Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:55

malih schreef:
steen vast


Steevast :o

upendo

Berichten: 22297
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:56

Lijkt me iets voor je ouders om een mening over te vormen, als jij met je moeder hebt overlegd en zij geeft aan het niet aan te willen passen denk ik dat je je erbij neer zult moeten leggen.

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:01

Als zij een koptelefoon krijgt of apart mag zitten als zij dat wil, zou dat naar mijn idee een prima oplossing zijn. Er is niets zo vervelend als oprecht niet tegen eetgeluiden kunnen en erbij moeten zitten. Voor beide partijen.. Zonder afleidend geluid krijg ik kippenvel en druk ik mijn nagels bij wijze van spreken zowat door mijn vel zo naar vind ik het, maar ook voor de ander welke niks aan de (voor hun minimale) eetgeluiden kunnen doen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:04

:')
Suzanne F. schreef:
Britta31 schreef:
Maar je kan toch niet eten zonder geluiden.Je hoort altijd wel iets.


Klopt, maar de ene erger dan de ander. Ligt aan je anatomie. Sommige oudere mannen of vrouwen knakken met de kaken. Anderen slikken hun eten heel hard door zodat je klok hoort. En je hebt smakkers met hun mond dicht, ja het kan.
En ze kunnen er allemaal niks aan doen. Maar toch is het verschrikkelijk. Ik houd er al 25 jaar rekening mee. Ik eet het liefste apart of met geluid aan.


Neem anders sondevoeding dat gaat via de neus en dan ben je ook van die smakgeluiden af. Ik heb werkelijk waar nog nooit meegemaakt dat mensen zichzelf zo kunnen aanstellen. Ren je dan ook de stal uit als je paard aan zijn hooi zit te knabbelen? Want tja dat gaan die kaken ook op en neer en wordt er flink gesmakt :') :')

Anoniem

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:07

Nou Maria, iets minder respectloos mag ook wel hoor. >;)
Dat jij het je duidelijk echt niet kunt voorstellen geeft je nog geen enkele reden of recht om zo raar te doen over of tegen mensen die er wél last van hebben of wél begrijpen waar iemand het over heeft.

Suzanne F.

Berichten: 49329
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:08

Waarom doe je er zo lacherig en neerbuigend over? Het is echt niet grappig. En die laatste opmerking geeft al aan dat je er helemaal niks van snapt.

Goof

Berichten: 28884
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:09

maria1990 schreef:
:')
Suzanne F. schreef:

Klopt, maar de ene erger dan de ander. Ligt aan je anatomie. Sommige oudere mannen of vrouwen knakken met de kaken. Anderen slikken hun eten heel hard door zodat je klok hoort. En je hebt smakkers met hun mond dicht, ja het kan.
En ze kunnen er allemaal niks aan doen. Maar toch is het verschrikkelijk. Ik houd er al 25 jaar rekening mee. Ik eet het liefste apart of met geluid aan.


Neem anders sondevoeding dat gaat via de neus en dan ben je ook van die smakgeluiden af. Ik heb werkelijk waar nog nooit meegemaakt dat mensen zichzelf zo kunnen aanstellen. Ren je dan ook de stal uit als je paard aan zijn hooi zit te knabbelen? Want tja dat gaan die kaken ook op en neer en wordt er flink gesmakt :') :')


Vertel jij mensen in een rolstoel ook dat ze moeten ophouden met zich aanstellen en gewoon eens op moeten staan? >;)

Dat jij bovenstaande niet kent wil niet zeggen dat het niet bestaat en niet een daadwerkelijk probleem is.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 22:10

Ik snap haar ook wel, dat zij niet tegen smakgeluiden kan, maar waarom moet ze daarbij zo doen :\
Ik wil ook graag een oplossing voor haar zoeken, want soms vind ik het ook niet fijn hoor om mijn moeder luid te horen smakken binnensmonds :o Alleen heb ik me erbij neergelegd en geleerd dat dat bij het leven hoort, haar lukt dat gewoon niet.

Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:10

Maar dan kan je dus ook nooit uit eten of ergens heen waar meer mensen eten?

Goof

Berichten: 28884
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:11

Britta31 schreef:
Maar dan kan je dus ook nooit uit eten of ergens heen waar meer mensen eten?


Juist wel, daar zijn zoveel geluiden dat de eetgeluiden van een individu wegvallen.
Daarom ook de radio; hoe meer geluid hoe minder smakgeluiden.

Suzanne F.

Berichten: 49329
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:13

Britta31 schreef:
Maar dan kan je dus ook nooit uit eten of ergens heen waar meer mensen eten?


