Brengt het nog op om veeboer te worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Brengt het nog op om veeboer te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:26

Bij ons in de buurt is er recent een boerderij te koop gekomen. Was vergund voor 2000 varkens. De vergunning is omgezet naar 60 runderen. Er is een 12 hectare grond, welliswaar enkel en alleen weiland.

Wij zijn geïnteresseerd hierin. Plan is om ons huidig huis te houden en te blijven wonen. Van het huis op de boerderij zouden wij b&b maken. Wij zouden ook echt weer beginnen boeren. Wij moeten nog uitzoeken of de vergunning voor runderen omhoog kan of kan omgezet worden naar schapen. Maar nu, is dit wel realistisch? Momenteel zitten wij met 2 kampen thuis. Kamp vriend die zegt dat dat wel moet lukken en kamp ik die hem gek verklaard en dat ons dat nooit gaat lukken.

Ik heb ook geen flauw idee wat er nog allemaal bij komt kijken. Wat kost een rund, wat kost een kudde schapen? Hoe zit het met btw bijdrage en is het realistisch om hiervan een hypotheek van €5000 te betalen? Is er iemand die hier wat meer info over heeft? Het betreft de Belgische wetgeving :)

Wij hebben maandag allersinds al een bezichtiging gepland en gaan vragen of wij de boekhouding mogen inzien. Het bedrijf bestaat niet meer ondertussen omwille van pensioen. En wat is nu slimmer? Vleeskoeien, schapen, kippen, konijnen? Iets anders? Alles behalve varkens is wel goed voor ons :D

Wie oh wie heeft meer info? Ik ben mij er heel bewust van dat de kans dat dit mogelijk is zeer minimiem is :)

R_oo_s

Re: Brengt het nog op om veeboer te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:36

Als je jong bent en opgegroeid ben in de veeindustrie , om het zo maar even te noemen , lijkt het mij een super kans . Zoniet , beperk je dan bv tot een BenB en verhuur bv je grasland . Besef dat er een enorme stapel onnodige Europese regels zijn betrft de veehouderij .

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:40

Als je geen bedrijfsagrarische achtergrond hebt, wordt het erg lastig denk ik.

Zelfs mensen die er van jongs af aan inzitten, het bedrijf van ouders overgenomen hebben en alle opleidingen voor het hebben van een agrarisch bedrijf, hebben het vaak zwaar.

Als je die achtergrond niet hebt, zou ik het echt niet adviseren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:46

Nope. :+
De veeboeren hier houden er stuk voor stuk mee op omdat de regeltjes het gewoon haast onmogelijk maken.

En zoals al gezegd, als je geen agrarische achtergrond hebt, is het onbegonnen werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:48

Ok top. Dan weet ik genoeg. De reacties zijn in de lijn van wat ik verwachtte. :) Bedankt alvast!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:51

Hoe het in België zit, weet ik niet. Maar koeienboer worden in Nederland is praktisch onmogelijk geworden door alle regeltjes. Overigens, met 12ha op een rundveehouderij kom je niet ver. Wij hebben 3 jaar terug een schapenhouderij opgericht en als je daar een beetje feeling mee hebt, kan dat best wat worden. Maar het moet natuurlijk wel bij je passen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:52

Ik ga mee met de bovenstaande personen. Je kunt het beter kopen als B&B en dan de grond verhuren voor allerhande zaken, zoals weidegang voor dieren (ongeacht of dat paarden of ander vee van anderen zijn), maar ook als plek om hooi te creëren voor de verkoop (loonwerker kan het voor je bijhouden), etc. Misschien zijn er wel vergunningen te verkrijgen om een mini-camping te starten. Maar ook hier stoppen veel boeren vanwege de vele regels en vooral de torenhoge administraties, lijstjes en weet ik wat niet meer. Het was vroeger al geen vetpot, hoorde ik van een gewezen boerendochter, maar nu is het helemaal toeleggen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:00

ik ga met de rest mee.
De vele regels die boeren opgelegd zijn, zijn echt niet leuk meer en maakt het idd gewoonweg onmogelijk om nog op ontspannen en fatsoenlijke wijze een leuke boterham te verdienen. En het eind van die regellijst is nog lang niet in zicht; komen er elk jaar alleen maar meer bij.

