Twijfel over opleiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bridleless

Twijfel over opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 02:27

Hoi Bokkers!

Ik moet stoppen met mijn huidige HBO-opleiding Archeologie doordat ik teveel studiepunten mis en een negatief BSA onvermijdelijk is. Daarom ben ik op advies van mijn slb'er gaan zoeken naar een back-up studie (midden februari mee begonnen, toen het al niet goed ging met mijn opleiding). Uiteindelijk ben ik na een zoektocht uitgekomen bij HBO-Rechten en Sociaal Juridische Dienstverlening, al lijkt de eerstgenoemde mij interessanter.
Ik heb afgelopen maand van beide opleidingen een proefstudeerdag gevolgd en ben het meest enthousiast over HBO-Rechten. Echter houdt het type student wat daar vooral (niks verkeerd mee overigens, is bij elke studie wel zo haha) op afkomt, mij een beetje tegen (waar mijn sociale onzekerheid dus de kop op steekt :') ). Wat ik zelf heb gezien is dat er mondige, zelfverzekerde mensen komen (studenten en toekomstige studenten) en hier en daar wat advocaatjes in spé.

Nu ben ik zelf, door o.a. sociale angst (waar ik voor in behandeling ben bij een psycholoog) en ook wel een beetje aangeboren onzekerheid, vrij introvert van aard. Maar aan de andere kant ben ik dan ook weer iemand die graag theoretisch leert, het recht erg boeiend vind en ook goed kan luisteren naar anderen en adviseren ook erg leuk vind om te doen! Een op een heb ik ook niet zoveel last van mijn sociale onzekerheid (wel bang voor kritiek en faalangst) en ben ik naar eigen zeggen ook wel gewoon sociaal. Daarnaast heb ik altijd al van schrijven en lezen gehouden en interesse gehad in de Nederlandse taal.

Ik twijfel nu dus tussen mij aanmelden voor het studiejaar 2019-2020 of toch nog een tussenjaar, waarin ik aan mezelf ga werken en daarna kijk of ik alsnog die opleiding wil gaan doen. Maar aangezien ik al eerder (halve) tussenjaren heb gehad en toch graag wil blijven studeren, twijfel ik best wel en kom ik er zelf niet zo goed meer uit.

Een andere optie zou zijn om de mbo-opleiding Juridisch-Administratief Dienstverlener nv.4 te doen, welke de mogelijkheid heeft om het in 1 of 2 jaar af te ronden i.p.v. 3 jaar. Dit is aan een regulier ROC en afhankelijk van eigen capaciteiten dus versneld te volgen, waarbij ze vanuit de opleiding ook extra lessen geven om beter door te stromen naar verwante HBO-opleidingen daarna.
Deze optie zou naar mijn idee een goede basis geven waardoor ik hopelijk ook sociaal sterker eruit kom.

Ik heb me wel ingeschreven voor HBO-Rechten i.v.m. de deadline van 1 mei, maar uitschrijven is tot 15 augustus nog mogelijk, mocht ik nog van gedachten veranderen.
Om het af te sluiten, ik heb jullie advies hard nodig, want ik wil nu een 100% goede keuze maken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:15

100% goede keuze weet je helaas nooit van te voren.
Ik denk dat je je niet moet laten tegenhouden door persoonlijke struggles; Wie heeft die nou niet?
Sociaal sterker wordt je door de jaren heen wel, ik vind het zonde om daardoor eerst een mbo te gaan doen als je meteen HBO aan kunt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:42

Gewoon de HBO rechten gaan doen!
Juist door die studie zal jij ook zelfverzekerder worden. En vergeet niet dat makkelijke praters niet allemaal zo zeker zijn als ze zich voordoen ;)
Lekker voor jezelf gaan en je niet laten intimideren door je medestudenten. Jij kan dit óók!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:43

brokjes schreef:
100% goede keuze weet je helaas nooit van te voren.
Ik denk dat je je niet moet laten tegenhouden door persoonlijke struggles; Wie heeft die nou niet?
Sociaal sterker wordt je door de jaren heen wel, ik vind het zonde om daardoor eerst een mbo te gaan doen als je meteen HBO aan kunt.

