Organizational life hacks

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Organizational life hacks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 20:43

Ik woon straks al twee jaar in mijn eigen huis... En nog loop ik met rommel te leuren.

Ik kan vast niet de enige zijn die moeite heeft met opruimen :')

Dus ik ben op zoek naar toffe lifehacks, hoop dat we die hier kunnen delen!

Momenteel ben ik aan het zoeken naar lifehacks voor mijn administratie. Ik bewaar dit normaal gesproken altijd in van die dozen, daar heb ik er twee van. Maar ik heb nogal wat administratie liggen en wil het eens beter aanpakken.

Ik heb ook veeeeel te veel paardenjassen, dat kamertje moet ik eens beter inruimen. En zo heb ik wel meer. Perfecte klusjes voor deze koudere avonden. Ik ben niet echt Marie Kondo minded, heb meer dan genoeg ruimte :')

Wie doet er mee?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:56

Administratie in mappen doen, er op zetten wat er in zit globaal zoals werk, belastingdienst, verzekeringen etc.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:59

Alles waar je nooit meer het origineel van nodig hebt inscannen en op externe harde schijf knallen. Papierwerk de deur uit. Ben je er maar vanaf!
En teveel jassen? Hoeveel heb je er echt nodig? Less is more :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 21:03

moonsparkle schreef:
Administratie in mappen doen, er op zetten wat er in zit globaal zoals werk, belastingdienst, verzekeringen etc.

Is inderdaad de bedoeling :j Dus die staan op mijn Action-lijstje :D
Zit op pinterest te zoeken naar een wijze indeling :')

Binnenkort mag ik ook mijn voorraadkast indelen *\o/*

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 21:07

Iriscope schreef:
Alles waar je nooit meer het origineel van nodig hebt inscannen en op externe harde schijf knallen. Papierwerk de deur uit. Ben je er maar vanaf!
En teveel jassen? Hoeveel heb je er echt nodig? Less is more :)

Niet alle papieren wil je op je computer hebben denk ik :Y)

Jassen uitzoeken moet gewoon 'nog ff', naar het LDH ermee :)

Hilary

Re: Organizational life hacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:22

Ik heb ook te veel van alles. Voor jassen en kleding doe ik het als volgt: twee keer per jaar haal ik alles tevoorschijn en gaat alles achterin de kast (of in geval van de jassen: in de schuur). Als ik iets heb aangehad, mag het daarna voorin de kast. Heb ik het bij de volgende opruimbeurt nog niet van achter uit de kast gehaald, dan had ik het dus niet nodig, en kan het dus weg. Heel eerlijk: sommige dingen krijgen nog een extra kans. En ik maak wel een zomer/winter-onderscheid.
Administratie heb ik ook in een map. Eigenlijk in twee: van mezelf in 1 map en van de pony’s in een map. Ook daar bewaar ik teveel van (bonnen etc), maar die probeer ik om het jaar ook door te akkeren en dingen weg te gooien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 22:33

Je kan een app installeren op je telefoon waarin je een foto kan maken van al je aankoopbonnen en facturen en je kan erbij zetten hoe lang er garantie op zit. Ideaal, scheelt heel veel ruimte!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:59

Wat organiseren betreft vind ik het altijd prettig om dingen die bij elkaar horen ook bij elkaar te bewaren. Rijkleding heeft een eigen plank in de kast, gewone broeken liggen allemaal samen op een andere plank, shirts hebben hun eigen plank, truien ook en zo door. Voor mij neemt dat wat van de chaos weg, het is minder snel een zoektocht naar het juiste kledingstuk en na het wassen kan je het ook vlot weer opbergen zonder dat je een plek ervoor moet zoeken. Wanneer mijn planken uitpuilen dan doe ik dus ook dingen weg, anders loopt mijn systeem in de soep. Ik kan daar best van genieten als ik dan een kastdeur of lade open trek, en dan die orde zie :)

Papierwerk heb ik in een la, en elk onderwerp doe ik apart in een eigen snelhechter. Bankafschriften, loonstroken, verzekeringspapieren, medische papieren, tekeningen, alles krijg een eigen map. Wanneer ik van 1 onderwerp heel veel papierwerk binnen krijg, bijvoorbeeld de bankafschriften, dan doe ik een map per jaartal. Zoals bijvoorbeeld bankafrekeningen 2017, 2018, 2019. Alles ligt ook (ongeveer) op datum, het oudste zit achterin de mappen. Als de ruimte dan vol is met papier, dan kan je alles beetpakken en mappen met jaartallen die niet meer relevant zijn door de shredder halen.

Zadelkast had ik geordend van schoon naar vies: bovenin de kast de spullen die liefst een beetje schoon blijven (cap, medicatie, koffie, drinkbekers, ehbo doos). Halverwege de spullen die relatief schoon zijn maar ook een beetje vies mogen worden, zadel hoofdstel dekjes, en helemaal onderin al het spul dat wel eens ranzig weg wordt gezet: emmers, voertonnen, poetskist, stalschoenen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:34

Ik heb een la waar ik alle papieren die ik niet meteen weggooi boven op elkaar leg. Als de la niet meer dichtgaat pak ik de stapel er uit en leg die op zijn kop.
Alles wat weg mag gaat verscheurd de papierbak in, dingen die bewaard moeten blijven gaan weer onderop de stapel in de la. Dingen als verzekeringspolissen e.d. gaan direkt in een ordner onder het tabblad "V".

Kleding: eigenlijk heb ik alles hangen*, behalve broeken en hempjes. Elke plank heeft zijn eigen doelgroep :) en als het te lang onderop blijft liggen gaat het in een doos. Die gaat -voor de zekerheid- nog even in een hoek en daarna weg.
*Ik heb mezelf gelimiteerd tot xx hangertjes in mijn kast, áls ik iets nieuws koop, moet er dus iets anders weg.