Autorijden, hoe zonder angst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Autorijden, hoe zonder angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 14:43

Hallo,

Ik heb sinds vorig jaar juni mijn rijbewijs en het is nooit mijn hobby geweest.
Tijdens lessen ging het erg goed totdat ik mijn rijbewijs had en in onze eigen auto ging rijden.
Het lukte niet goed en sindsdien is er een soort angst ontstaan, vooral bij stoplichten.
Ik vermijd het autorijden dan ook het liefste en rij dus ook niet vaak.

Straks moet ik met de auto naar werk in Zwolle (trein is voor vandaag geen optie ivm late tijden ) en zie er als een berg tegenop. Ik weet dat ik een stoplicht tegen ga komen die op een helling staat en ben zo bang dat die auto mij weer uitvalt en dat iedereen boos naar me gaat toeteren waardoor ik nog meer in paniek raak.
Dit is al vaker gebeurd, zelfs middelvingers naar me toe gegooid
Soms is het zo erg dat ik met trillende benen achter het stuur zit

Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil, wil het gewoon even van mij afschrijven omdat mijn moeder het niet begrijpt.
Iemand die ook deze ‘angst’ heeft? En hoe ga je daar mee om?
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 02-05-19 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sjaslique

Re: Autorijden, hoe zonder angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:48

Waarom ga je niet een keer op een rustig stuk oefenen met het aanvoelen van de auto. Het is echt een kwestie van het gevoel krijgen. En verder rust bewaren hoe lastig ook. Succes en veel veilige kilometers.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:49

Maar wat nou als de auto af slaat. Dan start je hem weer en probeer je het nog eens. Kan jou het schelen wat de rest er van vindt.

Ik heb ook zo vaak ergens met een afgeslagen motor gestaan toen ik net m'n rijbewijs had, hoort er bij ;)

Gewoon niet zo druk maken, dan valt het heus reuze mee :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:50

Neem een paar lessen in de auto waar je nu in rijdt. Ik ben zelf rijinstructeur en dit soort dingen komen vaker voor, je bent echt niet de enige. Oefenen is gewoon het beste en dan zeker in je eigen auto om wat vertrouwen te krijgen.

Edit: adviezen als trek het je niet aan, het valt wel mee, zijn echt super lief bedoeld, maar als je echt een rijangst ontwikkeld hebt helpen ze helaas niet echt mee. Het is een serieus probleem, autorijden is meer als spannend voor mensen met rijangst en het belemmert hun enorm.
Laatst bijgewerkt door zorro op 02-05-19 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:50

Ik heb al zo'n 6 jaar m'n rijbewijs maar altijd wel met vlagen angstig gebleven. Hoe ik er mee omga? Toch rijden, VEEL rijden, moeilijke stukken rijden, juiste die routes rijden die ik het engst vind. Is het enige wat helpt voor mij. Wanneer ik veel rij ben ik het minst angstig. Als ik een flinke poos niet heb gereden zit ik met angst en beven achter het stuur.

Rijles met iemand die naast me zit speciaal tegen rijangst etc. heeft me nooit geholpen want zodra er zo iemand naast me zit is m'n angst gelijk of vrij snel weg en heeft het niks geholpen, want ben nog net zo angstig de volgende keer dat ik er alleen in stap.

Maar, om het even te concluderen denk ik dat wat je het beste kan doen heel erg afhangt van je angst. Ik maak uit je OP op dat je dus moeite hebt met wegrijden vanuit stilstand op een helling? Kun je niet een rustig weggetje of een inrit in de buurt met een helling vinden waar je hellingproefjes kan en mag oefenen? Met/zonder iemand erbij, afhankelijk van hoe dat je helpt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:51

Véél rijden. Het is echt een kwestie van veel doen en dan word je er vanzelf handiger in en verdwijnt die spanning ook. Desnoods op een rustig parkeerterrein gewoon 100x optrekken net zo lang tot je het goede gevoel hebt.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:51

