kans op minder geld vanwege nog 'thuis wonen'.
Verder heeft een bouwvergunning (c.q. wonen in een huis wat officieel volgens de regels gebouwd is) ook te maken met veiligheid (brand, instorting etc).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:25

DubbelDun schreef:
Mocht je werkeloos worden en een uitkering willen heb je kans op minder geld vanwege nog 'thuis wonen'.

Een WW uitkering is niet afhankelijk van je woonsituatie.

Je kunt je inderdaad gewoon inschrijven bij je (schoon)moeder. Ik heb overal gewoond & ingeschreven gestaan, moest soms alleen even nadenken waar ik m'n post moest halen (je kunt ook een postbus nemen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:46

Dat geldt idd voor WW-, WAO-, WIA-, Wajong- of IOW-uitkeringen, maar er zijn genoeg andere uitkeringen waar het wel voor geldt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:53

Anne_GTI schreef:

Dit is een ander verhaal aangezien ik vermoed dat TS geen 24000 euro zal ontvangen. Tenzij TS studeert want dan krijgt ze ten onrechte een uitwonende beurs en dat is fraude

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:57

Nee dat mag niet, zo werk je in de hand dat gemeentes dus niet meer weten waar hun inwoners daadwerkelijk verblijven(spookbewoners). Hou er wel rekening mee dat je bij iemand inschrijven voor diegene ook consequenties met zich mee kan brengen. Hogere lasten bij de gemeente bijvoorbeeld.

Gemeentes komen er vaak achter door een anonieme tip.