Extra tips theorie examen auto

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Extra tips theorie examen auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 11:43

Vanmiddag is mijn theorie examen en ik ben echt verschrikkelijk zenuwachtig.
Dit kan misschien komen omdat ik constant zak voor oefenexamens.
Ik ben vanaf januari aan het leren en verder heb ik dus heel veel geoefend. Ik ben van de 18 examens die ik heb geoefend er 3 geslaagd. Niet zo top dus. Nu ben ik wel zo ver dat ik in de remmen, gas loslaten, niets doen vragen de laatste keer maar 2 fout had. Maar nu had ik ineens in het andere deel weer heel veel fout! Ik heb ook bijna alles wat ik fout had opgeschreven om te leren.
Vanmorgen heb ik auto-rijles gehad en daar nog wat extra dingen doorgesproken. Maar alsnog ben ik er niet gerust op. Zijn er misschien nog dingen die ik jullie theorie examen kwamen waarvan je denkt, dat is goed om te weten?
Zoals ik bijvoorbeeld van iemand heb gehoord: bij ganzen en kinderen altijd remmen.
Ik hoop dat ik hierdoor nog wat extra fijne tips en dingen krijg waardoor ik hopelijk wat rustiger mijn examen in ga.
Alvast bedankt!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Extra tips theorie examen auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:47

Wat vind jet het lastige, duidelijk niet het gevaarherkenning als ik het zo lees omdat je daar maar 2 fout had. Daar zakt bijna niemand omdat bijna de helft van de vragen fout mag beantwoorden (hoezo een zinloos onderdeel :roll: ) daar moet je je ook niet druk over maken.

Wat vind je lastige dingen in het andere deel van het examen (oa de regels). Ik ben instructeur en wil je graag helpen of ezelsbruggetjes geven maar dan is het wel handig om te weten waar je moeite mee hebt ;)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:57

Tja, Bij mensen in woonwijken met hond aan de lijn altijd gas los..
Eigenlijk zit hem daar de kennis al in: Goed naar de snelheid op het dashboard kijken en bepalen hoe snel jij tegen hetgene dat rondom jouw weg beweegt aan zal rijden. (En hoe dicht de auto's achter je rijden door de spiegel.) Als je door die woonwijk 50 rijdt en er staat een vrouw met hond, is het altijd remmen. (Je rijdt te hard namelijk.) Rij je 30, laat je je gas los. (Voor de veiligheid.) Vooral die snelheid en wat je in de foto om je heen ziet bepaald wat je moet doen.

Dat kennisgedeelte is puur leerwerk, ik heb daarvoor onwijs veel gehad aan een bijles-klasje vanuit mijn rijschool. Dan zit je in een klein team die dezelfde problemen ervaren en haal je allemaal extra informatie en duidelijkheden die enorm kunnen helpen. Het is vaak zelfs zo dat als je het niet haalt en je vraagt dat dan aan, rijscholen aardige kortingen op die bijlessen geven. Het zijn vaak praktijkvragen, waar in het boek 1 op 1 regels voor zijn. Dat pakte ik makkelijker op in de les, dan puur het boek doorleren.

Maar: die oefentoetsen zijn vaak zwaarder dan de echte, goed doorademen en geloof in jezelf, neem die oordoppen of koptelefoon bij de toetsen en dan red je het. En anders, opnieuw een toets doen voor je rijbewijs is echt geen schande, je bent aan het leren.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Extra tips theorie examen auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 13:17

Polly, gevaarherkenning vond ik eerst wel heel lastig. Maar nu ben ik er achter gekomen dat het over het algemeen bij ieder ding hetzelfde is: rotonde - gas loslaten, obstakel = gas loslaten.
Ik weet het niet zo goed. Steeds heb ik weer bepaalde dingen fout waar ik me totaal over verbaas.
Echt lastig te onthouden vind ik dingen met aanhangwagens en lading. Verder van die overige dingen die je bijna nooit tegenkomt.

Canon, helaas geeft mijn rijschool geen theorielessen. Bedankt verder! Ik heb al wel besloten dat als ik het deze keer niet haal, dat ik een dagcursus ga doen.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Extra tips theorie examen auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 15:20

Helaas gezakt met 2 vragen te veel fout in het tweede gedeelte :(
Ik wil nu graag een dag cursus gaan doen. Iemand toevallig aanraders van cursussen in Breda?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Grooming_Mom

Berichten: 438
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:41

Hoi Kimmie
Wat balen zeg ! bij mijn dochter wilde het ook niet zo vlotten met het theorie examen. Op het laatst ook een dagcursus gedaan en toen is het gelukt. Ze is geweest bij Turbotheorie.nl in Breda. Succes !

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:08

Polly schreef:
Wat vind jet het lastige, duidelijk niet het gevaarherkenning als ik het zo lees omdat je daar maar 2 fout had. Daar zakt bijna niemand omdat bijna de helft van de vragen fout mag beantwoorden (hoezo een zinloos onderdeel :roll: ) daar moet je je ook niet druk over maken.