In een restaurant is het niet stil. Het tegenovergestelde zelfs, je hebt vaak heel veel geluid om je heen. Dan hoor je niks.
Edit: Bioscoop is vaak wel iets problematischer.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:16

Misofonie is echt geen grapje of pubergedrag. Ik kan ook echt niet tegen eetgeluiden, gemak, gesnuif, gekraak, etc.

En niet dat ik het 'vervelend' vind, maar dat ik echt boos word. Je wil niet weten wat voor gedachtes er dan in mijn hoofd komen.. Uit beleefdheid probeer ik me dan in te houden maar daardoor ga ik me alleen verschrikkelijker voelen. Soms echt woedend en als ik daar mee blijf zitten wordt het janken. Ik heb het al jaren en we eten bijna nooit aan tafel of ik probeer het te vermijden. Restaurants gaan daarentegen prima, omdat daar zo veel omgevingsgeluid is.

Radio aan vind ik een prima oplossing, al is dat ze geen andere muziek op wil (die jij wel leuk vindt) wel pubergedrag, in mijn ogen. Verder kan ik niet weten of je zusje misofonie heeft, maar ik zou wel rekening houden met die optie.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:19

Ik kan er echt agressief van worden. Vrij snel zelfs, dat irriteert zo ontzettend. Smakkende mensen, kat die zichzelf wast, iemand met een fluitende neus. Maar ook een vork of een mes over een bord heen..... AAAAARG!!!
Je moest eens weten hoe knetter gestoord je daarvan kunt worden. En ja, dan ben ik niet aardig en gezellig en moet ik echt andere dingen horen om al het geluid wat te onderdrukken.

Dat is dus niets puberaals, dat alleen 538 willen luisteren wel.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:22

maria1990 schreef:
Neem anders sondevoeding dat gaat via de neus en dan ben je ook van die smakgeluiden af. Ik heb werkelijk waar nog nooit meegemaakt dat mensen zichzelf zo kunnen aanstellen. Ren je dan ook de stal uit als je paard aan zijn hooi zit te knabbelen? Want tja dat gaan die kaken ook op en neer en wordt er flink gesmakt :') :')


Wat verdrietig dat je het normaal vindt om zo met andermans makken om te gaan en dat als aanstellen te bestempelen. Het beeld dat geschetst wordt in de OP heet misofonie. Google eens. En de volgende keer niet klagen als je een been breekt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:24

Sophie_Wind schreef:
Ik snap haar ook wel, dat zij niet tegen smakgeluiden kan, maar waarom moet ze daarbij zo doen :
Ik wil ook graag een oplossing voor haar zoeken, want soms vind ik het ook niet fijn hoor om mijn moeder luid te horen smakken binnensmonds :o Alleen heb ik me erbij neergelegd en geleerd dat dat bij het leven hoort, haar lukt dat gewoon niet.


Nee klopt, dat lukt haar niet. Dat is net het hele probleem. Ze kan dat ook niet. Ze kan uiteraard proberen er beter mee om te gaan maar dat geeft geen garantie. Iemand met hoogtevrees kan ook leren om toch een krukje of een ladder op te gaan, maar misschien is die ladder van 3 treden hun maximum en is die van 4 echt onoverkomelijk. Ik denk dat jij jou bij de radio moet neerleggen. Maar je kan uiteraard wel verwachten dat het een normaal volume betreft en enigszin degelijke muziek.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:26

Sorry hoor maar jullie maken zelf je eigen probleem bewust iemand anders zijn probleem. Ik ben zeker niet respectloos en appels met peren gaan vergelijken is nogal uit zijn verhouding en ook niet eerlijk om dan meteen met iemand die in een rolstoel zit zo neer te zetten om dan toch zelf je zin te krijgen en je gelijk te halen dat jezelf niks aan het smakken kunt doen. Mensen die in een rolstoel zitten kunnen daar inderdaad ook niks aan doen. Iemand die smakt kan in therapie of op zijn slaapkamer gaan eten. Waarom moeten andere mensen zichzelf toch altijd zo aanpassen aan een ander die zelf de oorzaak zijn van het hele probleem. Leg mij dit eens uit?
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 02-05-19 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:30

Ten eerste is het smakken, niet smaken. Het gaat hier niet over smakken, maar over etensgeluiden. Ik heb het ondertussen al eens uitgelegd, anderen ook. Dus lees gewoon eens terug en probeer eens wat inlevingsvermogen te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:30

Ze kan niets doen aan haar aandoening, maar wel aan haar gedrag.
Ik zou die dingen dus ook los proberen te koppelen van elkaar:
1. ontzettend naar dat je dit probleem hebt, wat heb je van mij nodig?
2. dit ben ik en dit zijn mijn grenzen, en ik wil graag net zo voor volwaardig worden gezien en dat mijn grenzen net zo gerespecteerd worden als de jouwe.

