Trojaans paard op computer ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Trojaans paard op computer ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 18:53

Gisteren kreeg ik bij het openen van een website opeens alarmbellen en knipperende velden op mijn computer. Melding van een trojan horse. En dat ik dan maar gelijk binnen 120 seconden ofzo een scanner erover heen moest halen die ik aan moest klikken. Zeer agressief allemaal. Dus ik heb mijn eigen AVG virusscanner erover heen gehaald, die vond niets. Daarna met veel moeite alle knipperende velden kunnen sluiten en de computer afgesloten. Vanmorgen weer opgestart, nog een keer AVG er over heen, weer niets gevonden.
En nu ? Hoe weet ik dat er geen trojaans paard ergens op mijn computer zit ? Weet iemand dat ?

Azmay

Re: Trojaans paard op computer ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:54

Voor dit soort dingen wil het wel eens helpen je browser opnieuw te installeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 18:58

Azmay schreef:
Voor dit soort dingen wil het wel eens helpen je browser opnieuw te installeren.

Ik zal eens googlen hoe dat moet. Ik snap ook nog niet helemaal waarom dat helpt tegen een soort malware ? De malware zit dan toch in mijn IP adres / hele computer ?

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:03

Kan ook gewoon zijn dat een site je geld wilt aftroggelen.
Als je virus scan niets vind zou ik me niet zo een zorgen maken

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:11

Allereerst alle cookies verwijderen en daarna zo instellen dat er geen cookies toegestaan word op de pc.
Je kan een online spyware/anti virus scanner downloaden,als je die nog niet hebt.
De virusscanner een paar keer laten scannen,en ook windows defender.
Malware en andere zooi word dan verwijderd,of in quarantaine gezet.
Mocht de virusscanner toch een trojan horse vinden,dan nooit zomaar verwijderen,je kan namelijk bestanden beschadigen.Dit kan je beter laten doen.
In het ergste geval moet je de browser verwijderen en op nieuw installeren,vaak hoeft dat niet gelukkig.
Succes

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:24

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:27

Ik zou inderdaad Malwarebytes even laten lopen, maar zo te horen is er niets mis. Omdat het steeds lastiger wordt om computers daadwerkelijk te infecteren (bij Apple is het sws een stuk lastiger en steeds meer mensen gaan dat gebruiken, security wordt steeds beter) gaan ze nu over naar 'advertenties' waarin het lijkt alsof een computer geinfecteerd is om zo te proberen geld af te troggelen. Niets tegen jou verder hoor, maar bij oudere mensen gebeurt het veel omdat die ervan schrikken en maar overmaken om er vanaf te zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 09:23

Kan je malwarebytes draaien op je computer naast AVG ? Of moet ik AVG dan verwijderen ?
Cookies zijn via browsergeschiedenis verwijderd nu.

Website waardoor de melding kwam blijkt wel geinfecteerd te zijn trouwens. Ik weet alleen niet waarmee.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:59

Waarschijnlijk was gewoon de betreffende website geïnfecteerd en wilden ze je geld afhandig maken.
Niks aan de hand als je nergens op hebt geklikt.

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:45

Soms, kom je 'onverwachts' op een pagina waar alle alarmbellen gaan rinkelen, er ook nog extra tabbladen geopend worden in je browser en je kunt niets normaal afsluiten. Ga dan NIET overal op klikken dan wordt het vaak alleen maar erger.

Beter is het om met de toetscombinatie "CTRL +SHIFT + Escape" Windows Taakbeheer op te starten
In taakbeheer kun je de sessie van je internetprogramma selecteren en dan rechtsonder op "Beëindigen" klikken. Je internetbrowser wordt dan afgesloten.

Het is wel verstandig om daarna alle cookies en geschiedenis te wissen. ( Frirefox, Alt -> Opties)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 15:01

Inmiddels mijn computer na laten kijken. Geen trojaans paard, wel in de 40 virussen …… Oeps. AVG ( free ) blijkt niet meer zo goed te zijn als jaren geleden