Wat vind je lastige dingen in het andere deel van het examen (oa de regels). Ik ben instructeur en wil je graag helpen of ezelsbruggetjes geven maar dan is het wel handig om te weten waar je moeite mee hebt ;)

Nou ik vond de gevarenherkenning juist wel het lastigste onderdeel eigenlijk :+ Daar zakte ik constant op tijdens de oefenexamens. Gelukkig het echte examen wel meteen gehaald. Moet ik er wel bij zeggen dat ik nog maar weinig rijlessen had gehad toen ik het theorie examen had, het scheelt al een hele hoop als je ervaring hebt op de weg.

Balen dat je het niet hebt gehaald TS! 2 fouten te veel is niet heel veel, dus volgende keer haal je het vast!
Ik merkte vooral dat goed lezen heel belangrijk is. Zo had ik een vraag waarbij er op de matrixborden (snelweg) 80 stond, met de vraag of je hier minimaal 80 moest rijden... Die had ik fout want dat had ik dus verkeerd gelezen :+

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Extra tips theorie examen auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:09

Bij nutheorie.nl

Esmee_RS

Berichten: 4878
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Extra tips theorie examen auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:20

Balen! Maar ik kan je een theoriecursus absoluut aanraden. Is misschien veel geld, maar het helpt wel echt.

Ik heb 4 jaar geleden voor het eerst theorie-examen gedaan. Heb toen zelf het boek enigszins doorgenomen en ben toen direct geslaagd. God mag weten hoe, want ik wist echt vrij weinig :') Harstikke fijn dat ik het gehaald had hoor, maar dat was puur geluk. Ik wist verder echt niet veel van de regels :=

Ben door omstandigheden toen niet doorgegaan met lessen en heb dit vorig jaar weer opgepakt. Theoriecertificaat was natuurlijk verlopen, dus moest ik opnieuw doen. Ik heb toen een cursus gedaan bij mijn rijschool (niet bij jou in de buurt helaas). In 3 avonden kreeg je uitleg over alle regels en nu snap ik het gewoon! Ik weet echt veel, en ik merk dat ik daardoor met een stuk meer vertrouwen op de weg rij :j Ben nu bezig met mijn motorrijbewijs, maar heb er vertrouwen in dat dat theorie-examen ook goed gaat komen. Puur omdat ik zo veel aan die cursus heb gehad.

Dus mijn advies: investeer echt in een goede cursus! Je hebt er zo veel aan

Suliko

Berichten: 4298
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:32

Wat mij hielp en waardoor ik het theorie examen in 1 keer gehaald heb, was eerst het gehele theorieboek samenvatten. Alles in eigen woorden samenvatten, alle situaties uittekenen, alle borden nagetekend, alle regels opgesomd. Ik heb echt tig a4tjes volgekalkt, maar daardoor kende ik wel écht alles. Toen pas ben ik oefenexamens gaan doen, want als je goed alle regels en situaties kent, is de gevaarherkenning ook veel gemakkelijker.
En er zitten hele sneaky vragen tussen, maar dat is echt een kwestie van blijven doen.
Uiteindelijk 50 keer een oefenexamen gemaakt, verspreid over een aantal dagen. Vanaf de 10-15 slaagde ik af en toe en de laatste 10 slaagde ik allemaal.
Bij gevaarherkenning ga je de situaties steeds beter herkennen, echt waar.
Toen voelde ik me pas zelfverzekerd genoeg om de toets te maken.

En misschien wel mijn grootste tip voor tijdens de oefentoetsen en vooral het examen: blijven adem halen!
Als je gaat panikeren heb je altijd tijd te kort, want je gestresst voelen, trillerig of het warm krijgen, leid enorm af en je kan helemaal niet meer helder denken.
Voor je start een aantal keer diep ademhalen en ook tijdens de vragen erop letten dat je diep en helemaal in en uit ademt. Zo kan je veel accurater en helderder denken en dus antwoorden geven. Als je hier al op let tijdens de oefen examens, lukt het ook beter tijdens het echte examen.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:56

Eileen_ schreef:
Polly schreef:
Wat vind jet het lastige, duidelijk niet het gevaarherkenning als ik het zo lees omdat je daar maar 2 fout had. Daar zakt bijna niemand omdat bijna de helft van de vragen fout mag beantwoorden (hoezo een zinloos onderdeel :roll: ) daar moet je je ook niet druk over maken.

Wat vind je lastige dingen in het andere deel van het examen (oa de regels). Ik ben instructeur en wil je graag helpen of ezelsbruggetjes geven maar dan is het wel handig om te weten waar je moeite mee hebt ;)

Nou ik vond de gevarenherkenning juist wel het lastigste onderdeel eigenlijk :+ Daar zakte ik constant op tijdens de oefenexamens. Gelukkig het echte examen wel meteen gehaald. Moet ik er wel bij zeggen dat ik nog maar weinig rijlessen had gehad toen ik het theorie examen had, het scheelt al een hele hoop als je ervaring hebt op de weg.

