Omscholen tot verpleegkundige via Loi opleiding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Omscholen tot verpleegkundige via Loi opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 12:21

Hallo Bokkers,

Graag zou ik mij willen laten omscholen tot verpleegkundige, omdat ik zelf een mbo 4 diploma heb wil ik graag hbo v gaan doen. Omdat ik graag wil blijven werken en 1 dochter heb wil ik dit graag via de Loi doen. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?

Groetjes Michelle

MarliesV

Re: Omscholen tot verpleegkundige via Loi opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:24

Ik zou nooit een praktijk beroep in de theorie gaan doen qua opleiding. Hoe ga je stage lopen? Kan je dat combineren met je werk?

Ik zou gaan kijken naar een duale opleiding, dus werken/leren in 1. Dat is geen vetpot maar je kan wel direct aan de slag in het werkveld en hebt niet een 4 jarige studiebelasting en een baan er naast die niet in je werkveld ligt.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:28

Ik hoor geen beste dingen over de opleiding. Wat ik hoor is dat je erg te kort komt in je klinisch redeneren, en verder leer je heel veel van elkaars casussen en ervaringeml.

Ook in sollicitatie procedures kom je snel onderop met zo'n diploma.
Verder moet je zelf achter stage plaatsen aan. Wat heel erg lastig is, aangezien de meeste instellingen samen werken met lokale scholen.

Duaal is te doen. En het is het moment. Er worden in ons veld heel veel mensen opgeleid momenteel.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:37

Ik volg zelf loi opleiding. Stop zetten kan niet want geen geld terug. Contact kun je niet met ze krijgen en de informatie die in de mappen staat komt eigenlijk niet over één met de werkelijkheid. Ik zou het dan ook zeker niet aanraden

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 12:40

Het is lastig om inderdaad online hier meer informatie over te vinden. 1 keer in de 2 a 3 week heb je een praktijkdag en daarnaast loop je een half jaar stage. Ik werk als uitzendkracht dus ik kan gemakkelijk mijn werk combineren met stage.

Mijn voorkeur zou inderdaad ook een normale opleiding zijn maar omdat ik de komende jaren doordeweeks in Duitsland woon vanwege het werk van mijn man ben ik op zoek naar alternatieven.

Dank je wel Bonnie1998, dat is zeker iets om mee te nemen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:43

Niet doen. Ik ben verpleegkundige en die praktijkervaring heb je écht nodig. Misschien is het een optie om intern ergens een werken/leren opleiding te volgen? Veel thuiszorgorganisaties hebben die mogelijkheid. Mocht je liever in het ziekenhuis werken kun je daarna vaak instromen via een trainee traject.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 12:53

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om verdere opties te gaan bekijken, bedankt voor jullie reacties!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:14

Urona447 schreef:
Mijn voorkeur zou inderdaad ook een normale opleiding zijn maar omdat ik de komende jaren doordeweeks in Duitsland woon vanwege het werk van mijn man ben ik op zoek naar alternatieven.

Dan in Duitsland de opleiding (duaal) gaan volgen?

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 15:05

Dat zou inderdaad een optie zijn maar mijn Duits is daar niet goed genoeg voor en daarnaast hoor ik veel verhalen dat het werken /stage lopen in Duitse ziekenhuizen heel anders is dan in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:56

Volgens mij zijn er momenteel massa's werken en leren banen voor vpk en die betalen je opleiding vaak ook ivm het grote tekort.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:00

Relaxed schreef:
Volgens mij zijn er momenteel massa's werken en leren banen voor vpk en die betalen je opleiding vaak ook ivm het grote tekort.

dit dus! absoluut niet via de loi. er zijn mogelijkheden genoeg, welke regio zit je?

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:08

Ik hoor dat er geen stageplek te vinden is. Ik ben zelf in feb gestart met de opleiding in het ziekenhuis en wordt dus gewoon 36 uur pw betaald. Als je ook zo’n plek kunt vinden zou je er dus niet bij hoeven werken.
Je mag mij pben als je wil.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:14

Je kan ook proberen een werkplek te krijgen en dan een thuis studie te doen. (Bijv via ncoi) dan heb je ook de praktijkervaring en kan je je studie op eigen tijd doen en zijn ze je niet een dag per week kwijt aan school.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 13:50

