Ik moet stoppen met mijn huidige HBO-opleiding Archeologie doordat ik teveel studiepunten mis en een negatief BSA onvermijdelijk is. Daarom ben ik op advies van mijn slb'er gaan zoeken naar een back-up studie (midden februari mee begonnen, toen het al niet goed ging met mijn opleiding). Uiteindelijk ben ik na een zoektocht uitgekomen bij HBO-Rechten en Sociaal Juridische Dienstverlening, al lijkt de eerstgenoemde mij interessanter.
Ik heb afgelopen maand van beide opleidingen een proefstudeerdag gevolgd en ben het meest enthousiast over HBO-Rechten. Echter houdt het type student wat daar vooral (niks verkeerd mee overigens, is bij elke studie wel zo haha) op afkomt, mij een beetje tegen (waar mijn sociale onzekerheid dus de kop op steekt
). Wat ik zelf heb gezien is dat er mondige, zelfverzekerde mensen komen (studenten en toekomstige studenten) en hier en daar wat advocaatjes in spé. Nu ben ik zelf, door o.a. sociale angst (waar ik voor in behandeling ben bij een psycholoog) en ook wel een beetje aangeboren onzekerheid, vrij introvert van aard. Maar aan de andere kant ben ik dan ook weer iemand die graag theoretisch leert, het recht erg boeiend vind en ook goed kan luisteren naar anderen en adviseren ook erg leuk vind om te doen! Een op een heb ik ook niet zoveel last van mijn sociale onzekerheid (wel bang voor kritiek en faalangst) en ben ik naar eigen zeggen ook wel gewoon sociaal. Daarnaast heb ik altijd al van schrijven en lezen gehouden en interesse gehad in de Nederlandse taal.
Ik twijfel nu dus tussen mij aanmelden voor het studiejaar 2019-2020 of toch nog een tussenjaar, waarin ik aan mezelf ga werken en daarna kijk of ik alsnog die opleiding wil gaan doen. Maar aangezien ik al eerder (halve) tussenjaren heb gehad en toch graag wil blijven studeren, twijfel ik best wel en kom ik er zelf niet zo goed meer uit.
Een andere optie zou zijn om de mbo-opleiding Juridisch-Administratief Dienstverlener nv.4 te doen, welke de mogelijkheid heeft om het in 1 of 2 jaar af te ronden i.p.v. 3 jaar. Dit is aan een regulier ROC en afhankelijk van eigen capaciteiten dus versneld te volgen, waarbij ze vanuit de opleiding ook extra lessen geven om beter door te stromen naar verwante HBO-opleidingen daarna.
Deze optie zou naar mijn idee een goede basis geven waardoor ik hopelijk ook sociaal sterker eruit kom.
Ik heb me wel ingeschreven voor HBO-Rechten i.v.m. de deadline van 1 mei, maar uitschrijven is tot 15 augustus nog mogelijk, mocht ik nog van gedachten veranderen.
Om het af te sluiten, ik heb jullie advies hard nodig, want ik wil nu een 100% goede keuze maken