Balen dat je het niet hebt gehaald TS! 2 fouten te veel is niet heel veel, dus volgende keer haal je het vast!
Ik merkte vooral dat goed lezen heel belangrijk is. Zo had ik een vraag waarbij er op de matrixborden (snelweg) 80 stond, met de vraag of je hier minimaal 80 moest rijden... Die had ik fout want dat had ik dus verkeerd gelezen :+


het gevaarherkenning onderdeel is ook totaal geen valide examen, ze kunnen er niks uit opmaken en het is een kwestie van plaatjes leren. Het is niet voor niks he dat je de helft fout mag hebben, als het goede vragen zouden zijn zouden ze wel een knappe normering erop loslaten.
Daarbij is de oplossing in het verkeer niet altijd "gas los, remmen of niks doen" er zijn zat situaties waarin juist gas géven een oplossing is.
Ik ken geen instructeur die het goede vragen vind en ik vind het zelf ook echt helemaal niks. }:0

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Extra tips theorie examen auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 18:57

Uiteindelijk voor volgende week donderdag een cursus gepland bij nutheorie. Ik ergerde me wel verschrikkelijk aan de spelfouten op de site, maar dat hadden ze allemaal, dus blijkbaar is goed Nederlands schrijven geen belangrijk punt :')
Polly, ben ik echt met je eens, zijn zulke stomme vragen. Als ik zelf in de auto zit, zie ik dat al lang VTV aankomen en kan ik er dus veel beter op anticiperen (en cross ik dus niet met 100 km/uur een tankstation op |o )
Verder superbedankt allemaal voor het meedenken en de tips!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Sweetgirl1
Berichten: 4545
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Extra tips theorie examen auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:24

Ik volg dit mee, zit zelf al op 5x gezakt en ook met 2/3 foutjes teveel. Daardoor even gestopt omdat ik het niet meer aankon en even niet wist wat k wou.

Ondanks alles krijg k nu weer de moed in mn schoenen om door te gaan

Rust Zacht Anouk, 2 Januari 2012
Rust Zacht Natasja, 22 April 2014
Rust Zacht Roxy, 30 Juli 2015

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Extra tips theorie examen auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 19:48

Sweetgirl, heb je ook een dagcursus gedaan? Ik had wel met mezelf afgesproken dat ik na 1 keer zakken een dagcursus mocht doen, omdat ik echt niet meer kan leren dan ik nu heb gedaan

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Sweetgirl1
Berichten: 4545
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Extra tips theorie examen auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:52

Ja een dagcursus, maar toen met die groep in de zaal gezeten en als enige volgens mij gezakt.
EN erna gewoon 1 op 1, Maar had zulke rare er tussen zitten.

Ze mogen je als je de vraag niet weet het tuurlijk niet voor zeggen maar wel de vraag anders stellen dat je het evt begrijpt. Krijg k tot 2x toe een wijf naast me ja mag niks zeggen, Waarom zit je dan naast me?
Het mag niet maar wel andere zinsopbouw, of als ik het niet weet zeggen ja die andere gingen goed ( Heb ik een x gehad namelijk ).

Rust Zacht Anouk, 2 Januari 2012
Rust Zacht Natasja, 22 April 2014
Rust Zacht Roxy, 30 Juli 2015

_Iris

Berichten: 2041
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:05

Een theorie cursus is zeker aan te raden, ik heb dit jaren geleden gedaan toen ik de eerste keer mijn theorie ging doen. Toen niet doorgegaan met lessen en nu twee maanden geleden weer opgepakt maar deze keer heb ik zelf geleerd en met behulp van een online stream pakket van theorie toppers heb ik het deze keer in een keer gehaald. https://onlinecursus.theorietoppers.nl/
Ik vond de filmpjes met de uitleg die gegeven werd erg handig!

Wat ook geholpen heeft is dat ik afgelopen keer een extra tijd examen had aangevraagd en daarbij krijg je oortjes en worden de vragen voorgelezen. Dit hielp mij veel beter aangezien ik soms nogal een snel las en dan de vraag verkeerd oppakte. En het gaf mij ook wat meer rust waardoor de zenuwen wat zakte! Dus misschien is dat ook nog een optie voor jou!

    To the stars that listen and the dreams that are answered...

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Extra tips theorie examen auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 21:05

Wat vervelend Sweetgirl! Wat zegt je rij instructeur er van?
Het punt is wel dat ik vrij snel werk, maar wel aandachtig lees. Daardoor heeft extra tijd denk ik niet veel nut voor me. Ik had vandaag nadat ik alles gecontroleerd had nml nog 10 min over. Hoewel extra tijd bij gevaarherkenning wel fijn zou zijn!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Kimalian
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-17

Re: Extra tips theorie examen auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:18

Met een cursus komt het helemaal goed.ik heb na 5x ook een cursus gedaan had echt steeds 1 fout teveel 8)7 toen een cursus gedaan en gelijk geslaagd. In de theorie bespraken ze de vragen die ik smiddags in de toets kreeg, hartstikke fijn dus.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fransje23, hagelslag, Kirrietje, Marocje, Nustice, perdjes, Selina, xHaithi en 173 bezoekers