Opgelicht bij aankoop huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Opgelicht bij aankoop huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 21:27

Een topic waar ik lang over getwijfeld heb..het gaat namelijk niet over mjizelf..

Een goede vriend heeft samen met zijn vriendin in januari een huis gekocht, hun eerste samenwoonhuisje.
Veel te duur voor hetgeen ze ervoor kregen naar mijn idee..maar ja, hun hart had gekozen..
Bouwkundig rapport was ok..
Vorige eigenaar had het huis helemaal zelf gerenoveerd, maar deze blijkt geen verstand van zaken gehad te hebben.
Er is zelfs twijfel of hij er ooit zelf gewoond heeft.

Kortom...hier komen voor dit jonge stel nog eens vele duizenden euro’s bij aan kosten ivm lekkages en ze zijn de wanhoop nabij.

Rechtsbijstand is ingeschakeld maar ik was toch benieuwd... zouden ze nog andere opties hebben?

Ze denken eraan om het zsm weer te gaan verkopen, maar ik weet nu al dat ze dat veel geld gaat kosten..

Edit, iets minder gedetailleerd het probleem omschreven..
Laatst bijgewerkt door eponine op 09-05-19 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:33

Is dit België of Nederland? In België kun je hier helaas weinig mee. Je hebt de toestand gezien en bent daar bij aankoop mee akkoord gegaan.

Vloerisolatie wordt hier ook mee opgenomen in het epc rapport. Maar dan moet je al kunnen aantonen dat hij erover heeft gelogen.

Elanor

Re: Opgelicht bij aankoop huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:34

Ik vind het niet zo netjes dat jij de problemen van een ander zo op internet zet, eigenlijk. Dit is best herkenbaar met die specifieke problemen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:36

DeMolenhoek schreef:
Is dit België of Nederland? In België kun je hier helaas weinig mee. Je hebt de toestand gezien en bent daar bij aankoop mee akkoord gegaan.

Vloerisolatie wordt hier ook mee opgenomen in het epc rapport. Maar dan moet je al kunnen aantonen dat hij erover heeft gelogen.

In Nederland gaat een bouwkundig onderzoek niet onder de vloer :n

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:42

Elanor schreef:
Ik vind het niet zo netjes dat jij de problemen van een ander zo op internet zet, eigenlijk. Dit is best herkenbaar met die specifieke problemen.

nou niet netjes dat je huis verborgen gebreken heeft.

heb je een inspectie laten uitvoeren voor de koop TS?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 21:46

Er is vooraf een bouwkundig rapport opgesteld, het betreft niet ons huis. Dit bouwkundig rapport was goed, maar ik vraag me ineens af wie die inspecteur heeft ingeschakeld..

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 21:46

Voor verborgen gebreken geldt een termijn, maar deze schade is dermate groot.. geldt die termijn dan ook? De verkoper is ondertussen door de rechtsbijstand aansprakelijk gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:48

Buiten dat je je bovenste bericht gewoon kunt aanpassen, zodat je niet allemaal losse berichten onder elkaar plaatst, vind ik het echt niet kunnen dat jij deze informatie van een ander het internet op slingert. :n

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 21:49

@ de molenhoek, betreft Nederland. Er zijn foto’s van “ voor de renovatie” en erna, nu dus, dat lijkt me het bewijs dat de verkoper wel weet wat hij “ gerenoveerd” heeft, en een vloerverwarming op 20 cm diep leggen lijkt me niet gedaan te zijn door iemand met kennis van zaken..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:54

Citaat:
Toen zagen wij pas het huis voor het eerst.. kieren tussen de buitendeur en kozijnen.. wanden half afgewerkt, maar mooi voor het oog.. houten wanden met restjes plank en behang erover..zag je niks meer van.. beun de beunhaas geweest blijkbaar..die vorige eigenaar

Als jullie dit zagen bij het eerste bezoek dan hadden de kopers dat zelf ook gewoon kunnen zien dus dat valt dan niet onder verborgen gebreken. Dat met de vloerverwarming is volgens mij een twijfelgeval, dat die op 25cm diepte ligt en er geen isolatie onder heeft is denk ik niet per sé een gebrek. Daarnaast heb je als koper een onderzoeksplicht en ik betwijfel of ze specifiek gevraagd hebben naar die isolatie eronder en de diepte van de buizen.

De waterleiding die reageert met het beton in de vloer lijkt me dan weer wel een verborgen gebrek dus goed dat ze daar achteraan gaan.

Citaat:
Veel te duur voor hetgeen ze ervoor kregen naar mijn idee..

Dat heeft er dan weer niets mee te maken en is ook nog eens vrij typerend voor de huidige markt.

Citaat:
Ze denken eraan om het zsm weer te gaan verkopen, maar ik weet nu al dat ze dat veel geld gaat kosten..

Zolang ze nog bezig zijn met de juridische weg om iets bij de verkoper te verhalen is verkopen geen optie volgens mij.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:07

Keet schreef:
DeMolenhoek schreef:

In Nederland gaat een bouwkundig onderzoek niet onder de vloer :n

Wel hoor, maar niet heel ver. Alleen wat ze met een cameraatje zo kunnen zien. Ze gaan er zelf niet onder. Zo zijn wij door de keuringsmakelaar ingelicht bij aankoop van onze woning dat er sprake was van een rotte vloerstempel en schimmel (en meer zaken). Zo'n bouwkundigonderzoek is voornamelijk gericht op wat zichtbaar is. Er worden ook nog wat vochtmetingen gedaan (schimmel in muren bijvoorbeeld), maar een muurtje of tegel wordt niet weggehaald om verder te kijken. Dat wij later nog veel meer zaken tegenkwamen bij het aanpakken van de punten uit het rapport, dat was voor onze eigen verantwoording. Hiervoor hadden we getekend bij de notaris.

TS, als je een huis koopt dan moet je zelf een bouwkundigonderzoek laten doen. Doe je dit niet, dan ga je sowieso akkoord met het huis in de staat zoals het bij de overdracht geleverd wordt. Alleen als de verkopers aangegeven hebben dat er bijvoorbeeld geen septictank is, wat later wel blijkt, dan zou je nog verhaal kunnen halen. Maar meestal is dat bij een bouwkundigonderzoek al uitgesloten. De koper heeft onderzoeksplicht.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 07:47

Ik zet dit topic op slot, op verzoek van TS zal het later verwijderd worden.