Besparen op gas en electrisch, wat doe jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Besparen op gas en electrisch, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 21:43

Ik weet niet of er al een soortgelijk topic loopt, ik kon het in ieder geval niet vinden, vandaar dit topic.

Ik kreeg onlangs mijn jaarnota weer en heb uiteindelijk een heel stuk op mijn gas kunnen besparen, maar wil het nog meer naar beneden hebben.
Mijn manier van besparen? In de warme maanden trek ik de stekker van het cv er uit. Ben toch hele dagen van huis. Alleen aan indien nodig.
Koude maanden niet hoger dan 18 of 18.5 graden in huis.

Aan de andere kant heb ik daardoor meer stroom verbruikt :+ (en dat is ook nog eens een stuk duurder geworden sinds vorig jaar)
Ik vermoed dat het te maken heeft met de electrische deken en mobiele airco die ik sinds vorig jaar heb.. En, super slecht i know, een klein electrisch kacheltje.. maar die heeft alleen in de avond uren eens aan gestaan. :=
Het zou mooi zijn om dat op het oude terug te krijgen en toch ook gas te besparen :j

Ik ben dus super benieuwd hoe jullie dat hebben.

Coconut

Re: Besparen op gas en electrisch, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:47

Zonnepanelen die veel meer opwekken dan we daadwerkelijk verbruiken :) eigen stroom gebruik is nihil en vooral in de winterperiode.

Verwarming nooit hoger dan 19. Eerst een vest aan, dan nog koud? Verwarming op uiterlijk 19 graden.
Verwarmingen staan ook uit in ruimtes waar we weinig komen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:48

Stekkers uit het contact trekken als je weggaat. Gas zet ik niet laag, ben een kou kleum. Ik draai wel standaard het gas uit

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:49

Zonnepanelen, waarbij ik de wasmachine en vaatwasser altijd overdag aan zet, en zoveel mogelijk isoleren. Vooral de spouwmuurisolatie scheelde hier veel, in ieder geval qua gevoel. Verder zit ik liever onder een dekentje op de bank dan dat ik de verwarming hoger zet dan 18. Altijd al een hekel gehad aan warmte van de verwarming.

Bianca_v_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:51

CV staat bij mij op de eco-stand: die gaat alleen aan als ik daadwerkelijk heet water nodig heb. Bij mij ook inderdaad in de winter 18-18.5 graad, misschien 19 als ik het echt koud heb. Verder woon ik in een nieuwbouwhuis dus goed geïsoleerd.
Stroom: ik heb zonnepanelen liggen die vanwege de goede afgelopen zomer 100kWh meer hebben opgeleverd dan ik verbruikte. Stekkers uit de apparaten die ik niet gebruik: schakelaar op de verdeeldoos.
En: elk jaar overstappen, levert meestal wel een flinke welkomstkorting op.
Alles bij elkaar leverde me dat afgelopen jaar de laagste energierekening ooit op: 3 euro en 20 cent. Ik denk niet dat ik dit in de toekomst nog ga halen vanwege alle verhogingen.
Laatst bijgewerkt door Bianca_v_s op 10-05-19 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:52

Faline schreef:
Ik weet niet of er al een soortgelijk topic loopt, ik kon het in ieder geval niet vinden, vandaar dit topic.

Ik kreeg onlangs mijn jaarnota weer en heb uiteindelijk een heel stuk op mijn gas kunnen besparen, maar wil het nog meer naar beneden hebben.
Mijn manier van besparen? In de warme maanden trek ik de stekker van het cv er uit. Ben toch hele dagen van huis. Alleen aan indien nodig.
Koude maanden niet hoger dan 18 of 18.5 graden in huis.

Aan de andere kant heb ik daardoor meer stroom verbruikt :+ (en dat is ook nog eens een stuk duurder geworden sinds vorig jaar)
Ik vermoed dat het te maken heeft met de electrische deken en mobiele airco die ik sinds vorig jaar heb.. En, super slecht i know, een klein electrisch kacheltje.. maar die heeft alleen in de avond uren eens aan gestaan. :=
Het zou mooi zijn om dat op het oude terug te krijgen en toch ook gas te besparen :j

Ik ben dus super benieuwd hoe jullie dat hebben.