Zusje kan geen smakgeluiden hebben, dan zijn er tig sociaal wenselijke oplossingen te bedenken. Ja, blijkbaar heeft zij achtergrondgeruis nodig om te kunnen eten. Dat kan met een koptelefoon, zachte radio, een willekeurige radiozender of cd of playlist, verzin het maar. Misofonie bepaalt niet dat je keihard radio 538 moet luisteren. ;)
Helaas gaat dit zusje in de puberstand en bepaalt dat als zij ergens last van heeft, het hele gezin daar verantwoordelijk voor is en daar dus ook onder zal moeten lijden. Dat is een karakterprobleem, geen misofonie. Pas als je die twee dingen los van elkaar ziet kun je kijken naar oplossingen, want die zul je op 2 fronten moeten zoeken want je zusje heeft twee problemen, niet slechts eentje.

StalNollie

Berichten: 9153
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:38

Suzanne F. schreef:
Het gaat niet om smakken als varkens maar gewoon om eetgeluiden waar de meeste mensen niks aan kunnen doen.

Zo maakt mijn man geluiden met eten met zijn kaak
Kan hij niks aan doen alleen een kaak operatie kan dit oplossen.
Tja je leert ermee leven haha

Steppe

Berichten: 2800
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:03

Wat ik mij dan serieus afvraag je hoort jezelf toch ook eetgeluiden maken en is dat dan niet walgelijk?
Zo ja heeft koptelefoon ook geen zin zonder muziek erop anders versterkt het geluid alleen maar.
En alles waar je je aan ergert wordt alleen maar erger als je je erop concentreert of bewust naar gaat luisteren.

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:22

rumay schreef:
Wat ik mij dan serieus afvraag je hoort jezelf toch ook eetgeluiden maken en is dat dan niet walgelijk?
Zo ja heeft koptelefoon ook geen zin zonder muziek erop anders versterkt het geluid alleen maar.
En alles waar je je aan ergert wordt alleen maar erger als je je erop concentreert of bewust naar gaat luisteren.


Als ik in mn eentje eet zet ik ook altijd radio/youtube/iets aan. Maar heb er bij andere mensen meer last van.. Misofonie is echt een belemmering, en mensen die uit onwetendheid er maar wat lacherig over gaan doen maken de frustratie alleen maar erger.

Ik heb sowieso altijd radio of muziek aan, dus ik kan me zelf niet echt plaatsen in het probleem. Maar misschien een middenweg zoeken door bijvoorbeeld een gezamenlijke afspeellijst te maken van muziek die achtergrondgeluid geeft maar niet overheersend is?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:23

maria1990 schreef:
Sorry hoor maar jullie maken zelf je eigen probleem bewust iemand anders zijn probleem. Ik ben zeker niet respectloos en appels met peren gaan vergelijken is nogal uit zijn verhouding en ook niet eerlijk om dan meteen met iemand die in een rolstoel zit zo neer te zetten om dan toch zelf je zin te krijgen en je gelijk te halen dat jezelf niks aan het smakken kunt doen. Mensen die in een rolstoel zitten kunnen daar inderdaad ook niks aan doen. Iemand die smakt kan in therapie of op zijn slaapkamer gaan eten. Waarom moeten andere mensen zichzelf toch altijd zo aanpassen aan een ander die zelf de oorzaak zijn van het hele probleem. Leg mij dit eens uit?


Goh, ik ben wel benieuwd hoe jij dan eet? Ik kan niet geluidloos eten hoor. En nee ik smak niet.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:49

Ik denk dat niemand geluidloos kan eten maar er zit een groot verschil in jezelf aanstellen en dingen horen die er niet zijn. Ik eet regelmatig buiten de deur of thuis met andere mensen en ik heb mij nog nooit gestoord aan eet geluiden van een ander persoon en sterker nog het komt geen eens in mij op om daar überhaupt bij stil te staan.

zonnebloem18

Berichten: 24856
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:53

Hartstikke fijn dat jij je daar niet aan stoort, maar iemand met misofonie kan echt helemaal door het lint gaan door iemand die een hap van een appel neemt of chips eet bijvoorbeeld. Dat is geen kwestie van aanstellen, maar een intens gevoel van irritatie en agressie die je niet even weg kan ademen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:55

maria1990 schreef:
Ik denk dat niemand geluidloos kan eten maar er zit een groot verschil in jezelf aanstellen en dingen horen die er niet zijn. Ik eet regelmatig buiten de deur of thuis met andere mensen en ik heb mij nog nooit gestoord aan eet geluiden van een ander persoon en sterker nog het komt geen eens in mij op om daar überhaupt bij stil te staan.


Jij hebt ook geen misofonie ;) Dit heeft niks met inbeelden te maken!