[ENQ] Gezocht: ouders tussen de 18 en 55 jaar oud

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ies_

[ENQ] Gezocht: ouders tussen de 18 en 55 jaar oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 21:07

Lieve bokkers,

Eindelijk mag ik beginnen aan de laatste zware loodjes voor mijn diploma *\o/* .

Ik ben Isa en ik ben momenteel bezig met mijn afstudeeronderzoek voor mijn opleiding Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Zowel het aantal echtscheidingen als de werkdruk in Nederland zijn de afgelopen jaren gestegen. Daarnaast heeft er een verschuiving plaatsgevonden van partnerrelaties met een eenverdiener, naar tweeverdienende partnerrelaties. In mijn onderzoek wil ik de associatie tussen werkdruk en relatiekwaliteit verklaren aan de hand van het verschil tussen een- en tweeverdieners.

Ik ben op zoek naar mensen tussen de 18 en 55 jaar welke samenwonen met hun partner en kind(eren) en waarbij minimaal één ouder binnen het gezin werkt.

De vragenlijst is volledig anoniem en het duurt maximaal 5 minuten! :)

Wilt u mij helpen met mijn onderzoek? Klik dan op onderstaande link:
https://survey1.fss.uu.nl/index.php/344166?lang=nl

Ontzettend bedankt alvast, het helpt mij enorm vooruit!

Groetjes,
Isa

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:10

Ingevuld!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:11

Ingevuld :)

LienC

Re: [ENQ] Gezocht: ouders tussen de 18 en 55 jaar oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:13

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 21:14

Heeeel erg blij mee, bedankt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:18

Ingevuld.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:22

Ingevuld

maar die laatste vraag over pauze is nogal omslachtig
Hoe pauze
Wat pauze

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 21:33

Echt heel tof om te zien hoe groot het bereik van bokt is, het aantal ingevulde enquêtes schiet nu omhoog!

@tita, bedankt voor het invullen! Ik begrijp je vraag, ik heb hem toevallig nog overlegd met mijn begeleider omdat ik er ook een beetje moeite mee had. De vragenlijst over werkdruk is getoetst en betrouwbaar bevonden en helaas ben ik dan genoodzaakt om de volledige lijst over te nemen en mag ik daarin geen aanpassingen doen. Hoop dat de rest van de vragenlijst wel duidelijk was!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:39

Wat ik lastig vond was dat het alleen over werk ging. Ik werk, maar studeer ook. Heb nu gewoon mijn werkuren gerekend, maar anders kwam ik wel op de tweede optie uit (de 40+ uren optie).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:44

In mijn werk is pauze niet mogelijk. Die optie kon ik niet aanvinken.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 21:45

LienC schreef:
Wat ik lastig vond was dat het alleen over werk ging. Ik werk, maar studeer ook. Heb nu gewoon mijn werkuren gerekend, maar anders kwam ik wel op de tweede optie uit (de 40+ uren optie).

Dat vind ik een hele goede, ga ik zeker meenemen als ik mijn resultaten ga verwerken! Bedankt voor het invullen. :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:06

Ingevuld.
Ik vond het lastig omdat ik zelf goed met hele hoge werkdruk kan omgaan
Omgekeerd heb ik er veel meer last van als ik prive te veel verplichtingen heb. Ik ‚vlucht‘ dan liever in het werk.
Zo heb ik veel meer stress van vaste schooltijden bijvoorbeeld, die zitten mij mentaal veel meer in de weg dan wanneer ik savonds nog wat extra moet werken.

Onze relatie was eigenlijk perfect toen we beide nog regelmatig 50+ uur werkten. Met veel minder werken maar meer sociale verplichtingen ben ik echt beduidend sneller geirriteerd.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:22

Als je kinderen een eigen huis/appartement hebben dus niet meer inwonend zijn kun je niet meer verder want 0 is geen optie.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 22:23

Sizzle schreef:
Ingevuld.
Ik vond het lastig omdat ik zelf goed met hele hoge werkdruk kan omgaan
Omgekeerd heb ik er veel meer last van als ik prive te veel verplichtingen heb. Ik ‚vlucht‘ dan liever in het werk.
Zo heb ik veel meer stress van vaste schooltijden bijvoorbeeld, die zitten mij mentaal veel meer in de weg dan wanneer ik savonds nog wat extra moet werken.

Onze relatie was eigenlijk perfect toen we beide nog regelmatig 50+ uur werkten. Met veel minder werken maar meer sociale verplichtingen ben ik echt beduidend sneller geirriteerd.

Bedankt voor het invullen! En ook heel fijn zulke feedback, dit zijn allemaal factoren die in mijn onderzoek niet mee doen en dat is denk ik een belangrijke tekortkoming. :j

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 22:26

MiekeFS schreef:
Als je kinderen een eigen huis/appartement hebben dus niet meer inwonend zijn kun je niet meer verder want 0 is geen optie.