Ik zou de electrische kachel de deur uit gooien, die vreten stroom.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:54

Kaka schreef:
Zonnepanelen, waarbij ik de wasmachine en vaatwasser altijd overdag aan zet, en zoveel mogelijk isoleren. Vooral de spouwmuurisolatie scheelde hier veel, in ieder geval qua gevoel. Verder zit ik liever onder een dekentje op de bank dan dat ik de verwarming hoger zet dan 18. Altijd al een hekel gehad aan warmte van de verwarming.

je vaatwasser en wasmachine s avonds of s nachts aan doen.
Mits je gesloten ruimte heb voor je wasmachine., wij hebben een open zolder , dan moet ik het wel vaak op de dag doen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:00

pompadour schreef:
Kaka schreef:

Mits je gesloten ruimte heb voor je wasmachine., wij hebben een open zolder , dan moet ik het wel vaak op de dag doen

Nee hoor, slimmer is de vaatwasser/wasmachine overdag wanneer de panelen het meeste opwekken aan te zetten, dan gebruik je meteen wat je opwekt.
Immers wat je voor de teruggeleverde stroom krijgt bij salderen is minder dan wat je voor je afname betaalt. Daar bespaar je het meeste mee.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 22:00

Wauw, 3 euro dat is nog eens goedkoop inderdaad!!
Dat overstappen moet ik me dan ook maar eens in verdiepen. Zit al jaren bij greenchoice.

Ohja, dat was ik vergeten, huisje is ook volledig geïsoleerd 1.5 jaar terug :j
Ik loop ook standaard met warme kleren als ik het koud heb en savonds altijd dekentje om op de bank. Soms heb ik het dan nog koud, dan heb ik dat kleine kacheltje eventjes aan op mezelf gericht :+
Overal waar geen verwarming aan hoeft is het idd dichtgedraaid.
Deur van de woonkamer altijd dicht als ik er niet ben, zodat de warmte daar ook blijft.

Zonnepanelen is dus wel de moeite waard begrijp ik. Aanschaf en laten plaatsen kost natuurlijk ook best wat, maar heb wel het perfecte dak er voor. Op de zonkant heb ik boven geen ramen dus kunnen genoeg panelen op qua ruimte.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:01

pompadour schreef:

Overdag gebruiken deze apparaten elektriciteit die we zelf opwekken, dat is goedkoper dan terugleveren en 's nachts aangekochte elektriciteit gebruiken.

Overigens is die paar cent me om het even, het gaat me vooral om de herrie die ik 's nachts niet wil.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:05

Zonnepanelen is zeker de moeite, dat rendement haal je tegenwoordig nergens meer mee.
Wij hadden afgelopen maand een verbruik van 100 kwh, en haast 400 kwh opgewekt, ondanks het mindere weer...

Dan, wat het gasverbruik betreft, wij hebben een groot oud huis, dak is geisoleerd, nieuwe ramen/deuren enz. nieuwe thermostaat (honeywel evohome), daar wil ik nog de digitale thermoknoppen bij voor op de radiatoren, dan kunnen we per ruimte apart straks de temperatuur regelen.
Ik wil het wel graag warm genoeg hebben op een badkamer.
Ook dat is een investering die je relatief snel terug kunt verdienen.

We zijn er ook over aan het denken om het gasverbruik te drukken en mede omdat er nu zonnepanelen op het dak liggen, dan ook een aantal infrarood verwarmingspanelen aan te schaffen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 22:10

Ik heb geen vaatwasser, dat scheelt sowieso haha.
Ik moet de koelkast en vriezer misschien eens doormeten om te zien of die niet ineens te veel aan het vreten zijn. Zijn de jongste ook niet meer.
Enige wat ik naast de koelkast en vriezer overdag in de stroom heb is het spul van de tv en het internet. Als je dat uit doet moet je elke avond je tv opnieuw laten instellen :=
Kan me zo niet bedenken wat er meer in de stroom zit.. trek verder alles eruit.

Ik denk dat afgelopen jaar de airco en het kacheltje het verbruik omhoog gehaald hebben.
Boven is bij mij niet heel groot en dus heel snel vies warm in de zomer. Vandaar de airco, maar die zal wel vreten.
De warmte moet ik nog eens iets op vinden wat minder verbruikt dan een electrisch kacheltje, maar wat je ook eventjes voor er bij kunt gebruiken indien nodig.

Infrarood hoor je ook veel goeds over inderdaad! Daar heb ik ook aan zitten denken!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:22

Ik moet eerlijk zeggen, wij hebben een nieuwe koelvries combi mede uitgezocht op het verbruik ervan :o
Een vaatwasser, die niet zo energiezuinig mogelijk is, of veel water verbruikt komt er hier ook niet in :D

Dus ja, ook daar kun je op besparen, er zijn ook van die stekkers te koop waar je het verbruik van een apparaat mee kunt meten.
Verwarming een graadje lager en een dikke trui aan, en dekentje mee op de bank is denk ik vanzelfsprekend voor veel mensen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:38

pompadour schreef:
Kaka schreef:

Tegenwoordig heb je all in tarief. Ik denk door de slimme meter.
Overigens heb ik nog steeds enkele meters.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:44

Jeetje verwarming op 18 graden? Dan bevries ik! :p

Hier (nog thuiswonende) staat hij met koude dagen zo op 21 a 21,5 graden. Voor elektriciteit hebben we zonnepanelen.