Helemaal als absolute starter (dus 0,0 agrarische achtergrond en niet ouders met bedrijf waar in te stappen valt) is het onmogelijk geworden.

Daarnaast, aangezien niet de boeren maar het de afnemers zijn die de prijzen bepalen, is je opbrengprijs per kilo/liter zo laag en je kosten zo hoog, dat je met maar 60 runderen echt niet je kost kan verdienen. Zeker niet als dat incl het jongvee is.
Dan kan alsnog 1 van de 2 er een fulltime baan ernaast bij gaan houden. Met een beetje pech moet zelfs de andere er nog een part time baan erbij nemen om fatsoenlijk rond te kunnen komen ( hangt er een beetje vanaf in welk loonsegment de fulltimer zit)

edit; ow lees nu pas dat het niet over Nederland gaat....maar ik vermoed dat het in Belgie niet veel positiever zal zijn :+
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 27-04-19 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:03

Het plan was sowieso dat mijn vriend zijn baan bleef houden. Ik ken meerdere boeren die er gelukkig wel nog goed hun geld mee verdienen, maar die hebben inderdaad vanuit huis veel meegehad :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:12

vergeet daarnaast ook niet dat veel regels zeer hoge investeringen van de boeren eisen. Investeringen die de boeren helaas niet terug zien in de afnemersprijs (of anders maar heel miniem; dan heb je het echt over centenwerk per kilo/liter).
Geen idee hoe up to date die boerderij is, maar dat is wel iets om mee te nemen. Want wat boeren moeten investeren als er weer een zoveelste regel bij komt, loopt meestal toch in de plus 100 k.
Dat zijn echt geen leuke bedragen meer, waar veel geld voor geleend moet worden. Zeker als je vanaf 0, zoals jullie, moet beginnen. Dat is niet te doen.
Ik zou zeggen; of je moet de jackpot hebben gewonnen :P

Ik persoonlijk zou het niet doen en het dan bij het b&b idee houden

edit; zie nu ook dat het bedrijf al niet meer bestaat. Als dat al een aantal jaar geleden is, zal de boerderij vast niet up to date met alle regels zijn en komen er nog wat extra investeringen erbij dan alleen de aankoopprijs om er commercieel te mogen boeren.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 27-04-19 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:14

Enkel b&b wordt het sowieso niet. Dat kunnen wij ook in ons huidige huis realiseren :) Tot vorig jaar stonden er nog runderen dus ik denk dat alles nog vrij up to date is. :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:19

was te snel met mn edit zie ik

ik zou zeggen; dan gewoon niet doen....maar dat is mijn mening ofc.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:21

sowieso moet je je eerst mogen vestigen als landbouwer,daar moet je een cursus + stage voor volgen.
boeren trekken veel premies,maar die krijg je pas als je je hoofdinkomen uit landbouw haalt.

een klein bedrijf,met iemand die ernaast werkt,heeft veel kans dat je dat niet haalt(dat het landbouw-inkomen,hoger is/wordt dan het inkomen van de persoon die werkt)

daarnaast denk ik ook dat het niet realistisch is.

vooral met dieren is zoiets enorm strikt qua wetgeving,echt 1001 regeltjes.met nieuwe dieren is het ook altijd een enorme zoektocht,met in het begin ook veel hogeren kosten dan normaal(bv veel boeren kunnen heel wat medicatie geven bij inschatten dit of dat,zo spaar je da-kosten uit,als nieuwe veehouder,heb je die kennis niet en vraag je veel vaker een DA).

ik denk als je zoiets moet doen,je beter op zoek gaat naat een niet-alledaagse diersoort.
bv alpaca's,struisvogels,bio-varkens(die dus buiten lopen ipv opgesloten te worden in stallen),of bv gewoon kleinschalig een bio-boerderij met wat varkens,koeien(en dan ook telkens op zoek gaan naar een ras die daarbij aansluit en makkelijk houdt),kalkoenen,....

alleen vrees ik dat je al een serieus eigen investering zal moeten doen om een bank hierin mee te krijgen.

weet je de vraagprijs al?