Oh ik herken dit zo goed. Nu een jaar mijn rijbewijs en na het behalen ben ik gelijk in een automaat gaan rijden omdat er geen andere auto voor mij beschikbaar was. Deze is nu ook verkocht waardoor ik helemaal niet kan oefenen. Een paar maanden geleden moest ik een klus voor school doen en 10 km rijden in een handgeschakelde auto,op de terugweg was het donker en ben ik zo in paniek geraakt dat ik huilend mijn vriend op heb gebeld. Die is toen naar mij toe gekomen en hij is toen naast me gaan zitten. Ik vond het vreselijk en door die ervaring zal ik nog veel minder snel in een auto stappen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:53

Jammer dat je meteen in het begin een vervelende ervaring hebt opgedaan. Ik ga wel echt mee met bovenstaande. Ik was tijdens mijn lessen ook enorm onzeker. Gelukkig heb ik echt veel lessen gehad, waardoor dit beter werd. in 1x geslaagd hielp ook mee. Maar de onzekerheid is pas echt weg gegaan toen ik zelf, in mn uppie, met de auto naar oost duitsland gereden ben. Toen ik eenmaal merkte dat ik dat prima kon werd het hier in Nederland ook piece of cake.

Dus zoals bovenstaanders ook zeggen, veeel gaan rijden. Kies eerst maar rustige momenten uit en zoek bv. wat heuveltjes op om te oefenen.

En inderdaad, slaat die af, dan start sjor je m op de handrem en start je m opnieuw. No worries, is ons allemaal wel eens overkomen!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:55

Heel herkenbaar! Ik heb dit ook gehad, zo enorm dat ik nog weigerde te rijden in mijn vaders auto. Mijn moeder had destijds een automaat, dus daarin heb ik wel gereden. Misschien niet de manier waarop het hoort, maar zo kon ik wel ervaring opdoen zonder nog meer angst te ontwikkelen.

Later kocht mijn vader toevallig ook een automaat en heb ik jarenlang geen schakel meer gereden. Dat was dus wel even een paniekmomentje toen ik een ongeluk kreeg en als leenauto een schakelbakkie kreeg :o Maar ik ben samen met mijn vader naar een industrieterrein gegaan om te oefenen, gewoon op mijn tempo. Mijn vader begreep mijn angst eerst ook niet echt, tot hij door had hoe erg ik in paniek kon raken. Nu kreeg ik de kans om te oefenen en heb ik het gelijk maar gedaan.

Daarnaast had ik ook net een baan aangenomen met een leaseauto.. En jawel, een schakelauto. Ik werd dus weliswaar verplicht om weer te 'leren' autorijden. Uiteindelijk heeft het me amper een week gekost om te wennen aan de auto :) Inmiddels rijd ik een andere leaseauto die een enorm fijne koppeling heeft, ik rijd 1500km per week en kan me niet voorstellen dat ik ooit angst heb gehad. Al had ik in het begin nog wel zweethandjes bij de hellingproef hoor :D Mijn huidige auto heeft ook nog eens hill assist, dus ik hoef geen hellingproef meer te doen nu :o

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:56

Als je de mogelijkheid hebt, ga automaat rijden. Dan heb je al deze ellende niet.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:56

Als je een benzine auto rijd... Is het misschien een optie op die om te ruilen tegen een dieseltje voor een poosje? Diesel is duurder als je korte afstanden rijd, dat klopt, maar ze kunnen wat meer hebben als je optrekken moeilijk vind. Iets meer vergevingsgezind zegmaar. Weet even niet hoe ik het anders kan omschrijven.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:57

zorro schreef:
Neem een paar lessen in de auto waar je nu in rijdt. Ik ben zelf rijinstructeur en dit soort dingen komen vaker voor, je bent echt niet de enige. Oefenen is gewoon het beste en dan zeker in je eigen auto om wat vertrouwen te krijgen.

Edit: adviezen als trek het je niet aan, het valt wel mee, zijn echt super lief bedoeld, maar als je echt een rijangst ontwikkeld hebt helpen ze helaas niet echt mee. Het is een serieus probleem, autorijden is meer als spannend voor mensen met rijangst en het belemmert hun enorm.

Dit lijkt mij echt het beste advies :j Daardoor ontwikkel je hopelijk wel op een goede manier weer wat vertrouwen.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:57

Jeetje ts wat vervelend, autorijden geeft zoveel vrijheid.
Ik neem aan dat jij op dit moment schakel en benzine rijd. Heb je al weleens gedacht aan een automaat? Eventueel een geheel ander type auto kiezen.