Vriend en ik zijn bezig met nieuwbouwwoning, wij krijgen een warmtepomp met ongeveer 6700 wp aan zonnepanelen. Ook krijgen we een zonneboiler. Volgens de berekeningen zouden we nu nog circa 300 euro per jaar aan elektra bij moeten betalen. Hoe dat in de praktijk zou zijn, weten we pas over een jaar. In de toekomst zouden er wel zonnepanelen bij moeten komen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:51

purny schreef:

Wij hebben een slimme meter, maar toch dag en nachtstroom, dus wel verschillende tarieven.
Maar ondanks hoog/laag tarief is het nog altijd het meest voordelig gewoon de stroom te verbruiken op het moment dat opgewekt wordt door de zonnepanelen ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:58

Sassy schreef:
purny schreef:

Wij hebben een slimme meter, maar toch dag en nachtstroom, dus wel verschillende tarieven.
Maar ondanks hoog/laag tarief is het nog altijd het meest voordelig gewoon de stroom te verbruiken op het moment dat opgewekt wordt door de zonnepanelen ;)

OK, ik dacht dat dat dus was veranderd. Weer wat geleerd. Vind het apart want m'n buurman heeft wel een dubbele meter en ik niet.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:24

Ik heb vorig jaar Tado (https://www.tado.com/nl/?gclid=CjwKCAjw ... 6UQAvD_BwE) geïnstalleerd. Oa op elke verwarming een aparte thermostaat. Best wel een investering maar zo fijn. Ik vind m'n hele huis verwarmen namelijk onzin: in de ochtend gebruik ik alleen de badkamer dus dan wil ik alleen die wat verwarmen (rest van het huis op 15 graden). Overdag en avond ben ik niet thuis dus dan staat alles op 15. Als ik op de bank zit een avond of weekenddag zet ik alleen de verwarming in de woonkamer aan. Als ik bezoek heb zet ik hele benedenverdieping aan. Ik vind het fijn werken en het bespaart me veel geld zonder dat ik het altijd stervenskoud heb (want douche in een badkamer die 15 graden is vind ik echt niks).

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:40

Hier is de gas afgesloten en wij krijgen een luchtwarmtepomp. Ook gaan we zonnepanelen leggen waarmee we het grootste deel van ons verbruik zelf op willen wekken. Verder een douche-wtw (warmte terug winning). En goede isolatie van het huis.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:43

Het kan handig zijn om een tussenmeter aan te schaffen, dan weet je waar je elektriciteit heen gaat. Waar ik nu woon kunnen we eigenlijk ook niet anders dan elektrisch wat bijstoken. Er is in de schuur een woning gebouwd door de vorige eigenaren, maar vrijwel niet geisoleerd (en het schuurdak zelf tocht, je kan op sommige plekken tussen de dakpannen door kijken) en die hele woning wordt met vloerverwarming verwarmd en alle ruimtes op 1 temperatuur. Aangezien ik slechts 30m2 van de 100m2 gebruik, is dat uitermate ongunstig (de rest is opslag). Ik stook dus in de ruimte waar ik het meeste zit (15m2) wat elektrisch bij zo nodig, en de rest van de ruimtes staan op 10.5°C. De slaapkamer blijft gelukkig wel iets warmer, maar meer dan 15°C zal die toch echt niet zijn als het rond het vriespunt zit 's winters. Op deze manier is elektrisch stoken veel voordeliger dan op gas. Hoe dat met jouw woning zit, weet ik uiteraard niet.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:03

Wij verbruiken al heel weinig, iets meer dan een 1 persoonshuishouden en we zijn met zijn 2-en. De verwarming staat nooit hoog/ niet snel aan. Heb het eigenlijk ook niet snel koud, dus dat scheelt. Verder scheelde het bij ons ook veel toen we een nieuwe energiezuinige koelkast hebben aangeschaft en een nieuwe droger. Ook hebben we veel Led lampen, dus dat scheelt ook al.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:54

Wij gebruikten voor een 3 persoonshuishouden al erg weinig, maar nu hebben we ook nog zonnepanelen. Aankomende winter willen we investeren in een elektrische kachel om de woonkamer te verwarmen aangezien ons gasverbruik al jaren zo goed als hetzelfde is ondanks manieren om te bezuinigen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:00

zonnepanelen en een hout kachel met leisteen :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:04

Ik heb in November een slimme thermostaat gekocht, zeer benieuwd naar mijn jaarrekening straks...

Helaas de eerste 3 maanden van het nieuwe jaar zowat ziek thuis doorgebracht dus het zal wel niet echt hebben geholpen :')

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:09

Uhm ik ga maar niet mee doen :+ :+ :+ :+
Afbeelding

komt eigenlijk in het kort neer dat ik hier nog maar een half jaartje woon en dus overal ledlampen heb en een nieuwe vries koel combinatie. Voor de rest ben ik meestal aan het werk (waar werkkleding ook wordt gewassen) en daarnaast bij de paarden.

Als ik in de winter terug kom van de paarden vindt ik het onzin om de kachel voor een uurtje op te stoken.