5000 euro/maandelijks is enorm veel,want daar moet je dan ook nog je vaste kosten bijtellen en bij een startent bedrijf met dieren kan dit makkelijk oplopen naar 3000+ euro/maand,wat het volgens mij bijna onmogelijk maakt....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:22

Ik zou het niet doen als basis inkomstenbron.
Als je het leuk vindt kun je wel voor de hobby wat koeien houden en de melk verkopen aan particulieren, of bv kaas/ijs/yoghurt van maken en dat verkopen in een soort boerderijwinkel. Paar kipjes voor eieren en die ook verkopen of als je genoeg hebt als advocaat verkopen oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:26

De vraagprijs is gekend ja. Die €5000 is gebasseerd op de vraagprijs + de nodige investeringen.

Verootje: Ik heb hiernaar gekeken aangezien wij wel redelijk wat dieren hebben en wij wel hoevevlees van eigen dieren wouden verkopen, maar die wetgeving daarrond is uiterst streng en de investering te groot voor wat het zou opbrengen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:31

Als je je beperkt tot enkel wat vleeskoeien en je er vooraf in verdiept moet het te doen zijn. Maar verwacht niet hier een flink inkomen uit te halen. Voor je goed en wel kunt beginnen zal je al behoorlijk wat moeten investeren. Als je de gok zou durven nemen, dan zou ik wel kiezen voor iets waar je je in kan onderscheiden. Runderen die veel buiten lopen, de kalveren lekker op laten groeien bij de moederkoe. En dan een klein lokaal slachthuis zoeken waarvan je zeker weet dat er netjes geslacht wordt en vervolgens vleespakketten aanbieden. In de zomer bijv. bbq pakketten. I.o.m de slachter een rund laten slachten als je meerdere afnemers hebt en dan deze klanten bij de slagerij zelf hun vlees in laten pakken.

Maar dit zou ik echt voor erbij doen en om te zorgen dat je voldoet aan de bestemming die er op rust. Ik vrees dat je er niet aan gaat ontkomen om ernaast te blijven werken en hopen dat de B&B goed gaat lopen. Maar een hypotheek van 5000,-? Per maand? Dat vind ik wel extreem hoog en daar zou ik me nooit op vastleggen.

Ik ben niet bekend met de regelgeving in Belgie, maar in Nederland wordt het de boeren erg moeilijk gemaakt. Veel boeren stoppen ermee. Ik ken persoonlijk 2 koeienboeren die al hun melkkoeien hebben laten slachten en nu een lege stal hebben. De grond verhuren ze en ze zijn zelf als ZZPer gaan werken.

Zelf hadden we tot een jaar geleden een akkerbouwbedrijf met ongeveer 50 ha eigen grond. Eigenlijk te klein om goed van te kunnen leven. Veel regels en wetten en vooral weersomstandigheden die je werk en opbrengst bepalen. Maar soms ook goede jaren met veel opbrengst, maar als er in heel Europa hoge opbrengsten waren kelderden de prijzen enorm. Regelmatig hebben we flink onder de kostprijs moeten verkopen. De situatie deed zich voor dat we het bedrijf en woning konden verkopen en we zijn nog steeds erg blij met deze keuze.

Is het eventueel ook mogelijk om de bestemming om te laten zetten naar paardenhouderij of gewoon woonbestemming i.p.v. bedrijfswoning? In Nederland moet je dan vaak wel een schuur of schuren slopen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:33

Als je voor het bedrijfsmatig houden van vee kiest denk ik dat schapen of idd echt iets aparts als bio/ buiten gehouden varkens ofzo zeer kleinschalig..nog de beste keuze zou zijn...maar ook daarvoor zijn er heel veel regels...misschien eens paar dagen meelopen bij schapenbedrijf? En anders idd grond verhuren aan veehouder uit de buurt...heb je toch de beestjes op je erf en niet de lasten ervan...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:36

weet ook,in belgie,als je geen landbouwer bent(met de nodige papieren en vergunningen),je ook geen toestemming krijgt om schuren,gebouwen,....te gaan verbouwen,aanpassen,....
de belgische wetgeving zit daar heel vreemd in elkaar en beschermt daarbij ook landbouwers.

en zoals je zelf ook zegt,het zijn ook enorme investeringen om bv een hoeveslagerij op te starten(kennissen van ons hebben het bv vorige maand hier op de gemeente gedaan,maar zij hadden al een veehouderij met koeien,dus waren ook gewoon beiden 'boer')

eerlijk,ik denk niet dat het mogelijk is,de investering zijn veel te groot in vergelijking met de opbrengst van 'maar' 12 ha.