Hier al meerdere auto's gehad en de ene rijd echt een stuk fijner dan de ander. Zelf heb ik geen angst met rijden. Doe het zelfs heel graag. Maar met de polo 1.2 12v ga ik niet graag de stad in ivm extreem snel stilvallen. Dit is een bekend verhaal bij iedereen die mijn auto weleens mee heeft gehad. De koppel ligt heel vervelend.
De skoda kan je zelfs als je je best er voor doet nog niet stil laten vallen maar dat is een diesel.

En verder iedereen lekker laten doen. Zij hebben het ook moeten leren. Desnoods plak je een grappige sticker op met tekst.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:58

Ik ben overigens ook gewoon naar een rustige dijk gereden en ben daar de hellingproef gaan oefenen. Net zo lang tot ik me er enigszins zeker over voelde :) Zoek een hele steile dijk op en ga daarop oefenen, als je dat kan, dan kan je kleine hellingen ook wel.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:59

czarina schreef:
Ik neem aan dat jij op dit moment schakel en benzine rijd. Heb je al weleens gedacht aan een automaat? Eventueel een geheel ander type auto kiezen.

Hier al meerdere auto's gehad en de ene rijd echt een stuk fijner dan de ander. Zelf heb ik geen angst met rijden. Doe het zelfs heel graag. Maar met de polo 1.2 12v ga ik niet graag de stad in ivm extreem snel stilvallen. Dit is een bekend verhaal bij iedereen die mijn auto weleens mee heeft gehad. De koppel ligt heel vervelend.
De skoda kan je zelfs als je je best er voor doet nog niet stil laten vallen maar dat is een diesel.

En verder iedereen lekker laten doen. Zij hebben het ook moeten leren. Desnoods plak je een grappige sticker op met tekst.

Koppelpunt kun je laten verstellen door de garage :)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:01

Heel herkenbaar TS en echt niet leuk :(:)
Ik ben ook altijd al onzeker en bang geweest tijdens autorijden.
Vooral als ik stukken moet rijden die ik nog niet ken... daar kan ik gewoon buikpijn van krijgen.

Wat bij mij erg hielp is dat ik een eigen auto gekocht heb, deze ken en vertrouw ik nu door en door dus van uitvallen is bijvoorbeeld al geen spraken meer.
Maar ik begrijp dat niet iedereen zomaar een eigen auto kan kopen.
Wat bij mij ook helpt is heeeeeeeeel veel rijden, hoe meer ik rij, hoe minder de angst er is.

De tip van rijles in je 'eigen' auto vind ik ook een hele goede.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:03

We hebben dat allemaal wel eens meegemaakt hoor! Ik heb ook wel eens twee keer achter elkaar mijn auto af laten slaan bij een stoplicht, waardoor niemand weg kon rijden.

In het begin was ik angstig op de snelweg. Maar hoe meer kilometers je maakt, hoe minder spannen het wordt. Ga op een rustige dag wat kilometers maken. Neem iemand mee waar je mee kunt kletsen of zet je favoriete band op. Dan ben je minder bezig met wat fout kan gaan en zul je zien dat je het allemaal best goed kan.

Maar vergeet niet, het maakt niet uit als het wel eens fout gaat. Ook bij ervaren bestuurders slaat de auto nog wel eens af!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:05

MyChoice schreef:
czarina schreef:

Koppelpunt kun je laten verstellen door de garage :)

Joh dat wist ik helemaal niet. Nooit iemand me op gewezen. Zelfs garage niet die hem eerst 3x liet stilvallen voor dat ding op de brug stond ik ben er zelf aan gewend inmiddels en zelden nog een stilvallen tenzij mijn band net in een kuiltje staat je moet gewoon altijd net met wat extra toeren wegrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:11

Ik heb na een auto ongeluk ook rijangst ontwikkeld, bij elke bocht bang om het controle te verliezen. Maar toch gewoon weer de auto ingestapt, wel de eerste keren met iemand naast me en alleen bekende routes. Daarna kreeg ik steeds meer vertrouwen en gaat het steeds beter. Wat ik jou kan aanraden is met je eigen auto een aantal rijlessen te gaan nemen en dan te oefenen op hetgeen je moeilijk vind. Dit was ook mijn plan B. Met een goede rij instructeur erbij weet ik zeker dat je het onder de knie kan krijgen, terwijl als je alleen door blijft rijden en het fout blijft gaan je vertrouwen steeds meer daalt.