Hier ben ik het mee eens.

Daarbij heb ik geleerd dat mijzelf meten aan andere mensen gewoon stomweg geen zin heeft. Ik was ook altijd de vreemde eend in de bijt op de opleiding. Uiteindelijk ben ik wel in een heel bijzonder gebied van mijn vak terecht gekomen, terwijl de rest een "mainstream" baan heeft. Ik ben, zoals ze dat zeggen, een rasechte vakidioot. En vroeger vond ik dat echt geen compliment, maar tegenwoordig zeg ik het met trots.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:44

Ik zou kiezen voor de studie die je het leukste vindt. Dan heb je de grootste kans dat je je studiepunten haalt. Daarnaast, afstromen kan altijd nog toch?
Zet voor jezelf een doel, bv ik ga mijn propedeuse halen in 1 jaar. Kijk dan wat je daar voor nodig bent. Bv een goed leer schema, mede studenten om mee te leren, coach gesprekken om mondiger te worden .. verzin het maar. Dan doen wat je nodig hebt en er vol voor gaan.

Ik denk persoonlijk dat je er eerder achter komt of dit is wat je leuk vindt door het te doen, ipv een half jaar een tussenjaar te nemen en er van buitenaf overna denken of dit iets voor je is. Geeft toch een ander beeld dan wanneer je het doet.

Wat je ook kiest. Blijf bij jezelf dan komt het vast wel goed! Succes!!

Anoniem

Re: Twijfel over opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:00

Jij bent misschien niet zo extravert of relaxt rondom mensen, de "toekomstige advocaatjes" zijn wellicht minder goed in de theorie leren. Niemand is perfect, laat je niet afschrikken omdat sommige studenten op een aantal punten beter lijken dan jij. Jij bent op andere punten weer beter dan zij zijn :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:16

Misschien zijn die 'toekomstige advocaatjes' wel net zo onzeker als dat jij dat bent en zijn het hartstikke leuke mensen. Ik ben iemand die héél onaardig en arrogant over komt als ik onzeker ben, maar zo ben ik niet echt hoor, ik ben op zich best leuk :') Ik zou dat echt gewoon een kans geven!

Kies wat je leuk vindt en waar je gelukkig van wordt! Zelf vind ik het altijd handig om mezelf dit te vragen: krijg je spijt als je dit niet doet? Is het antwoord ja? DOEN!

Lekker cliché maar nu ben je nog jong, nu kun je makkelijker alle fouten maken die je wilt/nodig hebt :j

LugeaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:20

Bevalt je huidige opleiding verder ook niet? Bij mij op de opleiding zijn meerdere mensen vanwege het negatieve BSA gestopt om volgend jaar opnieuw te beginnen. Je moet je dan voor 1 mei 2019 uitgeschreven hebben begreep ik. (Heb me er zelf niet in verdiept, dus weet niet of dit iets van onze Hogeschool is of in het algemeen).

Verder moet je je vooral niet laten afschrikken door extraverte personen of advocaten in de dop. Voor sommige mensen is extravert gedrag ook gewoon een manier om onzekerheid te masceren, vaak zelfs. :j

Jij bent jij en dat is goed. Focus je op jezelf en je eigen ontwikkeling gedurende de opleiding. Je zit daar voor jezelf omdat jij dat wil, ga ervoor dus! Succes. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:26

Het meeste juridische werk bestaat voor zover ik kan zien veel meer uit stukken lezen, informatie verzamelen en documenten opstellen dan uit shiny werk in de rechtzaal, dus volgens mij is daar echt een plek voor je te vinden waar jouw kwaliteiten en talenten van nut zijn!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:31

wat was je vakkenpakket op de havo?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:44

Een studie doe je voor jezelf, niet voor anderen. :)
Nu heeft het HBO er wel een handje van om veel groepsopdrachten te geven, maar uiteindelijk is het belangrijkste dat je mee komt in de lessen qua niveau, en dat je een opleiding doet die je leuk vind.