(grond verhuren aan boeren,daar ga je geen lening mee afbetalen,je krijgt er echt geen vetpot voor en in belgie krijg je daarna de landbouwer niet meer van je grond,zolang hij leeft(en als hij een zoon/dochter heeft die zijn activiteiten overneemt,gaat het door op hen),dus net minder waarde van je grond)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:38

Delphi schreef:
Als je je beperkt tot enkel wat vleeskoeien en je er vooraf in verdiept moet het te doen zijn. Maar verwacht niet hier een flink inkomen uit te halen. Voor je goed en wel kunt beginnen zal je al behoorlijk wat moeten investeren. Als je de gok zou durven nemen, dan zou ik wel kiezen voor iets waar je je in kan onderscheiden. Runderen die veel buiten lopen, de kalveren lekker op laten groeien bij de moederkoe. En dan een klein lokaal slachthuis zoeken waarvan je zeker weet dat er netjes geslacht wordt en vervolgens vleespakketten aanbieden. In de zomer bijv. bbq pakketten. I.o.m de slachter een rund laten slachten als je meerdere afnemers hebt en dan deze klanten bij de slagerij zelf hun vlees in laten pakken.

Maar dit zou ik echt voor erbij doen en om te zorgen dat je voldoet aan de bestemming die er op rust. Ik vrees dat je er niet aan gaat ontkomen om ernaast te blijven werken en hopen dat de B&B goed gaat lopen. Maar een hypotheek van 5000,-? Per maand? Dat vind ik wel extreem hoog en daar zou ik me nooit op vastleggen.

Ik ben niet bekend met de regelgeving in Belgie, maar in Nederland wordt het de boeren erg moeilijk gemaakt. Veel boeren stoppen ermee. Ik ken persoonlijk 2 koeienboeren die al hun melkkoeien hebben laten slachten en nu een lege stal hebben. De grond verhuren ze en ze zijn zelf als ZZPer gaan werken.

Zelf hadden we tot een jaar geleden een akkerbouwbedrijf met ongeveer 50 ha eigen grond. Eigenlijk te klein om goed van te kunnen leven. Veel regels en wetten en vooral weersomstandigheden die je werk en opbrengst bepalen. Maar soms ook goede jaren met veel opbrengst, maar als er in heel Europa hoge opbrengsten waren kelderden de prijzen enorm. Regelmatig hebben we flink onder de kostprijs moeten verkopen. De situatie deed zich voor dat we het bedrijf en woning konden verkopen en we zijn nog steeds erg blij met deze keuze.

Is het eventueel ook mogelijk om de bestemming om te laten zetten naar paardenhouderij of gewoon woonbestemming i.p.v. bedrijfswoning? In Nederland moet je dan vaak wel een schuur of schuren slopen.

Dat zijn wij nu allemaal nog aan het uitzoeken. Maar dan doe ik moeilijk en dan heb ik liever niet elke dag een hoop mensen op het erg. De locatie is er wel perfect voor :)

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:39

Het hangt natuurlijk ook af van de vraagprijs. Zo’n acht jaar geleden hebben wij ook een voormalige boerderij gekocht. Er zat ook iets van 12 ha. bij maar wij hebben het gekocht met circa 3. Voor alles hadden we simpelweg de financiële middelen niet.
Wij zijn begonnen met wat geitjes, de paarden, vervolgens 3 kalfjes etc. etc. Uiteindelijk werden het er steeds meer. Via wat omwegen fokken we nu het jongvee op voor andere veehouders en hebben we sinds twee jaar schapen. Er van bestaan lukt ons niet maar het ging ons meer om het buiten wonen en de dieren aan huis. Dus als je iets wilt is er een weg maar het vergt wel veel tijd/energie.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:44

DeMolenhoek schreef:
Plan is om ons huidig huis te houden en te blijven wonen. Van het huis op de boerderij zouden wij b&b maken. Wij zouden ook echt weer beginnen boeren. Wij moeten nog uitzoeken of de vergunning voor runderen omhoog kan of kan omgezet worden naar schapen. Maar nu, is dit wel realistisch?