Ik ben nu bezig met afstuderen (hbo-v in Ede). Heb dit in deeltijd gedaan, eerste 2 jaar gecombineerd met een 32-urige kantoorbaan, laatste 2 jaar met 28-36 uur als vpk in opleiding. De deeltijd op mijn hogeschool was zo ingericht dat je in jaar 1 en 2 dinsdags naar school moest en 10 weken stageliep (24 uur pw). Stages heb ik met mijn kantoorbaan kunnen combineren door vrije dagen in te zetten en ook in het weekend stage te lopen. Vanaf het derde jaar moest je verplicht een baan in de zorg hebben voor minimaal 18 uur, dit was dan ook gelijk je praktijkplek waar je de laatste 2 jaar je stageopdrachten moest doen. Ik was 30 toen ik aan de opleiding begon, en op deze manier heb ik gedurende de hele opleiding gewoon een redelijk inkomen gehad (anders had t voor mij niet gekund)

Ik snap de verleiding van een LOI/NCOI opleiding. Ze staan echter niet best bekend in het werkveld, je mist een stuk opleiding omdat je de contactmomenten niet hebt die anderen wel hebben (los van de echte praktijkvakken zoals communicatie en verpleegtechnische handelingen; we hebben allemaal een relevante baan en je leert hierdoor ook van elkaar). Daarnaast is het uitzonderlijk moeilijk om een stageplek te vinden omdat zorginstellingen afspraken hebben gemaakt met scholen. Toen ik probeerde in mijn eigen regio een stageplaats te vinden was dit een drama, ik kwam er niet tussen (is uiteindelijk 2 weken voor aanvang stage gelukt doordat de hogeschool hier uit de buurt, die eigenlijk studenten zou plaatsen op die instelling, de boel niet op orde had en niemand stuurde- de instelling was zo snugger om toen mijn emailtje weer op te zoeken).

Ik zou proberen of je ergens in de grensstreek kunt solliciteren op een BBL-plek. Zo kun je werken en leren, BBL heb je normaliter 1 dag per week school, en heb je gewoon een (zij het niet al te hoog) inkomen.
Om als zij-instromer hbo-v te gaan doen en dan direct al ergens te gaan werken, zonder enige ervaring in de zorg, dat is praktisch onmogelijk. Daar heb ik iig de laatste 8 jaar geen vacatures van langs zien komen in deze regio. Na 2 jaar hbo-v in deel- of voltijd kun je wel solliciteren op duale plekken, maar ook deze zijn vrij dun gezaaid.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 08:39

Bedankt voor jullie reacties, ik ga hier zeker wat mee doen!,

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:37

Concorde schreef:
Ik snap de verleiding van een LOI/NCOI opleiding. Ze staan echter niet best bekend in het werkveld, je mist een stuk opleiding omdat je de contactmomenten niet hebt die anderen wel hebben (los van de echte praktijkvakken zoals communicatie en verpleegtechnische handelingen; we hebben allemaal een relevante baan en je leert hierdoor ook van elkaar). Daarnaast is het uitzonderlijk moeilijk om een stageplek te vinden omdat zorginstellingen afspraken hebben gemaakt met scholen.

Dit klopt niet helemaal :) Ik weet zo niet hoe LOI werkt, maar voordat NCOI helemaal afgeschreven wordt: NCOI is juist een praktijkopleider. Je hebt 1x per 1 of 2 weken les, waarbij je kan leren op je werkplek als je al in de zorg werkt (maken van opdrachten, portfolio etc) of waarbij je stage moet lopen. e-Learning is wel mogelijk, ook deels, maar klassikaal is wel echt aan te raden en wordt dus ook veel gedaan.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:49

Iepke schreef:
Dit klopt niet helemaal :) Ik weet zo niet hoe LOI werkt, maar voordat NCOI helemaal afgeschreven wordt: NCOI is juist een praktijkopleider. Je hebt 1x per 1 of 2 weken les, waarbij je kan leren op je werkplek als je al in de zorg werkt (maken van opdrachten, portfolio etc) of waarbij je stage moet lopen. e-Learning is wel mogelijk, ook deels, maar klassikaal is wel echt aan te raden en wordt dus ook veel gedaan.

Naar mijn weten heb je bij alle aanbieders die vpk via 'afstandsleren' doen een vorm van klassikale lessen, vaardigheden/communicatie trainen ze tijdens praktijkdagen, zowel NCOI als LOI (al is NCOI wel in het bedrijfsleven de beter bekend staande en vooral duurdere instantie). Op mijn oude werkplek liep een zij-instromer die VIG deed via NCOI, maar die kon nergens een betaalde werkplek krijgen of een reguliere stageplek, dus liep nu een paar jaar onbetaald stage (ja, dat kan, werkgever volgt CAO niet) omdat ze elders geen praktijkplek kon vinden- wilden haar niet hebben omdat ze de opleiding niet via een reguliere school volgde. En het is niet voor het eerst dat ik dat hoor.