Zelf ga ik volgend jaar ook een HBO starten en ik ben ook nu al bang dat ik er buiten zal vallen omdat mij dit vaker is overkomen in het verleden. Qua student zijn zit ik gewoon graag in mijn eigen bubbeltje en heb ik niet altijd de behoefte om sociaal te zijn. Toch waren er altijd wel een handjevol mensen waar ik het mee kon vinden en dat is fijn, maar geen must! Ik ben daar voor mezelf, voor mijn eigen lessen en uiteindelijk papiertje.
Een tussenjaar kan, maar eerlijk, door te doen en te leven en jezelf bloot te stellen aan situaties waar je ongemakkelijk en naar van wordt werk je uiteindelijk het meest aan jezelf. Iedereen heeft onzekerheden en issues, juist ook de mensen met een grote sociale bakkes. :+

Je benoemt al een mooi aantal kwaliteiten van jezelf voor de studie, ga daar dan voor! Ook mensen als jij zijn nodig. ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:58

Bang voor kritiek en faalangst is wel iets wat je als obstakel tegen gaat komen in elke studie, los van de richting. Kritiek en prestatiedruk helpt je ook om te groeien - als je nu al weet dat dat een ding is, zou ik de studie niet uit de weg gaan, maar wel al meteen hulp zoeken om daar mee om te leren gaan.

Qua eigenschappen en wat je leuk vindt om te doen klinkt het alsof je het juridische werk heel leuk gaat vinden. Dat is een motivatie op zich...

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 00:45

Dankjewel voor jullie reacties! Het geeft me zeker meer zelfvertrouwen en moed om toch voor HBO-Rechten te gaan.

BlijNijn schreef:
Bevalt je huidige opleiding verder ook niet? Bij mij op de opleiding zijn meerdere mensen vanwege het negatieve BSA gestopt om volgend jaar opnieuw te beginnen. Je moet je dan voor 1 mei 2019 uitgeschreven hebben begreep ik. (Heb me er zelf niet in verdiept, dus weet niet of dit iets van onze Hogeschool is of in het algemeen).

Ik weet niet zo goed of ik mijn huidige studie wel echt leuk vind. Ik vind Archeologie absoluut niet saai en moeilijk ook niet zozeer. Wel door het technische aspect van de opleiding, daardoor dreigt ook het negatieve advies. Dus uitschrijven en dan opnieuw weer beginnen voelt eigenlijk niet juist. Ik weet ook niet of het zou mogen, omdat mijn slb’er het al wel over dat negatieve advies heeft gehad en ik ook teveel EC’s mis (12 in totaal nu, terwijl ik er 9 mag missen voor de overgang).
Haar advies was een paar maanden geleden om alvast een ‘back-up’ studie te hebben. Toen ben ik gaan rondkijken en kwam ik geheel tegen mijn verwachting erachter dat Rechten toch wel heel erg leuk leek, ondanks dat ik altijd heb gedacht dat het ‘saai’ was. Persoonlijk denk ik dat inhoudelijk Rechten ook beter bij mij en m’n interesses past, terwijl ik bij Archeologie wel meer op mijn plek ben.

Arabesk schreef:
wat was je vakkenpakket op de havo?

Ik heb Cultuur & Maatschappij zonder wiskunde gedaan, maar aanvullend met biologie. Het pretpakket dus haha :')
Op zich maakt het voor Rechten ook niet uit dat ik geen wiskunde heb gehad. Misschien wat statistiek, maar dat moet met wat bijles wel te doen zijn mocht het terugkomen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 00:56

Geen statistiek nodig, wel logica. Maar dat was ook op de universiteit alleen een keuzevak.