Ik denk zelf dat er aan schapen minder te verdienen is, maar dat is puur een gevoel. Maar ik zou er nooit voor kiezen om niet op je boerderij te gaan wonen. Vooral niet als je met drachtige dieren werkt. Ik denk toch dat het je dan gaat opbreken om steeds naar de boerderij te moeten rijden i.p.v. even snel een rondje te maken.

DeMolenhoek schreef:
De vraagprijs is gekend ja. Die €5000 is gebasseerd op de vraagprijs + de nodige investeringen.

Ik vind dit echt een hele hoge hypotheek en zou me hier nooit op durven vastleggen. Maar kun je echt zo'n hoge hypotheek krijgen? Want hier in Nederland verstrekken ze niet makkelijk een hypotheek voor agrarische objecten.
Als ik zelf geen behoorlijke inbreng heb en zoveel moet gaan lenen zou ik er zelf in ieder geval niet aan durven te beginnen. Besef wel dat als het niet lukt, je het misschien niet zomaar verkocht krijgt. Ligt er ook nog veel asbest op? Ik weet dat dit in België nog mag, maar stel dat dit verandert net al in Nl kom je ook weer voor hoge kosten te staan. Ik weet niet hoe groot dat risico is dat in België in de toekomst alle asbest gesaneerd moet worden, maar als je flink wat stallen hebt met asbest dan kan dat je zo de das om doen.

Ik zie net je reactie i.v.m. paardenhouderij en dat snap ik. Zelf hebben wij ook wel eens getwijfeld een pensionstal te beginnen en het feit dat je dan dagelijks de hele dag door mensen op je erf hebt, hield ons ook tegen. En eerlijk is eerlijk … paardenmensen zijn niet bepaald het makkelijkste volk :D Een plek om paarden met pensioen te zetten hebben we nog overwogen. Dan komen mensen toch iets minder vaak. Maar ook dat idee hebben we laten varen. Teveel investeringen, veel zwaar werk en in verhouding weinig inkomsten eruit. En … toch weer die mensen op je erf :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:48

5000 euries per maand hypotheek? :wow: Daar zou ik als startende boer me niet aan wagen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:54

DeMolenhoek schreef:
Ok top. Dan weet ik genoeg. De reacties zijn in de lijn van wat ik verwachtte. :) Bedankt alvast!

Doe het niet, het boekenvak is een prachtige manier van leven, alleen maakt de wetgeving het niet makkelijk.
Mijn man en ik zijn 2 jaar geleden met ons melkveebedrijf gestopt na 20 jaar. Wij zijn begin 40 en konden niet meer tegen de nieuwe regels opboeren. Wij hadden een modern bedrijf met 120 Fleckviehkoeien en ik werk(te) fulltime buiten huis.
Laatst bijgewerkt door suffie op 27-04-19 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:55

Nee daarmee. Ik zie het ook totaal niet realistisch in maar mijn vriend wil er helemaal voor gaan. Wij hebben al een kleine boerderij met wat grond, paarden aan huis, schapen, vleeskippen, legkippen, dubbeldoelkippen, eenden, kalkoenen, kleine boomgaard etc etc. Dus ik vind dat ik wel een lekker leven heb en vind die hypotheek ook totaal niet realistisch. :')

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:56

Hoe leuk het ook is, zou ik niet starten met runderen. De boeren vallen overal langzaam met kluitjes uit door de vele regels (en bijkomende kosten). Daarnaast komt er heel veel aan kennis bij kijken wat je niet zo 1, 2, 3 bezit.

Misschien een idee om een ‘scharrel’ gebied te maken? Mensen zijn tegenwoordig bereid om goed te betalen voor eerlijk vlees, en al helemaal als ze deze dieren kunnen bezoeken/bewonderwn :j !