Edit: gebruik je alleen gas-koppeling of ook de handrem? Met handrem is de hellingproef makkelijker. Je kan ook op een oprit met helling oid waar haast niemand komt oefenen met een bekende naast je
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-19 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:12

Mensen kunnen in het verkeer behoorlijk agressief en onverdraagzaam zijn. Mijn eigen nachtmerriemomentje was in mijn tweede ritje toen ik op een vrij steile helling voor een bruggetje stond, en ook de auto twee keer af liet slaan, met een ongeduldig iemand achter me. Maar wat toen heel bevrijdend was, was dat ik toen bedacht dat de enige manier om het zo snel mogelijk op te lossen, juist was om zo rustig mogelijk te blijven. Dus ik heb toen echt heel bewust een paar keer diep in- en uitgeademd, en het nadrukkelijk rustiger gedaan, ook weer hardop de techniek herhalen, de auto achter me genegeerd en juist zo kon ik wegrijden.

Dat werkte en daardoor kan ik nu vaker de stress loslaten, omdat ik weet dat de tijd nemen de snelste manier is.

Verder helpt oefening, maar het loslaten van wat andere verkeersdeelnemers van jou vinden en focussen op dat wat jij aan het doen bent is ook heel nuttig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:13

Juist gaan rijden, oefenen oefenen en oefenen, kilometers maken. Nu maak je juist de drempel nog hoger om te rijden, omdat je het weinig doet, mis je routine, gaat het mis, wordt de angst weer groter.. Neerwaartse spiraal kom je dan zo in terecht. Zonde, want autorijden is zo handig en geeft je zoveel vrijheid :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:16

Goh, wat vervelend, TS! De tip om een les (of meer) te nemen met een instructeur in jouw auto lijkt me best een goede. Het oefenen met het koppelpunt blijft lastig. Een hellingproef is bij mij nooit een probleem, tot ik erover ná ga denken. Dan gaat het altijd mis en slaat dat ellendige ding af.

Wat mij hielp, was om alles (naast echt kilometers vreten!!!), zoals Shadow ook zegt, hardop te herhalen. Net zoals dat ik tijdens mijn rij-examen telkens riep: Binnen, buiten, naast! Zo kun je het ook met de koppeling oppakken. Misschien eens op een parkeerterrein oefenen met optrekken zodat je exact voelt wanneer je van stil naar trekken gaat?
Ik weet trouwens niet of het helemaal de bedoeling is, maar als ik stilsta op de helling, laat ik soms al een stukje de koppeling opkomen wanneer ik de rem ingetrapt heb, zodat ik zeker weet dat de auto niet gaat zakken als ik de koppeling loslaat.

Sterkte, niet leuk. :(

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 15:17

Bedankt voor de reacties :)
Ik rij schakel en benzine en het is de auto van mijn moeder, heb op dit moment nog geen geld voor een eigen auto.

Het probleem is dat als ik het ergens ga oefenen, dat het altijd goed gaat, maar zodra er drukte is word ik onwijs gespannen.

De tip van rijles in onze eigen auto vind ik een goede, wist niet eens dat dat kon :)

Ik doe het zonder handrem, tijdens rij lessen heb ik ook zonder geoefend want mijn instructeur zei dat het niet nodig was ivm helling ondersteuning in de les auto :\

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:18

Inderdaad nog een lesje of meer nemen met je eigen auto. Gewoon om er vertrouwd mee te raken en dan sta je er ook niet alleen voor als je hem af laat slaan of wat dan ook. Dat zal je echt helpen voor je zelfvertrouwen.

Daarna ook echt regelmatig blijven rijden. En elke keer als je toch weer angst voelt opkomen, neem dan iemand mee die je vertrouwd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:21

Oh ja, de tweede les die ik leerde toen ik zelf ging rijden was 'meer gas' als oplossing voor bijna alle koppelingsproblemen. Dat kon bij de lesauto (diesel) niet, maar was nodig en werkte heel goed bij de al aardig oude benzineauto.