Net te laten om mee te quoten met mijn vorige bericht.
Dat klopt inderdaad, de doelgroep van mijn onderzoek is echt gericht op ouders met inwonende kinderen, misschien is de titel van mijn topic daardoor niet duidelijk. :( Desondanks wel bedankt voor de moeite!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:29

Ingevuld!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:42

LienC schreef:

Dit heb ik ook. Werk 32 maar studeer ook wel 8-12 uur pw. Mijn werkgever is flexibel en ik ervaar een gewone werkdruk op het werk, maar door de studie is mijn werkdruk veel hoger thuis.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 23:02

@madeliefw: bedankt voor je input, ik ga het absoluut meenemen!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:29

Ingevuld. Moet zeggen dat ik een paar jaar geleden andere antwoorden had gegeven. Toen waren de kinderen jonger en zat ik vast aan schooltijden, clubs, regelen oppas etc. Nu ze ouder zijn word dat makkelijker, je tijd kun je anders invullen. Ligt dus deels aan de fases waarin kinderen zitten. Qua werk is het bij ons goed te doen omdat manlief regelmatig werkt en ik onregelmatig waardoor we dingen goed kunnen combineren en regelen.
Succes met je onderzoek!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 01:05

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 03:28

Wij hebben jarenlang noodgedwongen in een traditioneel rolpatroon gezeten waarbij mijn partner volledig werkt en ik (door ziekte) volledig thuis was. Wij hebben twee kinderen (2 en 5).
Dat vond een zeer zware tijd en het was een uitdaging voor onze relatie. Een dergelijke ongelijkheid in inkomen en (gezins)taken en bijkomend wederzijds onbegrip en wrijving is denk ik juist maar voor weinig mensen een fijne situatie die de relatie ten goede komt. De 'werkdruk' van thuis zijn met huishouden en kinderen en daar volledig alleen verantwoordelijk voor te zijn omdat dat nou eenmaal je job is als huismoeder, is mij in elk geval veel te veel.
Nu ben ik weer voorzichtig aan het werk, wat een opluchting...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 03:40

Ingevuld, duidelijke enquête.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 08:15

Cerilene_ schreef:
Wij hebben jarenlang noodgedwongen in een traditioneel rolpatroon gezeten waarbij mijn partner volledig werkt en ik (door ziekte) volledig thuis was. Wij hebben twee kinderen (2 en 5).
Dat vond een zeer zware tijd en het was een uitdaging voor onze relatie. Een dergelijke ongelijkheid in inkomen en (gezins)taken en bijkomend wederzijds onbegrip en wrijving is denk ik juist maar voor weinig mensen een fijne situatie die de relatie ten goede komt. De 'werkdruk' van thuis zijn met huishouden en kinderen en daar volledig alleen verantwoordelijk voor te zijn omdat dat nou eenmaal je job is als huismoeder, is mij in elk geval veel te veel.

Bedankt voor je openhartige reactie! :) De vele onderzoeken die ik gelezen heb sluiten ontzettend aan bij jouw eigen ervaring. Wederzijds onbegrip, met name over huishoudelijke verantwoordelijkheden, is een van de belangrijkste factoren die de relatie kwaliteit verminderen. Aan de andere kant blijkt wel dat als er sprake is van een traditionele rolverdeling waarbij beide het optimale uit hun takenpakket halen (man werkt fulltime, vrouw besteedt tijd fulltime aan het huishouden/kids), dat koppels dan juist heel tevreden zijn over hun relatie.
Dat tweede komt wel uit (zeer) verouderende onderzoeken, ik denk dat de mentaliteit tegenover rolverdelingen toen gewoon wat anders was.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:20

Ingevuld.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:34

Ies_ schreef:
Cerilene_ schreef:

Bedankt voor je openhartige reactie! :) De vele onderzoeken die ik gelezen heb sluiten ontzettend aan bij jouw eigen ervaring. Wederzijds onbegrip, met name over huishoudelijke verantwoordelijkheden, is een van de belangrijkste factoren die de relatie kwaliteit verminderen. Aan de andere kant blijkt wel dat als er sprake is van een traditionele rolverdeling waarbij beide het optimale uit hun takenpakket halen (man werkt fulltime, vrouw besteedt tijd fulltime aan het huishouden/kids), dat koppels dan juist heel tevreden zijn over hun relatie.
Dat tweede komt wel uit (zeer) verouderende onderzoeken, ik denk dat de mentaliteit tegenover rolverdelingen toen gewoon wat anders was.

Ik denk dat heel veel van dit verschil te wijten is aan een veranderde mentaliteit en meer zelfstandigheid van vrouwen waardoor de maatstaven van een huwelijk wat als 'gelukkig' wordt bestempeld is veranderd. Ik denk ook zeker het concept liefde binnen het huwelijk.

Onze oma's hebben denk ik vaak veel moeten pikken. Enerzijds omdat dat normaal werd gevonden in die tijd en omdat het zo 'hoorde', daarnaast omdat ze simpelweg geen kant op konden.
Tegenwoordig worden de meeste scheidingen geïnitieerd door vrouwen, ik denk omdat ze enerzijds hogere verwachtingen hebben en een hoger zelfbeeld om zichzelf dat te gunnen IPV te schikken en daarnaast omdat het voor vrouwen die zelf werken daadwerkelijk een reële optie kan zijn om alleen verder te gaan, terwijl je als huismoeder wel 2 x nadenkt voordat je je in dusdanig zware financiële en praktische problemen zal storten.
Ik merkte zelf dat het huismoederschap mijn zelfvertrouwen ook dusdanig had beschadigd dat ik zulke stappen pas in extreme gevallen had durven nemen (niet dat hier in ons geval enig reden voor was overigens). Daarin ben ik vast ook niet de enige.